دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص شیره خرمالو و فواید بی نظیر مصرف آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع شیره خرمالو سرشار از فواید بی شمار است که می تواند در سلامتی افراد بسیار مفید باشد. در این مقاله سعی کرده ایم تا تمامی خواص و همچنین مضرات مصرف شیره خرمالو را شرح دهیم.

به طور کلی خرمالو میوه ای پاییزی و بسیار خوشمزه است که خواص فوق العاده ای برای درمان بیماری ها دارد، علاوه بر این شیره آن نیز به خاطر داشتن مقادیر بسیاری ویتامین محبوبیت زیادی در میان علاقمندان به خرمالو پیدا کرده است.

آشنایی با خواص شیره خرمالو

در واقع میوه خرمالو که طرفداران بی شماری هم دارد تنها در طول فصل پاییز موجود خواهد بود بنابراین بسیاری از افراد برای دسترسی به این میوه و استفاده از خواص آن در طول سال شیره خرمالو را که به آن دوشاب نیز گفته می شود را تهیه و استفاده می کنند. شما می توانید از شیره خرمالو به جای شکر هم استفاده کنید و آن را جایگزین شیرین کننده های مصنوعی نمایید.

خصوصیات و خواص شیره خرمالو

این میوه از گذشته در استان مازندران تهیه می شده و شیره آن نیز همان خواص را دارد. در واقع شیره این میوه حاوی مقادیر زیادی فسفر و آهن می باشد که مصرف آن در وعده صبحانه موجب فعال شدن سلول های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد خواهد شد.

این میوه سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین های B و C را درون خود جای داده است. علاوه بر این خرمالو میوه ای خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است. به صراحت می توان گفت که هر یک از مواد معدنی فوق نقش موثری در سلامتی و تندرستی بدن دارند و اگر میوه هنگام برداشت به خوبی رسیده باشد برای کودکان نیز میوه ای مفید محسوب خواهد شد و می تواند در رشد و نموی آن ها موثر باشد.

دستورالعمل تهیه شیره خرمالو:

توجه داشته باشید که برای تهیه شیره خرمالو به تنها ماده اولیه ای که نیاز دارید خرمالوهای رسیده، سالم و شیرین خواهد بود. معمولا آماده سازی شیره خرمالو ها می تواند چندین روز طول بکشد. چنانچه خرمالوهای رسیده در دسترس ندارید می توانید آن ها را به مدت چندین روز در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا کاملا نرم شوند.

دقت کنید که اگر خرمالوها کاملا شیرین نباشد و به اصطلاح طعم گس داشته باشد دوشاب نیز خوش طعم نخواهد بود. پس از اینکه خرمالوها آماده شدند بایستی مراحل فوق را انجام دهید:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چگونگی تهیه شیره خرمالو

برای تهیه شیره ابتدا خرمالوها را بشویید و سپس آبکشی نمایید. البته نیازی نیست همه آب آن خارج شود و بایستی کمی آب همراه آن باشد. سپس خرمالوها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و با شعله متوسط به مدت ۳۰ دقیقه تفت دهید تا حالتی مشابه فرنی پیدا کند.

توصیه می شود که هیچ مقدار آبی به خرمالوها اضافه نکنید و موقع پخت خرمالوها دقت کنید که شعله کم باشد تا ته نگیرد. پس از این روی قابلمه دیگری که از پیش آماده کرده اید یک عدد آبکش بگذارید و روی آن را یک پارچه نخی تمیز پهن نمایید.

حال بایستی خرمالوهای پخته شده را بر روی پارچه بریزید و در ادامه پارچه را جمع کنید و سر پارچه را چندین دور بچرخانید. سپس با فشار کفگیر چوبی تمام آب و شهد خرمالو را جدا نمایید.

حال شهد آماده شده را می توانید بر روی اجاق با شعله کم بپزید و گاهی هم بزنید. زمانی که غلظت خرمالو مانند شیره خرما شد حتما آن را از روی اجاق بردارید. وقتی که شیره خرمالوها خنک شد بایستی آن را در ظرف کاملا خشک و تمیز و درب دار نگهداری نمایید.

فواید شیره خرمالو:

بهتر است بدانید که شیره خرمالو که بدان دوشاب نیز گفته می شود همان خواص خرمالو را شامل خواهد شد که در ادامه به بیان این خواص بی نظیر پرداخته ایم:

فواید بی شمار دوشاب

  • فعال شدن سلول های عصبی:

مصرف شیره خرمالو در وعده صبحانه موجب فعال شدن سلول های عصبی و ممانعت از ایجاد کم خونی در افراد خواهد شد. توصیه می شود که شیره این میوه را برای فعال شدن سلول های عصبی خود هر روز مصرف نمایید.

  • افزایش انرژی:

شیره خرمالو را می توان از دسته مواد غذایی انرژی زا دانست که برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد قطعا بهترین غذا محسوب خواهد شد. به همین خاطر مصرف آن برای افراد بدنساز بسیار مفید خواهد بود.

  • تسکین دهنده دردهای رماتیسمی:

شما می توانید درد های روماتیسمی و بیماری های شریانی و وریدی خود را با مصرف شیره خرمالو تسکین ببخشید. زیرا این ماده سرشار از پتاسیم بوده که در تنظیم فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی خواهد داشت. در واقع اغلب داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده برای مقابله با درد های عضلانی استفاده می کنند.

  • افزایش لطافت پوست:

شیره خرمالو حاوی ویتامین های A و K می باشد که چین و چروک های ناشی از افزایش سن را به شدت کاهش خواهد داد. همچنین ویتامین A و E درون خرمالو موجب نرمی و لطافت پوست نیز می شود.

دستورالعمل ساخت شیره خرمالو

  • جلوگیری از ریزش موها:

در واقع شیره خرمالو نیز مانند میوه آن دارای ویتامین های B1، B2 و B3 خواهد بود که به سلامتی موهای شما کمک شایانی خواهد کرد و همچنین از ریزش موها نیز جلوگیری می کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین C موجود درون شیره خرمالو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند و همچنین مانع از سرماخوردگی در فصول سرد سال خواهد شد.

  • کاهش ابتلا به بیماری های قلبی:

شیره خرمالو دارای دو آنتی اکسیدان کاروتن و کیلوپن است که ریسک ابتلا به بیماری های قلب و عروقی و همچنین برخی از سرطان ها را کاهش خواهد داد. همچنین ویتامین A و کاروتن موجود در شیره خرمالو نیز موجب تقویت ماهیچه های قلب می شود.

  • بهبود بینایی:

ویتامین A و کاروتن موجود درون شیره خرمالو برای بهبود بینایی بسیار موثر خواهد بود. در واقع خرمالو حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A، زیزانتین، لوتئین و لیکوپن است که تمامی آن ها در ارتقا سطح سلامت چشم موثر هستند. توجه داشته باشید که لوتئین و زیزانتین با محافظت از شبکیه چشم از بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید که از مهم ترین علل نابینایی اند جلوگیری خواهد کرد.

فواید شیره خرمالو برای بینایی

  • پیشگیری از سرطان:

شیره خرمالو میوه خرمالو دارای مقدار زیدی بتاکاروتن و ویتامین A است که می تواند بدن را از رادیکال های آزاد و سرطان ها محافظت نماید. به صراحت می توان گفت که مصرف شیره خرمالو در پیشگیری از سرطان ریه بسیار موثر خواهد بود.

  • کنترل فشار خون:

شیره خرمالو منبعی سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با فشار خون بالا مقابله می کنند. میزان سدیم درون میوه خرمالو بسیار کم بوده و به همین خاطر مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون می تواند بسیار مفید باشد. اگر دچار فشار خون بالا هستید نباید مصرف شیره خرمالو را فراموش کنید.

  • شیره خرمالو در بارداری:

توجه داشته باشید که خوردن شیره خرمالو در دوران بارداری به بهبود و تقویت سلامتی شما کمک می کند و مواد مغذی موجود درون خرمالو در رشد جنین موثر خواهد بود. در واقع خرمالو سرشار از دو ماده معدنی کلسیم و فسفر می باشد که مصرف آن در افزایش رشد استخوان های جنین شما موثر بوده و موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی خواهد شد.

وجود آهن درون شیره خرمالو باعث می شود تا خطر بروز کم خونی در دوران بارداری کاهش یابد. همچنین ویتامین C موجود در شیره و میوه خرمالو در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد. به همین خاطر توصیه می کنیم که پیش از اضافه نمودن خرمالو به برنامه غذایی تان در دوران بارداری با پزشکتان در این زمینه مشورت نمایید.

عوارض مصرف بیش از حد شیره خرمالو

مضرات مصرف شیره خرمالو:

به طور کلی شیره خرمالو با تمام مزایایی که دارد اگر بیش از حد مصرف شود می تواند با مضراتی هم همراه باشد. در ادامه به بیان این عوارض ناشی از مصرف شیره خرمالو پرداخته ایم:

  • توصیه می شود که بیماران دیابتی به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک خود از این ماده غذایی استفاده نکنند زیرا خرمالو از قند نسبتا بالایی برخوردار است. این میوه هنگام تهیه شیره در چندین مرحله حرارت می بیند بنابراین شیره نهایی از قند بیشتری برخوردار خواهد بود.
  • زیاده روی در مصرف شیره خرمالو می تواند افراد با یبوست و افزایش وزن مواجه نماید.
  • افرادی که رژیم کاهش وزن دارند نبایستی بیش از حد از این ماده غذایی استفاده نمایند.

در پایان معرفی خواص شیره خرمالو و مضرات مصرف آن در این مطلب، به منظور اطلاع از خواص شیره انگور و خواص شیره خرما می توانید از این مطالب منتشر شده آرگا دیدن نمایید و برای کمک به سلامت بدن خود، مصرف آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *