دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ثبت شکایت در اتوبوسرانی برای اتوبوس های درون شهری و بیرون شهری

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

شکایت از اتوبوسرانی بسته به این که اتوبوس بین شهری یا درون شهری است مسیر متفاوتی باید طی شود. در این مطلب با شیوه ثبت شکایت در سامانه اتوبوسرانی ویژه این کار آشنا می شوید.

برای ثبت شکایت در اتوبوسرانی سامانه ای طراحی شده است که بسته به بین شهری یا درون شهری بودن اتوبوس می توان نسبت به ثبت شکایت اقدام کرد. با این مطلب همراه ما باشید تا شیوه انجام این کار را فرا بگیرید.

شیوه ثبت شکایت در اتوبوسرانی

استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی برای جابجایی افراد درون شهر یا بین شهری امری رایج می باشد. قشرهای مختلفی از دانش آموزان، دانشجویان و … برای جابجایی گروهی یا حتی برگزاری اردو و مسافرت های تفریحی و … از وسایل حمل و نقلی عمومی مانند اتوبوس بهره می گیرند.

ضمنا در شهرهای بزرگ و شلوغ مانند تهران بسته به حجم جمعیت در ساعاتی از روز ترافیک های سنگینی در اکثر بزرگراه ها و خیابان ها ایجاد می شود که وسایل حمل و نقل عمومی در این جا نقش کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا را ایفا می کنند. ولی استفاده از این وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس های شهری و بین شهری همواره بی دغدغه و بدون مشکل نبوده و گاه اتفاقاتی دیده می شود که اگر پیگیری نشود ممکن است در آینده با ادامه سهل انگاری ها جان راننده و مسافران به خطر بیفتد.

یکی از رایج ترین تماس های مشتریان با اتوبوسرانی عدم رضایت از کیفیت خدمات و امکانات اتوبوس ها بوده یا تخلفی را شاهد بوده که در نهایت سفر خوبی را تجربه نکرده است و اکنون قصد شکایت دارد. اگر شما نیز می خواهید بدانید که برای ثبت شکایت اتوبوسرانی به کجا باید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شایان ذکر است ثبت شکایت در اتوبوسرانی با توجه به نوع اتوبوس و نوع خلافی آن متفاوت می باشد. بسته به این که اتوبوس مذکور بین شهری بوده یا درون شهری، مسیر شکایت از اتوبوس جداگانه می باشد. هر کدام از اتوبوس های بین شهری و درون شهری علیرغم این که موظفند همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند؛ موظف هستند یک سری مقررات و قوانین خاص را هم رعایت کنند.

از آنجا که مسیر تردد اتوبوس بین شهری با یک اتوبوس درون شهری فرق دارد ، بنابراین قوانین اختصاصی اتوبوس ها نیز بسته به بین شهری یا درون شهری بودن آن تفاوت دارد. برای شکایت از اتوبوس ها سامانه ای مخصوص آن طراحی شده که سامانه ۱۴۱ نام دارد. از این رو برای ثبت شکایت در اتوبوسرانی یا باید به این سامانه مراجعه یا از سامانه اتوبوسرانی هر شهر کمک بگیرید. در ادامه این موارد بیشتر شرح داده می شود.

روش های شکایت از اتوبوس ها

در صورتی که حین استفاده از اتوبوس ها با مشکلی روبرو شده یا از کیفیت خدمات آن راضی نیستید می توانید از روش های مختلفی نسبت به طرح شکایت خود اقدام کنید. البته این نکته قابل توجه است که از چه نوع اتوبوسی شکایت دارید. چرا که شکایت از اتوبوس ها با توجه به مدل اتوبوس، نوع خلافی ثبتی و عقبه تخلفات آن متفاوت می باشد. همانطور که اشاره شد مسیر و شیوه شکایت از اتوبوس شهری با اتوبوس بین شهری کاملا فرق دارد.

استفاده از اتوبوس ملزم به رعایت قوانین خاصی علاوه بر قوانین عادی راهنمایی و رانندگی می باشد. بسته به این که مسیر تردد اتوبوس بین شهری با اتوبوس درون شهری فرق دارد از این رو قوانین اختصاصی برای اتوبوس ها نیز با توجه به بین شهری یا درون شهری بودن آن فرق می کند. ولی به طور کلی دو روش برای ثبت شکایت در اتوبوسرانی وجود دارد یکی سامانه ۱۴۱ است و دیگری این که از سامانه اتوبوسرانی هر شهر برای ثبت شکایت خود کمک بگیرید.

سامانه ۱۴۱

سامانه ۱۴۱ نه فقط برای طرح هر نوع شکایت از اتوبوس های بین شهری کارایی دارد بلکه به عنوان مرکز مدیریت راه های کشور، یک مرجع معتبر و موثق برای دریافت اطلاعات راه می باشد. این سامانه دارای اپلیکیشن نیز می باشد و از طریق شماره تلفن ۱۴۱ نیز به همه مسافران بین شهری خدمات عرضه می کند.

سامانه ۱۴۱ از پاییز سال ۸۷ و با هدف بهره برداری از راه های کشور و کاهش تاخیر در ترافیک جاده ای تاسیس شد. خدمات سامانه ۱۴۱ در حوزه مسیریابی، دوربین های نظارتی، نقشه گرافیکی ترافیک، ترافیک آنلاین استانی، کوریدورهای اصلی، هواشناسی جاده، محاسبه زمان سفر، اخبار، تلفن های اضطراری، سایت های مربوط، دانلود فیلم، اپلیکیشن، داده های تردد، داده های زمان سفر و ارسال مشکلات حمل و نقل عمومی می باشد.

جهت دریافت هر یک از این خدمات کافی است به سایت ۱۴۱ مراجعه و از منوی خدمات، سرویس مدنظر خود را انتخاب نمایید.در صورتی که قصد شکایت توسط سامانه ۱۴۱ را دارید بعد از ورود به سایت مذکور، می توانید با مراجعه به صفحه اصلی و ورود به قسمت ارسال مشکلات حمل و نقل عمومی و ثبت شکایت مسافران، مراتب شکایت خود را به طور کامل با جزئیات نسبت به هر نوع تخلف در قسمت ثبت شکایات حمل و نقل عمومی بین شهری اعلام نموده و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید.

شکایت از اتوبوس بین شهری

اتوبوس های بین شهری دسته ای از اتوبوس ها هستند که برای سفر از شهری به شهر دیگر مورد استفاده واقع می شوند. اگر در حین سفر یا قبل از آغاز سفر مشکلی مربوط به اتوبوس یا خدمات آن برای شما رخ داد، کافی است شکایت خود را توسط سامانه ۱۴۱ مطرح و پیگیری نمایید.

سامانه ثبت شکایت از اتوبوس بین شهری به آدرس www.141.ir برای درج هر نوع شکایت، انتقاد و پیشنهادی از سوی شهروندان طراحی شده است. تفاوتی ندارد موضوع شکایت چیست، هر موضوعی که باشد باید همراه با مستندات و مدارک به طور دقیق در سایت ۱۴۱ بارگذاری شود تا نسبت به رفع آن رسیدگی لازم صورت گیرد.

علاوه بر سایت ۱۴۱ جهت سهولت کار اپلیکیشن ۱۴۱ نیز برای ثبت شکایت از اتوبوس بین شهری قابل استفاده می باشد. دقت کنید که برای ثبت شکایت از این نوع اتوبوس در سامانه ۱۴۱ باید روی گزینه سایر اطلاعات در نوار بالایی صفحه اصلی سایت کلیک کنید. این گزینه آخرین گزینه از سمت راست و اولین گزینه از سمت چپ در نوار بالایی سایت می باشد.

از زیر منوی موجود گزینه ارسال مشکلات حمل و نقل عمومی را انتخاب نموده و بعد در صفحه ای که باز می شود اطلاعات هویتی تان به همراه اطلاعات شرکت مسافربری، شماره بلیط، تاریخ و ساعت و … موضوع شکایت و تاریخ وقوع شکایت را درج کرده و فایل ضمیمه مرتبط به مدارک و مستندات موضوع شکایت را نیز بارگذاری نمایید و پس از وارد کردن کد امنیتی سامانه، پیغام را ارسال نمایید.

موضوعات شکایت از اتوبوس بین شهری

موضوعات مختلفی جهت ثبت شکایت از اتوبوس های بین شهری مطرح می گردد. در ادامه به برخی از رایج ترین این موضوعات اشاره می شود.

  • عدم سلامت فنی خودرو
  • سرعت غیر مجاز
  • عدم رعایت اصول بهداشتی
  • رفتار نامناسب کارکنان
  • وضعیت نامناسب صندلی ها و …
  • عدم تعهد نسبت به بار مسافر
  • عدم توقف برای نماز و صرف غذا
  • تاخیر بیش از یک ساعت در آغاز سفر
  • عدم رعایت خط سیر مطابق مبدا و مقصد

  • بهای بلیط بیشتر از نرخ معمول
  • رفتار نامتعارف راننده در حین رانندگی
  • سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت آن
  • پیاده کردن مسافر در مقصدهای تعیین نشده
  • عدم صدور بلیط بین راهی توسط راننده هنگام سوار شدن مسافر در بین مسیر
  • سوار کردن مسافر در حین سفر و بیرون از پایانه و در محل های غیرمجاز
  • استعمال دخانیات در داخل اتوبوس
  • بارگیری و تخلیه بار در حضور مسافر و در حین سفر
  • پخش و نمایش محصولات سمعی و بصری غیر مجاز
  • تخلفات رانندگی مانند سبقت غیر مجاز، سرعت بالا و …
  • جا گذاشتن مسافر بین راه
  • سرویس دهی نامناسب و …

مسافر در صورت مواجه با هر یک از موارد مطرح شده می تواند به سامانه ۱۴۱ مراجعه و در بخش ثبت شکایات مسافرین حمل و نقل عمومی شکایت خود را درج کنند. دقت کنید که برای رسیدگی به شکایت به اطلاعاتی مانند کد ملی، پلاک اتوبوس، اسم شرکت مسافربری، تاریخ سفر، شماره بلیط، مبدا و مقصد نیاز است.

شکایت از اتوبوس درون شهری

اتوبوس های درون شهری همان سامانه اتوبوسرانی هر شهر می باشند. اتوبوس های درون شهری یک شکل حمل و نقل عمومی درون شهرها می باشند که به طور معمول استفاده از آن ها به ویژه در شهرهای شلوغ بیشتر است. این اتوبوس ها هم ممکن است تخلفاتی را مرتکب گردند. از این رو مسیر شکایت از اتوبوس های درون شهری توسط سایت اتوبوسرانی همان شهر می باشد.

به طور مثال اگر از هر یک از اتوبوس های درون شهری تهران شکایت داشته باشید، باید به سایت اتوبوسرانی تهران مراجعه نمایید. و برای هر شهری سایت مربوط به سامانه اتوبوسرانی آن طراحی شده است که با مراجعه به آن نسبت به طرح شکایت اقدام کنید.

در هر یک از سایت های اتوبوسرانی درون شهری روی گزینه ارتباط با ما کلیک نموده تا بتوانید اطلاعات مربوط به تماس و ارتباطات مردمی و ثبت شکایت و انتقادات را پیدا کنید. به طور مثال در سامانه اتوبوسرانی تهران شماره تلفن ۱۸۸۸ مربوط به اداره بازرسی و برای دریافت انتقادات و شکایات می باشد. از این رو برای ثبت شکایت از اتوبوس های درون شهری تهران باید با شماره تلفن ۱۸۸۸ تماس برقرار کنید.

جمع بندی

با توجه به مطالب بالا ثبت شکایت از اتوبوس ها بسته به نوع اتوبوس که درون شهری یا بیرون شهری است مسیر انجام شکایت متفاوت است. هر یک از مسافران اتوبوس وظیفه دارد در صورت مشاهده هر نوع خطا و تخلفی از سوی راننده اتوبوس، یا کمکی های وی (به ویژه اگر اتوبوس بین شهری است) مورد را به سازمان مربوطه گزارش دهد تا سریعا به موضوع رسیدگی و از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس گزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای کسب اطلاع در مورد نحوه شکایت از پلاک خودرو، اعتراض به جرایم رانندگی و رفع توقیف خودرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *