دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره فناوری وای فای ۶

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

فناوری وای فای ۶ جدیدترین استاندارد وای و اتصال اینترنت به شکل بی سیم می باشد. این نسل از وای فای دارای بازدهی و سرعت بیشتری می باشد.

جدیدترین بروزرسانی استاندارد شبکه بی سیم، فناوری وای فای ۶ است. در این مطلب قصد داریم شما را با همه چیز در مورد این فناوری آشنا نماییم با ما همراه باشید.

آشنایی با فناوری وای فای ۶

وای فای ۶ جدیدترین بروزرسانی استاندارد وای فای و اتصال اینترنت به طور بی سیم است. این نسل از وای فای، دارای بازدهی و سرعت بالایی می باشد. وای فای نسل ۶ از دستگاه های بیشتری برای اتصال پشتیبانی می کند. شایان ذکر است استانداردهای وای فای هر چند سال یک بار تغییر می یابد.     

یک استاندارد جدید معمولا به مفهوم شبکه وایرلس بهتر می باشد. همچنین استاندارد جدید به معنی ظاهر شدن کاراکترهای جدید بر بسته بندی های روتر و گوشی های هوشمند است. در ادامه قصد داریم شما را با همه چیز درباره جدیدترین استاندارد وای فای یعنی وای فای ۶ آشنا نماییم.

وای فای ۶

امروزه زندگی بدون وجود اینترنت بسیار دشوار می شود. این نیاز موجب گسترش ارتباطات و توسعه علم شده است. افزایش سرعت اینترنت، امکان اتصال دستگاه های بیشتر، کاهش میزان تاخیر و … سبب بهبود روند ارائه خدمات می گردد. وای فای ۶ نیز با این منظور به بازار معرفی شده است.

شایان ذکر است استفاده از این فناوری موجب ارتقای سرعت اینترنت نشده  ولی به کمک وای فای ۶ می توان فایل های انتخابی را با سرعت بیشتری اشتراک گذاری نمایید و در نتیجه شبکه داخلی پر سرعت تری ایجاد شود . وای  فای ۶ آخرین نسل از استاندارد اتصال وایرلس اینترنت می باشد. مسلما هر فناوری در آخرین آپدیت ها از لحاظ کیفیتی با بهبودهای چشمگیری نسبت به نسل های قبل  همراه می شود.

البته باید گفت وای فای نسل ششم نسبت به وای فای نسل پنجم سریعتر بوده و ظرفیت بیشتری دارد و بهره وری انرژی را بهتر نموده است. نخستین حقیقتی که در مورد وای فای نسل ۶ باید بدانید این است که مطابق استانداردهای ieee اسم واقعی و علمی آن تکنولوژی اینترنت بی سیم ۸۰۲.۱۱ax می باشد.

  •  آرون گروپس

در حال حاضر وای فای ۶ آخرین نسل ارائه شده به بازار می باشد که نسبت به نسل های پیشین امکانات و سرعت بیشتری را در اختیار قرار می دهد. البته زمزمه هایی از ارائه وای فای ۷ شنیده می شود ، اما هنوز از آن خبری نیست.

زمان تولد وای وای ۶

دومین حقیقت درباره وای فای ۶ آن است که عرضه نخستین دستگاه سازگار با این فناوری از سال ۲۰۱۹ توسط شرکت هایی مانند ایسوس، اچ پی و دل در ساخت لپ تاپ ها و مودم ها و … آغاز شد. به طور عملی نیز کمپانی سامسونگ اولین بار با معرفی گوشی اس ۱۰ از این فناوری استفاده کرد.

همانطور که اشاره شد استانداردهای وای فای توسط سازمان IEEE تدوین می گردد. بیشتر از ۸۰۰ شرکت در این سازمان عضو می باشند و به عنوان پشتیبان در حال فعالیت هستند. از جمله این شرکت ها می توان گوگل، فیسبوک، ال جی، مایکروسافت، اینتل و … را نام برد.

امروزه همه دستگاه هایی که به وای فای وصل می شوند از استاندارد IEEE 802.11ac پشتیبانی دارند. ۸۰۲.۱۱ آخرین استانداردی می باشد که درباره وای فای ارائه شده است. دو پسوند ac و ax به این استاندارد افزوده شد که به ترتیب نشان دهنده وای فای نسل ۵ و ۶ می باشند. به این ترتیب، اسم استاندارد بعدی IEEE 802.11ax است.

چه شرکت هایی وای فای ۶ ارائه می دهند؟

بعضی از شرکت های عضو سی ای اس ۲۰۱۹ از این امکان در محصولاتشان رونمایی کردند. این قابلیت در دستگاه هایی مانند لپ تاپ، مودم ، روتر و … حضور داشت. شرکت هایی مثل ایسوس، دل، اچ پی به همراه چند شرکت دیگر همانطور که پیشتر اشاره شد اولین بار این فناوری را معرفی کردند.

یک ماه بعد از معرفی وای فای ۶، شرکت سامسونگ این فناوری را در گوشی اس ۱۰ به کار گرفت. قابل ذکر است این قابلیت به طور کامل به بازار ارائه نشده ولی به زودی به طور جامع و به عنوان استاندارد سیستم های بی سیم معرفی می گردد. تا آن هنگام  همه دستگاه های موجود در بازار، باید امکان پشتیبانی از نسل ۶ وای فای را به سیستم هایشان اضافه نموده باشند.

وای فای ۶ چه مزایایی دارد؟

مزیت وای فای ۶ بیشتر در سطح شبکه احساس می گردد. البته دستگاه های مصرف کننده نیز به طور تکی، بهبودهایی در سرعت و کیفیت تجربه می کنند. وای فای نسل ۶ گزینه مناسبی برای مجموعه هایی است که در آن گجت های مختلف، دستگاه های الکتریکی و … به طور همزمان به اینترنت وصل می شوند.

مطابق معمول جدیدترین استاندارد شبکه بی سیم، سریعترین نرخ انتقال اطلاعات را نیز ایجاد می کند. سرعت شبکه از نظر تئوری ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می باشد و در مسافت های بسیار کوتاه و فرکانس های وایرلس سرعت ۱۲ گیگابیت بر ثانیه را عرضه می کند و این به مفهوم بهبود ۳۰-۴۰ درصدی سرعت نسبت به استاندارد وای فای ۵ است. فناوری وای فای ۶ با چند پیشرفت دیگر در شبکه وایرلس همراه شده است که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

یکی دیگر از قابلیت های کلیدی وای فای ۶ قابلیت ofdma می باشد. این قابلیت استفاده بهتری از فرکانس های قابل دسترس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز ارائه می دهد. از نظر تئوری وای فای ۶ با تقسیم طیف موجود به واحدهای کوچکتر سرعت را ارتقا می بخشد. این واحدهای کوچک نیز سبب افزایش توان عملیاتی و کارایی شبکه می گردند.

روترهای دو بانده در طیف های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز برودکست دارند. در این طیف ها مجموعه ای کانال های گسترده ۲۰ مگاهرتزی جای دارند و این کانال های ۲۰ مگاهرتزی با یکدیگر در بلوک های ۱۶۰ مگاهرتزی گروه بندی می گردند. همه دستگاه ها در یکی از بلوک هایی که داخل طیف جای دارند، برودکست می نمایند.

هنگامی که در یک منطقه محدود، چند دستگاه از یک کانال مشابه در یک طیف مشابه بهره می گیرند، شیکه با مشکل روبرو می شود. وای فای ۶ کانال های ۲۰ مگاهرتزی را عوض می کند. این استاندارد جدید این کانال را به ۲۵۶ کانال فرعی اختصاصی طبقه بندی نموده و این فقط به افزایش تعداد کانال ها منتهی نشده و ضمنا اتصالات داده داخل این کانال های فرعی را هم تغییر می دهد.

پیشتر همه کانال های فرعی به طور موازی و با یک دستگاه موازی ارتباط ایجاد می کردند و به این معنی بود که یک دستگاه می توانست به طور انحصاری به یک کانال مختص باشد. وای فای ۶ یک کانال فرعی جدید به اسم واحد منابع دارد. این واحد منابع قادر است همزمان با چند دستگاه ۸۰۲.۱۱ax مختلف مکالمه داشته باشد. حداکثر ۹ دستگاه می تواند به شکل موثر در یک کانال قرار گرفته و یا ۷۴ دستگاه می تواند در یک بلوک ۱۶۰ مگاهرتزی جای بگیرد.

از مزیت دیگر وای فای ۶ افزایش طول عمر باتری می باشد. در مودم هایی که از نسل قبلی پیشتیبانی دارند، حجم خیلی زیادی از شارژ باتری هدر می رفت. علت این موضوع، اتصال دائم و ارسال مدام داده ها می باشد. از این رو سلامت باتری هم به تدریج دچار اشکال می شد. در استاندارد وای فای ۶ تکنولوژی تارگت ویک تایم استفاده شده تا مانع از هدررفت انرژی باتری شود.

وظیفه این فناوری هماهنگی ارسال داده ها توسط اکسس پوینت برای دستگاه های مختلف می باشد. این فناوری موجب می گردد تا در هنگامی که از اینرنت استفاده ندارید، سرویس به طور خودکار قطع گردد. این موضوع ممکن است دارای معابی هم باشد از جمله هنگامی که وبگردی می کنید ، ممکن است با قطع و وصلی های مکرری روبرو شوید.

مزیت دیگر نسل ششم شبکه بی سیم این است که امنیت بالاتری ارائه می دهد. وای فای نسل ششم به آخرین پروتکل wpa3 مجهز شده که آن را از هک شدن محافظت کرده و حتی اگر رمز عبور آن هک شود، اطلاعات کمتری در اختیار هکرها قرار گیرد. همه دستگاه هایی که می خواهید با وای فای ۶ سازگار گردند باید الزاما از رمزگذاری نوع wpa3 پشتیبانی نمایند که این امر به صورت کلی سبب افزایش امنیت اطلاعات کاربران می شود.

وای فای نسل ۶ چه تفاوتی با نسل های پیشین دارد؟

قابلیت های جدید وای فای ۶ سبب تفاوت آن با نسل های پیشین شده است. در ضمن این نسل نسبت به سایر فناوریها پیشرفته تر بوده و امکانات بیشتری ارائه می دهد. وای فای نسل ۶ ویژگی پشتیبانی چند موجی داشته ولی نسل های پیشین تنها از امواج خود در یک طیف بهره می بردند.

به طور مثال وای فای ۴ می تواند از امواج حاضر در یکی از دو موج ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز بهره بگیرد. وای فای نسل ۵ هم فقط از موج های موجود در فرکانس ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی دارد. ولی وای فای نسل ۶ از فرکانس های ۲.۴ الی ۵ گیگاهرتز به طور کامل پشتیبانی می کند.

دیگر تفاوت وای فای نسل ۶ با نسل های پیشین در این است که این نسل از شبکه بی سیم با امکان فعالیت همزمان دستگاه های بیشتری از آن همراه است. در نتیجه سرعت و بازدهی کاربران هم در شبکه بهبود پیدا کرده و تایم تاخیر کاهش می یابد. یک روتر با وای فای ۶ می تواند امکان اتصال همزمان ۳۰ کاربر با سرعت خیلی خوب را فراهم نماید.

روترهایی که به وای فای نسل ۶ تچهیز هستند پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه عرضه می کنند. این میزان سه برابر مودم و روترهای نسل پیشین می باشد. این موضوع سبب می شود تا انتقال و اشتراک اطلاعات درون شبکه سرعت چشمگیری یابد. ضمنا در مودم  هایی که از نسل چهارم و پنجم وای فای پشتیبانی می کردند، دستگاه های گوناگون به طور دائمی به این مودم ها وصل بودند.

از این رو میزان زیادی از شارژ باتری ها هدر می رفت. در فناوری وای فای نسل ۶ جهت کاستن مصرف باتری و جلوگیری از آسیب به دستگاه ها، فناوری TWT به کار رفته است. وظیفه اصلی این فناوری زمان بندی ارسال داده ها برای دستگاه های گوناگون است. این موضوع سبب می شود تا هنگامیکه دستگاه ها داده ای تبادل نمی کنند به روتر وصل نباشد.

در ضمن همانگونه که می دانید همه مودم ها چند دستور امنیتی مختلف دارند. قبلا تنها از دستورات WPA, WEP, WPA2 استفاده می شد ولی به لطف فناوری وای فای ۶ می توان رمزگذاری WPA3 از نوع را هم برای دستگاه فعال نمود. این رمزگذاری یک سیستم امنیتی خیلی قوی می باشد.

از همراهی شما با این مطلب از آرگا متشکریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از نحوه جلوگیری از هک وای فای و آشنایی با نسل پنجم اینترنت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *