دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان قارچ زیر بغل با راهکارهای ساده خانگی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

بیماری های قارچی پوست بسیار رایج هستند که توسط قارچ های میکروسکوپی بروز می کنند. یکی از محل های رشد این قارچ ها زیر بغل است که در این مطلب قصد داریم به درمان آن با روش های خانگی بپردازیم.

زیر بغل یکی از محل های رشد قارچ های پوستی می باشد و در برخی موارد با این که راش پوستی بروز نکرده ولی خارش و تحریک این ناحیه غیر قابل تحمل می گردد. در این مطلب به درمان این مشکل با روش های خانگی پرداخته می شود.

درمان قارچ زیر بغل با روش های خانگی

زیر بغل یکی از محل های رایج بدن انسان برای تحریک و التهاب می باشد. در مواردی با این هنوز راش پوستی بروز نکرده ولی خارش و تحریک پوست این ناحیه غیر قابل تحمل و آزاردهنده می گردد. راش ها و قارچ زیر بغل برجسته و قرمز یا پوسته پوسته و سفید می باشند.

به طور کلی بیماری های قارچی پوستی، عفونت های رایجی هستند که از طریق قارچ های میکروسکوپی پدیدار می شوند. آن ها می توانند دهان، ناخن، پوست سر، آلت تناسلی یا زیر بغل را تحت تاثیر بگذارند. دلایل و درمان های راش و قارچ های زیر بغل بسیار متفاوت و متعدد می باشند. مشخص شدن دلیل بروز قارچ، درمان آن را راحت تر می کند.

معمولا قارچ ها بین چند ساعت تا چند ماه ماندگاری دارند و اغلب با روش های خانگی یا داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند. با این وجود پیش از درمان باید از دلیل این موضوع اطلاع پیدا کرد تا بتوان از بروز دوباره آن در آینده پیشگیری کرد. به طور مثال راش هایی که در اثر آب و هوای گرم ایجاد می شوند به طور معمول سریع از بین می روند.

اما راش های ناشی از سبک زندگی یا بیماری های پوستی احتمال دارد ماندگاری بیشتری داشته و به درمان های خاصی نیازمند باشند. در ادامه مطلب به علت، علائم و درمان قارچ زیر بغل با روش های خانگی پرداخته می شود.

  •  آرون گروپس

علت و علائم بروز قارچ زیر بغل

قارچ زیر بغل همانند اغلب عفونت های قارچی به دلیل یک قارچ پوستی بروز می کند که یا درماتوفیت است یا مخمر. درماتوفیت ها دلیل شایع ابتلا به بیشتر بیماری های پوستی هستند. مخمرها، قارچ هایی هستند که از لایه های سطح پوست تغذیه انجام می دهند.

اغلب مواقع وقتی پوست به دلیل تحریک، تعریق یا حتی استفاده بعضی دئودورانت ها دچار شکستگی می شود، زخم آن قسمت به باکتری ابتلا پیدا می کند. و در صورتی که دست با ناحیه آلوده به قارچ تماس پیدا و سایر نواحی لمس شود عفونت قارچی انتشار پیدا می کند.

علائم قارچ زیر بغل همانند اغلب التهابات پوستی شامل موارد زیر می باشد.

  • خارش و سوزش به دلیل خاراندن شدید و آسیب پوستی
  • تیرگی رنگ پوست زیر بغل
  • بوی بد چرک مانند
  • پوسته ریزی قابل توجه روی لباس یا نواحی دیگر

در موارد ابتلا به درماتوفیت راش پوستی به شکل حلقه های قرمز، برجسته و لبه هایی مشخص است. در عفونت های مبتنی بر مخمر، طغیان علائم به طور معمول با خارج شدن ترشحات بدبو هم همراه می شود. درماتوفیت به دلیل تماس فرد آلوده با فرد سالم یا وجود مقادیری از شوره پوست آلوده یا پوسته ها در محل های خاص یا روی اشیا انتقال می یابد. درماتوفیت مسئول تشکیل کرم حلقوی است.

مخمرهای طبیعی شامل کاندیدا آلبیکانس و مالاسزیا در مناطق مرطوب و خیس و حتی به دلیل برخی درمان های خاص سبب بیماری می شوند. گاهی اوقات، هنگامی که در تماس با فردی که قبلا آلوده شده قرار بگیرید، در صورت خاراندن بدن همین خارش جزئی راه را برای ورود قارچ به بدن شما باز می کند و زمینه آلوده شدن شما را فراهم می کند.

روش های خانگی درمان قارچ زیر بغل

با برخی روش های خانگی نیز می توان به بهبود قارچ زیر بغل اقدام کرد از جمله:

  • یخ

مقداری یخ را روی راش پوستی قرار داده تا از خارش آن کاسته شود.

  • لیمو

لیمو را برش زده و یک برش آن را روی پوست زیر بغل قرار دهید. اسید سیتریکی که در لیمو وجود دارد می تواند باکتری های زیر بغل را نابود کند. مصرف لیمو به این صورت کارکردی شبیه دئودورانت خواهد داشت.

  • ویتامین سی

برای مقابله با مشکلات پوستی ناشی از عفونت ها ویتامین سی فراوان مصرف کنید که در پرتقال، گوجه فرنگی، کلم بروکلی به وفور یافت می شود.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب است که غشای سلولی قارچ را دربر گرفته و آن را نابود می کند ولی به خاطر داشته باشید که این روغن فقط برای درمان عفونت قارچی ملایم و نه شدید؛ سودمند است.

همچنین بعضی روغن های ضروری دیگر هم می توانند در بهبود قارچ زیر بغل موثر واقع شوند. روغن اسطوخودوس یا درخت چای در رفع خارش، التهاب و عفونت های قارچی تاثیر زیادی دارد. می توانید کمی اسطوخودوس را با روغن نارگیل ترکیب نموده و به کمک گوش پاک کن روی ناحیه راش پوستی بمالید.

  • زردچوبه

در زردچوبه ماده ای به اسم کوکورمین وجود دارد که یک ضد قارچ قوی می باشد و عوارض جانبی کمی دارد. از این رو می توان برای درمان عفونت قارچی از آن کمک گرفت. یک قاشق زردچوبه را با روغن نارگیل یا زیتون مخلوط نموده تا خمیر مانند شود. زیر بغل را بشویید بعد خشک کرده و یک لایه نازک از خمیر را روی محل عفونت قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه شستشو دهید.

  • ماست

ماست دارای باکتری های سودمندی است که به آسانی قارچ ها را از بین می برد و در درمان طبیعی قارچ پوستی تاثیر گذار است. روزانه دو مرتبه ماست با یک پد پنبه ای روی قارچ زیر بغل استعمال نموده و بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. دقت کنید که ماست پروبیوتیک نباشد زیرا اسید لاکتیک درون آن سبب افزایش فعالیت قارچ ها می گردد.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان درمان طبیعی برای عفونت های قارچی و باکتریایی شناخته شده می باشد. این گیاه ضمنا به علت خواص ضد التهابی خارش پوست را نیز کاهش می دهد. از این رو هر روز سه مرتبه ژل آلوئه ورا را به صورت مستقیم روی قارچ پوستی استعمال نمایید.

  • برگ زیتون

برگ زیتون خواص ضد قارچی و ضد میکروبی قوی داشته که با تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان قارچ پوستی موثر است. چند برگ تازه زیتون را خرد کرده و عصاره آن را به طور مستقیم روی قارچ پوستی بمالید. بعد از نیم ساعت آن را با آب گرم شستشو داده و خشک کنید. همچنین می توانید چای برگ زیتون را روزی دو تا سه فنجان نوشیده تا قارچ پوستی سریعتر درمان شود.

  • عسل

عسل خواص ضد قارچی زیادی در برابر انواع قارچ ها از جمله کاندیداآلبیکانز دارد. این ماده دارای ترکیبات مختلفی از جمله آنتی اکسیدان ها، پراکسید هیدروژن، فلانوئیدها و … می باشد که به یک ماده ضد میکروبی مناسب تبدیل می شود. عسل خام ، ارگانیک یا دارای درجه پزشکی را روی نواحی آسیب دیده استعمال کرده و پس از ۱۵ دقیقه شستشو دهید.

داروی بدون نسخه

امروزه در داروخانه ها برای درمان عفونت های قارچی داروهای مناسبی ارائه می شود که به طور معمول برای از بین بردن علائم کافی به نظر می رسند. رایج ترین شیوه درمان عفونت قارچی زیر بغل پودرهای ضد قارچ می باشند که در همه داروخانه ها عرضه می شوند و به صورت آزاد و بدون نسخه در دسترس قرار دارد.

البته اگر می خواهید مناسب ترین دارو را تهیه کنید از دکتر داروساز مشورت بگیرید. این درمان های موضعی باید چند بار در روز و به مدت چند هفته انجام شده ولی اگر پس از یک هفته بهبود نیافت باید به پزشک متخصص مراجعه شود. پماد هیدروکورتیزون و لوسیون کالامین نیز برای راش پوستی موثر هستند. و التهاب و خارش زیر بغل را تسکین می دهند. بهتر است از داروی بدون نسخه ای استفاده کنید که دارای کلوتریمازول و کتوکونازول باشند.

هر لوسیون یا پمادی حاوی این مواد می تواند در بهبود راش زیر بغل موثر باشد. با این وجود پمادهای هیدروکورتیزون استروئیدی بوده و وضعیت جوش قارچی را بدتر می نمایند. کمک گرفتن از پودرهای ضد ساییدگی نیز می تواند ناراحتی حاصل از جوش زیر بغل را تسکین دهند.

توصیه های مهم

  • برای پیشگیری از بازگشت و بروز دوباره عفونت قارچی زیر بغل، وسایل شخصی خود(وسایلی مانند حوله، لباس یا محصولاتی همچون دئودورانت های رولی ضد تعریق ) را با دیگران اشتراک نگذارید.
  • نواحی از بدن که به عفونت قارچی آلوده است را تمیز نگه دارید و تا بهبودی کامل اپیلاسیون انجام ندهید. همچنین هنگام استحمام آن ها را خوب شستشو دهید. در صورت چسبیدن قارچ به موی زیر بغل می توان آن ها را شیو کرد ولی بهتر است تا هنگام بهبود کامل از انجام این کار اجتناب کرد.

برای اطلاع از روش های مورد استفاده برای رفع بوی عرق بدن و کاهش عرق زیر بغل می توانید به سراغ این لینک ها بروید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *