دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان خستگی ذهنی و نشانه ها و علت های بروز این عارضه

  • سحر هودانلویی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

خستگی های روحی و ذهنی می توانند شما را از ادامه زندگی بازدارند و انجام مسئولیت های ذهنی را به همراه مسئولیت هایی که به عهده دارید را با اختلال مواجه کنند. برای آشنایی با روش های درمان خستگی ذهنی در ادامه با ما همراه شوید.

اگر گاهی اوقات بلند شدن از رختخواب بعد از یک خواب خوب شبانه امری غیرممکن به نظر می رسد، این امکان وجود دارد که از خستگی ذهنی رنج ببرید. به طور کلی خستگی مداوم ناشی از این فرسودگی ذهنی می تواند غلبه بر آن را به امری غیر ممکن تبدیل نماید. نیازی به سرزنش کردن خود نیست، چرا که بسیاری از افراد طی آمار به دست رسیده با فرسودگی ذهنی مبتلا هستند. از این رو در ادامه این مطلب علاوه بر بررسی علائم این عارضه به درمان خستگی ذهنی پرداخته ایم.

بررسی علت بروز خستگی ذهنی

آشنایی با علت و درمان خستگی ذهنی

فرسودگی ذهنی یک احساس خستگی مفرط است که با احساسات دیگری از جمله بی تفاوتی، بدبینی و تحریک پذیری بروز می گردد. در شرایطی که در گذشته نه چندان دور در زندگی خود تحت استرس طولانی مدت قرار گرفته اید، تمرکز بر روی کارها برایتان دشوار است یا علاقه ای به فعالیت هایی که معمولا از آن ها لذت می برید، ممکن است از نظر ذهنی خسته شده باشید.

خستگی ذهنی اغلب در نتیجه استفاده بیش از حد از ظرفیت خود اتفاق می افتد، مانند آسیب های ناشی از انجام کارهای بیش از حد در طی روز و فعالیت های جسمانی که سبب بروز این خستگی ها در شما شده است. این در حالی است که برخی آسیب های عضلانی، خستگی ذهنی و عاطفی به علت وجود استرس های بیش از حد در ذهن شما می باشد. در ادامه نشانه های انواعی از این خستگی ها را معرفی کرده ایم که در نهایت روند درمان خستگی ذهنی در هر یک از آن ها متفاوت است.

نشانه احساسی خستگی ذهنی

خستگی ذهنی کمی پنهان اتفاق می افتد و نشانه های آن نیز به تدریج ایجاد می شود که از این رو همیشه مورد توجه قرار نمی گیرد. به طور معمول این عارضه خود را به عنوان مسائل عاطفی مختلف بروز می دهد. در ادامه بارزترین نشانه های خستگی ذهن را برای شما به همراه توضیحات مختصر معرفی کرده ایم.

 معرفی راه های درمان خستگی ذهنی

  • اضطراب

اضطراب یکی از شایع ترین علائم خستگی ذهنی است. این عارضه به این دلیل ایجاد می شود که خستگی ذهنی طولانی مدت باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می شود. این حالت به عنوان حالت مبارزه یا آماده باش شما معرفی می شود. این باعث می شود که دائما در حالت وحشت یا نگرانی در مورد آینده قرار داشته باشید. افرادی که از اضطراب رنج می برند در تصمیم گیری مشکل دارند زیرا ترس از اینکه چه می شود، آن ها را فرا می گیرد.

به طور کلی احساس اضطراب به عنوان یک زنگ خطر عمل می کند و به شما می گوید که چیزی درست نیست.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • نداشتن انرژی

بی حالی را می توان به عنوان یک احساس پوچی توصیف کرد. این احساس زمانی ایجاد می شود که ذهن شما احساس می کند انرژی آن خالی شده است. فردی که در حالت بیحالی گیر کرده است، اغلب احساس بی تفاوتی و قطع ارتباط با دوستان و همکارانش را دارد. اگر این احساس ادامه یابد، می تواند به تدریج شما را از افراد زندگی تان دور کرده و در نهایت شما را به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل کند.

نشانه های روحی در بروز خستگی های ذهنی

  • کم طاقتی

وقتی از نظر ذهنی خسته هستید، غلبه بر چالش ها تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. این فقدان قدرت درونی و اعتماد به نفس باعث می شود در مواجهه با یک عامل استرس زا کمتر انعطاف به خرج دهید.

به طور مثال، فردی که انعطاف پذیری عاطفی ندارد، می تواند به راحتی تحت فشار یک شرایط کاری چالش برانگیز از بین برود. تاب آوری کم باعث می شود که چالش های کاری یا زندگی را در ازای فرصتی برای یادگیری و رشد، به صورت راهی برای تسلیم شدن در پیش بگیرید.

  • افسردگی

خستگی ذهنی و افسردگی به هم مرتبط هستند. خستگی از علائم افسردگی است و بالعکس نیز چنین ارتباطی وجود دارد. گفتنی است که افسردگی یک اختلال سلامت روان است که می تواند دلایل متعددی از جمله رویدادهای استرس زا در زندگی داشته باشد. با احساس ناامیدی و کمبود انرژی برای شرکت در زندگی روزمره مشخص می شود.

چگونگی انجام درمان خستگی ذهنی

علائم فیزیکی این خستگی

ویژگی های خستگی ذهنی فقط احساسی نیستند. آن ها همچنین می توانند به عنوان علائم فیزیکی ظاهر شوند که در نهایت سلامت و تندرستی شما را مختل می کنند و می توانند نحوه درمان خستگی ذهنی را به چالش بکشند.

  • خستگی جسمانی

سلامت روان شما تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمانی شما دارد. در جایی که خستگی ذهنی وجود دارد، حتما خستگی جسمی نیز وجود دارد. همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد سطح بالای استرس که باعث خستگی ذهنی می شود نیز باعث می شود که شما احساس خستگی، تحریک پذیری و بی حالی کنید.

  • ایجاد مشکلاتی در نحوه خواب

افرادی که از فرسودگی ذهنی رنج می برند اغلب مشکلات خواب و حتی بی خوابی را تجربه می کنند. این مشکلات خواب به دلیل عوارض عاطفی در رابطه با خستگی ذهنی مانند اضطراب یا افسردگی ایجاد می شود. در حالت هوشیاری و نگرانی، خواب راحت شبانه از شما سلب می شود. از طرفی دیگر، افسردگی بالینی می تواند باعث بروز بی خوابی در شما شود که در نهایت ریتم شبانه و استراحت شما از بین خواهد رفت.

تاثیر نخوابیدن در شب بر روند درمان خستگی ذهنی

  • افزایش ریسک ابتلا به بیماری ها

تضعیف وضعیت روحی و جسمی می تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی شود. برخی از بیماری ها که به علت ضعف در سیستم ایمن بدن به وجود می آید، شامل موارد زیر است.

  1. احساس درد و بروز حساسیت های عضلانی
  2. بروز سردرد و میگرن
  3. ایجاد برخی مشکلات معده
  4. سیستم ایمنی ضعیف شده
  • عادات غذایی ضعیف

به طور کلی عادات غذایی ناسالم برای افرادی که از خستگی روانی رنج می برند رایج است. طبق یک مطالعه، بزرگسالان جوان بیشتر درگیر پرخوری یا کمتر غذا خوردن تحت استرس ذهنی و خستگی هستند. همچنین دریافت نکردن مواد مغذی مناسب و مصرف غذاهای ناسالم سرشار از قند، توانایی های شناختی را مختل می کند. در نهایت نیز به اختلالات عاطفی مانند اضطراب و افسردگی منجر می شود.

تاثیر کمک گرفتن از روانکاو ها در زندگی

نحوه درمان

گاهی اوقات، شما می توانید منبع خستگی ذهنی خود را به طور کلی حذف کنید. به عنوان مثال، تغییر شغل می تواند خستگی ذهنی ناشی از محیط کاری پر استرس را برطرف کند. همچنین موقعیت های دیگر، مانند زندگی با یک بیماری، چندان ساده نیستند. در این موارد می توان خستگی ذهنی را مدیریت کرد.

  • یک برنامه مراقبت از خود ایجاد کنید

با طراحی یک برنامه خود مراقبتی متناسب با نیازهایتان، بر روی رفاه و آرامش خود تمرکز کنید. طی روز به انجام تمریناتی بپردازید که لذت واقعی را برای شما به ارمغان می آورد. این فعالیت ها می تواند شامل مدیتیشن، تنفس عمیق، گذراندن وقت در طبیعت یا هر چیز دیگری باشد که سلامت ذهنی، عاطفی و جسمی شما را بهبود می بخشد.

  • به ورزش منظم بپردازید

ورزش منظم یکی از بهترین ابزارها برای به حداقل رساندن اثرات خستگی ذهنی است. طبق یک مطالعه اخیر، فعالیت بدنی بیشتر بدون در نظر گرفتن سن یا جنسیت شما باعث خستگی کمتر می شود. به طور کلی فعال ماندن از طریق تمرینات در فضای باز یا مجازی به شما حس مثبت اندیشی القا می کند که این به شما انرژی خوبی می بخشد و خوابتان را بهبود می نماید. تمرینات هوازی و تقویت عضلات نیز به درمان فیبرومیالژیا و پیشگیری از سایر بیماری ها کمک موثری می کند.

تاثیر سبک غذایی در درمان خستگی ذهنی

  • رژیم غذایی مغذی داشته باشید

آنچه در بدن شما وارد می شود تاثیر مستقیمی بر سلامت روان شما دارد. نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای مفید برای سلامت روده باعث افزایش سروتونین می شود. سطوح بالای سروتونین باعث افزایش سطح انرژی ذهنی، انعطاف پذیری و سیستم ایمنی بدن شما می شود.

  • ریتم شبانه روزی خود را اصلاح کنید

کمبود خواب یک علت شایع برای بروز این دسته از عارضه ها به شمار می آید.اگر به اندازه کافی نمی خوابید، اقداماتی را برای تنظیم مجدد ساعت خواب و بهبود بهداشت خواب خود برای تسریع فرآیند رفع خستگی ذهنی انجام دهید.

بهبود خواب، اضطراب و استرس را کاهش می دهد و علائم خستگی ذهنی را کاهش می دهد. اگر با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید برای مشاوره یا درمان با افراد متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

  • منظم بمانید

به گفته کارشناسان، بی نظمی باعث حواس پرتی، افزایش بار شناختی و تولید کورتیزول، هورمون استرس می شود. اگر محل کار یا خانه شما نامرتب و شلخته است، وقت آن است که برای پش گرفتن روند درمان خستگی ذهنی خود، آن ها را مرتب کنید. منظم ماندن خستگی ذهنی را کاهش داده و در نهایت فعالیت شناختی شما را بهبود می بخشد.

تاثیر خود آگاهی در درمان خستگی ذهنی

  • آمادگی ذهنی خود را تقویت کنید

آمادگی ذهنی باعث افزایش خوش بینی، عملکردهای شناختی، اعتماد به نفس و خواب شما می شود. خستگی ذهنی بر همه این موارد تاثیر منفی می گذارد. از این رو می توانید با مدیتیشن و دیگر روش های گفته شده به رفع خستگی ذهنی بعد از بررسی علائم و دلیل بروز آن بپردازید.

علت بروز این خستگی ها

به طور کلبی خستگی ذهنی می تواند ناشی از عوامل متعدد یا فقط یک عامل استرس زا باشد. یافتن علت اصلی این خستگی ها می تواند اولین قدم برای رفع خستگی ذهنی و جلوگیری از بروز عواقب جبران نشدنی آن ها به شمار آید.

  • استرس و عدم اطمینان

تجربه استرس حاد در یک دوره طولانی منجر به خستگی روحی و روانی می شود. به طور کلی پیش گرفتن روال جدید زندگی، انزوای اجتماعی، و از دست دادن عزیزان باعث کسل کننده شدن زندگی در بسیاری از افراد منجر شده است. در ادامه این موضوع می تواند باعث کاهش بهره وری، مشکل در تمرکز و کاهش سلامت روان شود.

  • یک شغل یا سبک زندگی سخت

کار کردن در یک شغل پرفشار یا داشتن یک سبک زندگی سخت می تواند شما را از نظر ذهنی خسته کند. به عنوان مثال، یک نقش رهبری که شما را ملزم به مدیریت چندین تیم و کار طولانی مدت می کند، می تواند به سرعت منجر به فرسودگی شغلی و تعادل ضعیف بین کار و زندگی شود. همچنین شغل سخت تنها چیزی نیست که می تواند باعث فرسودگی ذهنی شود. انجام مسئولیت های زیاد در خانه و محل کار نیز می تواند منجر به خستگی های مزمن شود.

پیامد های زندگی کردن با افراد بیمار

  • زندگی با یک بیماری

زندگی با یک بیماری مزمن می تواند از نظر ذهنی و جسمی از امور ناتوان کننده به شمار آید که از این رو روند بهبود خستگی ذهنی را گاها با مشکل مواجه می کند. به عنوان مثال، بیماری مانند فیبرومیالژیا باعث خستگی و درد گسترده در سراسر بدن می شود. افرادی که با فیبرومیالژیا زندگی می کنند اغلب افسردگی و استرس را تجربه می کنند.

  • اتفاق های چالش برانگیز در زندگی

رویدادی که زندگی شما را کاملا زیر و رو می کند، می تواند فشار زیادی بر سلامت روان شما وارد کند. در بسیاری از اوقات افراد انواع مختلفی از غم و اندوه را در نتیجه تجربه می کنند. اندوه عادی یا بدون عارضه باعث خستگی ذهنی کوتاه مدت می شود. غم و اندوه پیچیده، مانند مرگ یکی از عزیزان یا طلاق، می تواند باعث خستگی روانی شود که بر سلامت روان شما در مدت طولانی تاثیر می گذارد.

  • سایر

همچنین سایر عوامل که در بهبود خستگی ذهنی تاثیر می گذارند به شرح زیر می باشند.

  1. تغذیه نامناسب
  2. کمبود خواب
  3. به هم ریختگی و بی نظمی

و در پایان پس از شناسایی علل، با انجام اقداماتی برای کاهش علائم و درمان خستگی ذهنی خود می توانید اقدامات موثری انجام دهید.

معرفی روش ها درمان خستگی ذهنی

موارد قابل توجه برای تشخیص این عارضه

در پایان نیز برخی از موارد که در انواعی از خستگی های ذهنی که برای افراد پدید می آید و می تواند در کیفیت زندگی افراد تحت تاثیر قرار دهد را معرفی کرده ایم. در حالتی دیگر با تشخیص موارد گفته شده در ادامه مطلب نیز می توانید به شناسایی این عارضه پرداخته و در نهایت روند رفع خستگی ذهنی را سریع تر در پیش بگیرید.

از نظر جسمانی:

در صورت ابتلا به این عارضه موارد گفته شده زیر برای شما پدید می آید.

  • بروز عفونت های بیشتر در بدن و در نهایت کم شدن قدرت سیستم ایمنی بدن
  • احساس دردهای عضلانی که عموما در قفسه سینه و کمر پدید می آید
  • بروز برخی مشکلات گوارشی
  • ایجاد اختلال در نحوه خواب یا ابتلا به بی خوابی
  • احساس درد در سر یا سرگیجه
  • ابتلا به فشارخون بالا و در ادامه تپش قلب
  • احساس دردهای مزمن
  • ایجاد تغییراتی در اشتها
  • افزایش یا کاهش وزن

زمینه های روانی:

همچنین بررسی این عامل از نظر روانی با در نظر گرفتن موارد زیر قابل تشخیص و درمان است.

  • ایجاد سردرگمی و احساس جدایی از دیگران
  • از بین رفتن انرژی
  • احساس نیاز به تنهایی و گوشه گیری
  • دشواری در صحبت کردن با دیگران و ادامه دادن مکالمه با دیگر افراد
  • ایجاد مشکلاتی در تمرکز کردن
  • ابتلا به زودرنجی و حساسیت پذیری بالا
  • بروز افسردگی و ناراحتی های دائمی
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • از دست دادن شوق و  اشتیاق که در نهایت به عدم میل به ادامه زندگی را در فرد منجر می شود.

درمان خستگی ذهنی به چه صورت است؟

رفتاری:

این بیماری از نظر رفتاری نیز به شرح زیر است که روند رفع خستگی ذهنی را پس از شناسایی برای شما تسهیل می کند.

  • ایجاد عملکرد های ضعیف در محیط کار
  • بروز انزوا و دوری از افراد
  • احساس ناتوانی در اجرا کردن تعهدات و مسئولیت های فردی و کاری
  • اجتناب از محیط کار به بهانه های مختلف

در ادامه نیز گفتنی می باشد که خستگی های ذهنی می تواند تنها به علت بروز اتفاق های ناراحت کننده در زندگی و چالش های مرتبط به آن نباشد. بلکه انباشته شدن سختی و ناراحتی ها روحی در بلند مدت و عدم تخلیه روانی آن ها را به صورت شدید بروز داده است. به این نکته اید توجه داشت که برخی از افراد این عارضه را به دلایل مختلفی تجربه می کنند که در نهایت روند بهبود سختگی ذهنی در آن ها متفاوت است. این شرایط ها می تواند به شرح زیر باشند.

  • مشاغلی که فشار زیادی برای فرد در پی دارند که این می تواند شامل راننده بودن اورژانس باشد.
  • انجام ساعت های طولانی کار کردن
  • ابتلا به برخی استرس های مالی و فقر
  • نارضایتی از کار
  • مراقبت از یک فرد بیمار یا مسن در محل زندگی
  • ابتلا به یکی از بیماری های مزمن
  • بچه دار شدن در صورت عدم تمایل و آمادگی
  • از بین رفتن تعادل در زندگی
  • عدم برخورداری از حمایت های اجتماعی
  • ایده آل گرایی و در اصطلاحی کمال گرایی های بیش از اندازه

علائم فیزیکی ابتلا به خستگی ذهنی

در صورتی که مطالعه مطالب آشنایی با روش های درمان خستگی ذهنی برای شما مفید و موثر واقع شد، می توانید با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند علائم جسمی افسردگی و داشتن احساس شکست باری دیگر با مجله آرگا همراه شوید و اطلاعات خود را در رابطه با این عارضه های روانی و ذهنی افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *