دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اختلال جنون دزدی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اختلال جنون دزدی یکی از بدترین اختلال های روانی می باشد و می تواند هر فردی را به خود دچار نماید. در ادامه شما را با این اختلال و روش های درمانی اش آشنا می کنیم.

اختلال جنون دزدی یکی از اختلال های روان پریشی می باشد و فرد نمی تواند در مقابل میل به دزدی مقاومتی از خود نشان بدهد. در واقع افرادی که به این نوع جنون مبتلا شده اند چیزهایی را می دزدند که توانایی خرید آن ها را دارند و یا میزان ارزش پولی آن ها به شدت پایین می باشد. این افراد یک سری تنش هایی را احساس می کنند که بعد از دزدی برطرف می گردد.

اختلال جنون دزدی

اختلال جنون دزدی و آشنایی با آن

کلپتومانیا در سنین بلوغ ظاهر می شود و در زنان دو برابر بیش از مردان رخ می دهد. سرقت یک کاری می باشد که قانون آن را منع نموده است از این رو این کار ها می تواند عاقبت های بسیار بدی را برای هر فرد مبتلا به این بیماری در پی داشته باشد. طبق آماری که وجود دارد ۶۸ درصد افرادی که به این اختلال مبتلا می باشند در حین دزدی دستگیر شده و ۲۰ درصد از آن ها به جرم خود محکوم و زندانی شدند. این بیماری در dsm5 با عدم کنترل خود در سرقت کردن مشخص می شود و افرادی که با این مشکل رو به رو می شوند قبل از سرقت با فشار ها و تنش هایی رو به رو می شوند و بعد از سرقت این تنش ها به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد.

در بسیاری از توصیفاتی که از سارقان دریافت شده است نشان داده که این اختلال می تواند با یک سری لذت هایی نیز همراه باشد. لذتی که فرد در حین دزدی احساس می کند بسیار زیاد می باشد با این حال بعد از آن احساس گناه و پشیمانی نیز می تواند منجر به ایجاد یک سری بیماری های دیگر نیز شود. کلپتومانیا برای منافع شخصی نمی باشد و فرد معمولا بدون هیچ اختیاری از خود این کار را انجام می دهد  تا بتواند تنشی که درگیرش کرده است را به حداقل برساند.

آشنایی با جنون دزدی

فردی که دچار جنون دزدی می شود معمولا وسایل دزدی شده را در جایی نگهداری می کند که هیچ وقت به آن ها نگاهش نیفتد. در واقع این وسیله ها در زندگی او هیچ استفاده ای ندارند. در برخی از شرایط فرد اشیائی که سرقت شده را می تواند به دوستان خود و یا سایر اعضای خانواده هدیه داده تا خود را از شر آن ها رها سازد.

  •  آرون گروپس

به یاد داشته باشید که این افراد برنامه ریزی دقیقی برای دزدی ندارند و  در برخی از موارد خود به خود این کار را انجام می دهند و ممکن است در یک مرکز خرید یا سوپرمارکت این اشتیاق به سرقت به سمت آن ها برود و آن ها را وادار به چنین کاری کند.

نشانه ها

هر بیماری روانی و اختلال دارای یک سری نشانه های کلیدی می باشد که در ادامه نشانه های کلیدی اختلال جنون دزدی را برایتان بررسی خواهیم کرد.

نداشتن برنامه

یکی از نشانه هایی که نشان دهنده این بیماری است این است که فرد قبل از دزدی هیچ برنامه ریزی خاصی برای آن ندارد و معمولا وسایل را می دزدد که توانایی خرید آن ها را دارد. در صورتی که دزد های دیگر برنامه دقیقی برای سرقت خود دارند و چیزهایی را از مغازه سرقت می کند که توانایی خرید آن را ندارند.

نشانه های اختلال دزدی

همراه شدن با برخی از اختلالات

این بیماری یعنی جنون دزدی ممکن است با سایر اختلالات دیگر نیز رخ دهد این اختلالات عبارتند از :

  • اختلال خلق و خو
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب جدایی
  • اختلال بد شکلی بدن
  • اختلال وسواس فکری و عملی
  • اختلال کنترل تکانه
  • مصرف مواد و دارو

نکته : قبل از این که به فرد این اختلال را نسبت به دهید باید از نظر بیماری های روانی دیگر مانند اختلال سلوک یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و این اختلالات رد شوند. در غیر این صورت نمی توان گفت که فرد حتماً به اختلال جنون دزدی مبتلا است.

دلایل جنون دزدی

دلایل اختلال دزدی

این اختلال از دیدگاه های متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است برای مثال در رویداد روانکاوی افرادی که درین رویکرد کار می کنند بیان کردند که فرد برای به دست آوردن اشیا به سمت دزدی سوق پیدا می کند تا به طور نمادین نوعی از کمبود های اولیه خود را جبران کند. افرادی در رویکرد شناختی و رفتاری کار می کنند بیان نمودند این اختلال ممکن است زمانی رخ دهد که فرد برای دزدی تشویق و تحریک گردد.

در واقع این افراد در سری های بعدی سعی می کنند این کار را انجام دهند تا مورد تشویق قرار بگیرند. اما افرادی که در رویکرد زیست شناختی کار می کنند و یا کار می کرده اند بیان می کنند که این رفتار ممکن است به مناطق خاصی از مغز مرتبط باشد. بررسی هایی که در این زمینه انجام شده است نشان داده که این اختلال منجر به اختلال عملکرد در لوب پیشانی مغز می باشد و دارای یک سری علائم دیگر مانند پرخاشگری، سرگیجه، از دست دادن حافظه و بروز ناگهانی این حرکات دزدی می باشد.

تشخیص جنون دزدی

تشخیص بیماری

بیماری معمولا باید توسط پزشک یا روانپزشک تشخیص داده شود در غیر این صورت هر فردی نمی تواند آن را با داده ها و اطلاعاتی که در مورد این بیماری دارد تشخیص داده و به فرد انگ این اختلال را بزند. این بیماری با یک سری از بیماری های دیگر مانند اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد و الکل همراه می باشد و از این رو یک سری از علائم هستند که با یکدیگر ترکیب می شوند و گاها تشخیص این بیماری بسیار سخت خواهد شد.

درمان

درمان بیماری های روانی معمولا از دو طریق صورت می گیرد که یکی از آن ها استفاده از داروها و دیگری کمک گرفتن از روان درمانی می باشد. داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شود معمولا مهار کننده های جذب مجدد سروتونین و داروهای ضد افسردگی می باشد. در روان درمانی هم فرد از یک فرد متخصص در این زمینه کمک می گیرد تا بتواند تمامی افکار و رفتارهایی که در سرقت نقش دارند را شناسایی کرده و تا زمانی که می تواند از آن ها دوری نماید. روان درمانی باید در کنار دارو درمانی باشد تا بتوانید نتیجه بسیار بهتری از این کار دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که هر چه سریعتر بتوانید بیماری را درمان کنید می توانید زمان طلایی درمان را از دست نداده و با هزینه کمتر این کار را انجام دهید در غیر این صورت ممکن است این اختلال را برایتان هزینه بر باشد مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد

درمان اختلال دزدی

این بیماری یکی از جدی ترین بیماری های روانی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد فرد و زندگی فردی و اجتماعی او داشته باشد. در نظر داشته باشید که این بیماری نه تنها می تواند منجر به ایجاد پریشانی در فرد شده بلکه می تواند عواقب بسیار جدی حقوقی نیز برای او به دنبال داشته باشد. از عواقب جدی این بیماری می توان به دستگیری، حبس و هزینه‌های حقوقی اشاره نمود.

اگر بتوانید این بیماری را با استفاده از نشانه های داده شده سریعتر تشخیص دهید می توانید مراحل درمان را سریعتر طی کرده و آن ها را انجام دهید تا با درمان مناسب بتوانید با انگیزه هایی که به سراغ شما می آیند مقابله کرده و رفتارهای منفی را حذف و رفتارهای مثبت را جایگزین آن ها نمایید. اگر احساس می کنید به این بیماری مبتلا هستید نیاز است تا به یک پزشک یا روانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید یک برنامه درمانی مناسب برای خود به کار بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید وجهه اجتماعی خود را حفظ کرده و از مشکلات دیگر که ممکن است برایتان ایجاد شود پیشگیری نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *