دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل مدگرایی در نوجوانان و آسیب های ناشی از آن

  • فروغ راد
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

برای یافتن پاسخ سوالاتی چون مد چیست؟ مدگرایی در نوجوانان به چه علت است و چه آسیب هایی برای آنان خواهد داشت؟ و نحوه برخورد صحیح با نوجوان مد گرا چگونه است؟ این مطلب را دنبال کنید.

امروزه توجه به مد در پوشیدن لباس، خرید وسایل، نوع گفتار و … در بسیاری از افراد نقش بسیاری دارد، دلیل اینکه مدگرایی در بین اقشار جامعه مرسوم شده است تنوع بیش از اندازه کالاهای مختلف می باشد، در این بین مدگرایی در نوجوانان بیشتر از هر قشر دیگری دیده می شود که در این مقاله دلایل آن بیان خواهد شد.

مقوله مدگرایی در نوجوانان

پیروی از مد در واقع یک هیجان زودگذر در افراد به خصوص نوجوانان می باشد، به دلیل اینکه نوجوانان به خاطر شرایط سنی خود علاقه بیشتری به مد از خود نشان می دهند صنعت مد نیز انرژی بیشتر خود را صرف نوجوانان و تبلیغات برای آن ها می کند. نوجوانان به دلیل تمایلی که به پوشش ها و رفتارهای عجیب و غریب دارند بیشتر به سمت مد سوق پیدا می کنند، نوجوانان از این طریق می توانند بسیاری از نیازهای عاطفی و هیجانی خود را نیز تامین کنند. برای درک بهتر این مساله با ما همراه باشید تا در ادامه به علت های این مساله بپردازیم.

برخورد درست با نوجوان مدگرا

مد چیست؟

مد در لغت به معنای سلیقه و روش به کار می رود و در اصطلاح به روش و شیوه ای موقت که بر اساس سلیقه اکثریت افراد یک جامعه است سبک زندگی را تعیین می کند. مد در واقع شیوه تازه ای از سبک زندگی است که عده ای طبق آن رفتار می کنند، مد همه مسائل زندگی از جمله شیوه زندگی، حرف زدن، لباس پوشیدن، چیدمان خانه و وسایل آن، کسب و کار و حتی فکر و اندیشه افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مد اگر در حد اعتدال باشد مذموم نخواهد بود اما مانند هر پدیده دیگری دارای آثار مثبت و منفی است.

مدگرایی در نوجوانان و آسیب های آن

علت های مدگرایی در نوجوان

بسیاری از خانواده ها نمی توانند مدگرایی در فرزندان خود را درک کنند و زمانی که با توجه بیش از حد آن ها به مد رو به رو می شوند دچار تشویش و آشفتگی شده و به مخالفت با آن ها می پردازند، از این رو ما سعی می کنیم در این مقاله دلایل آن را بررسی کنیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مدگرایی برای هویت یابی

دلیل اصلی و شاخص تمایل نوجوانان به مد هویت یابی می باشد، آن ها در یک سن حساس هستند زیرا می خواهند از کودکی پا به دنیای بزرگسالی بگذارند، به همین دلیل به دنبال شناخت خود هستند و از طرفی می خواهند به بهترین شکل خود را به دیگران معرفی کنند، بنابراین تغییر در نحوه لباس پوشیدن و پیروی کردن از مد اولین نکته ای است که به ذهن آن ها می رسد تا خود را منحصر به فرد و خاص به جامعه معرفی کنند.

 تاثیرگذاری هم سن و سالان در مدگرایی

بعضی از نوجوانان زمانی که احساس می کنند در گروه های هم سن و سال خود جایی ندارند و یا مورد تمسخر آنان قرار گرفته اند، برای رفع این مشکل به سراغ مد می روند تا با پوشش ها و رفتارهایی مشابه با همسالان خود مورد توجه آنان قرار بگیرند.

مراقب آسیب های مد در زندگی فرزندان خود باشید

مدگرایی برای رسیدن به جذابیت

برای نوجوانان در این سن بسیار مهم است که مورد توجه جنس مخالف قرار بگیرند و برای آن ها جذابیت داشته باشند، این امر باعث می شود اعتماد به نفس آنان افزایش پیدا کند، بنابراین نوجوان برای رسیدن به جذابیت پیروی از مد را انتخاب می کند.

مدگرایی برای رسیدن به استقلال

نوجوانان در این سن علاقه زیادی به مستقل بودن دارند، آن ها علاقه ای به پیروی از اطرافیان خود ندارند و دلشان نمی خواهد درباره کارهایی که می کنند به کسی توضیحی بدهند، از این رو با پوشیدن لباس های عجیب و غریب سلیقه شخصی خود و مستقل شدنشان را به دیگران نشان می دهند، تمایل به استقلال یکی از علت های مدگرایی در نوجوانان می باشد.

پیروی از مد در نوجوانان

آسیب هایی ناشی از مدگرایی در نوجوان

درک نوجوان و حمایت او برای پوشیدن لباس های شیک و رفتارهای مطابق با جامعه کنونی بسیار حائز اهمیت است اما زمانی که توجه آن ها به مدگرایی بیشتر از حد اعتدال باشد قطعا با آسیب هایی همراه خواهد بود:

از خود بیگانگی فرهنگی

این اتفاق باعث می شود تا نوجوان تمام اصول و باورها و سنت های جامعه خود را نادیده بگیرد و از فرهنگ بیگانه پیروی کند، همچنین از خود بیگانگی فرهنگی در تربیت نادرست نوجوان نیز تاثیر بسیاری خواهد گذاشت و باعث افزایش مشکلات فرهنگی در جامعه می شود. همانطور که قبلا گفته شد بسیاری از نوجوانان به دلیل احساس کامل نبودن هویتشان و عزت نفس پایینی که دارند به سرعت تحت تاثیر مد قرار خواهند گرفت.

مشکلات با خانواده

هر خانواده ای علاقه مند است تا فرزندش برای پوشش و نحوه زندگی خود از آن ها الگو برداری کند، زمانی که مدگرایی در نوجوانان نمود پیدا می کند و آن ها درگیر پیروی های نا به جا از مد می شوند بازیگرها، خواننده ها، افراد معروف و … را الگوی خود قرار می دهند و برای اینکه هرچه بیشتر شبیه به آن ها به نظر برسند نوع لباس پوشیدن آن ها را تقلید می کنند و حتی طرز فکر و رفتارشان را نیز با آنها همسان سازی می کنند و زمانی که والدین بخواهند نوجوان را با خود همراه کنند با مخالفت او رو به رو خواهند شد و این امر موجب اختلافات و تنش هایی میان آن ها می شود.

مدگرایی و عوامل آن

دختران نوجوان تاثیر بیشتری از مد می گیرند

دختران به علت روحیه حساس و شکننده ای که دارند و همچنین به علت واکنش های عاطفی که نسبت به محیط دارند بیشتر تحت تاثیر مدگرایی قرار می گیرند، در واقع تقلید و گرایش به الگوهای برتر در زنان نمود بیشتری پیدا می کند، همچنین به علت اینکه دخترها به روابط و ظاهر اشخاص بیشتر توجه می کنند و ذاتا زیبایی را دوست دارند گرایش آن ها به مد و پیروی از نحوه پوشش و آرایش و حتی رفتار و گفتار از الگوهایی که انتخاب می کنند بیشتر است.

در این دوران به علت اختلالاتی در ترشح غدد پوست صورت آن ها دچار کک و مک و یا آکنه می شود و دختران برای رفع این مساله تمایل زیادی به استفاده از لوازم آرایشی دارند، بهتر است به جای مخالفت با او در مورد این مساله با نوجوانتان صحبت کرده و او را نزد یک پزشک خوب ببرید تا پوستش را درمان کند و روش درست حل کردن این مشکل را به او بیاموزید.

علت های مختلف مدگرایی در نوجوانان

 

نحوه بر خورد صحیح با نوجوان مدگرا

  • در رفتار با نوجوان خود صبر پیشه کنید.
  • اطلاعات خود را در زمینه مد افزایش دهید.
  • اصرار به پسندیدن و انتخاب آنچه که مورد پسند شما است نداشته باشید.
  • اجازه دهید گاهی انتخاب های اشتباه را نیز تجربه کند.
  • اجازه دهید در انتخاب لباس و وسایلش خودش نظر نهایی را بدهد.
  • مستقیما از او و سلیقه اش انتقاد نکنید.
  • توجه و محبت خود را از او دریغ نکنید.

بهترین روش برای هدایت و تربیت و کنترل مدگرایی در نوجوانان در این سن بحرانی این است که با او درنیفتید و سعی نکنید نظر و سلیقه خود را به او تحمیل کنید، بیشتر حرکات و اعمال و انتخاب های او برای جلب توجه است پس با او صبورانه برخورد کنید تا مشکلاتش را بفهمد و آن ها را حل کند.

در پایان جهت مطالعه مطالبی در خصوص افزایش عزت نفس نوجوانان و  استقلال طلبی نوجوانان می توانید از این مطالب بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *