دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اختلال هویت تجزیه ای چه نوع اختلالی است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

اختلال هویت تجزیه ای یکی از اختلال های روانی رایج در میان افراد است که به دلیل تنش های فراوان در زندگی ایجاد می شود افرادی که دارای این اختلال هستند از دوران کودکی مورد سوء استفاده های عاطفی و جنسی قرار گرفته اند این افراد باید تحت روان درمانی قرار بگیرند.

در جوامع امروزی با وجود تنش ها و اضطراب های فراوان افراد درگیر اختلال های روانی شدیدی هستند یکی از انواع اختلالاتی که افراد درگیر آن هستند اختلال هویت تجزیه ای است از این اختلال با عنوان اختلال هویت پریشی و چند شخصیتی نیز یاد می شود که در واقع این افراد دارای شخصیت های چندگانه هستند. یکی از ویژگی های بارز در میان این افراد فرار کردن از واقعیت ها است آن ها واقعیت هایی که در مسیر نادرست و غیر ارادی آن ها قرار دارند از یاد می برند اغلب این افراد هیچ گونه ارتباطی میان خاطرات، افکار، عملکردها و هویت خود ندارند این بیماری می تواند دارای نشانه های خاص خود باشد.

از مهم ترین نشانه های این دسته از افراد می توان به هویت های جایگزین اشاره کرد. این بیماران هویت خود را فراموش می کنند و دارای هویت های جایگزین می باشند. این افراد حتما باید تحت درمان قرار بگیرند و با گذراندن جلسات روان درمانی می توانند بهبود پیدا کنند.

اختلال هویت تجزیه ای چیست؟

این اختلال نوعی هویت پریشی در فرد است که موجب می شود تا فرد هویت ثابتی نداشته باشد. شکاف هویتی و هوی های چندگانه از مهمترین ویژگی های این افراد هستند. همچنین اختلالاتی که در حافظه این افراد ایجاد می شود به نوعی نشانه دیگری برای تشخیص این بیماران باشد. این افراد در بازیابی خاطرات دور دچار مشکل می شوند. این افراد زمان هایی که تحت فشار بیشتر هستند نشانه های شدید تری دارند این بیماری می تواند جوانب مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند.

درمان هویت تجزیه ای

علائم اختلال:

اختلال چند شخصیتی چه نشانه هایی دارد؟ یکی از نشانه های رایج اینگونه از اختلال ها فراموش کرد خاطرات گذشته است. اما به طور کلی دو ملاک تشخیصی برای این اختلال در نظر گرفته می شود. شکاف هویتی یکی از این ملاک ها است این افراد در موقعیت های استرس زا شخصیتی چرخشی دارند آن ها عقاید و دیدگاه های متفاوتی از خود نشان می دهند. همچنین از دیگر نشانه های این افراد می توان به مشکلات حافظه ای آن ها اشاره کرد آن ها نمی توانند وقایع چند روز گذشته را مرور کنند و گاهی این اتفاقات را انکار خواهند کرد. از دیگر علائم و نشانه های این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت حافظه و فراموشی، این افراد در زمان های خاصی و رویدادهای مشخص دچار افت حافظه می شوند
  • سلامت روانی این افراد در خطر است و نشانه هایی همچون افسردگی، افکار مغشوش، اضطراب و خودکشی دارند
  • آن ها احساس جدایی از خود دارند
  • درک غیر واقعی این بیماران از مردم و چیزهایی که در اطراف آن ها وجود دارد
  • هویت مبهم
  • مشکل در برقراری ارتباط و فشارهای کاری و زندگی

اختلال هویت تجزیه ای

علل اختلال:

این اختلال دارای علت های مختلفی است زمینه یابی این علت ها نیز می تواند در مان آن موثر باشد از مهم ترین علت های بروز این اختلال می توان به سوء استفاده های جنسی و عاطفی در کودکی، ترومای شخصیتی و جدایی در کودکی اشاره کرد. این اختلال اغلب می تواند یک مکانیسم دفاعی برای افراد باشد و در موقعیت های تنش زا بیشتر می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انواع اختلال هویت:

اختلال هویت تجزیه ای دارای انواع مختلفی است بر اساس تشخیص های آماری و روان درمانی این بیماران به سه دسته تقسیم بندی می شوند این تقسیم بندی توسط انجمن روانپزشکی آمریکا صورت گرفته است و به شرح زیر می باشد:

فراموشی تجزیه ای:

افت حافظه یکی از مهم ترین نشانه های این اختلال می باشد فراموشی در این افراد شدت زیادی دارد این افراد اتفاقاتی که مربوط به خودشان و اطرافیانشان می شوند را نمی توانند یادآوری کنند به ویژه در زمان هایی که دارای اضطراب بیشتر هستند. برخی از این فراموشی که کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت است و ممکن است فرد سال ها دچار آن شود.

هویت تجزیه ای را بشناسید

هویت تجزیه ای:

نوعی دیگر از این اختلال، اختلال هویت تجزیه ای است از این اختلال با عنوان اختلال چند شخصیتی یاد می شود این افراد دارای هویت های جایگزین هستند شما ممکن است در ذهن خود اشخاصی با ویژگی های متفاوت داشته باشید که گاها با این اشخاص صحبت نیز می کنید این اشخاص دارای ویژگی های منحصر به فرد و گوناگونی است.

اختلال مسخ واقعیت یا شخصیت:

این نوع از اختلال شامل حس مداومی است که به موجب آن فرد خارج از خود زندگی می کند گاهی این افراد دچار مسخ دوره ای می شوند افرادی که این اختلال را تجربه می کنند مدتی را خارج از خود زندگی می کنند آن ها عملکردهای خود را مشاهده می کنند، افکار و احساسات خود را می بینند، آن ها به گونه ای زندگی می کنند که زندگی خود را مانند یک فیلم مشاهده می کنند. آن ها مسخ واقعیت دارند این افراد ممکن است هر دو مسخ را با یکدیگر تجربه کنند.

هویت تجزیه ای چیست

درمان اختلال:

اختلال هویت تجزیه ای در صورت روان کاوی و روان درمانی قابل درمان می باشد یکی از درمان های اصلی در این زمینه روان درمانی است مشاوره و گفتار درمانی نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند. در این جلسات درمان گری درباره این اختلال صحبت می شود این جلسات می تواند توسعه دهنده سلامت فرد باشد درمانگران علت های بروز این اختلال را از شما می پرسند و کمک می کنند که ریشه این اختلال را پیدا کنید. به مرور زمان به تجزیه و بررسی آسیب های این اختلال می پردازد و با معرفی این آسیب ها کمک می کند تا این اختلال را درمان کنید. آموزش مهارت های مقابله ای و ایمن کردن خود در قابل آن از دیگر شیوه های موثر در این زمینه می باشند.

به طور کلی هیچ گونه داروی خاصی برای درمان این اختلال وجود ندارد اما روان پزشکان با داروهای کمکی می توانند به روند این بیماری کمک کنند استفاده از داروهایی مانند اضطراب، ضد افسردگی، آنتی سایکوتیک و … می تواند در روند درمان اینگونه از اختلالات موثر باشد.

اختلال مبدل پوشی چیست؟ این اختلال نیز نوعی از اختلال های هویتی می باشد که در مقاله ارائه شده می توانید درباره آن مطالعه کنید. این دسته از اختلالات در زمان استرس و اضطراب بیشتر می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *