دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اقدامات طلایی برای افزایش عزت نفس نوجوانان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

راهکارهای افزایش عزت نفس در نوجوانان بسیار کلیدی و با اهمیت هستند. والدین نقش مهمی در این زمینه دارند، زیرا با حمایت هایی که از فرزندان خود دارند، می توانند اعتماد به نفس آن ها را بالا ببرند. شما باید از همان دوران کودکی و نوجوانی فرزندان را برای انجام فعالیت های مورد علاقه شان یاری کنید، و با آن ها محترمانه برخورد کنید.

عزت نفس بخش مهمی از شخصیت افراد موفق را تشکیل می دهد. اما شکل گیری این ویژگی از همان دوران کودکی در فرد ایجاد می شود افرادی که والدین آن ها با احترام با آن ها رفتار می کنند، و اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهند، دارای سطح بالایی از خودباوری هستند. دوران مهم دیگر از زندگی انسان که عزت نفس در او شکل می گیرد، در دوران نوجوانی است. روانشناسان می گویند: در این دوران نوجوان لحظه تردید یا گرگ و میش را تجربه می کند، و در این زمان است که به اهمیت عزت نفس پی می بریم. در این دوران والدین باید با استفاده از راه های افزایش عزت نفس نوجوانان می توانند در این دوران حساس آن ها را همراهمی نمایند.

اثرات عزت نفس

تکنیک های افزایش عزت نفس نوجوانان:

همه ما دوران نوجوانی را تجربه کرده ایم، در این دوران اغلب افراد لحظه های تردید زیادی را سپری کرده اند. اغلب افراد در این دوران زندگی آشفته ای دارند، خجالتی هستند و زندگی آن ها بی ثبات است. تصمیم گیری ها در این دوران بسیار سخت و دشوار است. اما نه برای جوان هایی که دارای عزت نفس تصمیم گیری می باشند. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کند، که چگونه برخی از افراد دارای عزت نفس هستند؟ بیش از هر چیز تربیت والدین در این زمینه تاثیرگذار است. اما اگر خودتان قصد دارید فردی با عزت نفس باشید، می توانید با مطالعه این مقاله گام موثری در این زمینه بردارید.

تاثیر عزت نفس در نوجوان

همانطور که می دانید نوجوان هایی که دارای عزت نفس پایین هستند، نمی توانند در زندگی فردی موفق باشند، و درگیر گوشه گیری می شوند. آنچه باید درباره گوشه گیری نوجوان بدانید این است، که گوشه گیری می تواند تاثیرات منفی بر روی آن ها داشته باشد، و به مرور آن ها را به افسردگی می کشاند.

تکنیک رشد عزت نفس

تعریف ما از عزت نفس:

عزت نفس دارای تعابیر گوناگونی است، زیرا این ویژگی دربردارنده ویژگی های مهم دیگیر است. افراد با عزت نفس افرادی هستند، که دارای سطح بالایی از خودباوری می باشند، آن ها توانایی ها و نقاط ضعف خود را باور دارند، و از قابلیت هایی که دارند، در بهترین زمان ها و مکان ها استفاده می کنند. عزت نفس نقش کلیدی در موفقیت افراد خواهد داشت. نوجوانی که دارای عزت نفس می باشد، کمتر دچار تردید است، او فراز و نشیب های زندگی را به خوبی طی می کند.

  •  آرون گروپس

چرا باید عزت نفس داشته باشیم

نکات مهم برای افزایش عزت نفس:

نقش والدین در افزایش عزت نفس نوجوانان بسیار با اهمیت است. روابط عاطفی که والدین با فرزندان خود برقرار می کنند، بخش مهمی از رشد عزت نفس را در این افراد تشکیل می دهد. حمایت هایی که والدین در زمینه های گوناگون از فرزندان خود در این دوره از زندگی دارند، می تواند بخش مهمی از شکل گیری عزت نفس در او باشد. رفتار و گفتار والدین تاثیر بسزایی بر روی نوجوان ها خواهد داشت.

ارتقا عزت نفس در نوجوانان

۱- برخورد محترمانه با نوجوان:

شما باید توجه کنید که فرزند شما دیگر کودک نیست و شما باید رفتارهای معقول تری با او داشته باشید. فرزند شما مانند هر فرد بزرگسالی نیازمند احترام می باشد. بنابراین والدین باید نوجوان خود را شایسته احترام بدانند، و با او رفتارهای محترمانه ای داشته باشند. لحن و صدای شما نباید توهین داشته باشد. سعی کنید همیشه به حرف های او گوش دهید، و به نگرانی هایش توجه کنید. در این سن رفتار با فرزند دارای حساسیت های خاصی است، که باید پیگیری شود.

افزایش عزت نفس نوجوانان

۲- تحسین کردن نوجوان:

یکی از گام های مهمی که در افزایش عزت نفس نوجوانان نقش دارد، تحسین کردن آن ها است. شما باید در تعریف کردن از فرزندان خود سخاوتمند باشید. شما زمانی که فرزند خود را برای کارهای مثبت و سازنده اش مورد تحسین و تشویق قرار می دهید، به او انگیزه بیشتری القا می کنید. بهترین ره برای تشویق کردن فرزندان در چنین شرایطی بیان کردن احساسات به آن ها می باشد. بنابراین اجازه دهید فرزند شما نیز به شما ابراز احساسات کند. والدین در رفتار با نوجوان دختر و پسر باید به این نکته توجه کنند.

۳- انتقاد نکردن از نوجوان:

تا جایی که امکان دارد، از نوجوان خود انتقاد نکنید. انتقاد کردن و یا نکوهش از آن ها موجب کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. اگر نوجوان شما در برخی از مسائل مخالف با شما است، سعی کنید زندگی را از دیدگاه او ببینید. بیشتر در این باره صحبت کنید، و زمانی که احساس می کنید چیزی او را تهدید می کند، در قالب یک دوست به او مطرح کنید، تا اینکه او را مورد سرزنش قرار دهید. از سویی انتقاد کردن نیز باید با لحنی منتسب صورت بگیرد.

عزت نفس در زندگی نوجوان ها

۴- تشویق به انجام برنامه های فوق العاده:

اجازه دهید تا نوجوان شما به برنامه های مورد علاقه خود بپردازد. تشویق کردن برای انجام فعالیت هایی که به آن ها علاقه دارد یکی دیگر از وظایف والدین در این زمینه است. شما باید فرصت های مناسب در این زمینه را در اختیار آن ها قرار دهید. نوجوان با فعالیت در زمینه هایی که به آن علاقه دارد، می تواند تجربه های جدیدی کسب و حتی به خودساختگی دست می یابد.

۵- داشتن روحیه قوی:

بخش مهمی که در آموزش والدین باید مورد توجه قرار بگیرد، روحیه دادن به فرزند نوجوان می باشد. تقویت روحیه در افزایش عزت نفس نوجوانان نقش بسزایی خواهد داشت. او باید در جامعه فردی با روحیه قوی و قدرتمند باشد. صبر داشتن بخش مهمی از روحیه افراد را تشکیل می دهد. نوجوان باید بیاموزد در مواقع عصبانیت و یا ناراحتی با صبوری کردن راحت تر می تواند تصمیم گیری کند، و یا تصمیم های درست تری اتخاذ کند. دور کردن احساسات منفی از نوجوان ها نیز باید در این اموزه ها قرار بگیرد.

تقویت عزت نفس نوجوانان

از دیگر مواردی که می تواند به رشد عزت نفس و اعتماد به نفس جوان ها کمک کند، می توان به افزایش توانایی تمرکز او اشاره کرد. شما باید مهارت های دوست یابی را به نوجوان ها بیاموزید، همچنین در لینک می توانید با راهکارهای افزایش عزت نفس نیز بیشتر آشنا شوید. همانطور که در این مقاله اشاره شد، حمایت های والدین از نوجوان ها نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *