دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه نوشتن دادخواست چگونه است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

نحوه نوشتن دادخواست بسیار مهم می باشد و اگر اشتباهی در آن باشد ممکن است نتواند به آن چه که می خواهید برسید. در ادامه این مطلب نحوه درست این کار را برای شما بررسی می کنیم.

دادخواست نوشتن یکی از روش هایی می باشد که شما می توانید برای گرفتن حق خود به صورت اداری اقدام نمایید. نحوه نوشتن دادخواست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و باید یک سری نکاتی را برای این کار رعایت نمایید.

تفوات دادخواست و شکواییه

نحوه نوشتن دادخواست حقوقی

معنای دادخواست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد از این رو اگر بخواهید دادخواست ساده و یا حقوقی بنویسید یعنی از فردی و یا مجموعه ای می خواهد که وظایف قانونی خود را انجام بدهند. دادخواست مربوط به مشکلات حقوقی می باشد و فرد تنظیم کننده را خواهان می دانند و فرد مقابل را خوانده گفته می دانند. در واقع بر اساس قانون آیین دادرسی و ماده ۴۸ آن رسیدگی به یک پرونده در صورتی شروع می شود که دادخواست به اطراف داده شود. فرم های مربوط به دادخواست را می توانید از انتشارات داخل مراجع قضایی تهیه نموده و پر نمایید در صورتی که فرم های مرتبط با شکوائیه ها را می توانید از هر دفتر خدمات الکترونیکی قضایی هر منطقه انجام دهید. فرم های دادخواست بسیار متفاوت می باشد و انواع آن ها عبارت است از :

  • دادخواست بدوی
  • دادخواست شورای حل اختلاف
  • دادخواست تجدید نظر
  • دادخواست فرجام خواهی
  • دادخواست دیوان عدالت اداری
  • دادخواست واخواهی

شرایط و اجزای دادخواست

همانطور که می دانید هر کاری دارای یکسری اصول می باشد از این رو بهتر است با شرایط و اجزای این دادخواست ها آشنا شوید.به صورت کلی برای تنظیم شدن دادخواست ها باید یک سری اجزایی را تکمیل نمایید و این اجزا را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

  • مشخصات هویتی خواهان که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر و محل اقامت می باشد.
  • مشخصات هویتی خوانده که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر و محل اقامت می باشد
  • مشخصات هویتی وکیل که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر و محل اقامت می باشد.
  • تعیین خواسته و بهای مورد نظر
  • دلیل منضمات که شامل هرگونه سند و مدرک می باشد.
  • شرح دادخواست که باید به صورت مختصر و کلی باشد.

اجزای دادخواست

نحوه نگارش دادخواست

برای درست نوشتن دادخواست باید از نکات حقوقی رستی استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است رای دادگاه به ضرر شما شود و یا به دلیل مشکلات حقوقی که در نگارش وجود دارد در جلسه اول رد دعوی می شوند بنابراین بهتر لاست در این زمینه از یک متخصص حقوقی استفاده کنید در غیر این صورت به یکی از دو مورد گفته شده دچار می شوید. بهتر است در نوشتن به یک سری از مهم ترین نکات دقت کنید که در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نوشتن خوانده ها

بهتر است برای یک دادخواست بسیار خوب و موفق نام تمامی خوانده ها را که در یک پرونده هستند را بنویسید. اگر چنین نباشد ممکن است دادخواست شما رد گردد.

محل اقامت خوانده ها

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در این زمینه رعایت کنید این است که آدرس دقیق تمامی خوانده ها را یادداشت نمایید. با این حال اگر محل اقامت آن ها را نمی دانید باید حواستان باشد که پرونده شما ممکن است با دشواری های بسیار مواجهه شود و باز هم باید با یک متخصص حقوقی مشورت نمایید.

نحوه نوشتن دادخواست

موضوع خواسته

یادتان باشد که در حین نوشتن دادخواست حواستان باشد که موضوع خواسته را به درستی مشخص نمایید. دادگاه تنها به موردی که ذکر شده است رسیدگی می کند و به موارد دیگر کاری ندارد از این رو باید حواستان را جمع کنید تا اگر چند مشکل وجود دارد آن ها را به درستی در این بخش از دادخواست بنویسید در غیر این صورت مجبور هستید که دوباره دادخواست دهید و هزینه های بسیاری گریبانگیرتان خواهد شد.

استناد به مواد قانونی

در حین نوشتن دادخواست یک فرد معمولی نمی تواند به راحتی از پس آن بر بیاید زیرا باید به مواد قانونی نیز استناد کنید. در واقع این بخش یکی از بخش های مهم دادخواست می باشد و اگر نتوانید از پس آن به خوبی بر بیایید ممکن است مشکلات بسیار شدیدی برایتان ایجاد گردد.

ذکر مدارک

ادله ابزاری از مهم ترین بخش ها می باشد از این رو باید حواستان را جمع کنید تا تمامی آن ها را در نوشتن دادخواست بیاورید. اگر فاکتور، مبایعه نامه، سند رسید،  و یا هر چیز دیگری که به عنوان مدرک دارید را ذکر نمایید. اگر می خواهید برای پرونده خود از شهود استفاده کنید یادتان باشد که حتما ان ها را در این بخش ذکر نمایید و استماع شهادت شهود باید در این بخش ذکر گردد.

طریقه نوشتن دادخواست

تفاوت دادخواست و شکواییه

یک سری از تفاوت ها هستند که شما می توانید این دو مورد را از یک دیگر تشخیص دهید. این موارد را در ادامه بررسی می کنیم.

  • دادخواست مرتبط با دعاوی حقوقی می باشد و شکوائیه مرتبط با دعاوی کیفری است.
  • در شکوائیه از دادگاه خواسته می شود تا فرد خواهان مجازات گردد در حالی که در دادخواست از فرد خواهان خواسته می شود تا به وظایف خود عمل نماید.
  • شکوائیه برای بررسی قبه مراجع قضایی می رود و در دادگاه رای صادر می گردد ولی در دادخواست بر اساس میزان و نوع خواسته آن را به شورای حل اختلاف و دادگاه می فرستند و مراحل بسیار کوتاه تری را نسبت به شکوائیه طی می کند.
  • در شکوائیه شما باید تنها یک تمبر ۲ هزار تومانی تهیه نمایید در حالی که برای دادخواست با توجه به نوع آن میزان این تمبرها متفاوت خواهد بود.
  • در دادخواست حقوقی اگر فرد خوانده مجهول المکان باشد داد گاه دستور می دهد این دادخواست سه بار در روزنه چاپ گردد و بعد از آن اگر خبری از خوانده نشد رای غیابی صادر می گردد.

حال که با سختی ها و نحوه نوشتن دادخواست آشنا شدید بهتر است کارهای حقوقی خود را به دست یک فرد بسیار خبره بسپارید در غیر این صورت ممکن است نتوانید از پس کار های خود بر بیایید و مشکلاتی شدید برایتان ایجاد می شود.

در پایان، مطالب دیگری که در زمینه اطلاعات عمومی همچون تفاوت شکایت کیفری و حقوقی و تنظیم شکایت نامه را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها بالا ببرید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *