دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های موثر در تربیت کودک خوش اخلاق

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع تربیت کودک خوش اخلاق چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های تربیت کودکان خود آشنا شوید.

همانطور که می دانید تربیت کودک خوش اخلاق برای والدین کار بسیار سختی خواهد بود اما از این نکته غافل نشوید که این کار سخت جدا از تمام چالش هایی که دارد نیازمند یکسری یادگیری به شیوه صحیح خواهد بود که بایستی شما آن را بدانید.

آشنایی با نحوه تربیت کودک خوش اخلاق

به طور کلی کمک به شکل دادن رفتار کودکان، تربیت یک فرزند خوش اخلاق و خوش برخورد از وظایف اصلی یک پدر و مادر خواهد بود. در طول این مسیر تربیتی والدین دچار فراز و فرود هایی خواهند شد که گاهی اوقات موجب ایجاد دردسر و گاهی مواقع باعث خوشحالی و مسرور می شوند که این یک امر طبیعی خواهد بود.

چگونگی تربیت کودک خوش اخلاق

بهتر است بدانید که کودکان با محیط اطراف شان سازگاری بالایی دارند و از اطراف به ویژه پدر و مادر الگو برداری خواهند کرد. به همین خاطر والدین با رویکرد مثبت و ارزشمند خود می توانند یک کودک ایده آل و خوش اخلاق داشته باشند. در واقع برای هر پدر و مادری ضروری است که با تمام مراحل رشد گویایی و یا همان زبانی فرزندش آشنا شود و راهکار های مناسب برای آموزش صحیح آن را به فرزندان یاد بگیرد.

هر انسانی از پیش از تولد تا لحظه مرگ در ابعاد مختلفی مانند جسمانی، عقلی، عاطفی، اخلاقی و زبانی رشد خواهد کرد اما از میان آن ها رشد زبانی و یا گویایی می تواند مهم ترین و سازنده ترین بعد باشد زیرا زبان یکی از بهترین راه های برقراری ارتباط با محیط اطراف هر فردی خواهد بود.

در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین روش های تربیت کودک خوش اخلاق و مودب را شرح داده ایم.

صحبت کنید:

توصیه می شود که والدین از دوران بارداری با فرزندشان صحبت کنند و پس از تولد نیز این کار را ادامه دهند و به دفعات متعدد برایش شعر و قصه بخوانند. با کودک صحبت کنند تا او از دامنه لغات بالایی برخوردار شود. همانطور که می دانید کودکان از لحظه تولد کم کم به شنیدن صداهای محیطی واکنش نشان می دهند و از شنیدن هر صدایی لذت خواهند برد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پس از گذشت چندین ماه از تولد کودک به دلیل الگوپذیر بودن سعی به تکرار صداهایی که می شنود، خواهد کرد. در این مواقع والدین بایستی توجه داشته باشید که هر صدا و هر کلمه ای که کودکان مداوم بشوند قطعا یک روزی آن ها را به کار خواهند برد. اگر والدین در خانه با یکدیگر با لحن آرام و ملایم و با استفاده از کلمات مناسب با یکدیگر صحبت کنند می توانند بر روی رشد صحیح و مناسب گویایی فرزندشان تاثیر مستقیمی را خواهند گذاشت.

خصوصیات کودکان خوش اخلاق

از عروسک های انگشتی استفاده نمایید:

یکی دیگر از راه های تقویت این مهارت در فرزندان استفاده از عروسک های انگشتی است. با استفاده از این ترفند و در صورت امکان با تغییر صدا تبدیل به دوستی هم سن و جدانشدنی برای فرزند خردسال خود شوید و مدام در فضای خانه با او صحبت کنید.

پیش از رفتن به مهمانی با استفاده از عروسک به او توضیح دهید که در برخورد با دیگران چگونه رفتار نماید و همچنین در بازگشت به خانه رفتار های او را بررسی نمایید و از خودش بخواهید به عروسک توضیح دهد که تا چه میزان در طول مهمانی درست رفتار کرده و اشتباهش چه بوده است. قطعا با انجام این کار از پیشرفت کودکتان در برقراری ارتباط با دیگران شگفت زده خواهید شد.

برای کودک توضیح بدهید که در محیط اطرافش چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است حتی اگر آنان قدرت تحلیل این رویدادها را هم نداشته باشند این کار را انجام دهید زیرا این توضیحات به آن ها یاد می دهد که باید خود را برای یادگیری چیز های بیشتر آماده کنند و حداقل کارایی این توضیحات این است که کودکان با الفاظ و لغات جدیدتری آشنا خواهند شد.

در نهایت زمانی خواهد رسید که کودک نیز بتواند در بحث های شما شرکت کند و درست آن زمان است که شما می توانید از تمایلات درونی فرزندانتان باخبر شده و در نهایت از علایق اولیه آن ها مطلع شوید.

راهنمای تربیت کودکان موادب

از کلمات منفی استفاده نکنید:

توجه داشته باشید که اگر والدین در فضای خانه با یکدیگر با لحن آرام و ملایم و با استفاده از کلمات مناسب صحبت کنند می توانند بر روی رشد صحیح و مناسب گویایی فرزندشان تاثیر مثبتی بگذارند. همچنین در برخی موارد در فیلم ها و کارتن هایی که کودکان می بینند کلمان مناسب گفته نمی شود و یا با لحن مناسبی صحبت نخواهد شد.

از آنجایی که کودکان مشاهده گرهای قابل و الگوپذیر های توانایی هستند به راحتی می توانند حرف ها یا کلمات نامناسب را بیاموزند و تکرار نمایند. به همین خاطر توصیه می شود پیش از دیدن هر فیلم و کارتنی توسط فرزندتان ابتدا خودتان آن را مشاهده نمایید و زمانی که متوجه شدید مشکل گفتاری در آن ها وجود ندارد برای فرزندتان هم بگذارید.

حتی اگر با بستگان و یا آشنایان رفت و آمد می کنید که لحن و کلمات مناسبی را در گفتارش به کار نمی برند بهتر است تا زمانی که کودک تان کاملا حرف زدن را یاد نگرفته است رفت و آمدتان را با آن ها کمتر نمایید. زیرا دیدن و شنیدن جملات جدید و متفاوت برای کودکان جذابیت داشته و ممکن است که آن ها را یاد بگیرد و به کار ببرد.

روش های مختلف تربیت کودکان

کمی بخندید و اشتباهاتتان را قبول کنید:

یکی از راه های تربیت کودک خوش اخلاق شوخ طبعی است که برای رفع یک درگیری یا واکنش نشان دادن به خواسته یا ناراحتی کودک بسیار ایده آل خواهد بود. همچنین می توانید از فرزند خود کمک بخواهید تا مشکل رفع شود. کودکان علاقه زیادی دارند تا از والدین بشنوند که اشتباه کرده اند.

توصیه می شود وقتی مرتکب خطائی می شوید حتما اقرار کنید و بگویید که خرابکاری کرده ام و این را با کمک یکدیگر درست خواهیم کرد.

آنچه کودک می گوید را به صورت بالغانه تکرار نمایید:

شما می توانید جملات او را به شکل یک سوال منعکس نمایید به این صورت که آیا من درست فهمیدم؟ در واقع با این کار شما به هوش و فهم کودکتان احترام می گذارید و باعث می شوید که کودک حس کند او را درک کرده اید و تشویق اش می کنید تا بیشتر صحبت کند.

تاثیر ارزش ها در تربیت کودک

ارزش هایتان را پایه گذاری کنید:

بهتر است بدانید که وظیفه والدین و مربیان مهدهای کودک این است که تا پیش از ۷ سالگی به پایه گذاری ارزش ها در ابعاد مختلف در کودکان بپردازند. اگر تا پیش از این سن در ابعاد مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بتوانید خوبی و بدی ها و به طور کلی ارزش ها را به کودکان خود از طرایق غیر مستقیم یعنی بازی با کودک، قصه خواندن برای کودک، شعر خواندن و فیلم دیدن آموزش دهید قطعا پس از ورود آن ها به مدرسه و با فرا رسیدن ۷ سالگی آن ها کم کم می توانند بر اساس آموزشی که دیده اند خوبی ها را از بدی ها تشخیص دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *