دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پارک ملی خبر زیستگاه مهم جانوری و گیاهی کرمان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

پارک ملی خبر یکی از پارک های تفریحی و فرهنگی در نواحی کرمان می باشد. این پارک در فاصله ۶۰ کیلومتری از بافت واقع شده و به دلیل برخورداری از پوشش های گیاهی و جانوری اهمیت زیادی دارد.

یکی از پارک های ملی پر جاذبه با پوشش های گیاهی و جانوری بالا پارک ملی خبر می باشد. این پارک در کرمان واقع شده و از شگفتی های زیادی برای گردشگران برخوردار است. این پارک در سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از مکان های فرهنگی و گردشگری یونسکو به شمار می آید.

پارک ملی خبر

شگفتی های پارک ملی خبر

این پارک که به بهشت گمشده کرمان شهرت دارد و یکی از جاهای دیدنی در این شهر است. اهمیت این پارک به دلیل حیات وحش ارزشمند آن می باشد. این نواحی زیستگاه ارزشمندی برای جانوران بوده و دارای مجموعه ۴۷۰ گونه گیاهی است. این نواحی امروزه از دیدنی های کرمان هستند.

جاذبه های پارک خبر

تاریخچه پارک خبر:

این پارک برای اولین بار در سال ۱۳۵۰ شمسی به عنوان محدوده منطقه محافظت شده معرفی شده است. در سال ۱۳۵۴ نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش به اهمیت آن افزوده شد. اهمیت این نواحی زمانی مشخص شد که به عنوان منطقه گردشگری و فرهنگی در سال ۱۳۷۰ در میراث یونسکو به ثبت رسید. امروزه این منطقه یکی از نواحی گردشگری محافظت شده ای است که می توانید از آن بازدید نمایید.

حیات وحش پارک خبر

آشنایی با پارک ملی:

این پارک از ویژگی های ارزشمندی برخوردار بوده بخش های مهمی از آن پوشیده از کوه ها است. پراکندگی این منطقه از نظر پناهگاهی در همه بخش ها یکسان نبوده و در برخی نواحی بیشتر است. وسعت زیاد این پارک باعث شده تا دره های مهمی همچون دره شاه ولایت، دهنه گردو و دره خبر در این مناطق واقع شوند.

  •  آرون گروپس

دشت های وسیعی همچون دشت های دق علیجان، دشت مرکزی و … نیز در این نواحی قرار دارند. این زیستگاه برای جانوران زیادی اهمیت دارد. آب های این نواحی از طریق رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها تامین شده و در سال های اخیر نیز شاهد خشکسالی های پی در پی بوده است.

ارتفاعات پارک خبر

جاذبه های دیدنی خبر:

پارک ملی خبر از زیبایی های بی شماری برخوردار است. همانطور که گفته شد این نواحی به دلیل وسعت بالایی که دارند، دارای کوه ها و غارهای متعددی هستند. پراکندگی دره ها نیز در این نواحی بسیار بالا می باشد. از مهم ترین کوه های این مناطق می توان به کوه های شاهزاده و خبر اشاره نمود. شما با سفر به این مناطق می توانید از غارهای دیدنی ترنگ، جواران و چشم سبزگوغر بازدید نمایید.

پارک خبر را بشناسید

معرفی گونه های جانوری پارک:

این پارک زیستگاه ارزشمندی برای گونه های جانوری و البته گیاهی بوده است. از مهم ترین گونه های جانوری که در این نواحی یافت می شوند، می توان به قوچ، میش، آهو، کفتار، گرگ، گورکن، کبک، تیهو، شاهین، گربه جنگلی، شغال، روباه، پلنگ، گراز، قمری، سینه سیاه و … اشاره نمود.

چشم انداز پارک خبر

این نواحی با وجود خشک بودن دارای پوشش های گیاهی مناسبی است. در این مناطق در سال های اخیر نیز خشکسالی های بیشتری حاکم بوده که با برخورداری از آب های زیرزمینی این مشکل نسبتا حل شده است. در لینک نیز به معرفی مکان های دیدنی کرمان پرداخته ایم که می توانید مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *