دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم جسمی افسردگی چیست و چطور درمان می شود؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

افسردگی از بیماری دردناک روحی به شمار می آید که به سختی در افراد تشخیص داده می شود و همچنین افراد مبتلا در صورت مشاهده علائم آن را نادیده می گیرند. برای آشنایی با علائم جسمی افسردگی در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

به طور کلی بیماری افسردگی از دردهای روحی و جسمی دارد. و در حالی که ما اغلب این بیماری روانی را با دردهای عاطفی مانند غم و اندوه، گریه و احساس ناامیدی اشتباه  می گیریم، طی تحقیقات انجام شده در این رابطه مشخص شد که علائم جسمی افسردگی گاها نادیده گرفته می شوند که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی آن ها جهت تشخیص هر چه سریع تر برای انجام فرایند بهبود، پرداخته ایم.

علت ابتلا به افسردگی

آشنایی با علائم جسمی افسردگی

بسیاری از ما بیماری افسردگی را به عنوان درد جسمانی شناسایی نمی کنیم. همچنین در برخی از فرهنگ ها حرف زدن در رابطه با بیماری های روحی را نوعی اشتباه می دانند که از این رو افراد با پنهان کردن آن سعی بر رعایت قوانین خود دارند. گفتنی است که این بیماری روحی گاها می تواند در جسم و فیزیک انسان نیز تاثیرات منفی قائل شود که در ادامه این قسمت به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • خستگی یا سطوح انرژی پایین

خستگی را می توان از نشانه های رایج در ابتلا به افسردگی بر شمار آورد. این طبیعی است که بسیاری از ما در برخی از روزها انرژی کافی برای خارج شدن از رختخواب نداریم و می خواهیم در طی ساعت های طولانی و حتی یک روز در اتاق خواب دنج و دلنشین خود بمانیم.

این در حالی است که محققین بر این باورند که خستگی ناشی از استرس می باشد، افسردگی نیز می تواند عامل خستگی به شمار آید. با این حال، بر خلاف خستگی روزمره، خستگی ناشی از افسردگی نیز می تواند باعث مشکلات تمرکز، تحریک پذیری و بی تفاوتی شود. همچنین افراد افسرده اغلب خواب بی کیفیت را تجربه می کنند، به این معنی که حتی پس از یک شب استراحت کامل احساس تنبلی خواهند داشت.

از روش های تشخیص ابتلا به این بیماری روحی می توان به خستگی های روزمره که از نشانه را یج ابتلا به این بیماری روانی است، به شمار آورد. همچنین برخورداری از علائم دیگری مانند غم و اندوه، احساس ناامیدی، لذت نبردن از اوقات روز می تواند از دیگر علائم افسردگی به شمار آید.

معرفی علائم جسمی افسردگی

  • کاهش آستانه تحمل درد

آیا تا به حال احساس می کنید که اعصاب شما در حال تحلیل است و در عین حال نمی توانید هیچ دلیل فیزیکی برای آن پیدا کنید؟ همانطور که مشخص است، افسردگی و درد با یکدیگر بروز خواهند کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • کمردرد یا درد عضلات

ممکن است صبح ها احساس خوبی داشته باشید، اما وقتی سر کار هستید یا پشت میز مدرسه می نشینید، کمرتان شروع به درد می کند. ممکن است استرس باشد یا افسردگی اما در هر صورت باعث در های آزار دهنده ای در عضلات شما خواهد شد. اگرچه کمردرد اغلب با وضعیت بدنی بد یا آسیب دیدن همراه است، اما آن را در حالتی دیگر می توان از علائم جسمی افسردگی به میان آورد.

به طور کلی بسیاری از محققان بر این باور بودند که مسائل عاطفی می تواند باعث درد های مزمن شود، اما جزئیات آن مانند ارتباط بین افسردگی و واکنش های التهابی بدن هنوز در حال تحقیق است. همچنین مطالعات جدیدتر چنین  نشان داده اند که التهاب در بدن ممکن است ارتباطی با مدارهای عصبی در مغز شما داشته باشد. این در حالی است که برخی معتقدند افسردگی به مراتب می تواند سیگنال های مغزی را مختل کند، بنابراین ممکن است در افسردگی و نحوه درمان آن نیز نقش داشته باشد.

  • سردرد

به طور تقریبی همه افراد سردرد را تجربه می کنند. این شرایط به اندازه ای رایج است که اغلب آن را نشانه جدی برای ابتلا به بیماری ها بر شمار نمی آورند.

گفتنی است که آن برخلاف سردردهای شدید میگرنی، در صورت ارتباط با افسردگی عملکرد های فرد را مختل نمی کند. بلکه این نوع سردردها توسط بنیاد ملی سردرد به عنوان سردرد تنشی معرفی می شوند که ممکن است به مانند احساس ضربان خفیف به خصوص در اطراف ابروها بروز گردد.

این در حالی است که سردردها با داروهای مسکن بدون نسخه درمان می شوند، اما باری دیگر بروز خواهند کرد. از این رو ابتلا به سردرد های تنشی را می توان از علائم جسمی افسردگی به طور شایع به میان آورد.

بروز سردرد در تشخیص علائم جسمی افسردگی

  • مشکلات چشمی به همراه کاهش بینایی

گفتنی است که ابتلا به بیماری افسردگی ممکن است در فرد چنین شرایطی را ایجاد کند جهان را خاکستری و تیره ببیند. این نشانه جسمی افسردگی بسیار حائز اهمیت است چرا که می تواند در نحوه بینایی افراد نقش به سزایی را ایفا کند.

  • احساس درد در شکم و معده

احساس فرو رفتن در معده شما یکی از قابل تشخیص ترین نشانه های افسردگی است. با این حال، هنگامی که شکم شما شروع به گرفتگی می کند، می توان آن را به عنوان تجمع گازها یا درد قاعدگی به میان آورد.

این نوع درد در زمانی تشدید می یابد که فرد دچار استرس می شود. این در حالی است که برخی از محققین بر این باورند که ناراحتی معده مانند گرفتگی، نفخ و حالت تهوع ممکن است نشانه ای از سلامت روان ضعیف باشد. همچنین در ادامه چنین معرفی شد که افسردگی می تواند باعث التهاب در سیستم گوارشی شود، همچنین در برخی از مواقع این عارضه را با دردهایی به مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر اشتباه م گیرند.

روش های درمان افسردگی

چگونگی درمان

اگر می خواهید برای درمان و بهبود علائم جسمی افسردگی تاثیر موثری قائل شوید، می توانید ورزش را در برنامه روزانه خود فرار دهید. گفتنی است، کسانی که در طی روز تایمی را برای ورزش اختصاص می دهند به طور کلی در مقایسه با دیگر افراد از ترشح هورمون های شادی زا بیشتری برخوردار هستند. همچنین ورزش می تواند فواید دیگری به شرح موارد زیر را در پی داشته باشد.

  • ایجاد احساسات خوب و توان از خوشی
  • بهبود خلق و خو و خوش اخلاقی بیشتر
  • در مواجه با درد از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

گفتنی می باشد که این به منظور درمان کلی افسردگی به کمک ورزش نیست، بلکه منظور به این صورت است که در دراز مدت می توانید تاثیر موثری برای روحیه افراد داشته باشید و همچنین از ابتلا به آن نیز پیشگیری نماید. شاید در این فکر باشید که به هنگام ابتلا به افسردگی از انرژی کافی برای انجام فعالیت های ورزشی برخوردار نیستید، اما گفتنی است که با شکست این علائم و تلاش برای بهبود حال خود می توانید تاثیرات به سزایی در زندگی قائل شوید.

چگونگی تشخیص آن

به طور کلی بسیاری از پزشکان علائم جسمی افسردگی را در نظر ندارند و با در نظر گرفتن احساس درد و ناامیدی، گریه و نداشتن انرژی به تشخیص ابتلا به این بیماری روحی می پردازند. اما گفتنی است که در نظر داشتن هر یک از علائم جسمی و فیزیکی در تشخیص این بیماری نیز از اهمیت به ویژه ای برخوردار است.

از این رو علائم فیزیکی خود را هم به پزشک اطلاع دهید و تغییر سبک زندگی خود را برای او شرح دهید. در شرایطی که این تغییرات به دلیل بیماری های روحی و روانی در شما بود می توانید با انجام روش های گفتار درمان، تغییر در سبک زندگی و انجام مراقبت های پزشکی به درمان و رهایی از بیماری افسردگی بپردازید.

روش های تشخیص علائم جسمی افسردگی

سخن پایانی

این طبیعی است که با افزایش فشار های ناشی از زندگی، افراد به بروز بیماری های روحی اعم از افسردگی منجر شوند. این بیماری به راحتی می تواند خود را پنهان کند و تا مدت ها نیز فرد را از وجود خود باخبر نکند. برای تشخیص این بیماری نیز به وقت و درک بالایی نیاز خواهید داشت که از این رو باید نسبت به خود و اطرافیان از شناخت خوبی برخوردار شوید.

در صورتی که علائم جسمی افسردگی را به همراه روحی در خود مشاهده می کنید باید در ازای پنهان کردن آن به ایجاد سبک زندگی سالم اعم از ورزش کردن، تنظیم برنامه غذایی مناسب، مراجعه به روانپزشک و خوردن دارو های تجویز شده بپردازید تا در نهایت از پس این بیماری سخت روحی بر بیایید.

در صورتی که مطالعه این مطلب مجله آرگا برایتان موثر واقع گشت می توانید با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند افسردگی خندان و افسردگی پنهان باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *