دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش پرورش و تربیت کودک خوش بین

  • سحر هودانلویی
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

تربیت و پرورش کودک خوش بین در جامعه پر دغدغه و استرس امروز برای رسیدن به موفقیت های روزافزون از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

ما به عنوان والدین، چیزهای زیادی برای فرزندانمان می خواهیم که اعم از سلامتی فراوان، شادی واقعی و آینده ای روشن است. ما همچنین می خواهیم فرزندانمان نسبت به چالش های که در زندگی در پیش رو دارند، بیش از هر زمان دیگری احساس خوش بینی قوی داشته باشند. تحقیقاتی که در این رابطه صورت گفته است، چنین مشخص شده است که قدرت مثبت اندیشی می تواند فواید جدی و تاثیر گذاری داشته باشد. همچنین روحیه خوب نیز می تواند به کودکان در تصمیم گیری و غلبه بر چالش ها کمک کند. پرورش کودک خوش بین یک مهارت است که در ادامه آن را بررسی کرده ایم.

کودک خوش بین چه ویژگی های دارد؟

آشنایی با نحوه تربیت کودک خوش بین

در دنیای امروز احساس ترس و غرق شدن در سختی ها، کاری آسان است. اما ممکن است، حتی در زمان های ترسناک، با ارزش هایی که برای ما مهم هستند، از جمله تعهد به فراهم کردن خانه ای آرام و دوست داشتنی برای فرزندان مان میل داشته باشیم. برای انجام این کار، شما به یک حس خوش بینی نیاز دارید و این باور که همه چیز درست می شود، و کاری که انجام می دهید می تواند تاثیرات مثبتی در پی داشته باشد. دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به افراد خوش بین نیاز دارد، زیرا ما انسان ها مشکلات زیادی داریم که باید آن ها را حل کنیم. افرادی که خوش بین هستند زندگی بهتری دارند، زیرا حتی در مواقع سخت با خوش بینی از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند.

تحقیقات انجام شده، چنین نشان داد که افراد خوش بین می توانند به موفقیت برسند و در حالتی دیگر توانایی بیشتری برای این کار دارند. آن ها کمتر افسرده می شوند، کمتر به بیماری مبتلا می شوند، روابط طولانی تری دارند و بیشتر عمر می کنند.

آیا می توانید از کودک خوش بین برخوردار باشید؟ این سوالی است که بسیاری از افراد در ذهن دارند اما شواهدی وجود دارد که چنین معرفی کرده خوش بینی یک ویژگی ارثی است. همچنین در ادامه نیز چنین مشخص شد که شما در سنین پایین یاد می گیرید که چگونه جهان و پتانسیل های آن را در اطرافیانمان ببینیم، و والدین می توانند بدون فکر آن ها را تحت تاثیر قرار دهند تا وقایع را به روشی نامناسب و منفی تفسیر کنیم. خوشبختانه، تحقیقات نشان داد که ما می توانیم نحوه صحبت با خود در مورد رویدادها و نحوه تفسیر آن ها را تغییر دهیم، که در نهایت تاثیر مستقیمی بر واکنش عاطفی و تجربیاتمان دارد.

چگونگی پرورش کودک خوش بین

چگونگی پرورش این دسته از افراد

برای رشد و پرورش کودک خوش بین می توانید نکاتی را در زندگی رعایت کنید که در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم.

  •  آرون گروپس
  • الگوی خوش بینی باشید

فرزندان به شما و دیدگاه تان نسبت به اتفاقات روزمره، چه بزرگ و چه کوچک، نگاه می کنند. اگر به عنوان والدین دائما دیدگاه نیمه خالی لیوان را داشته باشید، این همان چیزی است که فرزندانتان می بینند و این همان چیزی است که آن ها تقلید خواهند کرد. به تفاوت بین گفتن من هرگز توانایی انجام این کار را ندارم فکر کنید. در مقابل به زبان آوردن این جمله که من می توانم این کارها را به خوبی انجام دهم و حال به تنها چیزی که نیاز دارم کمی یادگیری و جمع کردن توانایی فردی برای بر آمدن از پس این مسئولیت است.

گفتنی است که بچه ها تقلید کننده اصلی هستند. از این رو الگوبرداری کنید که چگونه رویکرد خوش بینانه شما به زندگی برای برداشتن گام هایی هدایت کننده که این امکان را می دهد تا کنترل شرایط را به دست بگیرید تا چه اندازه تاثیر گذار است.

  • از ذهنیت منفی جلوگیری کنید

اگر احساس منفی داشته باشید، الگوبرداری از خوش بینی به مراتب دشوار است. برای جلوگیری از وارد شدن به یک ذهنیت منفی که احساس شما را در مورد اینکه می توانید در یک موقعیت تغییر دهید یا به سمت جلو حرکت کنید، کاهش می دهد.

تاثیر خوش بینی در زندگی کودکان

  • تقویت مثبت اندیشی در آن ها

هر چقدر هم که گاهی سخت باشد، به فرزندتان کمک کنید تا بفهمد که بیشتر موقعیت ها جنبه های خوب و بد دارند. فرزندتان را تشویق کنید تا به دنبال چیزهای مثبت حتی در موقعیت های منفی باشد. برای تربیت کودک خوش بین اگر وضعیت به ظاهر غیرقابل اصلاح است، حداقل می توانید به آن ها کمک کنید تا بفهمد که همیشه چیزی از اشتباه کردن می تواند، بیاموزد.

  • اجازه دهید، ریسک کنند

کودکان اعتماد به نفس خود را با نشان دادن توانایی ها و تجربه شایستگی به دست می آورند. احساس اینکه آن ها بر محیط خود قدرت دارند برای آن ها آرامش بخش است. اعتماد به نفس کمک می کند تا به یک چشم انداز خوش بینانه ایجاد شود. اگر احساس ضعف یا ناتوانی نکنند، به احتمال زیاد دیدگاهی خوش بینانه خواهند داشت. اما اگر آن ها احساس ناامیدی، چالش یا شکست می کنند، اشکالی ندارد. برای بچه ها مهم است که یاد بگیرند با چالش ها کنار بیایند و یاد بگیرند که شکست خوردن، چندان مشکل بزرگی نیست. به آن ها یادآور شوید که شما در کنار آن ها هستید تا به آن ها کمک کنید تا از اشتباهات خود درس بگیرند.

اگر آن ها اعتماد به نفس غیرواقعی داشته باشند، ممکن است ریسک های بی پروا انجام دهند. وقتی بچه ها اشتباه می کنند از از آن ها درس می گیرند، همچنین در ادامه می توانند بر چالش هایی که در راه است غلبه کنند. با این اوصاف، مطمئن شوید، ریسک هایی که می پذیرند با توانایی آن ها مناسب است. شما نمی خواهید فرزندتان به طور مکرر احساس غمگینی یا شکست کند، زیرا این می تواند منجر به ناامیدی و افسردگی در دراز مدت شود.

ویژگی های یک کودک خوش بین

  • پدر و مادری دلسوز باشید

به فرزندتان نشان دهید که دوستشان دارید. هر روز زمان خاصی را برای آن ها در نظر بگیرید. از در آغوش گرفتن یا محبت کردن به آن ها نترسید. انتخاب کنید تا با کلمات حمایت کننده و محبت آمیز به آن ها نشان دهید که چقدر برایتان اهمیت دارند. با ایجاد محیطی امن و محبت آمیز می توانید به پرورش و تربیت کودک خوش بین پرداخته و در این جهت موفق باشید.

  • آن ها را تحسین کنید

این طبیعی است که افراد در سنین مختلف می خواهند که مورد ستایش و تحسین قرار بگیرند. وقتی به آن ها گفته می شود که چه کار خوبی انجام داده اند، پیشرفت می کنند. به طور کلی کودکان در سنین پایین یاد می گیرند که تشویق های نادرست را تشخیص دهند. بنابراین، وقتی کاری را به خوبی انجام داده اند، به آن ها اطلاع دهید، اما اگر چندان کار بزرگی انجام نداده اند، موضوع را با آن ها در میان بگذارید تا در نهایت کودک خوش بین خود را به خوبی پرورش دهید.

  • موفقیت های آینده را گوشزد کنید

خوشحالی کنید برای فرزندتان که در کاری که انجام داده به موفقیت رسیده است. به منطقه ای که در آن موفق شدند نگاهی بیندازید. بپرسید چه چیزی باعث شد فرزندتان به موفقیت برسد.

همانطور که با فرزندتان درباره اهدافی که ممکن است داشته باشد صحبت می کنید، از چیزهایی که قبلا درباره فرزندتان دیده است، یاد گرفته و می داند، استفاده کنید. آنچه منجر به موفقیت های قبلی شده است را بپذیرید تا به آن ها کمک کند از این اطلاعات برای اهداف آینده استفاده کنند و در عین حال خوش بینی آن ها را در این راه تشویق کنید. کودکی که تجربیات مثبتش تقویت شده است، احتمالا می داند که می تواند اتفاقات خوبی را در زندگی خود رقم بزند.

برای تربیت کودک خوش بین باید چه کرد؟

  • به مشکلات فرزندتان گوش دهید

اگر فرزندتان حرف هایش را بیان کرد و مشکلاتش را با شما در میان گذاشت، به او گوش دهید. گاهی اوقات این بهترین کاری است که می توانید انجام دهید و این حامی بودن، شما است. آن ها را جدی بگیرید و چنین چیزهایی را که با شما به اشتراک می گذارند قضاوت نکنید. به آن ها نشان دهید که متوجه می شوید چه می گویند، چراکه در این حالت با ناامیدی ها یا دلشکستگی ها کنار می آیند.

گوش دادن به آن ها این امکان را می دهد که بیشتر احساس دوست داشتن، درک و امنیت کنند. این باعث می شود که وقتی به کمک نیاز دارند، احساس راحتی بیشتری کنند. همه این ها بخشی از یک روش پرورش کودک خوش بین به شمار می آید.

  • از کودکان در برابر استرس محافظت کنید

در حالی که گفتن حقیقت و اطمینان از اینکه کودکان درک می کنند که دنیا مکان مناسبی نیست، مهم است، این بدان معنا نیست که باید آن ها را مجبور کنید هر روز اخبار عصر را تماشا کنند. اشکالی ندارد که در صورت امکان از آن ها در برابر واقعیت های خشن تر زندگی محافظت کنید. اما، واقعیت این است که گاهی اوقات زندگی می تواند موقعیت های استرس زا را به همراه داشته باشد.

شما نمی خواهید فرزندانتان به راه حل های سریع، آسان، اما خطرناک روی بیاورند. راهبردهای مقابله ای مثبت را الگوبرداری کنید و به آن ها آموزش دهید تا کودکان بیاموزند که راه های خوب و سالمی برای پیشرفت حتی زمانی که زندگی پر استرس است وجود دارد.

معرفی نکات مرتبط با پرورش کودک خوش بین

  • اختصاص تایمی برای بازی

مهم است که به کودکان زمان زیادی داده شود تا بدون دخالت والدین بازی کنند. به فرزندانتان اجازه دهید تصمیم بگیرند که چه چیزی و چگونه بازی کنند. آن ها را تشویق کنید تا از تخیل خود استفاده کنند. انجام بازی هایی که خودشان ساخته و کارگردانی کرده اند به اعتماد آن ها به انتخاب هایشان منجر می شود و همچنین در حالتی دیگر برای آن ها پرورش قوه خوش بینی را در پی دارد.

در صورتی که مطالعه مطلب چگونگی پرورش کودک خوش بین برای شما تاثیر گذار و مفید واقع شد به شما پیشنهاد می کنیم که با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند رفتار با کودک کم حرف و برخورد با کودک خودخواه باری دیگر با مجله اینترنتی آرگا همراه شده و اطلاعات خود را در رابطه با نحوه رفتار با کودکان افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *