دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه نان پرتزل, نان فانتزی اروپایی با طعم عالی

  • محدثه خاکشور
  • ۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

نان پرتزل نانی خوش طعم و آسان پخت می باشد که اصالت آن به اروپا باز می گردد. این نان خوشمزه علاوه بر طعم نابش دارای ظاهری شیک و استها برانگیز است که بر همین اساس این مطلب را به آموزش طرز تهیه نان پرتزل اختصاص خواهیم داد.

نان پرتزلیک یکی از انواع نان سنتی اما اروپایی می باشد که بر خلاف تصویر اولیه ی شکل گرفته در ذهن دارای شیوه ی پختی ساده می باشد. این نان گره ای شکل پس از پخته شدن خمیر و با استفاده از چاشنی های گوناگونی مانند نمک، شکر، مغزها و دانه های خوردنی تهیه می گردد. این نان خوشمزه را می توانید همراه غذاهایی که با نان خورده شوند، سالاد و خوراک ها، سبزی و پنیر میل نمایید. در این مطلب آموزش طرز تهیه نان پرتزل را فرا خواهید گرفت.

نان پرتزل در دسته ی نان های فانتزی و حجیم محسوب می شود که بدون استفاده از مغزها تهیه می شوند. نکته ی جذاب دیگر در مورد پخت این نان اینکه بدون استفاده به تنور و درون فر آماده می گردد. در دستور پخت این نان با نان های دیگر یک تفاوت وجود دارد و آن این است که لازم است درون آب در حال جوش جوش شیرین ریخته و پس از جوش آمدن خمیر را درون آن قرار دهید. نرم بودن بافت داخلی و سفت و قهوه ای رنگ بودن سطح رویی این نان از ویژگی های ظاهری این نان به شمار می رود. در کنار طرز تهیه نان پرتزل, این نان اروپایی که بی شباهت با شیرینی نیست می توانید با تهیه دو نوع شیرینی اروپایی همچون شیرینی ماکارون و شیرینی ناپلئونی یک عصرانه دلچسب را آماده نمایید.

آشنایی با شیوه ی تهیه نان پرتزل خوشمزه

مواد لازم

  • ۱/۵ پیمانه آب
  • حدودا ۴ پیمانه آرد
  • ۱/۵ قاشق غذاخوری مایه خمیر
  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک
  • ۱ قاشق مرباخوری شکر قهوه ای
  • ۲۵ گرم کره هم دمای اتاق

طرز تهیه نان پرتزل خوشمزه و سنتی اروپایی

ابتدا آب گرم را درون یک کاسه ریخته و خمیر مایه را در آن بریزید تا حل گردد. زمان دهید تا خمیر مایه یا همان مخمر به مدت یک دقیقه درون آب گرم باشد تا عمل نماید.

سپس شکر را به همراه نمک و کره به خمیر مایه درون ظرف اضافه کنید و تمامی مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب نمایید. بعد خیلی آهسته سه پیمانه و سپس یک پیمانه آرد به آن بیفزایید.

به کمک قاشقی چوبی(شما می توانید از قلاب چوبی نیز بهره ببرید) این مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید تا دارای غلظت و یکنواختی خوب و مناسبی گردند. دوباره سه چهارم پیمانه آرد به ترکیب بیفزایید تا از چسبیدن خمیر به دست جلوگیری کند.

  •  آرون گروپس

طرز پخت و آماده سازی نان پرتزل به روشی کاربردی و آسان

در این مرحله بر روی یک سطح صاف و یکنواخت همچون تخته آرد بپاشید و خمیر را برای زمانی سه دقیقه ای بر روی آن قرار داده و ورز بدهید. خمیر ورز داده شده را شبیه توپ شکل دهید و با یک حوله ی تمیز روی سطح آن را پوشش دهید تا برای ده دقیقه استراحت نماید.

طرز پخت و آماده سازی نان پرتزل با چند نکته ی مهم و کلیدی

سپس در این مرحله نوبت به شکل دادن خمیر می رسد، خمیر به دست آمده را از میان به دو نیم تقسیم نمایید. بعد هر یک از آنها را به قطعاتی برابر و یکسان تقریبا یک سوم پیمانه قسمت نمایید. در آخر هم هر یک از قسمت های خمیر را به صورت رول بپیچانید و بکشید تا شبیه یک طناب دراز گردد.

آموزش روش تهیه نان پرتزل نان اروپایی خوش طعم

ته ۲ سر طناب را بر روی یکدیگر بگذارید و ۲ بار بپیچانید. بعد آنها را بر روی ته خمیر بگذارید.

آموزش طرز تهیه نان پرتزل خوش طعم و خاص

طرز پخت نان پرتزل به روشی ساده در منزل

حالا باید خمیر را بپزید، برای طبخ خمیر ابتدا درون قابلمه ۹ پیمانه آب ریخته و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد. پس از گرم شدن آب، درون آن بکینگ پودر ریخته و زمان بدهید تا آب به خوبی به جوش بیاید.

خمیرهای فرم داده را یکی یکی درون آب جوشیده قرار دهید و پس از ماندن ۲۰-۳۰ دقیقه ای در آب جوش و گرفتن آن ها را خارج سازید.

آموزش طرز تهیه نان پرتزل لذیذ و دوست داشتنی

سینی فر را مقداری چرب نموده و روی سطح آن را با یک کاغذ روغنی پوشش دهید. خمیرهای جوش خورده را بر روی سینی با فاصله ای مناسب از یکدیگر قرار دهید.

دمای فر را بر روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا گرم گردد. بعد سینی حاوی خمیرها را درون فر بگذارید تا برای ۱۲ – ۱۵ دقیقه درون فر پخته شوند.

آشنایی با شیوه ی تهیه نان پرتزل همراه با نکات

پس از درآمدن خمیرها به رنگ طلایی، نان های شما آماده است می توانید از درون فر بیرون آورده و بگذارید تا مقداری خنک گردند. بر روی نان ها شکر پاشیده و در نهایت میل نمایید.

آموزش طرز تهیه نان پرتزل خوشمزه و خوش طعم

نکات طلایی تهیه نان پرتزل

  • اندازه آرد را با در نظر گرفتن چسبندگی خمیر استفاده کنید. در صورت چسبنده بودن خمیر مقدار زیادتری آرد به آن اضافه کنید.
  • جهت کسب اطمینان از آماده گردیدن خمیر، می توانید خمیر را با انگشت بکشید، در صورت بازنگشتن به عقب خمیر شما آماده می باشد.
  • نان پرتزل را پس از پخت درون ظرفی درب دار و یا درون کیسه ای در یخچال برای ۳ روز می توانید نگه دارید.
  • در صورت تمایل به تهیه نان پرتزل کنجدی و یا نان پرتزل نمکی، پس از شکل دادن خمیرها و جوشانده شدن درون آبجوش و جوش شیرین، نان ها را بر روی سینی فر قرار دهید و بر روی آنها کنجد و یا نمک دریایی دانه درشت بریزید. بعد نان را درون فر بگذارید تا پخته شود.
  • پس از طبخ این نان ها درون آبجوش و جوش شیرین اول زمان دهید تا خمیر به صورت کامل آبکشی گردد و سپس بر روی سینی فر قرار دهید.

نان ها از اصلی ترین مواد غذایی در وعده های غذایی مختلف به خصوص صبحانه می باشند. نان ها هم هم پای تنوع یافتن سایر مواد غذایی و خوراکی ها گوناگونی یافته اند که دسته های مختلف فانتزی و سنتی را شامل می شوند. هر منطقه از حیث نان دارایی منحصری را شامل می شود که یکی از نان های سنتی خوشمزه اروپایی نان پرتزل است که در این مطلب به آموزش طرز تهیه آن پرداختیم. اما برای آشنایی با انواع نان و طرز تهیه آنها می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *