دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اختلال هویت تمامیت بدن و مشکلات شدید این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است اختلال هویت تمامیت بدن را بررسی کینم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه و نحوه پیدایش این بیماری در اختیار شما قرار بدهیم. برای دریافت آگاهی بیشتر در این زمینه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

یکی از بدترین و مشکل ترین بیماری هایی که اکثر روانشناسان با آن رو به رو می شوند اختلال هویت تمامیت بدن می باشد. در این اختلال فرد فکر می کند که با نبود یکی از اعضای بدن خود می تواند راحت تر زندگی کند و از این رو دست به حذف آن اندام می زند. در واقع این افراد با جدا کردن اندام سالمی از بدن خود فکر می کنند بهتر می توانند زندگی نمایند و در نهایت مشکلات شدیدی برای خود ایجاد می کنند، زیرا بدون نظر پزشک این کار را انجام خواهند داد.

از بین بردن اعضای بدن توسط فرد بیمار و داشتن احساس بهتر

اختلال هویت تمامیت بدن

این اختلال برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ شناسایی شد. این بیماری برای فرد بسیار خطرناک می باشد زیرا در برخی از موارد فرد سعی می کند که بینایی خود را از دست بدهد و یا از هر دو پا فلج شود و افکارهایی در سر دارد که یک فرد عادی نمی تواند آن ها را داشته باشد و او فکر می کند که بدنش در وضعیت کنونی سالم نمی باشد و کامل بودن را احساس نخواهد کرد. در بسیاری از موارد افرادی که این بیماری را دارند آن را به صورت مخفی نگه داری می کنند زیرا می ترسند مورد قضاوت اطرافیان باشند از این رو تشخیص دادن این بیماری برای پزشکان نیز سخت خواهد بود. درمانی برای این بیماری وجود ندارد و افراد با استفاده از دارو نیز این احساس قطع عضو شدن در آن ها کاهش نمی یابد و نسبت به یک سری از افرادی که معلولیت دارند احساس ضعف دارند و به آن ها حسادت می کنند. این افراد در میان جمع و به خصوص در تنهایی تظاهر به معلول بودن می کنند.

این افراد در برخی از شرایط دست  به کار های بسیار خطرناکی می زنند و پزشک چاره ای جز قطع عضو نمی یابد. در برخی از این شرایط فرد سعی می کند پا های خود را تا حدی منجمد سازد که هیچ چاره ای جز قطع کردن عضو برای درمانش وجود ندارد. البته این افراد  ممکن است هزینه های بسیار زیادی را بابت جراحی های غیر قانونی بپردازند.

شناخت بیماری هویت تمامیت بدن

بر اساس شواهد موجود در مغز این افراد یک بخش هایی که مربوط به بازنمایی بدن می باشد دچار مشکل شده است و فرد نمی تواند کامل بودن بدن خود را درک نماید. معلول سازی کلینیکی یکی از ایده هایی می باشد که برای مبتلایان شدید به این اختلال کاربرد دارد ولی شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است و روش های روانپزشکی پیشنهاد شده است ولی باید بدانید که در بسیاری از موارد این مورد اصلا خوب نیست و جواب درستی نخواهد داد. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می باشند از افکارهایی که دارند بسیار خجالت زده می شوند و برای همین هم هست که آن را از دید بسیاری از مردم پنهان می کنند و سعی می کنند طوری به عضو های خود صدمه بزنند که دیگر روشی برای درمانش وجود نداشته باشد. بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار می شوند سفید پوستان میان سال می باشند با این حال سایرین نیز می توانند به این اختلال دچار گردند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ملاحظات اخلاقی

این اختلال برای یک سری از افرادی ایجاد می شود که فکر می کنند اگر یکی از اعضای بدنشان کم شود بهتر می توانند زندگی نمایند و زندگی شادتری را خواهند داشت. این بیماری بحث بسیاری را در پیش دارد و و بسیاری از متخصصان در این زمینه اعتقاد دارند که اگر بیمار به دارو درمانی جواب نداد باید از نظر قطع عضو حمایت گردد اما یک سری از افراد نیز بر این باور می باشند که عضو قطع شده را نمی توان دوباره بازگشت داد بنابراین سعی را بر درمان می گذارند و سعی می کنند این افراد را تا جایی که می شود از این کار منصرف نمایند.

اختلال هویت تمامیت بدن دارای روی پنهانی می باشد از این رو نمی توان آمار بسیار دقیق از این بیماری را در اختیار شما قرار داد ولی می توان گفت مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می شوند و میان سالی یکی از بدترین سن ها برای این اختلال می باشد زیرا اکثر افراد میان سال دچار این بیماری شده اند. شایع ترین عضوی که از دید این افراد باید قطع گردد پای چپ می باشد.

اختلال هویت تمامیت بدن

در بسیاری از شرایط این افراد که دچار این اختلال می باشند به افراد معلول حسادت می کنند و از طرفی سعی می کنند احساساتی که دارند را از دیگران مخفی نمایند. آن ها برای قطع عضو شدن دلایل بسیاری دارند و همین دلایل را نیز به خورد دیگران می دهند. شناسایی این اختلال بسیار سخت می باشد و تا زمانی که فرد نخواهد هیچ فردی متوجه این اختلال در او نخواهد شد. در پایان نیز می توانید سایر مطالب روانشناسی مانند اختلال هویت تجزیه ای و اختلال هویت جنسی را مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *