دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

باورهای مخرب ازدواج که نباید از آن ها غافل شوید!

  • فروغ راد
  • ۹ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

زندگی مشترک پر از فراز و نشیب هایی است که طرفین ازدواج را درگیر خود می کند، در این میان داشتن افکار و باورهای غلط نیز باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد، اگر می خواهید باورهای مخرب ازدواج را بشناسید.

همه ما در طول زندگی خود ازدواج های ناموفق زیادی را در اطرافمان دیده ایم، این ازدواج های ناموفق گاهی به جدایی ختم می شوند و گاهی نیز با همه ناکامی هایی که برای طرفین دارند ادامه می یابند، بهتر است بدانید یکی از دلایل اصلی این ناکامی ها باورهای مخرب ازدواج می باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

معرفی برخی از باورهای مخرب ازدواج

انتظاراتی که زن و شوهر از یکدیگر دارند ممکن است غیر منصفانه باشد و همین انتظارات غیر منصفانه و غیر واقع بینانه است که باعث ناکامی در افراد و عدم موفقیت یک ازدواج می شود. گاهی نیز انتظارات عادلانه است اما به دلیل درست مطرح نشدن از جانب فرد به ناکامی می انجامد. برای رفع این مشکل تعدادی از باورهای غلطی که موجب از هم پاشیدگی روابط زوجین می شود را بیان می کنیم.

برخی از باورهای مخرب ازدواج

زن و شوهر باید بهترین دوست یکدیگر باشند

زمانی که مشکلات و ترس های بی پایه و اساس در زندگی شخصی شما پدیدار می شوند، بهتر است به جای درگیر کردن همسرتان با آن ها به یکی از دوستان رازدار خود رجوع کنید. همسرتان را درگیر موضوعات این چنینی نکنید، همسر شما دوست شما نیست و گاهی لازم است بعضی از اطلاعات پیش خود شما حفظ شوند زیرا بازگویی آن ها نزد همسر عواقبی غیر از بحث و درگیری ذهنی طرفین ندارد.

ازدواج با عشقی رمانتیک حتما موفقیت آمیز خواهد بود

انسان ها عاشق شدن را از کتاب ها، موسیقی، والدین، دوستان و برنامه های تلویزیونی می آموزند و تصور می کنند زندگی که با عشق آرمانی شروع شود قطعا موفق خواهد بود. در حالی که اینگونه نیست بهتر است آرمانگرایی رمانتیک را رها کنید زیرا باعث می شود شما انتظاراتی غیر واقعی از همسر خود داشته باشید و به جای آن چگونگی محبت زناشویی را یاد بگیرید، محبت هایی مانند مهربانی، توجه به یکدیگر، سازگاری با عادات یکدیگر، مشارکت در فعالیت ها،احترام متقابل به یکدیگر و امثال این ها یک ازدواج را با دوام می سازد به دلیل اینکه در اینگونه روابط طرفین به درک عمیقی از عادات و خواسته های یکدیگر می رسند.

باورهای مخرب ازدوج و ازدواج ناموفق

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در روابط بین زن و شوهر حریم خصوصی معنایی ندارد

درست است که زن و مرد زمانی که ازدواج می کنند به یکدیگر قول می دهند در تمام لحظات زندگی کنار هم باشند و در مشکلات به هم کمک کنند اما این بدان معنا نیست که برای یکدیگر قفس بسازند و ذره ای فضای خصوصی  برای هم قائل نشوند. بهتر است اجازه بدهید همسر شما فردیت و  حریم خصوصی داشته باشد.

زودتر صاحب فرزند شوند

متاسفانه بسیاری از اطرافیان وقتی مشکلی در زندگی زوج جوان می بینند توصیه به بچه دار شدن آن ها می کنند، آن ها گمان می کنند با ورود یک نوزاد روال زندگی تغییر خواهد کرد و مشکلات حل خواهند شد. در حالی که تولد یک نوزاد تفاوت ها را آشکارتر می کند، زیرا بچه دار شدن یک مسئولیت بسیار بزرگ است و گرفتاری های تازه ای برای زوجین به وجود می آورد و اگر خانواده پایدار نباشد آسیب های جدی به کودک وارد می شود.

تغییر عادات منفی

تحمل یک زندگی از هم گسسته بهتر از جدایی و طلاق است

بسیاری از زوج های ناموفق به دلایلی مانند: داشتن فرزند و یا مذموم بودن طلاق در جامعه با وجود مشکلات فراوان به زندگی در کنار یکدیگر ادامه می دهند و بهترین سال های عمر خود را در رنج می گذرانند. این افراد نمی دانند این زندگی به این نحو چه اثرات مخربی روی آن ها و کودکانشان دارد، تحقیقات نشان داده کودکانی که در خانه ای پرتنش زندگی می کنند و بزرگ می شوند آینده خوبی نخواهند داشت.

همسرم باید همه حالات و خلقیات درونی من را بشناسد

این تصور که زن و شوهر باید ذهن یکدیگر را بخوانند یکی از باورهای مخرب ازدواج است، بهتر است به جای اینگونه توقعات با همسرتان صحبت کنید، از احساسات و افکارتان به او بگویید و اگر خواسته ای دارید با او در میان بگذارید و منتظر ذهن خوانی او نباشید.

من می توانم همسرم را تغییر دهم

برخی از افراد به امید اینکه به مرور زمان می توانند خلقیات و عادات همسر خود را تغییر دهند زندگی مشترک خود را شروع می کنند. درست است که گاهی بعضی از رفتارها با تذکر درست و لحنی دوستانه ممکن است اصلاح شود اما هیچگاه انتظار نداشته باشید همسر شما کاملا تغییر کرده و مطابق میل شما رفتار کند و تمامی خلقیات خود را عوض کند، بسیاری از مواقع اصرار برای تغییر عادات باعث تنش های فراوانی در زندگی مشترک می شود.

خود ما می توانیم مشکلات زندگی مشترکمان را حل کنیم

بسیاری از افراد معتقد هستند می توانند مشکلات زندگی را به تنهایی بهبود ببخشند و یا گاهی از افراد خانواده و یا دوستان کم تجربه خود راهنمایی می خواهند، شاید بعضی از مشکلات به دست خودتان و یا با راهنمایی اعضای خانواده حل شود اما مشکلات اساسی و زمینه ای نه تنها با این راهکارها بهبود نمی یابد بلکه ممکن است در اثر راهنمایی های اشتباه و یا دلسوزی های بیجا، حادتر و بزرگ تر شوند. بنابراین توصیه می شود برای این گونه مشکلات از همان ابتدا با یک روان شناس، مشاور و یا فرد متخصص صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهید.

مشاوره پیش از ازدواج

درست است بسیاری از باورهای مخرب ازدواج اکنون منسوخ شده اند اما واقعیت این است هنوز هم در لابه لای افکار تعداد بیشتری از افراد وجود دارند، بنابراین بهتر است قبل از شروع زندگی و تشکیل خانواده برای شناخت و آگاهی از خود و شخص مقابل با یک مشاور صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهید تا یک زندگی به دور از توقعات و انتظارات غیر معقول از همسر خود را تشکیل دهید.

در پایان این مبحث مهم روانشناسی چنانچه علاقمند به مطالعه راه حل مسائل و مشکلات زناشویی همچون بی میلی مردان و قهرهای مکرر همسر می توانید این مطالب را مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *