دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طریقه نگهداری از بامبو و نکاتی برای رشد و پرورش بهتر این گیاه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

گیاه بامبو با نام علمی dracaena sanderiana بسیار مقاوم بوده و به راحتی می توان از آن نگهداری کرد، به ویژه اگر بامبو را در آب قرار دهید. این گیاه که در برخی مناطق به بامبوی خوش شانس معرف می باشد،امروزه به دلیل زیبایی و نگهداری آسان جزو گیاهان زینتی منازل محسوب می شود که طرفداران بسیاری دارد. این مقاله به طریقه نگهداری از بامبو و نکاتی برای رشد و پرورش بهتر این گیاه می پردازد.

بامبو که در برخی مناطق به گیاه شانس نیز معروف می باشد بومی کامرون، مناطق استوایی غرب آفریقا و آسیای شرقی بوده که در جنگلهای این مناطق رشد توده ای و متراکمی دارد. امروزه به دلیل زیبایی و نگه داری آسان جزو گیاهان زینتی منازل محسوب می شود و دارای طرفداران بسیاری نیز می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با طریقه نگه داری از بامبو و نکاتی برای رشد و پرورش بهتر این گیاه آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با روشهای نگهداری از بامبو

آشنایی با گیاه زینتی

معرفی بامبو

بامبو با نام علمی dracaena sanderiana از خانواده draecenaceae می باشد که بومی کامرون و غرب آفریقا است و برخلاف تصور همه از خانواده نی ها یا خیزران نمی باشد. تاکنون ۶۲۲ نوع بامبو شناسایی شده است که با نام های مختلف از جمله دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز یا گیاه روبانی و بامبو خوش شانس مشهور می باشند. این گیاه دارای ساقه هایی باریک و بوته های متراکمی می باشد که ارتفاعش به بیش از ۵/۱ متر نیز می رسد. برگهای آن به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر و عرض ۴ تا ۵ سانتی متر به رنگهای سبز ابلق یا تیره، سبز و سفید و یا زرد و سبز دیده می شود. نقاط شمالی کشور بهترین منطقه برای رشد و نگهداری از بامبو به شمار می روند.

نگهداری از بامبو

گیاه بامبو بسیار مقاوم بوده و به راحتی می توان از آن نگه داری کرد، به ویژه اگر بامبو را در آب قرار دهید. یک گیاه بامبوی سالم و شاداب باید مجموعه ای از برگ های سبز تیره و چند برگ در حال جوانه زدن داشته باشد. بامبو برای رشد، به آب، نور و برخی مواقع مواد مغذی نیاز دارد. این گیاه رشد آهسته ای دارد اما اگر به درستی از بامبو نگه داری شود به صورت کوتاه رشد کرده و برگهای با طراوت بیشتری به رنگ سبز خواهد داشت. بامبوهایی که امروزه در منازل مورد پرورش قرار می گیرند به بامبولاکی معروفند. در ادامه این مقاله با طریقه نگه داری از بامبو  آشنا خواهید شد.

نکاتی جهت خرید بامبو

مواظبت از بامبو

۱-بامبویی را خریداری کنید که ساقه و برگهای آن سالم و شاداب بوده و سبزینه آن کمرنگ نشده باشد و از خرید بامبویی که سبزینه فاصله دو گره از ساقه آن به سفیدی متمایل شده باشد خودداری نمایید.

۲- اگر بوی بدی از گیاه استشمام کردید نشانه بیماری گیاه بوده بنابراین از خرید ان اجتناب ورزید.

۳-بامبویی که انتهای بریده شده ساقه آن داخل آب قهوه ای رنگ شده باشد نیز برای خرید مناسب نیست.

  •  آرون گروپس

۴- گیاه بامبو هنگام خرید باید ریشه داشته باشد. از خرید این گیاه بدون ریشه در فصل های پاییز و زمستان خودداری کنید.

شرایط  و روشهای نگهداری از بامبو

مواظبت از بامبو

نور

بامبو به نور غیر مستقیم جهت رشد نیاز دارد و اگر در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرد برگهای آن دچار سوختگی خواهند شد. برای داشتن نور غیر مستقیم بامبو را در فاصله ۳ تا ۴ متر پنجره جنوبی که با پرده پوشیده شده است قرار دهید.

آب

بامبو را می توان به صورت جداگانه در خاک کاشت، اما بهترین روش نگه داری از آن در داخل آب بدون املاح می باشد. برای این منظور لازم نیست کل ساقه را در داخل آب قرار دهید تنها کافی است ۳ الی ۵ بند یا گره پایین گیاه را در داخل آب قرار دهید. هر دو هفته یکبار آب گیاه را عوض کنید.

رطوبت

این گیاه با رطوبت معمول منزل می تواند به راحتی رشد نماید، اما برای رشد بهتر می توانید به غبارپاشی برگهای آن بپردازید و رطوبت بیشتری در اختیار گیاه قرار دهید.

دما

دمای بهینه برا نگهداری از بامبو بین ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتی گراد است. این گیاه به تغییرات دمایی حساس است و دمای ثابت را دوستتر دارد. بامبو را در زمستان در کنار بخاری و شوفاژ قرار ندهید و در تابستان در معرض باد کولر نباشد. همچنین در کنار در ورودی منزل که احتمال ورزش نسیم وجود دارد نیز بامبو را قرار ندهید.

نگهداری از بامبو

کود

می توانید در فرایند رشد گیاه از کودهای کامل و قطره های مخصوص این گیاه نیز بهره ببرید و هر دو ماه یکبار نسبت به کوددهی آن اقدام نمایید البته به این صورت که کود را در آب حل کرده، سپس در اختیار گیاه قرار دهید. از جمله بهترین کودهای محلول در آب می توان به کود اکواریوم فود دراپس، گرین گرین و میراکل گرو اشاره نمود.

روش هرس گیاه بامبو

رشد بامبو همیشه به صورت عمودی خواهد بود بنابراین هنگامی که به ارتفاع مدنظر شما رسید می توانید با یک قیچی ضدعفونی شده جهت جلوگیری از انتقال بیماری به گیاه نسبت به هرس آن اقدام نمایید. در نگهداری از بامبو ، هرس به موقع سبب می شود گیاه شاداب و سلامتی داشته باشید. توجه نمایید که هنگام هرس حتما دو پیچ روی ساقه گیاه باقی بگذارید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. زمانی که ساقه های بامبو را برش می زنید این ساقه های برش زده قلمه های تازه ای هستند که می توانید برای تکثیر بامبو از آن ها استفاده نمایید.

 حفاظت و مراقبت از بامبو

 روش تکثیر گیاه بامبو

تکثیر بامبو از طریق قلمه و پاجوش امکان پذیر می باشد. اگر قصد دارید از قلمه استفاده کنید می توانید بعد از هرس قلمه های موجود را ریشه دار نمایید یا از قسمت پایین ساقه و بالای ریشه سه بند یا گره(گره جایی است که اولین جوانه بامبو از آنجا می روید) را درنظر گرفته و از اواسط گره چهارم به بعد ساقه مدنظر را جهت قلمه برش دهید. سپس آن را در ظرف پرآب تمیزی قرار دهید تا عمل ریشه زایی صورت گیرد.

اگر کمتر از سه گره یا بند را انتخاب کنید ممکن است گیاه مادر از بین برود. به طور کلی برای قلمه زدن جهت تکثیر بامبو باید فاصله ۲ تا ۵ سانتی متری از زیر گره ساقه را انتخاب کنید. توجه داشته باشید بعد از قلمه زدن ساقه های بامبو دیگر پیچ نمی خورند و به صورت عمودی به رشد خود ادامه می دهند. اگر قصد دارید از طریق پاجوش بامبو را تکثیر نمایید می توانید جوانه هایی که از کنار گیاه می روید را جدا کنید و در آب قرار دهید و از این طریق بامبو را تکثیر کند.

 روش پیچ دادن گیاه بامبو

با پیچ دادن گیاه ارزش اقتصادی آن نیز بالاتر رفت. عمل پیچ دادن بامبو در محیط های گرم و مرطوب با سرعت بیشتری انجام می شود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد  یکی از این روش ها قرار دادن گیاه در محیط تاریک تحت تابش یک نور مصنوعی(لامپ هالوژن) می باشد با تغییر جهت نور گیاه به سمت آن حرکت مارپیچی داشته و به این ترتب ساقه ها پیچدار می شوند.

پرورش صحیح بامبو

در روش بعدی گیاه را در قالب های شفافی که توانایی بازشدن دارند قرار داده و بعد از اینکه گیاه هنگام رشد به شکل قالب درآمد آن را از اطراف گیاه باز می کنند. یک روش دیگر این است که نور را ثابت در نظر می گیرند و بامبو را هر روز می چرخانند و چون بامبو نورپسند است به سمت نور حرکت کرده و فرم مارپیچی به خود خواهد گرفت.

نکات پایانی در نگهداری از بامبو

۱-در نگه داری از بامبو برای جلوگیری از رشد قارچ و بروز بیماری ها همیشه ظرف آبی که بامبو داخل ان قرار دارد را تمیز نگه دارید و اجازه ندهید که آب به رنگ سبز درآید.

۲- اگر برگهای بامبو زردرنگ شدند به خاطر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و یا شور شدن آب است.

۳- برگهای ریز نشانه کمبود نور و مواد مغذی است. می توانید گیاه را در قسمت نورگیر منزل قرارداده و از قطره های مخصوص جهت تغذیه آن استفاده نمایید.

روشهای مراقبت از بامبو

۴- سرما می تواند سبب شود گیاه بامبو برگ جدیدی تولید نکند بنابراین بامیو را به محل گرم منزل ببرید.

۵- اگر برگهای قهوه ای در گیاه بامبو مشاهده کردید این مشکل می تواند به خاطر آلودگی آب یا کمبود رطوبت ایجاد شده باشد. نسبت به تعویض آب و غبارپاشی رطوبت اقدام نمایید.

۶- اگر گیاه دچار آفت قارچ شده باشد ساقه ها پوسیده خواهند شد بنابراین گیاه را از آب بیرون اورده و محل آلودگی و بالاتر از پوسیدگی را برش بزنید. بعد گیاه را داخل محلول قارچ کشی قرار داده و سپس داخل ظرف آب تمیزی قرار دهد.

۷- اگر بامبو در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد و یا هنگام ظهر غبار پاشی صورت گرفته باشد در روی برگهای بامبو لکه های سوخته مشاهده خواهید کرد.

۸-گیاه بامبو به جابجا کردن حساس بوده، بنابراین برای نگهداری صحیح از بامبو آن را اصلا نباید در داخل منزل یا ساختمان جابجا کنید چون گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد، سازگار می شود و ممکن است در اثر جابجایی برگهای آن به سرعت زرد شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *