دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان اورکیت و روش های تشخیص این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۷ دی ۱۴۰۲
  • ۰

درمان اورکیت را به همراه نشانه ها و علل ایجاد این بیماری بررسی می کنیم و به شما خواهیم گفت که چگونه از بدن خود در برابر انواع این بیماری مراقبت کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود و از عارضه های این بیماری در امان باشید.

التهاب بیضه یکی از بیماری هایی می باشد که ممکن توسط باکتری ها و یا ویروس ها ایجاد گردد. در واقع در این بیماری ممکن است یکی از بیضه ها و یا هر دوی آن ها درگیر این موضوع شوند. در بسیاری از موارد این بیماری در یکی از دو بیضه نشان دادهمی شود و معمولا با ویروس اوریون همراه  می شود. در ادامه شما را با درمان اورکیت آشنا می کنیم.

درمان اورکیت

علل و نشانه ها و درمان اورکیت

برای این که بتوانید این بیماری را درمان نمایید ابتدا باید آن را به خوبی بشناسید در غیر این صورت درمان شدنش کار بسیار دشواری می باشد. در ادامه یک سری اطلاعاتی را به شما می دهیم که بتوانید این بیماری را شناخته و برای درمانش اقدام نمایید.

نشانه ها

از نشانه های اصلی این بیماری درد در ناحیه بیضه ها و کشاله ران می باشد. هر دو بیضه ممکن است درگیر شوند و یا حتی ممکن است یکی از آن ها درگیر شود. نشانه های دیگری که  به تشخیص این بیماری کمک می کند عبارت است از :

  • حساس شدن کیسه بیضه ها
  • ادرار همراه با درد
  • انزال همراه با درد
  • کیسه بیضه متورم
  • وجود خون در ادرار
  • ترشحات غیر طبیعی
  • بزرگ تر شدن پروستات
  • متورم شدن گره های لنفاوی
  • تب بالا

دلیل های ایجاد اورکیت

ویروس ها یکی از اصلی ترین دلیل هایی می باشد که می توانند این بیماری را ایجاد نمایند با این حال باکتری هایی هم هستند که این بیماری را برای فرد ایجاد می کنند. شایع ترین ویروس اوریون می باشد. ویروس اوریون معمولا توسط واکسیناسیون های دوران کودکی مهار می شود و بسیار نادر می باشد با این حال باز هم ممکن است فردی به دلیل عدم استفاده مناسب از واکسیناسیون در این دوران در بزرگسالی دچار این بیماری شوند. اگر باکتری منجر به ایجاد این بیماری شده باشد باید یک سری بیماری های دیگر نیز همراه آن باشند. این بیماری ها عبارتند از :

  • عفونت دستگاه ادراری
  • عفونت های مقاربتی
  • بیماری سوزاک
  • بیماری کلامیدیا
  • بیماری اپیدیدیمیت

نکته : بیماری اپیدیدیمیت یکی از بیماری های مرتبط با بیضه ها می باشد و در آن اپیدیدیم التهاب پیدا می کند. این بخش از بدن وظیفه اسپرم سازی و ذخیره آن ها را بر عهده دارد.

  •  آرون گروپس

دلایل ایجاد التهاب بیضه

عوامل خطر برای این بیماری

یک سری از افراد هستند که رفتار های جنسی پر خطر دارند و این رفتار ها می تواند این عفونت را در آن ها افزایش دهید. این عوامل عبارتند از :

  • داشتن رابطه بدون وسایل پیشگیری
  • داشتن سابقه بیماری عفونتی
  • داشتن یک شریک زندگی به همراه بیماری های مقاربتی
  • ناهنجاری های مادرزادی در دستگاه ادراری

التهاب بیضه و تشخیص آن

اورکیت یکی از بیماری های التهابی می باشد و روش هایی برای تشخیص دادن آن وجود دارد. در ابتدا که به متخصص مراجعه می کنید مورد معاینه پزشکی قرار می گیرید و در این میان نیاز است تا پزشک یک سری اطلاعاتی را در مورد سابقه پزشکی شما بداند بنابراین بهتر است اطلاعات دقیقی را به او بدهید تا تشخیص راحت تر باشد. معاینه پزشکی بیش تر برای این انجام می شود که میزان التهابات مشخص گردد.

معاینه پروستات

یکی از روش هایی که می توان این بیماری را تشخیص داد معاینه پروستات می باشد. برای این کار باید به یک متخصص مراجعه کنید تا این آزمایش برایتان انجام شود.

تشخیص التهاب بیضه

آزمایش ادرار

در بسیاری از موارد ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایش ادرار بدهید تا تمامی عفونت هایی که در دستگاه ادراری شما وجود دارد و حتی عفونت های مقاربتی تشخیص داده شود.

سونوگرافی

تصویر برداری یکی از روش هایی می باشد که می تواند یک سری از بیماری های دیگر را مانند پیچ خوردگی بیضه ها را رد کند. این بیماری نیز علامت های مشابهی با اورکیت دارد و باید از این نظر نیز مورد بررسی قرار بگیرید. این بیماری نیز بسیار خطرناک می باشد و می تواند باروری فرد را تحت تاثیر قرار بدهد بنابراین اگر نشانه هایی که غیر طبیعی می باشند را مشاهده کردید بهتر است سریعا به یک پزشک مراجعه کنید تا مورد بررسی قرار بگیرید.

اورکیت ویروسی

اورکیت ویروسی هیچ راهی برای درمانش ندارد و شما نمی توانید از دارو های خاصی برای این بیماری استفاده کنید. جالب است بدانید که این بیماری خود به خود از بین می رود و اگر نیازی به استفاده از مسکن ها و آرامبخش ها داشتید بهتر است با نظر پزشک برای تحمل درد های این بیماری از این دارو ها استفاده کنید. البته یک سری از روش های خانگی نیز موجود است که می تواند به شما کمک کند تا بتوانید این بیماری را درمان کنید و یکی از بهترین آن ها استفاده از کیسه های یخ می باشد.

درمان اورکیت

اورکیت باکتریایی و راه های درمانی اش

اورکیت باکتریایی درمان دارد و زمانی که نوع آن توسط یک متخصص تشخیص داده شد داروهایی برایتان تجویز می گردد. این دارو ها شامل انواع آنتی بیوتیک ها می باشد و ممکن است دارو های ضد التهابی نیز به شما داده شود تا التهابات را سریعا کاهش داده و در نهایت بهبودی حاصل گردد.

نکته : در حین درمان این نباید رابطه جنسی داشته باشید و یا در حین ورزش کردن نباید از وزنه های سنگین استفاده کنید.

عوارض التهاب بیضه

بسیاری از افرادی که به اورکیت دچار می شوند درمان می شوند و می توانند به زندگی خود ادامه دهند و این بیماری هیچ گونه اثر پایداری ندارد. یک سری از عارضه هایی که این بیماری با خود به همراه دارد عبارت است از :

  • ناباروری
  • التهاب اپیدیدیم
  • آبسه در بیضه ها
  • کوچک تر شدن بیضه آسیب دیده
  • مرگ بافت بیضه

یشگیری از اورکیت

درمان اورکیت باکتریایی

به منظور درمان التهاب بیضه که عامل آن باکتری می باشد آنتی بیوتیک ها گزینه بسیار مناسبی است و اگر علت التهاب بیضه ها عفونت های باکتریایی STI باشد شریک جنسی شما نیز به درمان نیاز دارد  و باید تمام دوره آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را استفاده نمایید و حتی اگر علایم در شما زودتر بهبود پیدا کدد باید دارو را ادامه دهید تا عفونت کاملا از بین برود و امکان دارد چند هفته طول بکشد تا التهاب بیضه بهبود پیدا کند و در کنار داروهای دیگر استراحت، استفاده از کیسه بیضه با یک بند ورزشی، استفاده از کمپرس یخ و مصرف داروهای مسگن کمک زیادی به تسکین درد می کنند.

درمان اورکیت ویروسی

هدف از درمان اورکیت تسکین علایم می باشد که پزشک امکان دارد به منظور درمان از موارد زیر استفاده نمایید :

۱. استراحت در رختخواب و بالا بردن کیسه بیضه (پایین تنه) نسبت به کل بدن و یا قرار دادن یک بالشت زیر کمر

۲. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن

۳. اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین

۴. استفاده از کیسه یخ

نکته : اکثر افراد مبتلا به اورکیت ویروسی بعد از سه تا ده روز احساس بهبود پیدا می کنند و اگرچه امکان دارد به مدت چند هفته طول بکشد تا کاملا حساسیت بیضه ها از بین برود.

پیشگیری از اورکیت

برای این که از این بیماری و درمان آن در امان باشید نیاز است تا یک سری از واکسیناسیون های دوران کودکی را انجام داده باشید. البته در برخی از شرایط شما نمی توانید از این بیماری پیشگیری نمایید و برای این کار نیاز است تا از خودتان در برابر نوع ویروسی التهاب بیضه ها بیش تر مراقبت نمایید. برای این که بتوانید از التهاب باکتریایی پیشگیری کنید سعی کنید روابط سالمی داشته باشید و حتما قبل از برقراری رابطه از پارتنر خود در مورد روابط گذشته اش سوال کنید. در ادامه بر روی لینک های داده شده کلیک کنید تا اطلاعاتی را در مورد بیماری هوچکین و بیماری اوریون نیز بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *