دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی چانگان السوین یک سدان کامپکت اقتصادی در بازار چین

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

نسل دوم سدان السوین که با کد b511 شناخته می شود؛ چند سالی است در سبد محصولات کمپانی چینی چانگان قرار گرفته و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

شرکت چینی چانگان در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه اتومبیل پکن نسل دوم السوین را رونمایی کرد. سدان اقتصادی که در رده پایین تر از نسخه اید و جای می گیرد. در این مطلب با بررسی چانگان السوین با امکانات این خودرو بیشتر آشنا می شوید.

بررسی چانگان السوین

اگرچه یک خودروی قوی و جذاب و با امکانات زیاد می تواند اعتبار بیشتری به شرکت های خودروساز بدهد و سبب قرار گرفتن آن ها در فهرست بزرگترین خودروسازان جهانی شود ولی گاهی مواقع جامعه به خودروهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه هم نیاز دارد از این رو بیشتر شرکت های خودروسازی قسمت زیادی از ظرفیت خود را در جهت رفع نیاز این قشر از جامعه صرف می نمایند.

 

در این میان می توان به شرکت های خودروسازی چین اشاره نمود که به همراه طراحی و ساخت خودروهای با کیفیت و جذاب، بیشتر از سایرین به نیاز عمومی توجه کرده و تلاش می کنند تا خودروهای اقتصادی با تیراژ بالا طراحی و راه اندازی نمایند. شرکت چانگان یکی از این خودروسازان خوش نام چینی می باشد که در سبد فروش خود محصولات متنوعی برای پاسخ به نیاز همه اقشار جامعه دارد.

در این مطلب می خواهیم به محصول اقتصادی این شرکت به اسم السوین نگاهی داشته باشیم که با طراحی و امکانات خوب خود موفق شد تجربه فروش خوبی را تجربه کند.

السوین اسم سدانی است که مدت ها است در سبد محصولات چینی چانگان جای دارد و نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه پکن در چین رونمایی شد. یک سدان ارزان قیمت و اقتصادی که یک رده پایین تر از مدل ایدو قرار می گیرد. نسل دوم چانگان السوین با کد b511 هم شناخته می شود. در ادامه با بررسی چانگان السوین همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تولید خودرو السوین

نخستین بار در سال ۲۰۰۸ شرکت خودروسازی چانگان در نمایشگاه پکن چین از محصول جدیدش به اسم السوین رونمایی کرد که از نظر ظاهری به مدل های اصلی مزدا ۳ موجود در بازار کشور شباهت زیادی داشت.

نسل اول این خودرو یکی از ارزان ترین خودروهای بازار چین محسوب می شد و به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز بود که  حداکثر ۱۱۴ اسب بخار قدرت را ارائه می دهد و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شد. نسل اول این خودرو در مدل های سدان و هاچبک ارائه می شد و در مجموع شرکت چانگان بین سال های ۲۰۰۸-۲۰۱۲ فروش بالایی را با السوین تجربه نمود.

به نحوی که در سال ۲۰۱۰ لقب چهارمین خودروی پر فروش چین را از آن خود کرد. سال بعد به تدریج استقبال از السوین کاسته شد و گسترش بازار چین سبب شد فروش ها کوچک تر شود.

در سال ۲۰۱۲ بار دیگر در نمایشگاه مذکور نسخه v5 آن را با چهره ای کاملا جدید نسبت به نسخه اولیه رونمایی نمود. که در حقیقت این نسخه نیز به مدل های فیس لیفت مزدا ۳ بسیار شبیه بودند که در بازار کشور به اسم مزدا ۳ نیو شناخته می شوند.این خودرو با دو پیشرانه ۱.۳ و ۱.۴ لیتری در بازارهای مختلف عرضه شد که این موتورها دارای گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتومات بودند.

سرانجام این شرکت از الگوبرداری دست برداشت و در سال ۲۰۱۸ نسل جدید السوین را با طراحی اختصاصی ارائه داد. به این ترتیب در سال ۲۰۱۸ نسل دوم و جدید چانگان السوین در نمایشگاه خودرو پکن چین رونمایی شد.

این خودرو نسبت به نسل قبلی تفاوت های ظاهری زیادی پیدا کرده و با پیشرفت های چشمگیری همراه شده بود. در حقیقت ظاهر نسل دوم السوین از خانواده چانگان ایدو الهام گرفته و با اندکی تغییر به ظاهر جدید چانگان السوین مبدل شده است. السوین در بازار چین یک سدان کامپکت اقتصادی به حساب می آید که در سال های گذشته به کشورهای مختلفی از جهان ارائه شده است.

در سال ۲۰۱۸ با معرفی نسل دوم و آخر السوین فروش آن متوسط ارزیابی شد ولی در سال ۲۰۲۰ در این مدل جهش فروشی روی داد و به نظر می رسد در بازار چین رفته رفته مشتریان به خرید این سدان اقتصادی بیشتر روی بیاورند.

طراحی ظاهری

بررسی ظاهر چانگان السوین حاکی از آن است که خودرویی با طراحی مدرن که در طراحی آن سلیقه مشتری های هدف به خوبی لحاظ شده است. در نمای جلو جلوپنجره ای بزرگ پروانه ای چانگان را شاهد هستیم که به چراغ های چند ضلعی اتصال پیدا کرده است.

در نمای جلوی خودرو چراغ های باریک و اسپرت خودنمایی می کنند. حجم دهی بدنه برای کاپوت و فضای زیر چراغ های اصلی خیلی هماهنگ و چشم نواز دیده می شوند. جلوپنجره ای شبیه طرح های محصولات لکسوس نسبتا بزرگ بوده و با خطوط افقی همراه شده است.

السوین جایگاه خیلی مناسبی برای پلاک تعبیه کرده و شبیه خودروهای پیشرفته جهان، نوار ال ای دی در طرفین سپر آن را مشایعت می کند. بررسی نمای عقب چانگان السوین هم یادآور نسل پنجم هیوندای النترا می باشد. خطوط بدنه پخته و مطابق زبان طراحی جدید چانگان صورت گرفته است.

در این نما ابعاد روشنایی چراغ های عقب نسبت به سایر اجزای بدنه بزرگ و ناهماهنگ دیده می شود ولی در مجموع برای سدان اقتصادی چینی مناسب می باشد. طراحی خطوط روی سپر عقب و گلگیرها و درب های ورودی به کابین اغراق شده بوده و السوین را فراتر از انتظار نمایش می دهند.

این خودرو دارای ابعاد ۴۳۹۰ میلی متر طول، ۱۷۲۵ میلی متر عرض و ۱۴۹۰ میلی متر ارتفاع و همچنین فاصله بین دو محور ۲۵۳۵ میلی متر می باشد. که سبب شده السوین در گروه سدان های کامپکت جای گرفته و به یک گزینه مناسب برای استفاده های شهری و بین شهری کوتاه تبدیل شود.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی چانگان السوین باید گفت شاهد طراحی مدرن و بروزی هستیم. رنگ زمینه مشکی بوده و در دستگیره ها و خطوط پایین نمایشگر رنگ نقره ای به کار رفته است. از آنجا که با سدان اقتصادی روبرو هستیم طراحی اگرچه ساده بوده ولی بعضی المان ها بسیار جذاب می باشند.

به طور مثال خطوط نامنظم در مرکز و در قسمت تهویه جلوه خوبی به این بخش داده است. در ضمن خروجی های دایره ای تهویه در کناره ها نیز طراحی جالبی دارند. در نهایت باید گفت با توجه به اقتصادی بودن سدان طراحی داخلی آن قابل قبول می باشد.

داشبورد السوین از سدان های قدیمی چینی موجود در کشور مانند جک j4 زیباتر بوده ولی تماما پلاستیکی است و صرفا با ترفندهایی ساده برای جذب مخاطب همراه است. دسته بندی کلیدها به خوبی صورت گرفته و فرم دهی داشبورد، چشم نواز دیده می شود. نمایشگر لمسی ۷ اینچی روی داشبورد از سبک طراحی بی ام و الگوبرداری نموده و به همراه ناوبری ماهواره ای حس خودرویی مدرن را افزایش می دهد.

طراحی صفحه پشت فرمان نیز با کمترین هزینه صورت گرفته ولی به لطف دو صفحه دیجیتالی تک رنگ ، طرفین کیلومتر شمار قابل توجه می باشد. به طور کلی نمای داخلی السوین مطابق زبان طراحی روز صورت گرفته و استفاده از متریال مختلف مانند چرم مصنوعی، پلاستیک و قطعه های تزیینی و پیانویی به همراه المان های فضایی ترکیب خاصی در نمای داخلی خودرو ایجاد کرده است.

این روزها که نشانگرهای پشت فرمان تماما دیجیتالی می باشد، چانگان سیستم ترکیبی به کار برده و به همراه سرعت سنج سنتی، چند نمایشگر دیجیتالی استفاده کرده که حس اسپرت به کابین القا می کند.

بررسی ها حاکی از آن است که چانگان السوین یک سدان کامپکت در کلاس b می باشد. برای درک اندازه خودرو به خوبی باید اشاره کرد این خودرو در طول حدود ۴ سانتی متر کوتاه تر از ایکو دنا بوده و عرض و ارتفاع تفاوت سایز چندانی ندارد ولی فاصله بین محوری آن ۱۴ سانتی متر کوتاه تر از این خودرو می باشد.

این موضوع سبب شده السوین اوورهنگ های تقریبا کشیده ای داشته که البته این تناسبات به واسطه طراحی بروز و خطوط روی بدنه به هیچ وجه آزاردهنده دیده نمی شود.

مشخصات فنی

بررسی ها نشان داد در بخش فنی سدان چانگان السوین از دو پیشرانه محرک ۴ سیلندر بهره می برد که یکی ظرفیت ۱.۴ لیتری و دیگری ۱.۵ لیتری می باشد که از نظر خروجی قدرت، تفاوت های چندانی بین آن ها مشاهده نمی شود و فقط تنها اختلاف ۶ اسب بخار و ۱۰ نیوتن متر گشتاوری دیده می شود ولی پیشرانه دوم مزیت بسیار بزرگی داشته و آن نیز امکان دریافت گیربکس ۵ سرعته اتومات دوکلاچه dct است.

به بیان دقیق تر، پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر با مکش طبیعی هوا به درون سیلندرها قدرتی برابر ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر را ارائه می دهد و این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو ارسال می شود. با این حال، پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی علاوه بر ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰ نیوتن متر گشتاور اضافه تر، گیربکس ۵ سرعته اتومات دوکلاچه را در اختیار قرار می دهد که تجربه رانندگی راحت تر و لذت بخش تری برای سرنشینان بخصوص در مسیرهای شهری به همراه دارد.

هر دو پیشرانه تنفس طبیعی بوده از این رو با وجود حجم نه چندان زیاد، مصرف سوخت تقریبا بالایی دارند. به نحوی که پیشرانه ۱.۴ لیتری برای استفاده شهری مصرف سوخت ۷.۴ لیتری، سیکل برون شهری مصرف سوخت ۴.۳ لیتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۵.۴ لیتری صد کیلومتر خواهد داشت.

ولی پیشرانه ۱.۵ لیتری به دلیل حجم بالاتر و استفاده از یک گیربکس اتومات مصرف سوخت آن در جاده های شهری ۸.۴ لیتر، در بزرگراه ۴.۹ لیتر و در سیکل ترکیبی ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. البته در وضعیت کاملا استاندارد جاده ای و خودرو.

امکانات رفاهی و تجهیزات خودرو

چانگان الیسون از نظر امکانات نیز دست پر وارد بازار شده و شرکت سازنده تا اندازه ای که به اقتصادی بودن خودرو ضربه ای وارد نشود، امکانات و تجهیزات بسیار خوبی را برای آن در نظر گرفته است.

از امکانات رفاهی مهم این خودرو می توان به سانروف برقی، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم ترمز ضد قفل abs، سیستم دوربین دید عقب؛ سیستم سرگرمی و … اشاره کرد و در نسخه فول این خودرو شاهد امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، دو عدد کیسه هوای جلو، تهویه الکتریکی، فرمان برقی، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رایانه سفری، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور، آینه تاشو الکتریکی، تریم داخلی چرم، سنسور باد لاستیک و .. مشاهده می شود که برای یک خودرو اقتصادی امکانات خوبی هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *