دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تقویت اسپرم در طب سنتی و افزایش قدرت باروری در مردان

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

کاهش کیفیت اسپرم اصلی ترین و مهم ترین عامل ناباروری در مردان می باشد. از این رو در این مطلب روش های تقویت اسپرم در طب سنتی ارائه می شود.

هر گونه اختلال یا انسدادی در تولید اسپرم کیفیت آن را کاهش داده و موجب ناباروری در مردان می شود. با این مطلب همراه باشید تا با روش های تقویت اسپرم در طب سنتی آشنا شوید.

آشنایی با روش های تقویت اسپرم در طب سنتی

اسپرم یا زامه یاخته جنسی در موجودات نر می باشد که در انسان ها بعد از سن بلوغ در غده های جنسی ساخته می شود. می توان گفت فرایند اسپرم سازی پیچیده ترین و طولانی ترین پروسه در بدن مردها است. هر گونه اختلال یا انسدادی در تولید اسپرم کیفیت آن را کاهش داده و می تواند منجر به ناباروری گردد.

 به طور کلی هر عاملی که بر هورمون های کنترل کننده تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند می تواند سبب رشد سالم اسپرم و بهبود تعداد آن شود. از این رو تصور می شود فاکتورهایی که سطح تستوسترون را تحت تاثیر بگذارند بیشترین اثر را روی تعداد و کیفیت اسپرم می گذارند.

در طب سنتی برای تقویت اسپرم، تحرک اسپرم ضعیف، افزایش تعداد آن، افزایش میل جنسی و … گیاهان دارویی فراوانی وجود دارد که می تواند موثر واقع شوند. از این رو در ادامه مطلب با آن ها آشنا می شوید. اما پیش از آن به علت ضعف اسپرم و ناباروری مردان اشاره می شود.

علت ضعف اسپرم و ناباروری مردان

از علت های ضعف اسپرم و ناباروری در مردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  آرون گروپس
  • آسیب دیدن و انسداد مجرای اسپرم
  • اختلالات هورمونی
  • واریکوسل (اتساع و پیج خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی بالای بیضه ها). برای اطلاع از چگونگی درمان واریکوسل با طب سنتی کلیک کنید.
  • عفونت پروستات
  • آلوده شدن مایع منی
  • مصرف برخی داروها به ویژه مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک
  • در معرض اشعه و فلزات سنگین قرار گرفتن
  • مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار

مطابق جدیدترین معیارهای سازمان بهداشت جهانی تعداد معمولی اسپرم ها ۱۵ میلیون در هر میلی لیتر یا حداقل ۳۹ میلیون در هر نمونه می باشد. اگر تعداد اسپرم کمتر از ۱۰ میلیون در هر میلی متر باشد غیرعادی بوده و عموما با ناباروری مردها مرتبط است.

روش های تقویت اسپرم در طب سنتی

همانطور که پیشتر اشاره شد باید در هر یک میلی لیتر مایع منی حدود ۲۰ میلیون اسپرم وجود داشته باشد و اگر از این میزان کمتر باشد ناباروری روی می دهد. به این وضعیت الیگوزواسپرمی اطلاق می شود. به طور کلی با کاهش تعداد اسپرم و ضمنا تولید اسپرم نامناسب و بی کیفیت مرد مستعد ناباروری می گردد.

با این حال روش های زیادی برای تقویت اسپرم وجود دارد که در طب سنتی به آن اشاره شده است. در بیشتر مطالعات بیان شده که خوردن غذاهای غنی از ترکیبات و مواد شیمیایی معین به بدن کمک می کند تا از آنها موثرتر استفاده کند. از این رو بهترین روش افزایش اسپرم در طب سنتی به طور طبیعی می تواند افزایش مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی سودمند برای اسپرم ها می باشد.

  • سیر

سیر از لحاظ داشتن خاصیت تقویت کنندگی اسپرم در طب سنتی شناخته شده است. این گیاه حاوی ترکیباتی به اسم آلیسین می باشد که علاوه بر افزایش استقامت اسپرم سبب بهبود گردش خون در دستگاه تناسلی مردها می شود. ویتامین ب۶ موجود در سیر سبب تنظیم هورمون های جنسی و کاهش آسیب اسپرم می شود. از این رو برای بهره مندی از این تاثیر سیر روزانه یک تا دو حبه سیر بخورید یا به رژیم غذایی روزانه خود سیر را اضافه کنید تا از مزایای آن بهره مند گردید.

  • ماست

ماست حاوی باکتری به اسم لاکتوباسیلوس است که سبب تقویت اسپرم و افزایش احتمال باروری می گردد. در ضمن ماست از ویتامین ب ۱۲ بهره می برد که به اندازه خود ماست در تقویت اسپرم تاثیر گذار است.

  • دانه آفتاب گردان و کدو تنبل

استفاده منظم از دانه های آفتابگردان و کدو تنبل سبب تقویت اسپرم و در نتیجه افزایش باروری مردها می شود. از این رو افرادی که به دنبال روشی جهت تقویت اسپرم هستند باید روزانه یک مرتبه یک فنجان دانه آفتاب گردان خام یا کدو تنبل استفاده کنند.

  • چای سبز

چای سبز به صورت کلی جایگاه خاصی در طب سنتی دارد. خاصیت چای سبز در تقویت اسپرم به میزان بالای آنتی اکسیدان آن باز می گردد که سبب می شود کیفیت و کمیت اسپرم ها بهبود یابد. در ضمن اگر به میزان پایین مصرف گردد می تواند در تحرک اسپرم ها و قدرت باروری نقش شایانی داشته باشد.

عکس این موضوع نیز وجود دارد یعنی اگر چای در دُز بالایی مصرف شود با یکسری عوارض جانبی همراه می شود. بنابراین یک تا دو قاشق غذاخوری چای سبز را در یک فنجان آب جوش قرار داده و آن را کنار بگذارید تا خنک شود. سپس میل کنید.

  • موز

موز دارای آنزیمی به اسم برملائین می باشد که سبب تنظیم ترشح هورمون های جنسی می شود. همچنین موز دارای ویتامین های a,b1,c بوده که در تولید اسپرم و تقویت استقامت آن تاثیر زیادی دارد. برای استفاده از این خاصیت موز، در طی روز حداقل ۲-۳ موز متوسط مصرف نمایید. می توانید موز را هم به صورت میوه و هم به صورت ترکیبی مصرف نمایید.

  • لوبیا

لوبیا میزان زیادی اسید فولیک دارد که سبب تقویت اسپرم ها و حفظ سلامت آن ها در طب سنتی می شود. مطابق آخرین تحقیقات پایین بودن میزان اسید فولیک موجب می شود که اسپرم ها در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرند. در ضمن تعداد کروموزوم ها در اسپرم های این افراد کمتر از افرادی است که سطح نرمالی از اسید فولیک را دارند.

  • لیمو

ویتامین سی مزیت زیادی برای حفظ سلامتی اسپرم داشته و می تواند تعداد آن را افزایش دهد. همچنین سبب بهبود تحرک اسپرم و افزایش قدرت باروری آن گردد. یکی از میوه هایی که سرشار از ویتامین سی است لیمو می باشد که خواص آنتی اکسیدانی آن مانع تجمع اسپرم می شود و تحرک آن را بیشتر می کند. برای استفاده از این خواص لیمو روزانه سه عدد لیمو را آبگیری و به یک لیوان آب اضافه نموده و مصرف کنید.

  • خرما

خرما به دلیل فسفر فراوان سبب تقویت ساختاری ترکیب بافت های عصبی و استحکام سلول های مغزی بخصوص سلول هایی که وظیفه امور تناسلی ، جنسی و قدرت تفکر و اندیشه را بر عهده دارند، می شود. میوه خرما سبب تقویت اسپرم و تقویت قوای جنسی می گردد. فسفر موجود در خرما تحرک و نشاط سلول های عصبی مرتبط با دستگاه تناسلی را سبب شده و همچنین به دلیل دارا بودن میزان زیادی منگنز نقش زیادی در آرامش اعصاب اعضای مشترک در انجام فرایند جنسی ایفا می کند.

  • بادام

بادام نه تنها سرشار از ویتامین ها می باشد بلکه دارای روی و اسید آمینه ضروری برای رشد و تقویت اسپرم ها است. از این رو استفاده از بادام نیز یک روش خوب برای تقویت جنسی مردان به ویژه تقویت اسپرم ها می باشد.

  • انار

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده که سبب کاهش مالون دی آلدئید می شوند. این ماده سبب آسیب اسپرم ها می گردد. در صورتی که به شکل منظم انار مصرف شود سبب حذف رادیکال های آزاد و تقویت اسپرم خواهد شد. از دیگر مزایای انار بهبود گردش خون، افزایش انرژی و بهبود انواع بیماری ها می باشد. برای بهره مندی از خواص این میوه پرفایده در طب سنتی آب انار تازه را بدون افزودن قند یا یا هر ترکیب دیگری استفاده نمایید.

پژوهش های متعددی نقش گردو را در افزایش تعداد اسپرم ها آشکار نموده اند. این محصول علاوه بر بهبود تحرک و مورفولوژی اسپرم از مشکلات مربوط با کروموزوم در اسپرها را می کاهد. خاصیت گردو در تقویت اسپرم به علت داشتن ماده ای به اسم آرژینین می باشد که تولید اسپرم را ازدیاد می بخشد. به این ترتیب مصرف روزانه حدود ۷۵ گرم گردو به مدت سه ماه می تواند نتیجه مطلوبی را به ارمغان آورد.

  • شنبلیله

از دیرباز شنبلیله به عنوان یک درمان طبیعی جهت ضعف سلامت اسپرم مورد استفاده بوده است و در طب سنتی بر این باورند که این گیاه می تواند سبب افزایش تعداد اسپرم نیز گردد. در پژوهش های صورت گرفته مشخص شد که دانه های شنبلیله تاثیر چشمگیری در افزایش کیفیت مایع منی و افزایش اسپرم داشتند.

  • روغن های گیاهی

چربی های غیر اشباع و به اصطلاح  چربی های سالم مانند امگا ۳ و امگا ۶ جهت رشد سالم غشای اسپرمی حیاتی می باشد. در مطالعاتی گزارش شد که افراد باید این دو ترکیب ضروری امگا را در میزان مساوی برای ازدیاد تعداد اسپرم و مزایای آنتی اکسیدانی آن مصرف نمایند. این مواد در روغن هسته انگور، ذرت، گردو، تخم خرفه، آفتابگردان، کنجد، بادام زمینی به وفور وجود دارد و در طب سنتی استفاده از آن ها توصیه شده است.

  • تخم مرغ

روی یک ماده معدنی ضروری می باشد که به میزان زیادی در تخم مرغ، گوشت و ماهی وجود دارد. مصرف فولات و روی در ترکیب با یکدیگر سبب سلامت کلی اسپرم از جمله غلظت و افزایش تعداد آن می شود. دریافت میزان کافی روی یکی از فاکتورهای افزایش تعداد اسپرم و تقویت آن می گردد.

  • ورزش منظم

همه شما از فواید ورزش برای ساخت یک بدن خوش فرم آگاهی دارید. در صورتی که ورزش به طور منظم و روزانه صورت گیرد به همان اندازه که در تناسب اندام نقش دارد می تواند به افزایش تعداد اسپرم هم کمک کند. در پژوهشی افرادی که به مدت ۱۵ ساعت در هفته ورزش متوسط داشتند نسبت به افرادی که ورزش انجام نمی دادند تعداد اسپرم بیشتری داشتند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *