دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری از مارمولک خانگی و شناخت خصوصیات فیزیکی آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

نگهداری از مارمولک دارای دشواری های خاصی می باشد و شما بهتر است با این حیوان خانگی آشنا شده و اطلاعات مفیدی در مورد او بدست آورید.

مارمولک های خانگی معمولاً خوش قیافه هستند و به طور متداول تحت پرورش خانگی قرار می گیرند. مارمولک های خانگی به دلیل ویژگی های رنگی و الگوی خاصی که دارند مراقبت از آن ها در حال گسترش می باشد و محبوبیت زیادی در بین دیگران بدست آورده اند. در ادامه شما را با روش های نگهداری از مارمولک آشنا خواهیم کرد.

شناخت مارمولک های خانگی

نگهداری از مارمولک

مارمولک های خانگی معمولا روی درخت زندگی می کند و گونه های کوچک و متوسط مارمولک های بزرگ تر هستند و بیشتر در مناطق معتدل و گرم سیری می توانید آن ها را پیدا کنید. یکی از مولکول های بسیار پر طرفدار مارمولک گکو می باشد و در اطراف خط استوا و در نیم کره جنوبی زندگی می کند. البته این مارمولک ها زیستگاه های دیگری نیز دارند و شما می توانید آن ها را در بیابان های سنگی، کوه‌ها، جنگل‌ها، جنگل های بارانی و چمن زارها نیز پیدا کنید. بیش از دو هزار مارمولک خانگی در جهان وجود دارد و بسیاری از آن ها هنوز کشف نشده اند.

فعالیت مارمولک های خانگی

مارمولک های خانگی معمولا در شب ها فعال تر می باشند و روزانه فعالیت کمتری را دارند. در نظر داشته باشید که گونه‌ های متفاوت مارمولک فعالیت های متفاوتی دارند. مثلا مارمولک گکو در شب فعالیت بیش تری دارد و مارمولک ژاکوی فعالیت روزانه بیش تری دارد.

تغذیه

تغذیه از مهم ترین بخش های مراقبت از حیوانات در خانه می باشد و معمولا مارمولک ها از حشرات، میوه ها و شهد گل ها تغذیه می کنند بنابراین شما باید حواستان باشد تا بتوانید بهترین تغذیه را برایشان فراهم نمایید.

صدای مارمولک ها

مارمولک در مواقع خاصی صداهایی را از خود تولید می کند و این مواقع به هنگام جفت یابی و دفاع از قلمرو می باشد و آن ها صدای خشن و جیر جیر و صدای کوتاه مانند کلیک کردن را به وجود می آورند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شناخت فیزیک مارمولک

فیزیک مارمولک خانگی

برای اینکه بتوانید از مارمولک در خانه مراقبت کنید نیاز است تا در مورد فیزیک آن ها اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه شما را با فیزیک مارمولک های خانگی آشنا می‌کنیم تا بتوانید علاوه بر اینکه از آن ها مراقبت می کنید مکانی مناسب برای زندگی شان را فراهم کنید.

اندازه مارمولک

مارمولک بالغ حدوداً ۲۰ سانتی متر طول دارد و بچه های مارمولک های خانگی معمولاً طولی برابر ۵ سانتی متر دارند. یعنی از پوزه تا مخرج آن ها ۵ سانتی متر می باشد.

وزن

مارمولک های تازه از تخم خارج شده حدودا سه گرم و مارمولک های بالغ حدودا ۶۰ گرم هستند.

پوست و رنگ مارمولک های خانگی

برای نگهداری از مارمولک های بی خطر در خانه نیاز است تا اطلاعاتی در مورد پوست و رنگ آن ها داشته باشید. مارمولک های خانگی رنگ های متفاوتی از جمله سفید، زرد، خاکستری، قهوه ای، نارنجی و قرمز دارند و خال خالی هستند. البته یک الگوی رنگارنگ دیگر برای آن ها وجود دارد که به صورت راه راه می توانید آن  ها را مشاهده کنید.

صورت مارمولک

مارمولک های خانگی دارای چشم های بزرگ و گرد می باشند و مانند بیشتر مارمولک های خانگی بینی آن ها دقیقا در بالای دهانشان قرار گرفته است. دندان های مارمولک خانگی بسیار تیز و برنده هستند بنابراین بهتر است حواستان به آن ها باشد.

پا مارمولک

مارمولک های خانگی دارای پنجه هایی هستند تا بتوانند به شاخه ها چنگ زده و آن ها را بچسبند. بسیاری از مارمولک های خانگی قادر نیستند تا از روی سطوح صاف مانند شیشه و آینه ها بالا بروند.

دم

همانطور که مشاهده می کنید بسیاری از مارمولک ها دارای دم های متفاوتی هستند و دم های مارمولک قابلیت این را دارد که زمانی که مارمولک خانگی شما ترسیده است بیفتد و طول بدن او را کوتاه تر نماید.

نگهداری از مارمولک

عمر مارمولک خانگی

مارمولک های خانگی می توانند به مدت ۱۵ الی ۲۰ سال عمر کند و زمانی این اتفاق رخ می دهد که شما بتوانید آن ها را به درستی تغذیه کرده و از آن ها مراقبت نماید. معمولاً مارمولک های خانگی جزئی از خانواده فردی که از آن ها مراقبت می کند به حساب می آیند بنابراین اگر برخی از اعضای خانواده شما راضی به این کار نیستند بهتر است از مارمولک ها در خانه مراقبت نکنید زیرا ممکن است مشکلاتی برای سایر اعضای خانواده ایجاد شود.

محل زندگی مارمولک خانگی

مارمولک های خانگی معمولا به مارمولک های درختی معروف هستند و خانه خود را در جنگل های پوشیده از خار و خاشاک می سازند. معمولا نسبت به سایر مارمولک ها در نزدیک به کف زمین زندگی می کنند و زندگی آن ها با توجه به قطع کردن بی رویه درختان در جزیره ها مورد تهدید قرار گرفته است. نگهداری از مارمولک در خانه می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد از این رو بهتر است قبل از اینکه اقدام به چنین کاری نمایید همه جوانب را در نظر بگیرید.

تولید مثل

یکی از راه های اینکه بتوانید مارمولک های خانگی را افزایش دهید این است که روش تولید مثل آن ها را بدانید. مارمولک ها معمولا از جنس مخالف خود را از طریق نوعی فرمون جذب می کند و رفتارهای مانند تجاوز نیز در آن ها دیده می شود. در واقع مارمولک ها برای اینکه بتوانند نسل خود را گسترش دهند چندین بار عمل آمیزش را انجام می دهند و زمانی که مارمولک های ماده باردار می شوند غذای آن ها را تامین می کنند. بین ۲۱ الی ۲۸ روز بعد از آمیزش معمولا تخم هایی از جنس ماده زاده می شود که بعد از ۶۵ روز خوابیدن روی آن ها مارمولک جدید متولد می شود. اگر از مارمولک در خانه نگهداری می کنید باید سعی کنید در این مدت زمانی که مارمولک تخم می گذارد و روی آن می نشیند غذای او را تهیه کرده و از بروز انواع مشکلات مانند کمبود غذا و آب برای آن ها پیشگیری نمایید.

تولید مثل در مارمولک ها به چه صورتی می باشد؟

دانستن اطلاعاتی در مورد مراقبت از مارمولک ها به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین نحو ممکن از آن ها مراقبت کرد و نیازهای آن ها را برطرف نمایید. در ادامه می توانید سایر مسائلی که در زمینه اطلاعات عمومی نوشته شده است مانند نگهداری از فنچ و نگهداری از همستر را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *