دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی مازراتی mc20 سوپر اسپرت مدونا ایتالیا با موتور ۶ سیلندر

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

سرعت بالا، قدرت افسانه ای و شتاب خارق العاده ترکیبی شگفت انگیز برای مازراتی mc20 می باشد که آن را جزو بهترین انواع خودرو در رده اسپرت و gt قرار داده است. این مطلب به بررسی مازراتی mc20 می پردازد.

خودرو ایتالیایی مازراتی mc20 یک سوپرخودرو دو نفره بسیار جدید می باشد که توانسته با قدرت فوق العاده اش قوی ترین اتومبیل جاده ای شش سیلندر دنیا تبدیل گردد. با بررسی مازراتی mc20 همراه ما باشید.

بررسی خودرو ایتالیایی مازراتی mc20

مازراتی mc20 به نوعی جدیدترین محصول شرکت ایتالیایی مازراتی می باشد که یک سوپر خودرو دو نفره بسیار جدید است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ در شهر مدونا درست همان مکانی که حدود هشتاد دهه است به طراحی خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت می پردازد، پروژه طراحی اتومبیلی متفاوت و منحصر به فرد را شروع نمود و سرانجام در سال ۲۰۲۱ مازراتی mc20 را به بازار ارائه کرد.

حدودا سال ۲۰۱۴ بود که شرکت مازراتی از کانپست آلفیری اش رونمایی نمود. در همین سال مازراتی قول ارائه محصولی بر پایه این کانسپت را به طرفدارانش داد و بعد از طی شش سال این قول خود را عملی نمود. مازراتی mc20 محصول جدید این شرکت نام گرفت و توانست با قدرت بالایی که ارائه می دهد به یکی از قوی ترین خودروهای شش سیلندر دنیا تبدیل گردد.

سوپر اسپرت مازراتی mc20 تمام تلاش این شرکت برای تولید اتومبیلی سوپر اسپرت در قرن ۲۱ می باشد که با الهام برداری از محصولات فعلی مازراتی و ایجاد نوآوری هایی در ساخت آن پدید آمده است و قصد دارد رقیبی جدی برای سوپر اسپرت های مطرح حال حاضر بازارهای جهانی باشد.

این خودرو یکی از بهترین انواع اتومبیل در رده اسپرت و gt می باشد. سرعت بالا، قدرت افسانه ای و شتاب خارق العاده ترکیبی شگفت انگیز برای معرفی مازراتی mc20 هستند. در ادامه به بررسی کاملتر این محصول جذاب ایتالیایی می پردازیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طراحی بیرونی خودرو

در ابتدای بررسی اشاره شد که مازراتی mc20 در مودنا ایتالیا طراحی شده است. این مدل بهترین نسخه نسبت قدرت به وزن در این کلاس است و از آیرودینامیک تصفیه شده و پیشرفته ترین سیستم تعلیق بهره می برد. در ضمن فضای داخلی لوکسی را ارائه می دهد که از جدیدترین فناوری اتصال و دیگر ویژگی های ضروری برخوردار است.

بررسی ها نشان می دهد مازراتی mc20 می تواند رقیبی قدرتمند برای آئودی r8 و مک لارن gt باشد. این خودرو در طراحی نمای جلو از آخرین سوپر اسپرت مازراتی به اسم mc12 الگوبرداری نموده است. درب های خفاشی و بدنه دو رنگ هم از سایر جزئیات ویژه در نمای ظاهری به شمار می روند.

در داخل اتاق هم با نسل جدیدی از طراحی محصولات مازراتی روبرو هستیم که این زبان طراحی بر اساس استفاده از شاسی تمام فیبرکربنی مونو کوک حاصل شده است. در دو سمت بدنه هم مشابه سایر سوپراسپرت های ایتالیایی مانند فراری و لامبورگینی شاهد دریچه تنفس هوای موتور می باشیم.

ستون هایی با طراحی برخوردار از شیب ملایم، اسپویلر باریک کار شده در قسمت انتهایی و در ضمن خروجی اگزوز دوگانه از سایر نکات خاص طراحی این شاه ماهی ایتالیایی می باشد. بررسی ها حاکی از آن است طراحی مازراتی mc20 با همکاری شرکت مازراتی و دلارا صورت گرفته و سیستم تعلیق بکار رفته در آن قابلیت استفاده روی سه مدل کوپه، الکتریکی و کانورتیبل مازراتی mc20 را داشته همچنین برای طراحی این خودرو چیزی حدود دو هزار ساعت زمان صرف شده است.

از لحاظ ظاهری می توان گفت مازراتی mc20 نسخه ۲۰۲۱ تفاوت زیادی با محصولات فعلی این شرکت داشته و به سادگی قابل تمایز می باشد. در بخش جلویی خودرو دو چراغ ال ای دی با طراحی جدید تا روی گلگیر ادامه یافته است. جلو پنجره ای کوچک و بیضی شکل شبکه بندی شده به همراه لوگوی دگرگون شده مازراتی در این بخش خودنمایی می کنند.

سپر خودرو نیز کاملا به دریچه های ورودی هوا اختصاص یافته تا از لحاظ آیرودینامیکی و خنک شدن موتور مازراتی mc20 بتواند عملکرد مطلوبی را ارائه دهد. شایان ذکر است استفاده از فیبر کربن در فضای بیرونی این سوپر اسپرت یکی از نکات قابل توجه است. اسپویلر جلو، سقف؛ رکاب درب ها و دیفیوز قسمت عقب همه از فیبرکربن بوده تا به کاهش وزن خودرو کمک نمایند.

در قسمت جانبی خودرو نیز رینگ هایی به طراحی سه تکه دیده می شوند که این نما را جذاب تر نموده اند. در قسمت عقب مازراتی mc20 شاهد حضور دو چراغ ال ای دی به شکل افقی، دو اگزوز و یک دیفیوز عظیم از جنس فیبر کربن هستیم که نمای بیرونی این سوپراسپرت را کامل کرده اند.

بررسی ها حاکی از آن است که مازراتی mc20 فقط ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن داشته و بهترین نسبت قدرت به وزن را در این سگمنت به خود اختصاص داده است.

طراحی کابین خودرو

طراحی کابین مازراتی mc20 کاملا مینیمالیستی بوده با این حال کاملا واضح است که کابین در لوکس ترین حالت ممکن ساخته شده است. اغلب تودوزی کابین در رنگ های تیره صورت می گیرد و دو نمایشگر با وضوح بالا به همراه کنسول باریک و متمرکز به خوبی جلب توجه می کنند.

صندلی های سابلت ساخته شده با الیاف فیبرکربن تنظیم الکتریکی دارند. طراحی ارگونومیک آن ها راحتی بی نظیری را به همراه دارد و برای راننده در هنگام رانندگی عالی به نظر می رسد. راننده را در وضعیت پایین و با دید عالی رو به جلو قرار داده و هر چند مازراتی mc20 خیلی سایز بزرگی ندارد ولی محفظه باری صد لیتری در عقب و یک فضای کوچک ۵۰ لیتری در جلو ارائه می دهد.

پیشتر نیز اشاره شد درون کابین خودرو استفاده از فیبرکربن به وضوح دیده می شود. پدال شیفترها، بخش هایی از کنسول مرکزی و ضمنا قسمت هایی از فرمان خودرو به فیبرکربن مجهز هستند. در مرکز داشبورد نیز یک مانیتور ۱۰.۳ اینچی حضور دارد که از دستیار هوشمند مازراتی برخوردار است. همچنین یک مانیتور ۱۰.۳ اینچی به عنوان پشت آمپری هم در کابین حضور دارد.

پیشرانه خودرو

از دهه ۹۰ میلادی فیات، مالک مازراتی کنترل این برند ایتالیایی را به فراری واگذار کرد و از آن زمان تا حالا همه محصولات مازراتی از پیشرانه های فراری بهره می برند. با این وجود در آغاز دهه جدید میلادی فراری تصمیم گرفت دیگر پیشرانه محصولات مازراتی را نسازد و این امر سبب شد تا مازراتی mc20 با پیشرانه حدید ساخت خود کمپانی مازراتی عرضه گردد.

اکنون قلب تپنده خودرو مورد بررسی از یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر تویین توربو شارژ بهره می برد که قدرتی معادل ۶۲۱ اسب بخار قدرت در ۷۵۰۰ دور در دقیقه را به همراه حداکثر گشتاور ۷۲۹ نیوتن متر تولید می کند. و این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۸ سرعته اتومات دبل کلاچ به چرخ ها ارسال می شود.

این نیرو سبب شده تا مازراتی mc20 به عنوان قوی ترین خودرو شش سیلندر جاده ای جهان شناخته شود. همانطور که اشاره شد شتاب صفر تا صد این سوپر اسپرت فقط در ۲.۹ ثانیه صورت می گیرد و می تواند حداکثر سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت را ارائه دهد. به این ترتیب مازراتی mc20 شتاب خارق العاده ای ارائه می دهد.

متریال پایه ای این سوپراسپرت فیبرکربن مونوکوک می باشد و پیشرانه خودرو طوری طراحی شده که زیربنای موتورهای بنزینی و الکتریکی خالص را پشتیبانی دارد و در دو انتهای آن فریم آلومینومی جای گرفته که این ماشین پیشرانه میانی را به صورت قابل توجهی مقاوم می سازد.

برخی منابع اشاره داشته اند این سازه سخت ترین سازه ای است که تا حالا شرکت مازراتی تولید نموده است و حتی از استاندارد های بالای مهندسی خیلی کم حجم mc12 بر اساس فراری enzo در سال ۲۰۰۴ هم فراتر رفته است. در ضمن تقریبا سبک بوده و به مازراتی mc20 کمک نموده تا به وزنی حدود ۱۴۷۵ کیلوگرم برسد.

بررسی ها نشان می دهد همان قدر که سرعت رو به جلو مازراتی mc20 چشمگیر بوده قدرت توقف از ۶۲ مایل در ساعت به صفر نیز حیرت انگیز می باشد. هنگامی که دیسک های کربن و سرامیک و تایرها در دمای مطلوبشان عمل می کنند گفته می شود که این خودرو ۱۴۷۵ کیلوگرمی همه انرژی جنبشی خود را در کمتر از ۳۳ متر متوقف می نماید

ترمزهای قدرتمند مازراتی mc20 به راننده اطمینان و اعتماد به نفس می بخشد. که مدیون دیسک های کربنی سرامیکی ۱۵.۴ اینچی در جلو و ۱۴.۲ اینچی در عقب با کالیبرهای ۶ و ۴ پیستونه پرمیو می باشد. البته ترمزها قبل از این که نهایت قدرت خود را نمایان کنند باید اندکی گرم شوند ولی هنگامی که این امر روی می دهد، قدرت توقف چشمگیری را آشکار می سازند.

رانندگی خودرو

سیستم تعلیق و انطباق مازراتی mc20 خوب بوده ولی بعضی معیارها هم باید در مسیرهای ناهموار و موج دار بررسی گردد. تعلیق مضاعف با اتصال سه گانه جهت حداقل تغییرات حرکت در کابین در ترکیب با انعطاف پذیری خاص موقع ترمز و هنگام چرخش طراحی گشته است.

سیستم تعلیق به طرز شگفت انگیزی عملکرد ناگهانی ترمز در مسیرهای ناهموار را خنثی کرده و این اثر عملکردی مشخص می باشد که توسط فرمان، صندلی و کفپوش حس می گردد. البته نیازی به اقدام فوری نبوده ولی به خاطر داشته باشید که دامنه های حرکتی شدید می توانند سبب انحراف جریان شده و انعطاف پذیری اساسی مازراتی mc20 را با چالش روبرو کنند.

این سوپر خودرو از نسل جدید پیشرانه های مازراتی نیرو می گیرد که به اسم نپتون شناخته می شود. حالت های رانندگی با مازراتی mc20 شامل gt, خیس، اسپرت، کروسا و خاموش بودن سیستم کنترل پایداری می باشد. سیستم تعلیق خودرو در هر چهار گوشه از نوع دوبل جناغی است. در ضمن تایرهایی به اندازه ۲۰ اینچ در این نسخه به کار گرفته سده است.

ترمزهای جلویی ساخت شرکت پرمیو است و از نوع ۶ پیستونه به سایز ۳۴*۳۸۰ میلی متر بوده و ترمز عقب به ابعاد ۲۷*۳۵۰ میلی متر می باشد. ابعاد مازراتی mc20 به ترتیب در پهنا، ارتفاع ، طول  و فاصله بین محوری شامل ۱۹۶۵، ۱۲۲۱، ۴۶۶۹، ۲۷۰۰ میلی متر است.

طراحان مازراتی بر اساس همکاری طولانی مدت با شرکت فراری موفق شده اند فن آوری های فرمول یک را در پیشرانه این خودرو به کار ببرند تا شاهد موتور جدیدی با فن آوری اختصاصی باشیم. به صورت مثال این پیشرانه از روغن کاری خشک بهره می برد و با توجه به استفاده از توربوشارژر محفظه پیش از احتراق هم برای موتور لحاظ شده است.

این سیستم دارای دو نازل خروجی سوخت و دو شمع می باشد که امکان احتراق دو مرحله ای را ایجاد می کند.

مازراتی mc20  دقیقا مانند حالت عادی پورشه در حالت GT آغاز به کار نموده و این حالت جهت صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش سر و صدا کالیبراسیون گشته است. GT سبب تغییرات زودهنگام شده و کمک به توربو را محدود می نماید. مستهلک کننده را قفل و درب های خروجی اگزوز را در کمتر از ۵ هزار دور در دقیقه باز نمی کند.

حالت اسپرت سرگرم کننده تر بوده ولی برای رانندگی در حالت عادی بهتر است کورسا را برگزینید. در این حالت گیربکس به خوبی در تمام زمان ها عمل نموده و سیستم تعلیق در استوارترین حالت خودش قرار دارد. حداکثر افزایش دور موتور نیز تا پایان خط قرمز ۷۲۰۰ دور در دقیقه ادامه دارد. تعویض دنده ها در این حالت بسیار سریع بوده و حتی می توان نسبت پایین تری از قبل را انتخاب نمود که به محض اجازه تعادل بار و دور موتور درگیر می شود.

فرمان مازراتی mc20 فوق العاده دقیق بوده و کنترل پذیری خوبی دارد. در همه حالت های رانندگی می توان شاهد نرمی حرکت و کنترل پذیری آن به خوبی بود. در مجموع می توان گفت مازراتی mc20 هنگامی که در بهترین حالتش قرار بگیرد، خودرویی است که از لحاظ صدا، ظاهر و رانندگی حس خارق العاده ای به سرنشین انتقال می دهد.

نکته جالب در مورد این سوپر اسپرت این است که مازراتی mc20 هم خودروی اسپرتی است و هم GT است. ولی به نظر پتانسیل کشف نشده ای برای انتظار بهره برداری از خودرو وجود دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *