دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نژاد سگ داشهوند و نوع تغذیه و نگهداری از این سگ پاکوتاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در سگ داشهوند از دسته سگ های معروف و محبوب خانواده ها می باشد که در این مقاله سعی کرده ایم تمامی خصوصیات، تغذیه و اصول مراقبت از نژاد سگ داشهوند را بیان نماییم.

به طور کلی تصویر مشهور کشیده و کم ارتفاع به همراه شخصیت جسور، سرزنده و همیشه هوشیار این سگ امروزه او را به یک سوپراستار در سلسله ی سگ ها تبدیل کرده است. سگ داشهوند معمولا در دو اندازه و در سه نوع پوشش با رنگ ها و نقشهای متنوعی موجود است که در مقایسه با سایر نژاد ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

آشنایی با نژاد سگ داشهوند

همانطور که می دانید سگ های داشهوند حیواناتی بسیار منحصر به فرد و فعالی هستند که با گذشت سال ها راه خود را در قلب و منازل بسیاری از افراد در انگلستان و سایر نقاط جهان پیدا کرده است. جالب است بدانید که این حیوان در کشور های مختلف با نام های مختلفی شناخته می شود برای مثال فرانسوی ها سگ داشهوند را تکل، آمریکایی ها تکل داکسی یا ونی داگ، انگلیسی ها سگ سوسیسی، ایتالیایی ها باسوتو و مجارها آن ها را تاکسو می خوانند.

خصوصیات نژاد سگ داشهوند

در واقع داشهوندها اغلب سگ هایی با پاهای کوتاه و طول زیاد بدن از خانواده سگ های شکاری که برای تعقیب و از لانه بیرون کشیدن شکار های کوچک مانند موش خرما، خدنگ، سمور، راسو و خرگوش تعلیم داده می شوند. با وجود اینکه این نوع سگ اندازه و قامت کوچکی دارد اما می تواند همان اندازه که صاحبان آن ها برایشان در نظر می گیرد ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشد.

توجه داشته باشید که این نژاد از کشور آلمان سرچشمه می گیرد و در آنجا به منظور شکار خرگوش ها، گورکن ها و از این قبیل حیوانات پرورش داده می شود. داشهوند معمولا دوست دارد در کنار خانواده خود باشد. دقت داشته باشید که این نژاد می تواند در برخی مواقع بسیار لجباز باشد.

تاریخچه سگ داشهوند:

به طور کلی سگ های داشهوند مدت زمان طولانی است که پرورش داده می شود به گونه ای که قدمت آن ها به قرن پانزدهم در آلمان بر می گردد. با توجه به این نکته می توان گفت که سگ های مشابهی نیز در مصر و یونان با همین مشخصات در کشور های ایتالیا و مکزیک دیده شده اند.

نام تمامی آن ها به معنای سگ دوره گرد در زبان آلمانی بوده و تصور می شود این نژاد از ترکیب سگ Schweisshund یا Bibarhund به وجود آمده است. این سگ ها با جثه کوتاه تر به ویژه برای شکار و طعنه زدن پرورش داده می شوند. پس از آن به صورت مجدد با پرورش بیشتر نسخه های کوچک تری Dachshund ایجاد شد که به منظور تبدیل شده به نسخه مینیاتور که توسط جنگلبان بسیار ارزش بودند زیرا آن ها می توانستند سوراخ های خرگوش را پیدا کرده تا طعمه های خود را بیرون بیاورند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاریخچه سگ داشهوند

در طول زمان در آلمان بومی خود این نژاد به سه گروه تقسیم شده شده است که بر اساس اندازه یک سگ با گروه اول استاندارد Dachshund یا Normalgrosssteckel، دسته دوم و سوم مینیاتوری بودند که مجددا در آلمان به دو نوع تقسیم شده اند.

خصوصیات ظاهری داشهوند:

این حیوان دارای قد کوتاه، بدن دراز با پاهایی کوچک است که به خوبی عضلانی خواهند بود. در واقع پوست این حیوان حالت ارتجاعی داشته و بدون چین خوردگی زیاد کاملا انعطاف پذیر خواهد بود. به نظر می آید که داشهوند در توان بالای خود برای حرکت هیچ گونه لنگ زدن، درد عضلانی و ناهماهنگی را نشان نمی دهد.

داشهوند سگ جسوری است که سر خود را با اطمینان و هوشیاری بالا نگه می دارد و حالت چهره او خاکی از زیرکی خواهد بود. روحیه شکار، حس بویایی قوی و صدای رسا آن را به موجودی مبدل ساخته که برای کار در زیرزمین و عبور لابه لای بوته ها و درختچه ایده آل نموده است. داشهوندها حس بویایی بسیار قوی نسبت به سایر نژاد ها در تعقیب شکار دارند.

اگر از بالا به این حیوان نگاه کنید سر آن ب صورت یکنواخت به سمت بینی نازک تر خواهد شد. همچنین چشم ها دارای اندازه متوسط بادامی شکل و سیاهی هستند که منظره مطبوع و پرنفوذی خواهد داشت. زوائد استخوانی بالای حدقه چشم به طرز مشهودی بیرون زده اند.

خصوصیات سگ داشهوند

قاعده گوش ها نزدیک به قلمه سرا است و خیلی به سمت جلو نمی آید. طول آن نیز متوسط و شکل گردی داشته که به هیچ وجه حالت باریک یا چین دار پیدا نخواهد کرد. جمجمه و پوزه کمی انحنا خواهد داشت. سوراخ های بینی کاملا باز هستند و همچنین گردن آن بلند و عضلانی است و در ناحیه پس سر کمی خمیدگی دارد. بدن داشهوند کاملا دراز و عضلانی بوده و در نمای نیمرخ کمر مختصر خمیدگی خواهد داشت.

دست ها نیز اغلب به دلیل کارایی کافی در زیرزمین کاملا قوی و عضلانی خواهند بود. بازو نزدیک به دنده ها است و آرنج چسبیده به بدن قرار می گیرد. همچنین ساعد نیز کوتاه و عضلانی بوده و پنجه ها فشرده قوی و دارای انحنای مناسب و دارای بالشتک های ضخیمی است.

هر دست دارای پنج انگشت بوده که چهار انگشت نزدیک به یکدیگر جهت کار مورد استفاده قرار می گیرند. قسمت های لگن، ران، ساق و قم های پا دارای ول یکسانی هستند و پاها نیز به جوانب چرخشی ندارند. وقتی که از جهت پشت به قلم ها نگاه کنید عمودی و موازی خواهند بود.

خصوصیات اخلاقی نژاد سگ داشهوند:

جالب است بدانید که این نژاد پاکوتاه برخلاف ظاهر کوچکی که دارد بسیار شجاع و جسور بوده و به هیچ وجه از حیوانات بزرگ تر از خودش نمی ترسد. برخی از این سگ ها می توانند نسبت به غریبه ها و سایر سگ ها پرخاشگر باشند به ویژه اگر در زمان توله بودن به خوبی اجتماع نشده باشند.

ویژگی های اخلاقی داشهوند

داشهوند ها سگ خانواده و به شدت وفادار هستند و می توانند سگ های مراقب و نگهبان خوبی باشند. این نژاد اگر به درستی تربیت شده باشد رابطه خوب و دوستانه ای با کودکان خواهد داشت. البته که این حیوان کمی جسور و لجباز بوده و به همین خاطر تربیت آن چالش برانگیز خواهد بود.

تغذیه سگ داشهوند:

به طور کلی اگر یک توله سگ داشهوند را از یک پرورش دهنده دریافت کنید آن ها به شما یک برنامه غذایی می دهند و مهم است که از همان برنامه برای تغذیه سگ خود استفاده نمایید تا از هر گونه عارضه مربوط به شکم در این نژاد جلوگیری شود.

با وجود اینکه تغییر رژیم غذایی داشهوند بسیار راحت است اما این کار را بایستی به تدریج انجام دهید و همیشه اطمینان حاصل نمایید که هیچگونه عارضه هضمی ایجاد نمی کنند. در صورت بروز این مشکل بهتر است آن ها را مجددا به رژیم غذایی اصلی برگردانید و در موارد مشابه با دامپزشک صحبت کنید تا بتوانید مجددا آن ها را تغییر دهید.

توجه داشته باشید که سگ های مسن تر معمولا در مقایسه با سگ های جوان تر صبور و دارای ویژگی های بهتری خواهند بود اما این بدان معنا نیست که می توانید رژیم غذایی با کیفیت پایین تری به آن ها بدهید. توصیه می شود که یک داشهوند بالغ را دو مرتبه در طول روز یعنی یک مرتبه در صبح و یک مرتبه در عصر تغذیه نمایید.

چگونگی تغذیه سگ داشهوند

مطمئن شوید که غذای مورد استفاده برای نژاد سگ داشهوند با کیفیت است و تمام نیاز های غذایی آن ها را برآورده می کند. همچنین مهم است که سگ ها مقدار مناسبی از ورزش را داشته باشند تا کالری اضافی را سوزانده و وزن زیادی به دست نیاورند. از این نکته غافل نشوید که چاقی بیش از حد داشهوند می توان زندگی آن را کوتاه کند.

چگونگی نظافت و مراقبت از داشهوند:

بهتر است بدانید که نژاد سگ داشهوند به خاطر کوتاه بودن موهایش نیاز به نظافت و استحمام کمتری نسبت به دیگر نژاد های پرمو خواهد داشت. معمولا یک برس کوچک با یک چرم خامه ای می توان کت های این حیوان را درخشان نگه دارد اما با این حال این سگ کوچک عاشق تماس نزدیک تر و بیشتر است که در اغلب در طول جلسه نظافت به دست می آورند و این مسئله به صاحبان این امکان را می دهد تا پوست سگ شان را بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ برآمدگی در جایی در بدن حیوان وجود ندارد.

توصیه می شود که به توله سگ های داشهوند بیاموزید که نظافت از سنین پایین یک تجربه لذت بخش است بنابراین آن ها مشتاقانه موهایشان را لمس می کنند و هنگام لمس شدن گوش یا پاها ناراحت نخواهند شد. بهتر است به صورت مرتب گوش های داشهوند را چک کنید و در صورت لزوم آن ها را تمیز نمایید.

چگونگی مراقبت از سگ داشهوند

در پایان نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک هیا مقابل با مطالب نژاد سگ باکسر و همچنین خصوصیات و  نژاد سگ شیواوا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *