دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گوش دادن به موزیک در کار چه تاثیراتی بر روند کار ایجاد می کند؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گوش دادن به موزیک در کار را برخی افراد عاملی برای از بین رفتن حواس و تمرکز معرفی می کنند که این در حالی است که چنین نیست و می تواند پیامدهای به سزایی در راندمان کاری افراد داشته باشد.

این برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده است که در حین کار برای گوش دادن به موسیقی عادت هایی ایجاد کرده باشند و با توجه به سلیقه ای که دارند از موسیقی های ملایم و بی کلام برای بهبود عملکرد های کاری خود استفاده کننند. این مورد هنوز برای برخی از افراد اثبات نشده است و فکر می کنند که گوش به موزیک در کار تنها به پرت شدن حواس منجر می گردد و نمی تواند فواید چندانی برای آن ها در پی داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا فواید آن را به همراه تاثیراتی که در محیط کار برای افراد قائل می شود را معرفی کنیم.

گوش دادن به موزیک در کار برای افراد درونگرا چگونه است؟

معرفی تاثیرات گوش دادن به موزیک در کار

از شغل هایی که به تمرکز بسیار بالایی نیاز است، می توان به مهندسی اشاره کرد که آن شامل سه مورد گفته شده در ادامه مطلب است.

  • آن دسته از مهندس هایی که برای کار کردن به سکوت و آرامش نیاز دارند.
  • افرادی که برای کسب آرامش و تمرکز به گوش دادن موسیقی های زمینه ای نیاز دارند.
  • دسته آخر نیز مهندس هایی هستند که برای افزایش بازدهی و تمرکز خود به پلی شدن موسیقی های دلخواه نیاز دارند و از این رو در حین کار به گوش دادن موزیک مورد نظر با هندزفری می پردازند.

طی مطالعات انجام شده در این رابطه چنین مشخص شده است که بسیاری از مهندس ها برای افزایش تمرکز و کد گذاری در حین کارها به گوش دادن موسیقی نیاز دارند و از این رو می توانند تمرکز بالایی در به پایان رساندن کارهای خود ایجاد کنند. همچنین در ادامه این مطالعات چنین مشخص شد که افراد با گوش دادن به موسیقی در حین کار می توانند بازدهی خود را افزایش داده و در نهایت با کسب انگیزه و علاقه به ادامه انجام کار برای به پایان رساندن آن شوق و عملکرد خوبی دارند.

فواید گوش دادن به موزیک در حین کار

گوش دادن به موزیک در کار می تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد که هر فرد با کمک گرفتن از آن ها می تواند به بهبود عملکرد های کاری خود منجر شده و در نهایت بار مسئولیت های کاری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

معرفی فواید گوش دادن به موزیک در کار

  • عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد

مطالعات اخیر در این رابطه چنین نشان داد که ۹۰ درصد از عملکرد های همه کارگران مورد بررسی  در هنگام گوش دادن به موسیقی در ساعات اداری انجام شد که در نهایت چنین مشخص شد که در بهبود و ارتقای عملکرد های آنان تاثیر گذار بوده است.

  • به افزایش تمرکز کارمندان کمک می کند

تاثیرات مثبت موسیقی در محیط کار بی پایان است. یک مطالعه در این رابطه انجام شد که در نهایت چنین مشخص شد که ۸۸ درصد از افرادی که در محل کار به موسیقی گوش می‌دادند نسبت به کسانی که در این زمان به موسیقی گوش نمی دادند از عملکرد بهتر و دقیق‌تری در تکالیف خود برخوردار بودند.

  •  آرون گروپس
  • حافظه آن ها را ارتقا می دهد

این یک واقعیت علمی است که موسیقی ناحیه هیپوکامپ مغز را تحریک می کند که این همان ناحیه ای است که حافظه و یادآوری را کنترل می کند. شاید این تصادفی نباشد که دوستداران موسیقی در به خاطر سپردن اشعار مورد علاقه خود بسیار خوب هستند.

فایده گوش دادن به موزیک در کار چیست؟

  • کاهش استرس

موسیقی در محل کار می تواند با هدایت استرس و احساسات منفی به آرامش کمک کند و به شما یادآوری کند که در محل کار نیستید. همچنین می تواند یک استراحت کوتاه از فعالیت ذهنی ایجاد کند و به شما امکان استراحت و ریکاوری را بدهد. از این نظر، موسیقی می تواند با ایجاد روحیه خوب در کارمندان، حس خوبی را در ادارات ایجاد کند.

  • رفع عوامل حواس پرتی

موسیقی می تواند با سرکوب عوامل حواس پرتی در اطراف دفتر به تمرکز شما کمک کند. برخی از افراد زمانی که کارهای ساده ای انجام می دهند، این اثرات را تجربه می کنند، اما می تواند در انجام کارهای پیچیده نیز مفید باشد.

  • عاملی مثبت برانگیز

موسیقی می تواند الهام بخش باشد. می تواند افکار را هدایت کند و به شما انگیزه دهد. این می تواند به عنوان یک تسکین دهنده استرس عمل کند و در یک فضای عمومی و جایی که ممکن است مناسب نباشد که تمام ناراحتی های خود را نشان دهید، به هدایت عواطف و احساسات منجر شود. همچنین زمانی که فضای کاری شما بیش از حد ساکت یا خالی است، می تواند حس همراهی را ایجاد کند.

  • تقویت حافظه

توانایی موسیقی برای کمک به کاهش فشار و احساس استرس کمتر نیز می تواند آن را به روشی مفید برای ترویج حفظ اطلاعات تبدیل کند. اغلب، استرس به خاطر سپردن اطلاعات و یادگیری چیزهای جدید دشوارتر می شود. با کاهش استرس، موسیقی ممکن است به شما کمک کند تا اطلاعات کلیدی را به دقت به خاطر بسپارید و به خاطر بیاورید.

تاثیر گوش دادن به موزیک در کار چیست؟

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

مطالعات که در این رابطه صورت گرفته است به خوبی نشان می دهد که موسیقی ها می توانند تاثیرات اثر بخش و یکسانی در افزایش بازدهی داشته باشند. این را می توان در موسیقی هایی که ریتم تندی دارند به این صورت مثال زد که علارغم اینکه فکر می کنید می تواند به افزایش سرعت کار بپردازند، بلکه در از بین بردن حواس و تمرکز تاثیر می گذارد که در این حالت تنها برخی از موسیقی ها را در زمان کار می توان مناسب و موثر به شمار آورد.

در پی این مطالعات نیز مشخص شد که افراد برونگرا به شدت دوست دارند که به موسیقی گوش دهند و اوقات سکوت و تنهایی خود را با موسیقی پر کند. همچنین در ادامه افراد درونگرا به این صورت بودند که در سکوت و تنهایی از بازدهی بالاتری برخوردار بودند و نمی توانستند به همراه موسیقی به کار خود نیز ادامه دهند. از این رو تاثیر شخصیت را در این رابطه نمی توان نادیده گرفت که چگونه بر عملکرد افراد تاثیر می گذارد. در ادامه گوش دادن به موزیک در کار را با توجه به نکاتی که باید رعایت کنید، معرفی کرده ایم.

  • انتخاب موسیقی های مناسب

گفتنی می باشد که باید در انتخاب موسیقی ها توجه داشته باشید، چرا که همانطور که یک موسیقی می تواند به افزایش بازدهی منجر شود، دیگری نیز می تواند به حواس پرتی در شما بپردازد. همانطور که در بالا به آن اشاره کرده ایم، موسیقی های رپ در حواس پرتی تاثیر گذار هستند که از این رو در حین کار نباید به آن ها گوش فرا دهید.

پیامد های گوش دادن به موزیک در کار

  • گوش دادن به موزیک در تایم استراحت

در شرایطی که می خواهید از گوش دادن به موزیک در محیط کار تمرکز و آرامش دریافت کنید، می توانید این کار را در زمان استراحت انجام دهید تا در نهایت به افزایش تمرکز و بازدهی شما در طی انجام پروژه ها منجر گردد.

  • توجه به شدت صدا

مطالعاتی که در این رابطه انجام شده است به این نتیجه رسیده که میزان صدای موسیقی در حین کار می تواند تاثیر به سزایی در عملکرد های کاری داشته باشد. این به معنی عدم افزایش بیش از حد ولوم آهنگ در حین کار است که باید به آن توجه داشته باشید.

  • تاثیر موسیقی های بی کلام

به طور کلی متن های به کار رفته در موسیقی تا حدودی می تواند به از بین رفتن تمرکز منجر گردد که از این رو استفاده از موسیقی های بی کلام از تاثیر بهتری برخوردار هستند که البته این مورد نیز به سلیقه شما بستگی دارد. اگر فکر می کنید که با موسیقی های کلامی انرژی بیشتری دریافت می کنید، می توانید مطابق میل خود عمل کنید.

  • موزیک های خارجی

در این رابطه نیز چنین پیشنهاد می شود که از موزیک هایی استفاده کنید که ترجیحا زبان آن برای شما ناشناخته باشد و به از بین بردن تمرکز شما منجر نگردد. موزیک های خارجی  برای گوش دادن در کار از گزینه ای مناسب تری به شمار می آیند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

ویژگی های یک موزیک خوب برای گوش دادن در حین کار

  • ریتم های آشنا

اگر گوش دادن به موسیقی های خارجی در حین کار برای شما مناسب نیست و فکر می کنید که به برهم ریختن اعصابتان منجر می گردد، می توانید به گوش دادن موسیقی در کار نسبت به آن هایی که به ریتم آن ها از قبل آشنایی دارید، بپردازید. این به معنی آشنایی مغز شما با ریتم و کلمات آهنگ است که از ین رو برای پیدا کردن ریتم بعدی به حواس پرتی منجر نمی گردد. این در حالی است که در زمان های استراحت می توانید تا هر اندازه که می خواهید به گوش دادن موسیقی های دلخواه بپردازید.

در صورتی که مطالعه این مطلب آرگا برای شما موثر و مفید واقع شد، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند تاثیر موسیقی بر مغز و گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *