دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت یویو با چوب و درب بطری

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اسباب بازی ها در انواع و اقسام مختلف برای بازی و سرگرمی کودکان وجود داشته و برخی از آن ها را می توان با داشتن وسایل موردنیاز در منزل درست کرد و لذت برد. آموزش ساخت یویو یکی از این گزینه ها بوده که با بهره مندی از مراحل و روش ساخت آن می توان مدل زیبایی از این اسباب بازی را درست کرد و از آن استفاده نمود.

یکی از انواع اسباب بازی های جذاب و سرگرم کننده یویو بوده که اغلب کودکان به آن علاقه دارند و در طرح ها و رنگ های مختلفی در بازار موجود می باشد. با توجه به این که یویو وسیله ای ساده بوده بنابراین با در دسترس داشتن چند ابزار افرادی که به ساخت کاردستی و اسباب بازی علاقمند هستند می تواند به راحتی آن را در منزل درست کنند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت یویو بپردازیم.

آموزش ساخت یویو به چند روش مختلف

اغلب کودکان به درست کردن کاردستی و اسباب بازی علاقمند بوده و تمایل دارند در صورت امکان با استفاده از مهارت و خلاقیتی که دارند سازه ها و اسباب بازی های مورد علاقه خود را بسازند. آموزش ساخت یویو همچون ساخت اسباب بازی های مختلف و ساخت بومرنگ از جمله موارد کاربردی و جالب در این زمینه بوده که با یادگیری آن می توانید برای فرزندتان این اسباب بازی زیبا را بسازید و برای بازی در اختیار او قرار دهید.

آموختن درست کردن یویو

شما می توانید به جای دور ریختن وسایلی که دیگر به آن احتیاج ندارید با صرف کمی خلاقیت و هنر از آن ها بهترین استفاده را داشته باشید و بدین گونه باعث حفظ محیط زیست نیز شوید. به طور مثال می توانید هر نوع کاردستی و سازه ای که به آن علاقه دارید را با کمک روش های آموزشی درست کنید و از هنر دست خود لذت ببرید. یویو یکی از این وسایل بوده که با استفاده از انواع درب بطری پلاستیکی و یا حتی چوب می توانید آن را بسازید. در صورتی که تمایل دارید نحوه درست کردن یویو را نیز یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آموزش ساخت یویو به روشی ساده

نحوه درست کردن یویو با استفاده از درب بطری

برای انجام این کار در ابتدا دو عدد درب بطری را آماده کنید و با کمک یک پیچ نسبتا ضخیم در وسط هر دوی آن ها سوراخی به وجود آورید که با چرخاندن پیچ در راستای عقربه های ساعت به آسانی می توانید این عمل را انجام بدهید. پس از سوراخ زدن پیچ را در راستای خلاف عقربه های ساعت چرخانده تا از داخل سوراخ بیرون بیاید و همینطور اگر از درب بطری های فلزی برای این کار استفاده می کنید با کمک پیچ گوشتی می توانید داخل آن سوراخی به وجود آورید. پس از سوراخ زدن داخل درب بطری ها با کمک پیچ گوشتی پیچی را به داخل سوراخ هدایت نمایید.

طریقه درست کردن یویو به روشی ساده

سپس پلاستیکی دایره ای شکل که حالتی شفاف دارد را در اطراف پیچ زده شده داخل درب بطری بگذارید که این عمل برای به وجود آوردن محلی برای پیچیده شدن طناب به دور یویو می باشد و دقت نمایید که پیچ بایستی به میزان لازم بزرگ باشد و میزان فاصله آن از قسمت دهانه سوراخ حداقل ۵.۲ سانتی متر باشد.

  •  آرون گروپس

آموزش ساخت یویو برای کودکان

در مرحله بعدی آموزش ساخت یویو یک ریسمان کنفی آماده کنید و آن را به دور قطعه پلاستیکی اطراف پیچ گره بزنید و بعد باقی مانده آن را به دور آن بپیچید.

طریقه درست کردن یویو به روشی ساده

درب بطری دیگر را بر روی بخش انتهایی پیچ بگذارید و با کمک پیچ گوشتی آن را سفت نمایید تا از هم جدا نگردند.

آموزش ساخت یویو با وسایل ساده

بعد از انجام دادن این عمل می توانید با کمک وسایل مختلف طبق سلیقه خود یویو را تزیین نمایید. برای این کار درپوش های بطری را با کمک چسب داغ پر کنید. در آغاز کار یکی از درب ها را پر کرده و صبر کنید که حدود ۲ تا ۳ دقیقه به طور کامل خشک شود و بعد فضای خالی درب بطری دیگر را پر نمایید. به منظور حفظ وزن یکسان چسب داخل درب بطری می توانید با کمک چاقو سطح چسب را کاملا صاف و یکدست نمایید و به منظور پاک کردن چسب از روی چاقو صبر کنید که به طور کامل خشک گردد و بعد آن را با کمی الکل تمیز کنید.

نحوه درست کردن یویو در خانه

به هیچ عنوان در زمان کار با چسب تفنگی نوک آن را مورد لمس قرار ندهید چرا که به انگشتانتان صدمه وارد خواهد نمود و همینطور از چسباندن نوک داغ چسب به ابزار پلاستیکی پرهیز نمایید. درب بطری یا همان یویو را بر روی کاغذ رنگی بگذارید و با کمک یک مداد سایز آن را بکشید و پس از خشک شدن چسب کاغذ رنگی را بر روی درب بطری بگذارید تا بدین صورت به آن بچسبد. به منظور این کار می توانید از کاغذ های تزیینی گوناگون استفاده نمایید و برای طرف دیگر یویو نیز همین عمل را مجددا تکرار کنید.

نحوه ساخت یویو با بطری پلاستیک

همینطور می توانید برای مراقبت بیشتر از کاغذهای رنگی برش خورده آن ها را با کمک پلاستیک های شفاف و درخشان بپوشانید تا از ایجاد پارگی و ساییدگی در آن ها ممانعت گردد.

مراحل درست کردن یویو در خانه

روش دوم درست کردن یویو با چوب

در آغاز کار بر روی یک قطعه چوب که بهتر است تخته سه لایی باشد سایز یویو مدنظرتان را رسم کنید. بعد از آن با کمک یک مته دایره های رسم شده را برش بزنید و همینطور می توانید در صورت داشتن مهارت کافی برای برش دادن دایره های چوبی از اره برقی نیز استفاده نمایید. در زمان انجام این کار بکار بردن عینک محافظ را از یاد نبرید و در صورت نیاز به منظور این کار از فردی حرفه ای کمک بخواهید و در نقطه مرکزی هر دو دایره چوبی سوراخی به وجود آورید.

مراحل ساده درست کردن یویو

با کمک سمباده اطراف دایره های چوبی را به طور کامل سمباده بزنید تا به خوبی یکدست و صاف شوند و دایره ها را به خوبی با همدیگر مقایسه نموده و سعی نمایید تا هر دو دایره از لحاظ ظاهری و ابعاد کاملا یکسان باشند.

مراحل درست کردن یویو در خانه

بعد از انجام این عمل می توانید به منظور زیبایی ظاهر دایره های چوبی به آن ها روغن تونگ بزنید. یک پیج بلند آماده کرده و آن را به داخل یکی از دایره های چوبی وارد نمایید.

مراحل ساخت یویو با وسایل ساده

یک پلاستیک دایره ای شکل محکم در اطراف پیچ چسبانده و دقت نمایید که بین پیچ و پلاستیک بایستی فاصله کافی وجود داشته باشد.

آموختن مراحل ساخت یویو

یک ریسمان کنفی آماده کرده و آن را به دور پلاستیک دایره ای شکل گره بزنید و باقی مانده آن را به دور آن بپیچید.

آموزش درست کردن یویو با چوب

دایره چوبی دیگر را بر روی پیچ بگذارید و آن را کاملا سفت نمایید تا دایره ها کاملا به یکدیگر وصل گردند.

نحوه درست کردن یویو در خانه

در صورتی که مایل باشید می توانید یویو خود را تزیین نموده که برای انجام این عمل می توانید با کمک ماژیک های رنگی دو سمت یویو را تزیین کرده و همینطور می توانید با کمک کاغذهای رنگی زیبا اطراف یویو خود را همچون درب های بطری تزیین کرده و به آن نمای زیباتری بدهید.

آموزش درست کردن یویو در خانه

در مطلب ارائه شده به آموزش ساخت یویو به دو روش مختلف پرداختیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *