دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

راه های افزایش صمیمیت در خانواده و عوامل موثر در ایجاد این روابط

  • فروغ راد
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله راهکارهایی برای افزایش صمیمیت در خانواده را مطالعه خواهید کرد، همچنین عوامل موثر در ایجاد صمیمیت و استحکام بین اعضای یک خانواده را خواهید دانست.

زمانی که صمیمیت بین اعضای یک خانواده بیشتر شود، نشاط و آرامش در خانواده بیشتر شده و از طرفی باعث تمرکز و مدیریت صحیح در برابر بروز مشکلات می گردد. بنابراین ایجاد و افزایش صمیمیت در خانواده نقش اساسی در استحکام بنیان خانواده خواهد داشت.

افزایش صمیمیت در خانواده و استحکام خانواده

صمیمت در خانواده نقش بسیار مهم و اساسی دارد، مهم ترین عامل تحکیم میان اعضا خانواده صمیمیت بین آنها می باشد، هرچه صمیمیت بین اعضای خانواده بیشتر باشد خانواده مستحکم تر شده و رابطه عمیقی بین اعضا به وجود می آید. صمیمیت بین اعضای خانواده یک اتفاق یک شبه نیست و نباید انتظار داشته باشید از اول وجود داشته باشد، این اعضاء خانواده هستند که باعث به وجود آمدن روابط صحیح و صمیمی در خانه می شوند.

رابطه والدین و فرزندان

عوامل موثر در ایجاد روابط صمیمی

  • داشتن شناخت متقابل از یکدیگر
  • ایجاد محیطی شاد و خاطره ساز
  • حمایت و پشتیبانی از یکدیگر
  • بیان افکار و احساسات
  • تقسیم شادی ها و غم ها بین اعضای خانواده
  • داشتن اعتماد به یکدیگر
  • پذیرفتن همه اعضا خانواده بدون قید و شرط
  • داشتن نکات مشترک با یکدیگر
  • احترام گذاشتن به علایق و سلیقه یکدیگر

تاثیر رابطه والدین در صمیمیت اعضای خانواده

راهکارهایی برای ایجاد و افزایش صمیمیت

داشتن مهارت برای برقراری روابط بسیار مهم می باشد، هر فردی در خانواده باید بداند که با دیگر اعضای خانواده چگونه رفتار کند تا رابطه ای صحیح بین آن ها شکل بگیرد و طرف مقابل بتواند به راحتی حسش را بیان کند. یکی از مشکلات اساسی در خانواده ها (زوجین و یا فرزندان و والدین)  نبودن حس راحتی و عدم روابط متقابل بین آن ها می باشد.

شخصی که نتواند در خانواده خود احساساتش را بیان کند و مورد حمایت عاطفی و فکری قرار نگیرد قطعا برای حمایت به بیرون از خانواده متوسل خواهد شد و آسیب های زیادی خواهد دید.

  •  آرون گروپس

بسیاری از اختلافات خانوادگی، طلاق، بزهکاری کودکان و نوجوانان و بسیاری از مشکلات روانی افراد ریشه در خانواده آنها دارد. خانواده ای که سرد و بی روح باشد و جسم و فکر اعضای خود را تغذیه نکرده و پرورش سالم ندهد زمینه ساز ناهنجاری های بسیاری خواهد بود.

افزایش صمیمیت در خانواده بین اعضای آن

یکی از راهکارها برای افزایش صمیمیت در خانواده بازگو کردن خاطرات مشترک در کنار یکدیگر و شنیدن و لذت بردن می باشد، همچنین سعی کنید در انجام کارهایتان با یکدیگر همراهی کرده و به هم دلگرمی دهید، سعی کنید از انجام رفتارهای نا مناسب و سخنان ناپسند دوری کنید.

اعضای خانواده باید به یکدیگر اعتماد داشته و از این که مشکلی رخ دهد ترسی نداشته باشند، آن ها باید با گفتگو و تبادل نظر مشکلات خود را حل کنند، این رابطه عمیق باید بین زن و شوهر برقرار شود تا افراد دیگر خانواده نیز الگو برداری کنند، افراد یک خانواده نباید از القاب زشت و ناپسند برای یکدیگر استفاده کنند بلکه استفاده از القاب زیبا و پسندیده و رفتاری با محبت و خوشرویی باعث صمیمیت اعضا می شود.

اعضای یک خانواده باید سعی کنند تا حد امکان از بحث و دعوا جلوگیری کنند، همچنین ابراز عشق و علاقه از ملزومات هر زندگی زناشویی بوده و عشق و همراهی در زندگی آرامش و نشاط به همراه می آورد، ابراز عشق بین اعضای یک خانواده ضروری بوده و موجب صمیمیت بین آن ها می شود.

استفاده از کلمات جادویی مانند لطفا، متشکرم یا خواهش می کنم، در کل مودبانه حرف زدن می تواند صمیمت اعضای خانواده را افزایش دهد.

راهکارهایی برای افزایش صمیمیت در خانواده

محیط خانه باید محلی امن و مورد اعتماد برای همه اعضای خانواده باشد، این محیط باید به گونه ای باشد که اعضا بتوانند رازهای خود را با یکدیگر در میان گذاشته و ترسی از برملا شدن آن نداشته باشند، این امر موجب برقراری رابطه عمیق بین اعضا می شود.

توجه به یکدیگر و عشق ورزیدن بین اعضا خانواده باعث ایجاد رابطه عمیق بین آن ها می شود، بهتر است که اعضای خانواده به یکدیگر توجه کرده و از نیازها و مشکلات هم آگاه باشند تا برای رفع آن ها به یکدیگر کمک کنند. گفتگو بین اعضای خانواده نیز بسیار مهم می باشد زیرا در گفتگو های مسالمت آمیز افراد متوجه نیاز و مشکلات و همچنین احساسات یکدیگر می شوند.

یکی از مهم ترین راهکارها برای افزایش صمیمیت در خانواده قدردانی کردن و تشکر بابت امور ساده و روزانه و یا بابت امور بزرگ تر باعث بیشتر شدن صمیمیت بین اعضا می شود.

به هیچ عنوان در امور مربوط به خانه و خانواده تکی تصمیم نگیرید و سعی نمایید برای همه امور با یکدیگر مشورت کرده و سپس تصمیم گیری کنید، در بعضی از تصمیم گیری ها حتی بچه ها باید دخیل شوند تا آن ها نیز معنای مشورت در بین اعضای خانواده را درک کنند.

صمیمیت والدین و فرزندان

همیشه زمانی را برای تفریح و گردش و یا مسافرت های خانوادگی در نظر بگیرید، تفریح با اعضای خانواده باعث می شود اعضای خانواده وقت بیشتری را با یکدیگر سپری کنند و در مورد علایق و سلیقه یکدیگر شناخت بیشتری از هم کسب نمایند.

زمانی که اختلافی بین هر یک از اعضا خانواده به وجود می آید، سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن آن را با گفتگو مسالمت آمیز حل نمایید، اجازه ندهید اختلافات کهنه شوند و سوءتفاهم ها برطرف نشوند زیرا صمیمیت بین اعضا از بین می رود.

اهمیت اعضای خانواده به یکدیگر باعث می شود که همه اعضا از اعتماد به نفس و عزت نفس خوبی برخوردار شوند و در اجتماع بزرگ تر با مشکلات کم تری رو به رو شوند. محیط خانواده باید طوری سازماندهی شود که افراد در آن به یکدیگر اعتماد داشته و با عشق و علاقه با یکدیگر برخورد کنند و از گفتگو با یکدیگر غافل نباشند و در ایجاد محیطی شاد و به دور از تنش با هم تلاش کنند.

همه اعضای خانواده را به دور از کاستی ها و نقاط ضعف او فقط و فقط برای وجود خودش بپذیرید، نباید فردی را به خاطر منحصر به فرد بودن آن شخص و یا کمک هایی که به خانواده می کند بیشتر دوست داشته باشید و یا نسبت به شخصی که نقاط ضعف بیشتری دارد بی تفاوت باشید.

تفریح و صمیمیت بین اعضای خانواده

برای افزایش صمیمیت در خانواده صمیمیت بین پدر و مادر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا فرزندان از رفتار آن ها الگو برداری کرده و بسیاری از مواردی که درباره صمیمیت اعضای خانواده باید بدانند را از والدین خود یاد می گیرند.

در پایان این مبحث از روانشناسی خانواده در صورت تمایل به مطالعه مطالب مرتبط همچون مشکلات رایج خانواده ها، دخالت خانواده ها در زندگی می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *