دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه نان بریوش و نکات طلایی پخت این نان فرانسوی

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

نان بریوش فرانسوی فوق العاده خوشمزه می باشد. بافت نرم و لطیفی دارد که با عطر کرده بسیار لذیذ خواهد بود. در این مطلب با طرز تهیه نان بریوش آشنا می شوید.

نان بریوش به فرانسه تعلق دارد. این نان خوشمزه و نرم بوده و به عنوان نان صبحانه و عصرانه خیلی لذیذ است. ممکن است اسم نان بریوش را در رستوران های ملل دیده باشید. در صورتی که می خواهید این نان را در منزل تهیه کنید. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا طرز تهیه نان بریوش را فرا بگیرید. با یک بار امتحان کردن نان بریوش قطعا طرفدار آن خواهید شد. ضمنا برای تهیه آن به مواد در دسترسی نیاز است و کم هزینه نیز می باشد.

نان بریوش که ریشه اش به کشور فرانسه باز می گردد. بسیار مقوی، شیرین و لذیذ است و برای کودکان یا افراد دارای رژیم خاص مناسب می باشد. بریوش در حقیقت یک مدل نان می باشد که حاوی تخم مرغ و کره بوده و بافت آن بسیار سبک، نرم و پفکی است. این نان با چاشنی عسل یا مربا طعم و مزه ای فوق العاده پیدا می کند.

مهمترین ویژگی این نان فرانسوی، بالا بودن میزان کره و تخم مرغ استفاده شده در آن است که بیشتر متمایل به قنادی می باشد. این نان پف بسیار خوبی دارد و به عنوان نان صبحانه و حتی سر سفره افطار به همراه خامه و عسل و کره و مربا و … حقیقتا لذیذ است.

در طرز تهیه نان بریوش یا رسپی اصلی این نان، اول مقدار خیلی کمی از خمیر به عنوان استارتر تهیه می شود و پس از ورآمدن به عنوان پایه خمیر به باقی خمیر اضافه می شود. این روش زمان بر بوده از این رو با دستور ساده تری این نان را می توان تهیه کرد.

رسپی نان بریوش

مواد لازم

بهترین کار برای اندازه گیری مواد ترازو می باشد ولی در صورت در دسترس نبودن، پیمانه مورد استفاده باید پیمانه استاندارد ۲۵۰ میلی لیتری باشد.

  •  آرون گروپس
  • آرد سفید گندم: ۵۵۰ گرم
  • کره یا مارگارین: ۷۵ گرم
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • شیر ولرم: ۱۳۰ میلی لیتر
  • خامه صبحانه:۷۵ گرم
  • خمیر مایه فوری:۱۰ گرم
  • نمک: یک قاشق چایخوری
  • شکر: سه ق. سوپخوری

برای رمال نان نیز به زرده تخم مرغ، یک ق چایخوری محلول زعفران غلیظ، وانیل و کنجد نیاز است.

طرز تهیه نان بریوش فرانسوی

دقت کنید قابل از تهیه نان بریوش، ابتدا همه مواد را به دمای اتاق برسانید به جز شیر که ولرم می باشد. جهت تشخیص ولرم بودن شیر از انگشت کوچک استفاده کرده به طوری که گرمای شیر حس شود ولی انگشت شما را نسوزاند. در ضمن ظرف مدنظر انتخاب شده و کاغذ روغنی متناسب با سایز آن را در داخل ظرف قرار بدهید.

تخمین بزنید که برای ظرف مدنظر چند چانه خمیر نیاز است تا بتوانید خمیر حاصله را به آن تعداد تقسیم نمایید. در تهیه نان بریوش نباید آرد زیاد اضافه شود. صرفا باید کره و خامه را به تدریج اضافه نموده و با عمل ورز چسبندگی آن را گرفت. در ادامه طرز تهیه نان بریوش را با مراحل زیر دنبال کنید.

۱. ابتدا آرد الک شده، نمک و خمیر مایه را در ظرف بزرگی با هم مخلوط نموده و قسمت داخلی را کمی گود نموده و آرد را به کنارهای ظرف هول بدهید.

۲. سپس شیر ولرم، شکر و تخم مرغ را در ظرف جداگانه ای با چنگال یا همزن دستی کاملا مخلوط نمایید.

۳. سپس مخلوط شیر را به تدریج درون قسمت گود شده آرد ریخته و با حرکات دایره وار آرد و شیر را با هم مخلوط کنید.

۴. سعی کنید تمام مواد خوب خیس شوند. سپس کم کم مواد را خوب ورز دهید.

۵. در ادامه خمیر اولیه را به سطح کار که مقداری آرد پاشیده شده منتقل کنید و کمی ورز بدهید.

۶. سپس یک قاشق کره روی خمیر ریخته و مجددا خمیر را ورز دهید. هر بار که کره اضافه می کنید خمی را ورز دهید. مشاهده می کنید با اضافه کردن کره، چسبندگی خمیر کاهش می یابد. حالا مواد را آنقدر ورز دهید که به راحتی از سطح جدا شود.

۷. سپس خامه را کم کم به خمیر اضافه کرده و خوب ورز دهید تا به خورد خمیر بروید. بعد از اضافه شدن خامه، خمیر مقداری چسبناک می شود که تنها چاره حل مشکل ورز دادن است.

۸. پس از آماده شدن خمیر، آن را در ظرف گود بزرگ مناسبی که مقداری چرب شده قرار دهید و روی آن سلفون بکشید و در جای گرمی قرار دهید. می توانید از فر گرم شده با دمای ۴۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید یا کنار شوفاژ قرار دهید تا خمیر ور آید.

۹. حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت به خمیر استراحت بدهید تا حجیم شود. هنگامی که سلفون را باز می کنید تا حدی بوی ترشیدگی ملایمی احساس می شود که نگران نباشید این بوی عمل کردن خمیر مایه می باشد. با ورز دادن از بین می رود.

۱۰. در ادامه سطح کار را مقداری آرد بپاشید و با دستتان که خیلی کم آردی یا روغنی شده ، خمیر را برداشته و روی سطح کار قرار دهید و پف خمیر را با مقداری ورز بگیرید. تا هوای موجود در خمیر خارج شود. این کار کمک می کند تا حباب و حفره بزرگی حین پخت نان درون نان باقی نماند و نان به یک اندازه پف نماید.

۱۱. بعد از تست خمیر آن را به چانه های دلخواه تقسیم نمایید. می توانید میزان هر چانه را بین ۵۰-۹۰ گرم در نظر بگیرید. هر چانه را دوبار ورز داده و گرد کنید و در ظرفی که زیر آن کاغذ روغنی پهن کرده اید، بچینید. سپس روی ظرف را با دستمالی پوشانده و اجازه دهید بین ۲۰-۳۰ دقیقه استراحت دوم صورت گیرد. تا چانه ها دوباره پف نمایند. سی دقیقه کافی خواهد بود.

۱۲. در این مرحله تا استراحت کردن چانه ها، رومال خمیر را آماده کنید. به این صورت که یک عدد زرده تخم مرغ، یک قاشق مرباخوری محلول زعفران (ولرم)، و وانیل را با چنگال خوب مخلوط کنید تا بوی ناخوشایند تخم مرغ از بین برود.

۱۳. بعد از نیم ساعت که به چانه های خمیر استراحت داده شد. رومال آماده شده را با فرچه و به آرامی روی چانه ها بکشید. دقت کنید که پف خمیر خوابیده نشود. سپس در صورت تمایل کنجد، گردو یا هر ماده دلخواه دیگر را روی آن بپاشید و حدودا یک قاشق از مواد رومال را باقی بگذارید.

۱۴. حالا ظرف خمیر را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰-۳۵ دقیقه قرار داده تا روی نان طلایی گردد. بعد از ۲۵ دقیقه از پخت مشاهده می کنید که  خمیر پف کرده و بخش های میانی آن سفید و بدون رومال است. به این ترتیب در فر را باز کرده و همانطور که ظرف نان درون فر است با فرچه دوباره لابه لای خمیر ، رومال بزنید.

۱۵. درب فر با بسته و چند دقیقه دیگر صبر کنید تا نان کاملا آماده شود.

۱۶. مرحله پایانی. نان بریوش آماده شد. می توانید بعد از خارج کردن نان از فر، روی آن را به ترکیب عسل و آب یا شکر و آب یا شیر و عسل توسط فرچه آغشته کنید. این مرحله اختیاری است. می توانید این کار را انجام ندهید. صبر کنید نان خنک شود سپس کاغذ روغنی را از آن جدا کنید.

نکات طلایی تهیه نان بریوش

  • در تهیه این نان سعی کنید آرد بیش از اندازه اضافه نشود. کره و خامه را نیز به تدریج اضافه کرده و با ورز چسبندگی خمیر را بگیرید.
  • برای رویه خمیر می توان کنجد، سیاه دانه، مغزها و … را استفاده کرد اما مغزها زود برشته می شوند. می توانید رویه نان را ساده و بدون این مواد آماده کنید.
  • طرز قرار دادن چانه ها درون ظرف فر اختیاری بوده می توانید ساده کنار هم قرار دهید یا حالت فرم دار در بیاورید.
  • خمیر مایه فوری و بهبود دهنده نان از لوازم قنادی و نان صنعتی فروشی های معتبر قابل تهیه می باشد.
  • در صورت رعایت همه موارد، نان بریوش پف خیلی خوبی داشته و بوی خمیرمایه و تخم مرغ نمی دهد.
  • جهت تهیه رومال می توانید از ترکیب زرده- سفیده و زرده- یا تنها سفیده و یک قاشق چایخوری آب، کره و … استفاده کنید.
  • درون نان می توان شکر قهوه ای، دارچین و مغز گردو به کار برد.

در این مطلب با طرز تهیه نان بریوش آشنا شدید. امیدواریم شما نیز این نان خوشمزه را در منزل تهیه و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با دستور پخت دیگر نان های بین المللی مانند نان پاراتا هندی،  نان پرتزل اروپایی و نان آچما ترکیه ای روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *