دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکات مثبت و منفی ازدواج با خانواده پرجمعیت

  • فروغ راد
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله شما با نکته های مثبت و منفی درباره ازدواج با خانواده پرجمعیت آشنا خواهید شد و همچنین مزایا و معایب چنین ازدواجی را مطالعه خواهید کرد.

امروزه به خانواده هایی که بیش از ۲ فرزند داشته باشند خانواده پرجمعیت می گویند، می خواهد این خانواده ۳ فرزند داشته باشند یا ۱۰ فرزند به هر حال در دسته خانواده پرجمعیت قرار می گیرند، ازدواج با خانواده پرجمعیت می تواند برای هر فردی مزایا و معایبی داشته باشد که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود.

ویژگی های ازدواج با خانواده پرجمعیت

معمولا افرادی که در خانواده های کم جمعیت بزرگ شده و زندگی کرده اند تمایل دارند با شخصی ازدواج کنند که تعداد افراد خانواده زیاد باشد، زیرا آنان می خواهد از فردی گرایی رهایی یابند. زندگی با چنین خانواده هایی قاعدتا در کنار نکات مثبت آن نکات منفی نیز دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

نکات منفی ازدواج با خانواده پرجمعیت

نکات مثبت ازدواج با خانواده های دارای جمعیت زیاد

فرزندانی که در خانواده های پرجمعیت زندگی می کنند، می دانند که چگونه بر توانایی های خود متکی باشند و با توجه به اینکه هر کدام از آنان دوست دارند حس برتری نسبت به اعضای خانواده خود داشته باشند سبب پیشرفت زیادی در آینده شغلی آن ها می شود و از طرفی توانایی های مالی آن ها در کسب و کار بالاتر بوده و رشد خوبی در بسیاری از زمینه ها خواهند داشت. همچنین شما می توانید در چنین خانواده ای از اعضای آن برای انجام بعضی از امور مشورت و یا کمک بگیرید.

در خانواده های پرجمعیت تقریبا همه اعضای خانواده از ارزش ها و چارچوب های مشخصی پیروی می کنند، پدر و مادر در این خانواده از جایگاه بالایی برخوردار بوده و همه فرزندان و حتی اقوام احترام خاصی برای آنان قائل هستند و شاید یکی از دلایل این احترام این است که در بحث هایی که میان فرزندان شکل می گیرد سرپرست خانواده تنها کسی است که می تواند بین آن ها صلح برقرار کند.

فرزندان خانواده های پرجمعیت علاقه ای به تن پروری ندارند و معمولا در زندگی روزمره خود سختی های زیادی را تحمل کرده اند، به خصوص فرزندان بزرگ تر که بیشتر اوقات مسئولیت نگهداری از خواهر و برادرهای کوچک خود را نیز بر عهده داشته اند.

  •  آرون گروپس

نکات مثبت ازدواج با خانواده پرجمعیت

وقتی شما با یک فردی ازدواج می کنید که خانواده پرجمعیتی دارد، بعد از وارد شدن به آن خانواده تصور می کنید که با خانواده خود شما تفاوتی ندارند زیرا اعضای خانواده سعی می کنند از شما حمایت کنند.

در این خانواده ها معمولا دلبستگی های عمیقی بین اعضای خانواده شکل می گیرد، گاهی ممکن است بعضی از این اعضا دلبستگی خود را بروز ندهند اما در زمانی که مشکلی برای یکی از اعضای خانواده پیش می آید هیچ کدام نمی توانند بی تفاوت از مساله عبور کنند.

ورود به یک خانواده پرجمعیت باعث می شود خلاء های عاطفی شما پر شود و می تواند نقش موثری در بهبود روابط بین شما و دیگران داشته باشد و در زمینه های مختلف پیشرفت شما را در پی خواهد داشت.

در خانواده پرجمعیت فرصت های یادگیری بسیار زیادی وجود دارد و با توجه به اینکه ممکن است به دلیل جمعیت زیاد نیازهایی که دارند به راحتی برای آنان فراهم نشود اعضا مجبور می شوند برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خود تلاش بسیار کنند و صبور باشند، بنابراین از نظر تربیت عقلی رشد می کنند و همچنین برای پذیرش سختی ها و چالش های زندگی ظرفیت و توانایی بیشتری دارند.

سختی شرایط اقتصادی در خانواده پرجمعیت

نکات منفی ازدواج با خانواده های با جمعیت زیاد

در یک خانواده پرجمعیت فرزندان خود مسئول کارهای خود بوده و ار پدر یا مادر نمی توانند توقعی داشته باشند.

در چنین خانواده هایی ممکن است در کنار استقلالی که فرزندان دارند، والدین تعصب ها و سخت گیری های خاصی از خود نشان دهند.

در این گونه خانواده ها مدیریت همه اعضای خانواده سخت بوده و آنطور که باید کمبودها و نیازهای فرزندان تامین نمی شود و مورد توجه قرار نمی گیرد.

ازدواج با فردی که در خانواده پرجمعیت بزرگ شده است باعث می شود شما استرس های مالی و اقتصادی را بیشتر درک کنید و حتی ممکن است در مسائل فرهنگی و اعتقادی نیر با چالش هایی رو به رو شوید.

در خانواده های پرجمعیت به دلیل اینکه اختلاف سنی زیادی بین والدین و فرزندان و حتی بین فرزندان بزرگ تر و کوچک تر وجود دارد درک متقابل بین اعضای خانواده کاهش می یابد، بنابراین ارتباط آنان با افراد غریبه بیشتر می شود.

برگزاری مهمانی در خانواده پرجمعیت

در این خانواده ها احتمال مهمانی ها و دورهمی های بسیاری وجود دارد، ممکن است ماهانه شما به مهمانی های زیادی دعوت شوید و همچنین لازم است زمانی که می خواهید مهمانی ترتیب دهید لیست بلند بالایی از مهمان ها را در نظر بگیرید، بنابراین اگر درونگرا هستید ممکن است چنین موقعیت هایی برایتان باعث ایجاد اختلافات خانوادگی شود.

در یک خانواده پرجمعیت ممکن است با مطلع کردن یک نفر از اعضای خانواده از مساله ای که برایتان به وجود آمده باقی اعضا نیز با خبر شوند، بنابراین باید مواظب حرف هایی که می گویید باشید و با شخصی از اعضای خانواده همسر خود صحبت هایتان را در میان بگذارید که او را کاملا می شناسید.

در یک خانواده پر جمعیت تمرکز و توجه زیادی به خواسته ها و علایق شما به عنوان یک تازه وارد نخواهد شد، خانواده همسر در مسائل و مشکلات شما معمولا بی تفاوت عمل می کنند و این بی تفاوتی شما را آزار خواهد داد، البته این بی تفاوتی به معنای مهم نبودن شما نمی باشد، بلکه آن ها سعی دارند تا خودتان بتوانید از پس مشکلات برآیید.

بایدها و نبایدها در خانواده پرجمعیت

کلام آخر

با همه ویژگی های گفته شده اگر همسر شما فردی پشتیبان و خودساخته باشد با کمک یکدیگر می توانید تمامی چالش ها و مشکلات را رفع نمایید و با شرایط خود را وفق دهید. برای داشتن یک ازدواج موفق نکته مهم این است که بتوانید شناخت کافی از فرد مورد نظر خود را قبل از ازدواج به دست بیاورید و معیارهای اصلی مانند اخلاق و … را بسنجید و بعد ازدواج کنید، انتخاب یک شخص تنها به دلیل کم جمعیت و یا پرجمعیت بودن خانواده او به عنوان همسر تصمیم اشتباهی می باشد.

پس از مطالعه این مبحث از روانشناسی چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات در رابطه با معیارهای همسر خوب و چگونگی رفتار با خانواده همسر هستید شما می توانید این مطالب را دنبال کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *