دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

والدین برای بازی با کودکان از این روش ها استفاده کنند

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اگرچه که اغلب مردم گمان می کنند بازی با کودکان مسئله چندان مهمی نیست و به راحتی از آن گذر می کنند ولی بهتر است بدانید که تمامی کودکان در روند رشد خود نیاز به بازی های مختلف و حتی همبازی دارند و به همین منظور در این مطلب به بیان بازی های مختلف و روش بازی مناسب برای کودک پرداخته ایم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید بازی با کودکان برای والدینی که تازه از سرکار آمده اند و بسیار خسته هستند بسیار مشکل و سخت خواهد بود و به ناچار تنها کاری که می توانند برای سرگرم کردن فرزند خود انجام دهند این است که تلویزیون را روشن می کنند. به همین خاطر سعی داریم در این مطلب به بیان روش های مختلفی برای بازی با کودک بپردازیم که بسیار بهتر از روشن کردن تلویزیون است و فعالیت های کودک را بیشتر و رابطه او را با اعضای خانواده گرم تر خواهد کرد.

تکنیک های بازی با کودکان

برخلاف تفکر اغلب مردم که بازی را تنها وسیله ای برای صرف انرژی مازاد می دانند ولی کودک هنگام بازی بخشی از توانایی ذهنی و بدنی خود را به کار می گیرد و در واقع بازی را جزئی از زندگی خود می داند اما نباید این موضوع را از یاد ببرید که بازی یک موضوع هدفمند به شمار می آید و اگر یک نتیجه بد هم نداشته باشد کودک از آن لذت خواهد برد. توجه داشته باشید که اگر می خواهید کودکتان در سال های آینده دارای عملکرد های مناسبی باشد بایستی مراحل رشد کودک خود را به خوبی کنترل نمایید و همچنین برخورداری از فرصت کافی برای بازی آزاد به سپری شدن موفقیت آمیز مراحل رشد کودک کمک شایانی خواهد کرد. در واقع می توان گفت که شما با بازی کردن درست با کودکتان ارتباطی غنی را با او در میان می گذارید . برقراری این رابطه با کودک باعث ایجاد دلبستگی ایمن نشاط او، کاهش لجبازی و پرخاشگری کودک و پذیرش آسان تر قوانین از سوی او خواهد شد.

چگونگی بازی کردن با کودکان

به طور کلی کودکان دارای سه نوع بازی مختلف هستند که در ادامه به بیان هر کدام از آن ها به صورت جداگانه پرداخته ایم:

بازی فردی:

بهتر است بدانید که کودک تا پیش از سن ۲ سالگی تنهایی اقدام به بازی می کند و این بدین معنی است که شریکی به بازی های خود راه نمی دهد. در این روش کودک ساعت ها با یکی از وسایل بازی خود مشغول می شود و به همسالان و یا بزرگسالان برای بازی نیازی ندارد. به علاوه بازی های کودکان در این سن اغلب به صورت اکتشافی هستند به این معنی که کودک نسبت به بدن خود و محیط اطراف بسیار کنجکاو است و کشف کردن نقاط مختلف خانه و سرگرم شدن با وسایلی که در گوشه و کنار خانه قرار گرفته اند برای او یک بازی هیجانی محسوب می شود. توجه داشته باشید نکته ای که بایستی در این میان از آن غفلت نکنید این است که هرگز کودک خود را به خاطر اکتشافاتی که انجام داده سرزنش نکنید تا حس کنجکاوی او سرکوب نشود.

بازی با کودکان در محیط خانه

بازی موازی:

بهتر است بدانید که از سن ۲ الی ۳ سالگی کودک به انجام بازی های موازی می پردازد و بازی های موازی این گونه هستند که دو کودک در فاصله ۵۰ سانتی متری و یا کمتر قرار می گیرند و بازی می کنند. گاهی ممکن است به یکدیگر نگاه کنند و اسباب بازی های خود را تعویض نمایند ولی نکته جالب این است که آن ها هیچ گونه تاملی با هم نخواهند داشت و به اصطلاح می توان گفت که آن ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند ولی با هم بازی نمی کنند.

  •  آرون گروپس

بازی اجتماعی:

توجه داشته باشید که کودک پس از سن ۳ سالگی با همسالان خود هم بازی خواهد شد و تنها در این سن است که طعم بازی های مشارکتی و گروهی را خواهد چشید و در طول روند بازی با مفاهیمی اعم از نوبت،برد و باخت آشنا خواهد شد. به طور کلی وجود همبازی در این سن برای کودک از اهمیت فراوانی برخوردار است تا بتواند در صحنه های مختلف بازی در کنار فرزند شما قرار بگیرد. پس لازم است تا از این سن شرایطی را برای وی مهیا نمایید تا کودک بتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کند.

شروع زمان مناب برای بازی های گروهی کودکان

انجام بازی های مختلف با کودک:

همانطور که می دانید تمامی کودکان نیاز دارند تا با آن ها بازی شود و موجبات سرگرمیشان فراهم گردد؛به همین منظور در ادامه به بیان چندین بازی مهیج و جذاب برای والدین و کودک پرداخته ایم که شما می توانید از آن ها بهره بگیرید:

بازی های مداد و کاغذ:

برای انجام این بازی بایستی فهرستی از بازی هایی که می توانید بر روی کاغذ انجام دهید تهیه نمایید تا در روز های بارانی و یا زمانی که حوصله فرزندتان سر رفته از آن ها استفاده نمایید. بازی هایی مثل اسم و فامیل،نقطه بازی و بسیاری دیگر از بازی هایی که ما در دوران کودکی و مدرسه با آن ها سرگرم می شدیم و خاطرات شیرینی از آن به یاد داریم.

ایده های مختلف برای بازی با کودکان

شعبده بازی:

توجه داشته باشید که شما می توانید بدون داشتن قفل و زنجیر و با چند عدد لیوان و بطری چند ترفند شعبده بازی بچه ها را به راحتی سرگرم نمایید. برای انجام این کار بایستی چند لیوان بردارید و در زیر یکی از آن ها سکه ای بگذارید. سپس از کودک خود بخواهید حدس بزند که سکه در زیر کدام لیوان است. اگر کمی زرنگ باشید می توانید لیوان ها را در نزدیک ترین لبه میز قرار دهید و خیلی آرام سکه زیر آن را بر روی زمین بیندازید. حالا به چشمان هیجان زده کودک نگاه کنید و تعجب او را از غیب شدن سکه ببینید و لذت ببرید.

کارت بازی:

بهتر است بدانید که انجام بازی کارت برای بچه های نوجوان بسیار مناسب است و به راحتی می تواند یک چالش ذهنی لذت بخش برای آن ها ایجاد نماید و ساعت ها کودکان را سرگرم کند. پیشنهاد می کنیم که یک جعبه کارت بردارید و با آن بازی های خلاقانه ایجاد کنید.

بازی های مختلف برای کودک و والدین

معما و پازل:

توجه داشته باشید که معماهای خلاقانه،شناختی و سرگرمی های حل مسئله روشی مناسب برای لذت بردن از وقت به شمار می آیند و شما می توانید برای انجام این بازی از فروشگاه چند بازی مناسب کودک تهیه نمایید و یا خودتان اقدام به ساختن یک معما و یا پازل بکنید. حالا از کودک خود بخواهید که تصویری را بر روی کاغذ یا تخته بکشد. سپس با یک مداد طرح های مختلفی از پازل را بدان اضافه نمایید و بعد بخش هایی از طرح را با قیچی جدا نمایید و از کودک خود بخواهید که با قرار دادن تکه ها در کنار هم طرح را دوباره بسازند.

مجسمه بازی:

برای انجام این بازی بایستی چندین آهنگ مورد علاقه کودک خود را انتخاب و با صدای بلند اجرا نمایید و از آن ها نیز بخواهید که برقصند ولی به محض قطع شدن آهنگ در هر وضعیتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند. برای اینکه هیجان در بازی را افزایش دهید می توانید از کودک خود بخواهید که اداهای خاصی را نیز از خود در بیاورند و سپس در همان حالت باقی بمانند. پیشنهاد می کنیم که به برنده بازی جایزه ای بدهید و از یک مدالی که با روبان درست شده به عنوان جایزه استفاده نمایید و سپس آن را به لباس رنده بازی بزنید.

چگونگی سرگرم کردن کودکان

داستان های طنز بسازید:

بهتر است بدانید که این یک بازی برای گروه های سنی بزرگ محسوب می شود و برای انجام آن بایستی کودکان را به دو گروه تقسیم نمایید و سپس به هر گروه یک پاکت پر از اجسام سفت مانند قاشق،اسباب بازی،جوراب،توپ و روبان بدهید. سپس به هر گروه ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا ایده و داستان طنزی در مورد کلمات بسازند. توجه داشته باشید که این بازی علاوه بر اینکه حس رقابت را در کودکان تشدید می کند بسیار جالب و سرگرم کننده نیز خواهد بود. همچنین شما می توانید از کودکان بخواهید که در صورت تمایل به داستان های طنزی که انجام می شود رای بدهند.

بازی حباب ساز:

بهتر است بدانید که برای لذت بردن از بازی حباب ساز لازم نیست که حتما از خانه بیرون بروید. شما برای انجام این بازی تنها به یک بشقاب و نی برای هر نفر،مقداری مایع ظرفشویی و آب نیاز دارید. حالا بایستی کمی مایع داخل هر بشقاب بریزید و کمی آب بدان اضافه نمایید و سپس به آرامی هم بزنید و تا کف کردن کامل ادامه دهید. از کودک بخواهید که نی را داخل ظرف گذاشته و داخل آن فوت کند. حالا می توانید حباب های بزرگی را مشاهده نمایید که کودک درست کرده است. توجه داشته باشید که برای اینکه حس رقابت بین کودکان ایجاد شود می توانید به هر کسی که حباب بزرگ تری درست کند و یا دوام حبابش بیشتر باشد جایزه بدهید.

انجام بازی های مختلف با کودکان

بازی گوش دادن:

یکی دیگر از بازی هایی که می توانید برای سرگرم شدن کودک خود انجام دهید بازی گوش دادن است. برای انجام این بازی چند وسیله انتخاب نمایید و به کودکان اجازه دهید تا نگاهی به آن ها بیندازند و سپس آن ها را در کناری بگذارید. حالا از یکی از بچه ها بخواهید که چشم هایش را ببندد و به صدای ضربه هایی که شما به اشیاء وارد می کنید خوب گوش دهد و سپس حدس بزند که این صدا متعلق به کدام اشیاء است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *