دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چه عواملی موجب تقویت صمیمیت در زوج ها می شوند؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

تقویت صمیمیت در زوج ها چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمام نکات مهم برای افزایش و تقویت صمیمیت در زوج ها آشنا شوید.

به طور کلی صمیمیت واقعی یک فرآیند تعاملی محسوب می شود که از چندین مولفه مربوط به هم تشکیل شده و هسته اصلی آن درک و پذیرش طرف مقابل، همدلی با احساسات او و همچنین قدرشناسی است و برای تقویت آن در میان زوج ها بایستی اقداماتی صورت گیرد.

چگونگی تقویت صمیمیت در زوج ها

همانطور که می دانید یکی از مشکلات فراگیر در میان خانواده های امروزی عدم وجود صمیمیت در بین زوجین می باشد. در واقع بسیاری از دختران و پسران برای دستیابی به همین صمیمیت و دریافت عشق ازدواج می کنند اما به خاطر عدم آگاهی از راه های ایجاد صمیمیت و افزایش آن در زندگی مشترک دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

 

اما بایستی بدانید که برای افزایش صمیمیت در میان زوجین نیاز به تلاش دو طرفه است تا موانع موجود در سر راه به راحتی از بین روند. در واقع صمیمیت در میان زوجین به معنای داشتن آرامش و اعتماد به فردی است که بدون نگرانی از سوء استفاده طرف مقابل می تواند نقاط ضعف خودش را بیان کند. به صراحت می توان گفت که داشتن صمیمیت عاطفی نقش بسیار زیادی در رضایت مندی افراد در زندگی مشترک ایفا خواهد کرد.

به طور کلی در یک رابطه صمیمانه طرفین با وجود داشتن هویت مجزا و مستقل یک کل متحد را تشکیل خواهند داد. استقلال خود را از دست نمی دهند و درون یکدیگر ذوب نخواهند شد. طرفین می توانند انتظارات و عقایدشان را بیان کنند بدون اینکه ترس از طرد شدن داشته باشند. در این رابطه صمیمانه دو طرف می توانند از وجود هم لذت ببرند، به هم متعهد باشند، چالش های پیش رویشان در رابطه را مدیریت کنند و حریم خصوصی در زندگی مشترک شان را نیز حفظ نمایند.

راه هیا افزایش صمیمیت در میان زوجین

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین نکات برای تقویت صمیمیت در زوج ها را شرح دهیم:

گفتگو برای تقویت صمیمیت در زوج ها:

توجه داشته باشید که گفتگو بهترین راه و مهم ترین راه برای برقراری ارتباط در میان افراد خواهد بود. در واقع در تمامی روابط چه روابط اجتماعی و چه روابط زناشویی کلید افزایش صمیمیت را گفتگو تشکیل می دهد. افرادی که به مشاوره ازدواج مراجعه می کنند اغلب با راه های داشتن یک گفتگوی مناسب آشنا می شوند تا بتوانند با استفاده از آن به بهبود کیفی زندگی زناشویی و افزایش صمیمیت خود کمک نمایند.

به صراحت می توان گفت که اغلب مشاجرات خانوادگی به خاطر همین عدم آگاهی زوجین از داشتن یک گفتگوی خوب است. در واقع برای داشتن یک گفتگوی موثر توجه به نکاتی مانند انتخاب زمان ایده آل برای گفتگو، صحبت کردن به صورت نوبت به نوبت، جلوگیری از خشم در زمان گفتگو، استفاده نکردن از نقاط ضعف یکدیگر، غدم قضاوت و پیش داوری در زمان گفتگو، پذیرش و بیان احساسات درونی کاملا ضروری خواهد بود.

زوج هایی که قصد دارند در راستای تقویت صمیمیت میان خود اقدام کنند می توانند با آموزش راه های خوب شنیدن و خوب گفتن به این هدف شان دست پیدا کنند.

مشورت:

یکی دیگر از راه های تقویت صمیمیت در زوج ها، مشورت کردن در مورد تمام مسائل زندگی با یکدیگر است. در واقع در اغلب مشاوره های خانواده به زوجین یادآوری خواهد شد که در زندگی زناشویی شان هر زوج باید توجه کند که همسر او نیمی دیگر از او را تشکیل می دهد و تصمیمات و اقداماتی که انجام می دهد در زندگی طرف مقابل نیز تاثیرگذار خواهد بود.

راهکار های ایجاد صمیمیت در زوج ها

به همین خاطر نقش مشورت کردن در زندگی زناشویی بسیار باهمیت بوده و نشان ارزشمندی زوجین برای یکدیگر خواهد بود. توجه داشته باشید فردی که در اخذ تصمیمات زندگی از جمله تصمیمات کوچک و بزرگ با همسر خود مشورت می کند این احساس را در طرف مقابل ایجاد خواهد کرد که نظرات و خواسته هایش برای او با اهمیت بوده و همچنین نقش او در زندگی زناشویی نادیده گرفته نمی شود.

معمولا زوج هایی که در تمام مسائل با یکدیگر مشورت می کنند بیشتر از سایر زوج ها احساس خواهند کرد که در سازندگی زندگی مشترک نقش دارند و این مسئله موجب افزایش روابط صمیمی و محبت آمیز در میان آن ها می شود.

توجه برای تقویت صمیمیت در زوج ها:

بهتر است بدانید که اغلب طلاق های عاطفی به خاطر عدم توجه مناسب زوجین نسبت به یکدیگر ایجاد خواهد کرد. در واقع اغلب زوج ها تصور دارند همین که نیازهای همسرشان را برآورده کنند کافی خواهد بود در حالی که در بسیاری از افرادی که به مرکز مشاوره مراجعه می کنند مشاهده می شود که گاهی افراد توان بیان خواسته هایشان را ندارند.

به طور کلی توجه کردن همیشه به شکل برآورده کردن یا دادن هدیه های مادی نیست بلکه توجه به موارد کوچکی از جمله رعایت نظافت فردی، کمک کردن در امور منزل، بیان کلمات محبت آمیز و ایجاد فضاهای خصوصی و عاشقانه می تواند نشانی از توجه باشد و تاثیرات مثبتی بر روحیه طرف مقابل داشته باشد.

معمولا زوج هایی که توجه کردن به یکدیگر را در زندگی زناشویی از یاد نمی برند همواره محبت و دوست داشتن را زندگی مشترک خود حفظ خواهند کرد.

 

احترام:

یکی دیگر از مواردی که در تقویت صمیمیت در زوج ها تاثیرگذار است احترام گذاشتن زوجین به یکدیگر است. در واقع هیچ دو نفری باطنا یکسان فکر نمی کنند و خواسته های کاملا یکسانی ندارند اما احترام گذاشتن به خواسته های یکدیگر نه تنها موجب ایجاد حس محبت و صمیمیت در میان زوجین می شود بلکه حس قدرانی را نیز در میان آن ها دوچندان خواهد کرد.

معمولا والدینی که به یکدیگر احترام می گذارند این احترام را نیز به فرزندانشان آموزش داده و باعث می شوند تا فرزندانشان هم با آن ها و با دیگران با احترام برخورد نمایند.

انجام کار های دو نفره:

همانطور که می دانید مشغله های اجتماعی و رفع نیاز های اقتصادی موجب شده تا در میان اغلب زوج ها فاصله ایجاد شود و آن ها نتوانند زمان مناسبی را برای باهم بودن اختصاص دهند. در واقع زن و مردی که هر دو شاغل هستند و زوجینی که دارای فرزند می باشند اغلب پس از گذشت مدتی فراموش می کنند که نیازمند فضای خصوصی برای خود و همسرشان هستند. عدم وجود این فضای خصوصی به مرور موجب کاهش صمیمیت در میان آن ها خواهد شد.

دکتر تابع جماعت متخصص روانشناسی خانواده و ازدواج در این زمینه عنوان می کنند که زوجین می توانند لیستی از فعالیت های خوشایند خود را تهیه کرده و زمانی را برای انجام اموراتی که برای هر دو نفر خوشایند است اختصاص دهند. انجام این فعالیت های مشترک معمولا باعث افزایش صمیمیت در میان زوجین خواهد شد.

در واقع این برنامه ریزی ها باعث می شود تا زوجین زمانی را به دور از مشغله های اجتماعی و خانوادگی تنها به یکدیگر اختصاص دهند.

موانع ایجاد صمیمیت در زوجین

موانع ایجاد صمیمیت بین زوجین:

بهتر است بدانید که بزرگ ترین مانع در صمیمیت زوجین قطعا خوب گوش ندادن به یکدیگر است مانند عجله کردن در جواب دادن و یا گوش کردن انتخابی که هر دو مانع از شناخت و درک درست از یکدیگر خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است نگران باشید چیزی را که می شنوید دوست نداشته باشید و یا نگران قضاوت شدن اطرافیان باشید. این امر اغلب می تواند مانع خودافشایی شما شود.

همچنین گاهی اوقات نیز قضاوت های عجولانه در مورد دیگران و یا نشان دادن واکنش های افراطی در مقابل گفته های آن ها، زخم زبان زدن و تحقیر کردن موانعی بر سر راه صمیمیت خلق خواهد شد. در مواقعی که زوجین نمی توانند مسائل را بین خود حل کنند مراجعه به مشاوره خانواده تنها راه حالی است که آن ها را در رسیدن به خانواده ای سالم و بهبود کیفیت روابط راهنمایی می کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *