دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه، راندمان مطالعه را کاهش می دهد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه نیازمند بررسی های متفاوتی در هر یک از گروه‌های افراد است، که برای هر یک از آن ها تاثیرات متفاوتی داشته است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با تاثیرات این موضوع به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی موسیقی و آهنگ بخش بسیار مهمی را در زندگی هر فرد ایفا می نماید. اکثر افراد به صورت شخصی و یا به کمک آموزشگاه های آموزشگاه موسیقی به آلت موسیقی خاصی مسلط هستند، که می‌توانند اوقات خود را به نواختن آن ها بپردازند. اما در رابطه با گوش نواختن به موسیقی در هنگام مطالعه بررسی های بسیاری وجود دارد از این رو در ادامه مطلب فواید گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه پرداختیم.

به طور کلی بررسی و تحقیقات انجام شده در این رابطه به سوال و جواب های گنگ و مبهم رسیده است که در هر یک از افراد پاسخ‌های متفاوتی داشته است. در این شرایط یک سری از دانشجویان و دانش آموزان به دنبال راه و روشی موثر برای آموزش مطالب به صورت ساده تری هستند، که برخی از آن ها گزینه گوش نواختن به موسیقی را انتخاب نموده اند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا بیش از این با این موضوع آشنا شوید.

تفاوت درونگرا یا برونگرا

گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه خوب یا بد؟

به طور کلی تنها نشستن در اتاق و مشغول شدن به مطالعه ی کتاب درسی و یا تفریحی می تواند برای بسیاری از افراد کسل کننده باشد، اما مطالعه به روش های جدید می تواند امری باشد که بسیاری از افراد مشتاق به انجام آن می باشد. این روش به طور کلی با دانش دنیای جدید تنها محدود به سال های تحصیلی نمی گردد و می توان در طی سال‌های زندگی به هنگام مطالعه، نشریه، کتاب و یا مقالات به استفاده از این روش پرداخت.

قابل ذکر است که مطالعه امری گاهی خسته کننده باشد از این رو بایستی به دنبال روش های لذت بخش برای سوق پیدا کردن به این مسیر باشید. گوش نواختن به یک موسیقی لذت بخش امری است که برای بسیاری از افراد لذت بخش بوده به طوری که می‌خواهند ساعت‌ها به انجام این کار بپردازند. اما سوالی که امروزه به وجود آمده این است که می‌توان در هنگام مطالعه یک کتاب، همزمان به موسیقی مورد نظر نیز گوش داد یا خیر؟ در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با معنی این سوال به خوبی آشنا شوید.

  • رابطه دانش و موسیقی

به طور کلی مطالعه هر چیز نیازمند تمرکز و حواس جمع می باشد، به خصوص اگر مطلبی که مطالعه می نمایید، نیازمند درک و تمرکز بسیاری باشد. به طور کلی صدا ها در ایجاد حواس پرتی برای افراد موثر هستند، اما هنگامی که بحث در رابطه با گوش دادن به موسیقی و مطالعه باشد، می تواند برخی از افراد را با مشکل مواجه نماید. کلماتی که به صورت آهنگ وار در گوش خود می شنوید، و در همان حال به مطالعه مطلبی مشغول باشید، می تواند تمرکز شما را به طور کلی برهم  ریزد، چرا که به ‌طور اساسی در حال انجام چندین کار به طور یک زمان و با یکدیگر می باشید.

رابطه دانش و موسیقی چه می باشد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این زمان گوش مشغول شنیدن و چشم به مطالعه می پردازد، که در این حین مغز در تلاش است تا هر دو ورودی را با یکدیگر یکنواخت کرده و به تجزیه و تحلیل هر دوی آن ها بپردازد. طبق مطالعات انجام شده این چنین مشخص شد که این اتفاق در صورتی که به هر شکل اتفاق بیفتد می‌تواند از درک مطلب برای فرد تا حد قابل توجهی بکاهد.

این تعریف می‌تواند شامل هر فردی به مانند کسی که از عدد یک تا ده را به طور معکوس می شمارد و یا به طور همزمان در حال تماشای تلویزیون و مطالعه می باشد نیز گردد. حتی هنگامی که فردی در حال صحبت کردن با شما است مغز به خوبی نمی تواند هر دو ورودی را پردازش کرده و به هر یک پاسخ منطقی دهد.

  • هنر و ریاضی

از سوی دیگر گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه ریاضی تا حدودی نمی تواند باعث بر هم ریختن تمرکز شما گردد، چرا که در این زمان مغز نیازی به پردازش دو ورودی با زبان مختلف را ندارد. طبق مطالعات انجام شده سکوت و آرامش بهترین موقعیت برای افزایش تمرکز و یادگیری است، اما حرف زدن در این رابطه تاثیر چندانی قائل نمی گردد. همچنین در این میان برخی از محققان به مطالعه موسیقی بی کلام در هنگام درس خواندن پرداخته اند، که تاثیرات خوب و مثبتی را دریافت کردند. قابل به ذکر است که گوش دادن به موسیقی های کلاسیک می تواند پیش نیاز شروع یک مطالعه خوب به شمار آید چرا که می‌توانند پس زمینه یادگیری موثر را از درس شامل شوند.

بررسی‌هایی که چیزی بیش از یک دهه را شامل شده است، این چنین پاسخی در بر داشته که فواید گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه در صورتی که کلاسیک و بی کلام باشد  می تواند کارایی مغز را افزایش کرده و در نهایت درک مطلب را بهبود بخشد. در این زمان چیزی که رخ می‌دهد آن است که مغز شروع به پیش بینی نوسان نت ها خواهد کرد و به طور طبیعی حرکات صدا را بر اساس الگو، زیر و بمی، سرعت و بلندی آن هماهنگ می سازد. همچنین موضوع در قسمت دیگری از مغز که نسبت به پردازش زبان عمل می کرده کارایی چندانی نخواهد داشت و به حواس پرتی منجر نمی گردد. از این رو گوش فرا دادن به این چنین موسیقی هایی در هنگام مطالعه پیشنهاد شده، استفاده از آن تاثیر منفی در بر نخواهد داشت.

آشنایی با موضوع گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه

  • دلایل شخصی

جالب شدن این تحقیق زمان است که پاسخ آن برای هر یک از افراد متفاوت بودند و به طور مثال فردی با سطح هوشیاری بسیار بالا امکان دارد که برای آرام کردن ذهن و پیدا کردن مکان مناسب برای مطالعه به گوش نواختن موسیقی آرامی بپردازد در صورتی که افراد آرام و یا حتی بی حوصله امکان دارد که به فضای شادتری برای مطالعه نیاز داشته باشد

از این رو مطالعه همراه با گوش فرا دادن به آهنگ با توجه به به روحیات هر فرد، متغیر است. از این رو لزوماً نمی‌توان بیان کرد که مطالعه در هنگام گوش دادن به موسیقی مفید و یا مضر است. همچنین باید توجه داشت که گوش فرا دادن به موسیقی که برای شما لذت بخش بوده و با خاطرات گوناگون همراه است، در هنگام مطالعه می‌تواند به برهم ریختن حواس شما منجر گردد که از این رو بسیاری از محققان موسیقی های بی کلام را از دیگر سبک های موسیقی ترجیح داده اند.

  • درونگرا یا برونگرا

همچنین طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که افراد درون گرا در هنگام مطالعه مکان خلوت و آرامش بخش را به دیگر شرایط ترجیح می‌دهند. این موضوع در حالی است که افراد برونگرا هنگام مطالعه و درس خواندن دوست دارند که تحرکات بیشتری داشته باشند، که در پایان می توان این چنین نتیجه گرفت که همه چیز به تیپ شخصیتی و انتخابات شخصی هر فرد وابسته و متغیر می‌باشد.

رابطه هنر و ریاضی

  • نکته پایانی

و در نهایت از نتیجه گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه می توان این گونه برداشت کرد که روش های متفاوت مطالعه برای افراد تاثیرات متمایزی خواهد داشت  که بر روی هر یک از افراد در نحوه یادگیری و تمرکز آن ها تاثیر تاثیر متفاوتی قائل می گردد.

همچنین آهنگ برای برخی از افراد نقش کاتالیزور و یا سرعت دهنده را دارد و در گروه دیگری از افراد به بر هم ریختن حواس و تمرکز آن ها منجر می گردد. بهترین روش آن است که خودتان را در این راه امتحان کرده و در یابید که در کدام روش مطالعه راحت تر و دقیق هستید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *