دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه رفع توقیف خودرو و مراحلی که باید انجام دهید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

معمولاً خودروها به دلایل مختلفی توقیف می شوند. تخلفات رانندگی خارج از حد معمول منجر به توقیف خودرو خواهند شد. در ادامه مطلب شما را با مراحل قانونی رفع توقیف خودرو آشنا خواهیم کرد.

توقیف خودرو به دلایل مختلفی از جمله تصادفاتی که منجر به فوت می شود، عدم پرداخت جریمه ده میلیون ریالی خودرو در انتهای فرصت یک ماهه پس از اعلام به مالک، حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا، سبقت غیر مجاز در جاده های دو طرفه، حرکات مارپیچ، رانندگی بدون گواهینامه و بسیاری از موارد این چنینی انجام می شود. مسلماً برطرف کردن توقیف خودرو به دلیل هر کدام از این موارد، مستلزم طی مراحل قانونی است، در ادامه مطلب شما را با مراحل رفع توقیف خودرو آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مراحل قانونی رفع توقیف خودرو

برای رفع خوروی توقیف شده، باید مراحل قانونی را پشت سر بگذارید. ابتدا به ستادهای ترخیص خودروها بروید. بسیاری از افراد پس از توقیف خودرو، بسیار نگران هستند و در صدد رفع توقیف فوری خودروی خود می باشند.

توقیف خودرو

شما ضمن مراجعه به ستاد ترخیص خودرو, باید مدارک و اسناد زیر را به همراه داشته باشید:

مالک خودرو یا وکیل قانونی او به ستاد ترخیص مراجعه کرده و مدارک شناسایی معتبر به همراه داشته باشید. البته خودرو به کسی که قبض توقیفی خودرو را به همراه داشته باشد، نیز تحویل داده می شود. مدارک لازم برای ترخیص خودرو را در ادامه ملاحظه می نمایید:

  • اصل سند یا کارت ماشین(به همراه کپی آن)
  • فیش خلافی پرداخت شده(صورت وضعیت خلافی پرداخت شده)
  • قبض یا فیش پرداختی عوارض شهرداری
  • کپی به همراه اصل گواهینامه راننده
  • پرداخت هزینه پارکینگ: به طور کلی هزینه هر شب نگه داری ماشین توقیف شده در خودرو معادل ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ است که می توان این رقم را به شکل الکترونیکی در ستاد به نماینده شرکت طرف قرارداد پرداخت کرد.
  • هزینه حمل خودرو باید به نماینده مستقر در ستاد ترخیص پرداخت گردد. این هزینه می تواند هزینه حمل با جرتقیل مکانیزه باشد که در این صورت معادل ۶۰ هزار تومان است. در صورت حمل خودرو با نیسان مکانیزه این مبلغ برابر با ۴۰ هزار تومان است.
  • پر کردن فرم مشخصات فردی

رفع توقیف خودرو

نکته قابل توجه در زمینه رفع خوروی توقیف شده که در پشت قبض توقیفی درج شده است، این است که حفظ لوازم و اشیاء داخل اتومبیل بر عهده مالک بوده و پارکینگ دار و پلیس در قبال آن مسئولیتی ندارند.

  •  آرون گروپس

اگر قبض توقیفی خودرو گم شود، مراحل قانونی ترخیص خودرو با محرز شدن مالکیت خودرو همراه خواهد بود.

برای ترخیص موتورسیکلت توقیفی نیز اگر فرد متصرف (فردی که موتور از او اخذ گردیده است) گواهینامه نداشته باشد، باید جریان قضایی موضوع طی شود. یعنی این پرونده در دستگاه قضایی تحلیل و دادگاه در مورد موتور اعلام نظر خواهد کرد.

رفع توقیف ماشین

برای ترخیص موتور سیکلت نیز باید مالک همراه با سند مالکیت و سه عدد کپی از آن، به ستاد ترخیص مراجعه و بقیه مراحل قانونی ترخیص موتور سیکلت را مانند ترخیص خودرو انجام دهد. مهم ترین معضلی که ستاد ترخیص درباره توقیف موتور سیکلت با آن مواجه است، مالکیت موتور سیکلت ها می باشد.

بررسی انواع توقیف خودرو

توقیف خودرو به صورت کلی با دو انگیزه و به دو شکل متفاوت انجام می شود که عبارتند از :

توقیف قانونی خودرو :

از روش های ایجاد انگیزه و اعمال فشار بر شخص مدیون این نوع توقیف می باشد تا با این روش اقدام به رفع بدهی خود کند به این صورت که فرد مدیون قادر به انتقال خودرو به غیر و فروش آن را ندارد از این رو، زمانی که شخص به یک نفر مدیون باشد توقیف خودرو از سوی طرف مقابل انجام می شود که ممکن است بنا به دلایل مختلفی از جمله : سفته، چک، مهریه و…باشد.

انواع توقیف خودرو

توقیف فیزیکی خودرو :

در این توقیف شخص علاوه بر توقیف قانون قادر به استفاده از خودرو نیز نخواهد بود و بسته به نوع توقیف خودرو دادگاه به توقیف خودرو اقدام کرده و جهت ارزش گذاری و ضبط خودرو کارشناسی را به محل می فرستند.

مرتکب شدن همزمان دو تخلف در رانندگی

از دیگر دلایل توقیف خودرو ارتکاب دو تخلف یا بیشتر به صورت همزمان است که در این صورت مامور راهنمایی رانندگی می تواند خودرو را توقیف و به پارکینگ انتقال دهد که ارتکاب مواردی از جمله : تجاوز از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی رانندگی، انجام هر گونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا، حرکت به شکل مارپیچ، تجاوز به چپ از محور راه و سبقت غیر مجاز در مسیر های دو طرفه به صورت همزمان باعث توقیف خودرو خواهد شد.

ارتکاب دو تخلف همزمان با هم

نکته : استفاده از هر گونه مشروبات الکلی و مواد روان گردان نیز باعث توقیف خودرو و منتقل شدن آن به پارکینگ خواهد شد.

از اینکه تا پایان مطلب مراحل آزادسازی خودرو از توقیف با ما همراه بودید، بسیار خرسندیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در این زمینه مورد توجه شما دوستان گرامی قرار گرفته باشد، در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *