دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درس خواندن در شلوغی با چه روش های امکان پذیر است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

درس خواندن در شلوغی و افزایش تمرکز برای همه افراد امری و مشکل سخت می باشد. چرا که قدرت تمرکز و یادگیری افراد در زمان وجود سر و صداهای پایین می آید.

این طبیعی است که اگر مطالعه ای از تمرکز کافی برخوردار نباشد در نهایت نیز بازدهی خوبی نخواهد داشت. از این رو عدم تمرکز را می توان با توجه به علل های مختلفی که در یک محیط قرار گرفته اند، معرفی کرد. دلایل بیرونی و درونی در حواس پرتی تاثیر به سزایی دارند که در نهایت درس خواندن در شلوغی را به امری دشوار تبدیل می کنند.

روش های درس خواندن در شلوغی

چگونگی درس خواندن در شلوغی

همانطور دلایل حواس پرتی را به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم کردیم، گفتنی می باشد که دلایل درونی شامل درد و رنج، غم و غصه، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، شادی و غم است. دلایل بیرونی نیز هر آنچه که در خارج از درون فرد به حواس پرتی منجر شود را علل بیرونی می نامند. نور کم و زیاد، سر و صدا، رفت و آمد، می توانند از علل های خارجی به شمار آیند که برای تحریک شدن در درس نخواندن تاثیر دارند. اگر در محیطی هستید که اجازه تمرکز به شما داده نمی شود،؛ نیازی به ناراحتی و عصبانیت نیست، بلکه می توانید روش های موثری را در این رابطه به کار بگیرید و در نهایت به افزایش بازدهی خود در درس خواندن در شلوغی بپردازید. راندمان کاری مهارتی است که بسیاری از افراد نسبت به آن اطلاعاتی ندارند اما ما در ادامه به معرفی این موارد برای شما طرفداران تیم مقاله نویسی آرگا پرداخته ایم.

ترفندهای درس خواندن در اماکن شلوغ

هیچ یک از افراد به طور مادرزادی با تمرکز بالا متولد نشده اند و این طبیعی است که برخی از عوامل در ایجاد حواس پرتی آن ها نقش داشته باشد. این برای اکثر ما پیش آمده است که در زمان داشتن مشغله زیاد از سروصدا در محیط کاری یا خانه و برخی آلودگی های سوتی در محل انجام کار برخوردار شده باشیم که قطعا آزار دهنده هستند. به طور کلی این موارد در از بین رفتن تمرکز نقش دارند که در نهایت از کیفیت انجام کار تا حد قابل توجهی می کاهند. ادامه مطلب را به معرفی برخی نکات مرتبط با درس خواندن در شلوغی اختصاص داده ایم.

رفتن به اتاق شخصی برای درس خواندن

  • رفتن به اتاق شخصی

این روش در ظاهر شاید امری بسیار ساده و پیش افتاده به شمار آید. اما گفتنی می باشد که بسیاری از افراد با داشتن اتاق شخصی و یک محیط اختصاص داده شده برای درس خواندن، باز هم به پذیرانی و مکان هایی که شلوغی در آنجا رخ می دهد، می روند. این کار شما می تواند ار علل های مختلفی پیروی کند اما در حالت صادقانه بد نیست که خود را گول نزنید و این سری چیزها را برای درس نخواندن بهانه نکنید. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که تاثیر درس خواندن در محیط آرام قابل مقایسه با درسی که در مکان شلوغ و سروصدا خوانده شده، نیست.

  • به دنبال بهانه نباشید

این برای همه ما پیش آمده است که در برخی از مواقع به ازای تمرکز بر روی پروژه و کارهای شخصی از عهده آن به خوبی برنمی آیید و می خواهید جایی که در آن به درس خواندن مشغول هستید از سکوت بالقوه ای برخوردار باشد که خوب اینطور نیست. این می تواند نوعی وسواس فکری به شمار آید که فرد را در نهایت از مطالعه باز می دارد.

در زمان کنکور این موضوع بسیار حائز اهمیت است و این به خاطر رقم زدن آینده ای است که به توانایی تمرکز شما بر روی درس های تخصصی در این دوران می باشد. اگر به شدت بر روی صداهای اطراف خود حساس هستید، می توانید در گوش پنبه قرار دهید تا حد قابل توجهی از شدت صداها بکاهد و یا هدفون های طبی در این رابطه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

  •  آرون گروپس

استفاده از نویز برای درس خواندن راحت تر

  • کاربرد وایت نویز

یکی از روش های تاثیر گذار برای افزایش تمرکز و کاهش سروصداهای اطراف، استفاده از برنامه وایت نویز است که این چیزی به مانند برفک تلویزیون و یا شبیه سازی موج دریا است که با توجه به صداهای اطراف قابل اندازه گیری می باشد. این می تواند در امکان شلوغ و جاهایی که به تمرکز بیشتری نیاز دارید اما از صداهای اطراف رنج می برید برای شما استفاده به سزایی در پی داشته باشد.

از این رو مغز از سیستمی برخوردار می باشد که با توجه به شنیدن صداهای پیچیده نسبت به آن ها کنجکاوی نمی کند و سعی ندارد که آن ها را تا آخر و مقصد کلام بشنود. با استفاده از این روش می توانید صداهایی که داخل و یا خارج از خانه است را کنترل کنید و به آن ها در هنگام درس خواندن و یا تمرکز بر روی کارها توجهی نداشته باشید.

  • رفتن به کتابخانه

در عصر امروز تعداد بسیار زیادی سالن های مطالعه و کتابخانه در سراسر شهرها قرار گرفته که این امکان را فراهم می کند تا افراد در محیطی ساکن و امن به درس خواندن بپردازند. برخی از اماکن از امکاناتی برخوردار هستند که از این رو قبل رفتن باید نوبتی برای خود رزرو کنید و برخی دیگر نیز به این گونه است که تنها با مراجعه می توانید ساعاتی را به انجام کارهای مورد نظر درسی بپردازید.

درس خواندن در شلوغی به چه صورت است؟

  • حرف زدن با دیگران

دیگر روش برطرف کردن مشکل درس خواندن در شلوغی به این صورت است که می توانید آن را با خانواده و همسایه و کسانی که باعث بروز این سروصداها می شوند، در میان بگذارید. در این زمان به جای وارد کردن استرس به خود می توانید دیگران را آگاه کنید و در رابطه با مشکل خود به راحتی حرف بزنید. در ادامه اطرافیان با درک مشکل و شرایط شما سعی دارند تا حدامکان با شما همکاری کرده و شرایط دلخواهی برای درس خواندن به وجود بیاورند.

  • خوانایی با صدای بلند

در زمانی که مجبور هستید تایمی را در یک مکان شلوغ پشت سر بگذارید و در این زمان درس خواندن نیز برای شما بسیار حائز اهمیت است می توانید از ترفند درس خواندن به صورت بلند بلند استفاده کنید. این تا حدودی می تواند انرژی شما را تحت تاثیر قرار داده و از درس خواند خسته کند اما هر چه باشد که بدتر از کنار گذاشتن درس در این زمان حساس نیست. در این زمان می توانید انگشتان خود رابه درون گوش فرو کنید و در نهایت تمرکزتان را به روی درس بگذارید.

در شرایطی که نمی توانید این کار را به خوبی انجام دهید و تا حدودی برایتان دردسر آفرین است، می توانید از هندزفری استفاده کرده و به گوش دادن موسیقی های ملایم بپردازید. باید در انتخاب موسیقی دقت کنید و از آن های که سبب افزایش کنجکاوی شما در رابطه با کلمات و بیس آهنگ می شود تا حد کنترل، دوری کنید.

درس خواندن در شلوغی چگونه است؟

  • افزایش حواس

شما اگر تمرکز حواس خوبی داشته باشید تا هر اندازه که به درس خواندن در شلوغی نیز بپردازید باز هم برا شما فرقی ایجاد نمی کند و می توانید به راحتی درس خواندن را ادامه دهید. اگر این کار برای شما تا حدودی سخت است، می توانید از مشاوره های پشتیبانی در زمان درس خواندن و کنکور کمک بگیرید که به شما ترفند های افزایش حواس را تا حدودی آموزش می دهند.

همچنین اگر در راه درس خواندن جدی و مصمم باشید می توانید از پس این کار به خوبی بربیایید و با هر چیزی کوچکی تمرکز خود را از دست ندهید. همچنین یادداشت برداری در این رابطه می تواند کمک به سزایی برای شما قائل شود که از این رو درس خواندن در اماکن شلوغ را هم برای شما تسهیل می کند.

  • شروع درس خواندن از قسمت های آسان

در زمان شروع به درس خواندن بد نیست که از قسمت های آسان برای راه اندازی مغز خود شروع کنید و همچنین مرور قسمت هایی که از قبل به خوبی یاد گرفته اید در این رابطه بسیار تاثیر گذار به شمار می آید. شروع از قسمت های آسان به شما کمک می کند که به مرور مغز خود را برای درس خواندن آماده می کنید و در نهایت با رسیدن به قسمت های سخت از حواس و تمرکز بیشتری برخوردار خواهید شد.

  • مشاهده فایل های آموزشی

تا حد امکان به شما پیشنهاد می شود که برای کمک آموزشی از کتاب های درسی استفاده کنید اما در اماکن شلوغ استفاده از فایل های صوتی گزینه خوب و مناسب تری است. در صورتی که با این روش به درس خواندن می پردازید بد نیست که در هر سر فصل نت برداری انجام دهید و در نهایت تاثیرات آن را در زمان کنکور و مرور آن ها برای آمادگی بیشتر مشاهده کنید.

افزایش یادگیری با خلاصه نویسی

  • خلاصه برداری

خلاصه برداری در زمان های شلوغی و سروصدا از تاثیر خوبی برخوردار است که می توانید با خلاصه برداری و نت برداری در هر سر فصل از مغز کارایی خوبی دریافت کنید. درس هایی به مانند ریاضی، فیزیک که از فصل های حل مسئله برخوردار هستند برای افزایش تمرکز شما به تدریج بسیار تاثیر گذار هستند.

  • استفاده از موزیک های مطالعه

این روش بسیار منحصر است و تنها برخی افراد که با گوش دادن به موسیقی نیز می توانند تمرکز کنند، مناسب است. در حالتی دیگر برای غلبه بر شلوغی و حواس پرتی بسیار خوب است و می توانید بازدهی خود را به مراتب افزایش دهید. در این رابطه تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است که موسیقی های مناسب در این زمان را برای افراد تهیه کرده اند. برای دسترسی به این برنامه ها می توانید در گوگل سرچ کرده و یا آن در کافه بازار و گوگل پلی جستجو کنید و در نهایت آن هایی را که از امتیاز بالایی برخوردار بودند، خریداری کنید.

  • گوشی گیر

در عصر امروز از گوشی گیر و هدفون ها می توان استفاده های بسیاری کرد اما دانش آموزان و افراد کنکوری برای کاهش سر و صدا می توانند آن را بر روی گوش خود بگذارند. این دسته از هدفون ها از دو نوع اسفنجی و هدفونی برخوردار هستند که نوع اسفنجی بسیار ارزان بوده و از این رو با قرار گرفتن بر روی گوش می تواند به انتقال برخی از بیماری ها منجر گردد، از این رو برای خرید چندان پیشنهاد نمی شود.

این در حالی است که گوشی های هدفونی به دلیل پوششی منحصر از سلامتی بیشتری برای گوش های شما برخوردار هستند که از این رو آن را می توانید از فروشگاه های اینترنتی و یا فروشگاه ها خریداری کنید.

تاثیر درس خواندن در طی صبح

  • صبح های خیلی زود

صبح زود علاوه بر کاهش سر و صدا های مزاحم نیز از تمرکز حواس و بازدهی بالایی برخوردار هستند و این به دلیل استراحت هایی است که مغز در طی شب انجام داده و از این رو مطالب سخت را به راحتی می تواند هضم کند. همچنین این امر به خوبی انجام می گیرد به دلیل وارد نشدن اطلاعات در طی این روز است و از این رو حواس و تمرکز بیشتری برای شروع درس خواندن وجود دارد.

با استفاده از گوشی و دیگر وسایل الکترونیکی این تمرکز را از بین نبرید و ذهن خود را خسته نکنید و در طی زمان های استراحت در طی زمان کوتاهی از آن ها استفاده کنید تا در نهایت در این زمان آینده ساز به خوبی درس های خود را بخوانید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *