دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با شناخت مشکلات رایج خانواده ها از وقوع آن ها جلوگیری کنید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

طبیعی است که در هر خانواده ای مشکلات جزئی وجود داشته باشد اما بعضی از آن ها به اندازه ای بزرگ هستند که شخصیت و رفتار دیگر اعضای خانواده را تحت شعاع منفی قرار می دهند. برای آشنایی با مشکلات رایج خانواده ها و روش های برطرف کردن آن در ادامه با ما همراه شوید.

خانواده را می توان از ابتدایی ترین نهادها برای شکل گیری شخصیت کودکان و افراد معرفی کرد. این در حالی است که افراد اولین ارتباط های خود را در محیط خانواده به طور نزدیکی تجربه می کنند و از این رو نحوه تعامل هر شخصی در جامعه به سیستم خانوادگی آن ها باز خواهد گشت. از این رو مرکز های مشاوره خانوادگی بر روی مشکلات رایج خانواده ها بررسی هایی انجام داده اند تا بتوانند دیدگاه هر شخص را در زندگی های اجتماعی و نحوه تعامل آن ها را با دیگر افراد مورد بحث قرار دهند.

مشکلات مالی به دردسراتی در بین اعضای خانواده تبدیل شده است؟

آشنایی با مشکلات رایج خانواده ها

رابطه اعضای خانواده در رابطه با مشکلات مدرسه، رفتار فرزندان، مسائل و مشکلات مربوط به زندگی، چالش های مرتبط، مشکلات شغلی و سلامتی می باشد اما در ادامه به رایج ترین مشکلات در بین اعضای خانواده پرداخته ایم تا با در نظر گرفتن آن ها تا حدودی بتوانند از به وجود آمدن آن ها جلوگیری کنید.

بحث و مشاجره

به طور کلی مشاجره های به وجود آمده در زندگی و بین اعضای خانواده را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول آن دسته از مشاجره هایی هستند که اعضای خانواده با در نظر گرفتن آن ها به حل و فصل کردن می پردازند. گروه دیگر آن هایی را شامل می شود که تمام پل های ارتباطی بین اعضا شکسته می شود و دیگر حرمتی بین اعضا برای ارتباط گرفتن با یکدیگر باقی نمی ماند. گفتنی می باشد که چگونگی دعوا و بحث ها در ارتباط خانوادگی بسیار حائز اهمیت است، چرا که آن ها می توانند کانون خانواده را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت در بین آن ها کدورت هایی ایجاد شد که دیگر نتوان آن ها را برطرف نمود.

از این رو پیشنهاد می شود که در هنگام بروز هر گونه مشاجره ای، خونسردی خود را حفظ کنید و قبل از هر اقدامی به خوبی فکر کنید تا بعد از انجام آن پشیمان نشوید. همچنین احساسات خود را خیلی واضح بروز ندهید و با قصد بدی به بیان نپردازید. در صورتی که هر دو طرف به یک اندازه توانایی کنترل اوضاع و مشاجره را در دست داشته باشند، می توانند خیل سریع تر از محیط دعوا دور شده و با گذشت زمان آرام شوند تا با یکدیگر راجع به حل کردن آن صحبت کنند.

اختلالاتی در نحوه تصمیم گیری

گفتنی می باشد که بسیاری از مشاجره های خانوادگی از طریقی به کودکان نیز مربوط می شود. آن به این صورت است که والدین برای بچه دار شدن و یا نشدن، نحوه پرورش و تربیت آن ها با یکدیگر بحث هایی می کنند که آن به دلیل شخصیت جداگانه و نقش مهم هر یک از آن ها در این امور است و طبیعی می باشد که با یکدیگر به نقطه نظرات مشترکی نرسند.

از این رو باید فهرستی از اولویت های زندگی و خواسته های خود تنظیم کنید تا با گفتگو بتوانید آن ها را برطرف کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

معضلات رایج خانواده ها

عدم تعادل در بین کار و زندگی

زوج های جوان باید به این نکته توجه داشته باشند که زندگی مشترک تنها افکار رویاگونه ای که در ذهن داشتند نیست و از چالش های بیشتری برخوردار است. از این رو اعضای خانواده باید فداکاری و گذشت کردن از برخی موارد دلخواه را در نظر بگیرند و برای رسیدن به آرامش و هدفی که در زندگی دارند، در کنار یکدیگر تلاش کنند. طبیعی است که قاطی کردن کار و زندگی برای هر زوجی آزار دهنده است و این می تواند به دیگر مشکلات رایج خانواده ها تبدیل گردد.

در این زمان باید زمان خود را مدیریت کرده و برای رسیدگی به امور خانوادگی نیز برنامه ریزی کنید. در نظر داشته باشید که رسیدگی به نیاز و تفریح خانواده از هر چیزی مهم تر است و بایستی به دنبال روش هایی برای خوشگذرانی با خانواده بود تا به یک اندازه در زندگی کار و تفریح داشته باشید.

عدم رسیدگی به امور خانوادگی

این طبیعی است که رسیدگی به کار های شخصی نیز تا حدودی سخت و پیچیده است و حالا با شکل گرفتن خانواده بایستی به دیگر اعضا نیز توجه داشته باشید که در این شرایط سر و سامان دادن به کارهای خانوادگی می تواند امری ناخوشایند و پیچیده باشد که هر کسی را از انجام آن ها در برخی مواقع خسته می کند.

در این شرایط می توانید با کمک گرفتن از دیگر اعضای خانواده به طراحی یک برنامه مناسب در طی روز بپردازید تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای دیگر افراد به رسیدگی همه امور خانوادگی خود بپردازید.

خانواده ها چه مشکلاتی دارند؟

مشکلات مالی

از مشکلات اساسی در بین خانواده های امروزی می توان به مشکلات اقتصادی و مالی اشاره کرد. بسیاری از زوجین برای خرج کردن و درآمدزایی با یکدیگر دچار اختلاف نظرهایی هستند که از این رو مشاجره های طولانی مدت در بین آن ها شکل می گیرد. برای مدیریت مالی خانواده باید زوجین با یکدیگر به نقطه نظر های مشترکی برسند و به درک درست و صحیح از پول در آوردن و خرج کردن آن با یکدیگر توافق نظر کنند.

گفتنی است که با انجام صرفه جویی در این رابطه می توانید برخی از مشکلات رایج خانواده ها را که به علت پول است، برطرف نمایید.

فرزندان لجباز

به طور کلی بچه های سرکش و لجباز از مشکلات اساسی بین خانواده ها به شمار می آیند. به طور کلی در این شرایط صبر و تحمل شما سنجیده می شود و هر گاه بخواهید حرف خود را در رابطه با موضوعی با فرزندتان به کرسی بنشانید، نمی توانید موفق شوید. چرا که لجبازی آن ها در برخی سنین بسیار است و از این رو اذیت و آزار روانی بسیاری متحمل شما می شود.

چگونگی رفتار شما با فرزند کاملا دست خودتان است اما نمی توانید او را به زور، به سمت آنچه که می خواهید سوق دهید، چرا که با لجبازی های او مواجه خواهید شد. در این شرایط شما الگوی رفتاری آن ها به شمار می آیید و با واکنش و رفتار مناسب می توانید به آن ها بیاموزید که در مواجه با شرایط مختلف چه رفتاری داشته باشند.

مشکلات رایج خانواده ها چه می باشد؟

تعامل نامناسب

عدم پیروی از نحوه صحیح گفت و گو در خانواده به یکی از مشکلات رایج خانواده ها تبدیل شده است و این در حالی است که افراد به راحتی می توانند با یکدیگر ارتباط گرفته و گفتگو کنند. این عامل می تواند اثرات مخربی بر بنیان خانواده بر جای بگذارد و این به علتی است که افراد در این رابطه ضعف هایی را دارند که باید برای جبران آن نکاتی را رعایت کنند.

برای برطرف کردن این مشکل باید مهارت گفت و گو در خانواده و نحوه صحیح بیان آن را به نحوی درست با در میان گذاشتن پیشنهاد و نظرات خود ارائه دهید.

منشا استرس و اضطراب

به طور کلی همسر، فرزند و نوه می تواند از منابع بروز استرس و اضطراب در شما به وجود بیاید. این می تواند موضوعی اعصاب خردکن به شمار آید که به مرور زمان به دیگر مشکلات رایج خانواده ها تبدیل می گردد. در صورتی که به این مشکل گرفتار هستید باید با ورود به خانه و یا مواجه شدن با آن فرد از نظر ذهنی آماده باشید.

در این شرایط باید آرامش خود را حفظ کرده و با فکر کردن به خوبی تصمیم بگیرید.

روش های رفع مشکلات رایج خانواده ها

تقسیم امور خانه

این طبیعی است که انجام کار های خانه برای هیچ شخصی خوب نیست اما هیچ راه فراری برای آن نیست و باید با تقسیم کردن و بدون فشار آمدن به یک نفر آن ها را سازماندهی کنند.

در این حالت زوحین باید کارهای خانه را به طور عادلانه با یکدیگر تقسیم کرده و در این شرایط کودکان را هم شریک انجام آن کنند. مشکل بسیاری از خانواده ها به این صورت است که بچه ها را به حال خود رها می کنند و به آن ها هیچ مسئولیتی نمی دهند. این باعث می شود که در آینده سربار دیگران باشند و احساس مسئولیت پذیری در آن ها شکل نگیرد.

از این رو کارهای خانه را بین اعضای خانواده با توجه به توانایی ها تقسیم کنید.

دور شدن از اعضای خانواده

طبیعی است که دور شدن از خانواده احساس دلتنگی و استرس بسیاری را برای فرد به وجود بیاورد. در این زمان که دلتنگ حضور گرم آن ها هستید، هیچ چیز جای وجود آن ها را نخواهد گرفت و به مرور بهانه گیر خواهید شد. برای رفع این مشکل می توانید اقدام به انجام تماس تصویری و یا بازی های آنلاین کنید تا در نهایت از استرس و دلتنگی خود تا حدودی بکاهید.

همچنین با پیدا کردن دوستان خوب می توانید جای خالی اعضای خانواده را به مراتب کمتر احساس کنید.

علت بروز مشکلات عاطفی

نزدیکی بیش از اندازه به یکدیگر

نقطه مقابل دوری از خانواده را می توان نزدیکی بیش از اندازه به طوری که همواره در کنار یکدیگر هستید، معرفی کرد. این در گروه دیگر مشکلات رایج خانواده ها قرار دارد که افراد به دلیل از بین بردن حریم ها و همواره در کنار یکدیگر بودن، فرصت تنهایی و خلوت را از یکدیگر گرفته اند.

این امر در دلزدگی و بروز بحث بسیار تاثیر گذار است که از این رو باید فاصله هارا در حد مناسبی رعایت کرد و همواره کنار یکدیگر نباشید.

مبتلایان بیماری روحی و روانی

از سخت ترین و چالش برانگیزترین مشکلات برای خانواده ها می توان به بروز بیماری های روحی و روانی در یکی از اعضای خانواده اشاره داشت. این امر می تواند روحیه همه اعضای خانواده را تحت شعاع قرار دهد و به هیچ وجه نمی توان آن را انکار کرد. کاری که در این موقعیت باید انجام دهید،آن است که صرف نظر از دوری مسائل و پشت گوش انداختن آن ها با متخصصان با تجربه در این رابطه مشورت کنید و در نهایت با حمایت و شمورت های تخصصی که انجام دادید، روند درمان را شروع کنید.

علت بروز جر و بحث در بین اعضای خانواده

عدم تعهد و خیانت

تعهد نداشتن به شخص و زندگی دو نفره می تواند موجبات خیانت را فراهم کند که در نهایت این امر، طلاق و جدایی شکل گرفته و خانواده را از ریشه بر هم می ریزد. این مشکل در چند سال اخیر به یکی از دغدغه های بزرگ در بن زوجین تبدیل شده است و بهترین راه برای مقابله با این مشکل، پیشگیری از بروز آن است. زوجین باید به زندگی خود پایبند بمانند و تحت هیچ شرایطی یکدیگر را با فرد دیگر مقایسه و یا عوض نکنند.

در این شرایط اگر به فکر ترمیم این رابطه هستید باید با یکی از مشاوره های تخصصی در این رابطه مشاوره و کمک گرفته تا در نهایت تصمیم درستی برای ادامه زندگی خود اخذ نمایید.

جدایی

جدایی و طلاق را می توان از ویران کننده ترین مشکلات در بین زوجین و خانواده ها معرفی کرد که در نهایت آثار جبران ناپذیری بر روی ذهن و روحیه فرد بر جای می گذارد. در این حالت بایستی او را حمایت عاطفی کرده و از سرزنش کردن بپرهیزید.

این اتفاق اگرچه برای شما و یا یکی از اطرافیان رخ دهد، کاری جز حمایت و مشاوره از شما برنمی آید.

علت بروز مشکل در خانواده ها چیست؟

رفع مشکل

برای اقدام به رفع مشکلات رایج خانواده ها بایستی بعد از تشخیص آن که چه چیزی موجب این مشکلات در بین اعضای خانواده شده است با مشاوره های تخصصی و کلینیک های خانواده درمانی مشورت کرده و در نهایت اقدام به شروع فرایند درمان نمایید. این به صورتی است که با در نظر گرفتن سلامت روان تک به تک اعضای خانواده و در نظر گرفتن مشکلات رفتاری از بروز هر گونه آسیب و درگیری با اعضا را در ادامه کاهش دهد.

بروز هر یک از مشکلات در زندگی دو نفره سبب از بین رفتن علاقه، عشق و محبت و سابق می گردد که دیگر طعم خوش عشق را به سختی می چشید. با کمک خانواده درمانی می توانید مشکلات خود را در این رابطه برطرف کنید و در نهایت از بروز آسیب های جدی در ادامه جلوگیری نمایید.

همچنین این کار را می توانید به صورت خانوادگی و یا تک نفره انجام دهید. توجه داشته باشید که کمک گرفتن از تیم های تخصصی مشاوره به شما در برطرف کردن مشکل کمک به سزایی می کنند.

در صورتی که مطالعه این مطلب روانشناسی مجله آرگا برایتان موثر واقع گشت، شما می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند فواید دوران نامزدی و اصول دادن جواب منفی به خواستگار باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *