دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علت زرد شدن گیاه بامبو و چگونگی رفع آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع زرد شدن گیاه بامبو معمولا در اثر عوامل مختلفی رخ خواهد داد که در این مقاله سعی داریم به بیان مهم ترین دلایل و همچنین اصول درمان آن ها بپردازیم.

به طور کلی بامبو از دسته گیاهان زیبا و کم دردسر آپارتمانی است که معمولا نارضایتی خود را به شرایط محیطی نامناسب با زرد شدن گیاه بامبو نشان خواهد داد. به همین خاطر اگر شما نیز از این گیاهان در خانه تان نگهداری می کنید بایستی علت زرد شدن گل ها، سوختن نوک برگ ها و همچنین قهوه ای شدن ساقه آن ها را بدانید.

آشنایی با دلایل زرد شدن گیاه بامبو

بهتر است بدانید که پرورش گلهای آپارتمانی معمولا برای افرادی که در شهر زندگی می کنند لذت بسیار زیادی خواهد داشت زیرا علاوه بر پاکسازی و زیباسازی محیط داخل ساختمان نگهداری از آن ها موجب بهبود روحیه افراد نیز خواهد شد. همچنین در این میان بامبوها اغلب ساقه های سبزی هستند که با برگ های زیبایی در اطراف خود پوشیده شده اند. این گیاه را می توان جزو خانواده گندمیان دانست که در ایران به آن ها خیزران نیز گفته می شود.

دلایل زرد شدن برگ بامبو

در این میان یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که برای این گیاهان به وجود می آید تغییر رنگ در برگ های آن و همچنین رشد نکردن بامبو خواهد بود. بسیاری از پرورش دهندگان در نگهداری بامبو از علت و دلیل زرد شدن گل و ساقه بامبو هیچ اطلاعی ندارند. این مشکل گاهی برای ساقه و گاهی برای برگ های این رخ می دهد و ممکن است رنگ سبز ان ها به قهوه ای تغییر کند.

توجه داشته باشید که این مشکل زمانی پیچیده تر می شود که برگ ها پس از تغییر رنگ شروع به ریزش می کنند و همچنین از آنجایی که ساقه آن ها برگ های چندان زیادی ندارد به سرعت جلوه ای خالی و کچل پیدا خواهد کرد. در ادامه سعی کرده ایم تا به صورت دقیق دلایل زرد شدن گیاه بامبو را شرح دهیم:

استفاده از خاک نا مغذی

با وجود رشد بهترین این گیاهان درون آب گاهی نیز بامبوها را درون خاک می کارند. البته که در نظر بگیرید ساختار خاک بستر بامبو بایستی کاملا سبک باشد. گاهی اوقات هنگام نگهداری از این گیاه در خاک متوجه رنگ برگ آن خواهید شد که یکی از علت های این مشکل را می توان مغذی نبودن خاک دانست که موجب شده برگ ها و ساقه های گیاهتان ضعیف شده و با تغییر رنگ واکنش نشان دهند.

تاثیر خاک بر زرد شدن گیاه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نحوه درمان:

توجه داشته باشید که برای برطرف نمودن این مشکل و تقویت بامبو لازم است تا خاک را آغشته به مواد مغذی نمایید. در این میان می توانید از کودهای ام پی کی مخصوص بامبو استفاده نمایید اما اگر این روش موجب درمان زرد شدن برگ بامبو نشد بایستی نسبت به تعویض خاک گلدان تان اقدام نمایید.

تاثیر آب

همانطور که می دانید یکی از محبوب ترین شرایط برای گیاه بامبو پرورش آن درون آب است. البته که باید به این مسئله توجه کنید که هر آبی برای این گیاه مفید نیست و به همین خاطر گاهی با دقت نکردن به این مسئله نمی توانید علت زرد شدن بامبو را کشف کنید.

با این حال توجه داشته باشید که آب های حاوی کلر تصفیه نشده و با ترکیبات سنگین یکی از دلایل مهم تغییر رنگ برگ و ساقه گیاه خواهد بود. همچنین آبی که آلوده شده نیز با گیاهان بامبو کاملا مضر خواهد بود.

نحوه درمان:

توصیه می شود که برای درمان بامبو در چنین شرایطی بایستی به سرعت آب گلدان را تعویض نمایید و ترجیحا از آب سبک و استریلیزه شده استفاده نمایید. چنانچه برای گیاهتان از آب شیر استفاده می کنید ظرف آب را چندین دقیقه کنار بگذارید تا کلر آن کامل از بین برود. همچنین برای اطمینان از پاکیزه بودن آن نیز می توانید آب را بجوشانید.

نشانه های زرد شدن گیاه بامبو

قارچ گیاه

به طور کلی تغییر رنگ برگ های بامبو از قسمت های پایینی و برگ های قدیمی تر در بسیاری از مواقع طبیعی به نظر می آید زیرا که زمان ریختن برگ ها و رشد برگ های جدید فرا رسیده است. البته که هنگام مشاهده این مشکل به رنگ ریشه نیز دقت نمایید و اگر مشاهده کردید که ریشه آسیب دیده می توانید به این نتیجه برسید که گیاه تان قارچی شده است.

نحوه درمان:

در این میان بایستی پیش از خراب شدن کامل گیاه، برای درمان هر چه سریع تر اقدام نمایید. همچنین برای درمان زرد شدن ساقه و برگ های بامبو از پایین لازم است آب گلدان را تعویض نمایید و پس از خشک شدن ریشه ها، گیاهتان را ضدعفونی نمایید.

عدم دریافت مواد مغذی

معمولا افرادی که از بامبو نگهداری می کنند بارها شاهد زرد شدن برگ های بالایی گیاهشان شده اند. اما شاید کمتر کسی باشد که بداند علت این مشکل گیاه چیست. در واقع زمانی که این اتفاق برای برگ های بالایی بامبو رخ می دهد نشان دهنده این مسئله خواهد بود که ریشه ها نمی توانند مواد مغذی آب یا خاکی که بامبو را در آن نگهداری می کنید را به قسمت بالایی گیاه و برگ های تازه تر برساند. بنابراین سلامت آن ها به خطر می افتد.

اصول درمان زردی گیاهان

نحوه درمان:

در این مواقع برای درمان زرد شدن، ساقه و برگ بامبو از بالا بایستی کود مناسبی را برای آن فراهم نمایید و آن را درون آب یا خاکی که گیاه بامبو را در آن نگهداری می کنید بریزید.

تغذیه بیش از حد گیاه

گاهی اوقات ممکن است مشاهده کنید که ساقه گیاهتان تغییر رنگ داده است. در واقع یکی از دلایل زرد شدن ساقه بامبو رسیدن بیش از اندازه کودهای شیمیایی و مواد مغذی به ریشه خواهد بود زیرا هر گیاهی به یک میزان مشخص از مواد مغذی نیاز دارد و بنابراین چنانچه بیش از حد آن ها را تغذیه نمایید موجب آسیب رسنی به آن ها خواهید شد.

نحوه درمان:

توجه داشته باشید که این مشکل معمولا به سختی قابل درمان خواهد بود. در واقع در این شرایط بهتر است هر چه سریع تر آب بامبوها را عوض کنید زیرا که مقدار زیادی کود درون آب وجود دارد. بایستی مجدد آب تصفیه شده و سبک را در نظر بگیرید و اجازه دهید تا گیاه در حد توان خود را بازسازی نماید. همچنین سعی کنید تا مدتی به آن کود ندهید.

تاثیر تغذیه نامناسب بر زردی شدن گیاه

وجود کلر بیش از حد در آب

به طور کلی زمانی که می بینید نوک برگ های گیاه به جای زرد شدن، قهوه ای شده است بایستی علت را در مواد موجود درون آن جستجو نمایید زیرا که وجود کلر و فلوراید درون آب گیاه موجب بروز واکنش های برگی گیاه شده و در نتیجه برگ های بامبو به قهوه ای تغییر رنگ خواهند داد. البته که گای نیز قارچ زدگی ریشه ها نیز موجب بروز چنین مشکلی خواهد شد.

نحوه درمان:

برای درمان این عارضه بایستی ریشه ها را به دقت بررسی نمایید. چنانچه رنگ ریشه از زرد متمایل به قرمز به رنگ سیاه، قهوه ای یا خاکستری در آمده باشد لازم است تا ریشه های خراب را از ریشه های سالم گیاه جدا نمایید و اجازه دهید ساقه ها ریشه جدید تولید کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *