دسته ها
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

HMO شیر مادر و تاثیر آن بر سلامت نوزاد

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گفتنی است که شیر مادر از املاح و مواد معدنی متعددی غنی است که از این رو می تواند خواص متعددی برای عملکردهای مختلف بدن انسان در پی داشته باشد. در ادامه این مطلب به معرفی HMO شیر مادر که یکی دیگر از درشت مغذی های شیر مادر به شمار می آید، خواهیم پرداخت.

این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که شیر مادر از املاح و مواد معدنی برای نوزاد غنی است که می تواند اولین تغذیه آن را شامل شود. در این رابطه شیر خشک را نمی توان گزینه مناسبی برای جایگزین کردن شیر مادر در نظر گرفت اما به طور کلی با پیروی از برخی الگو های ساکارید شیر می توان ترکیبات شیر خشک را به شیر مادر نزدیک کرد. در ادامه این مطلب به معرفی HMO شیر مادر پرداخته ایم تا از ترکیبات این شیر مغذی که به صورت طبیعی در سینه مادر برای تغذیه نوزاد تشکیل می شود، آشنایی پیدا کنید.

املاح موجود در شیر مادر

آشنایی با HMO شیر مادر

گفتنی می باشد که شیر مادر از اولین تغذیه های هر نوزادی به شمار می آید که همچنین دارای املاح معدنی متعددی است که برای سلامتی افراد بسیار حائز اهمیت به شمار می آید. به طور کلی شیر مادر می تواند مواد مغذی و ضروری بدن نوزاد را تامین نماید و همچنین آن دارای ۳ عنصر درشت مغذی به نام های چربی، کربوهیدرات و پروتئین می باشد.

در رابطه با معرفی HMO شیر مادر گفتنی می باشد که در کنار ۳ عنصر درشت مغذی گفته شده در بالا می توان در شیر مادر یافت کرد. این عنصر یکی از مهم ترین تشکیل دهنده های شیر مادر به شمار می آید که به ندرت افراد با آن آشنایی دارند و قابل به ذکر است که الیگو ساکاریدی به نام اچ ام او نام دارد. این مولکول را اولین بار در سال ۱۹۳۰ کشف کردند که تا به حال با توجه به تحقیق های صورت گرفته به نقش اهمیت آن در شیر مادر دست پیدا نکرده اند. اما تا حدودی در ادامه این مطالعات آن ها چنین دریافتند که HMO شیر مادر علاوه بر روده می تواند برای مغز و بسیاری از عملکرد های بدن تاثیر موثر قائل شود. همچنین الیگو ساکارید شیر انسان را با نام گلیکان شیر مادر نیز معرفی می کنند که آن ها مولکول هایی از قند می باشند و قسمتی از گروه الیگو ساکارید ها را تشکیل داده اند و در غلظت های بالا به طور منحصری در شیر مادر پیدا می شوند.

همچنین الیگو ساکاریدهای موجود در شیر مادر بعد از لاکتوز و چربی، از سومین ماده های جامد به وفور یافت شده در شیر انسان به شمار می آیند که غلظت آن نیز چیزی در حدود ۹.۹ تا ۲۴.۹ گرم در هر یک لیتر شناسایی شده است. به طور تقریبی چیزی در حدود ۲۰۰۰ الیگو ساکارید متفاوت از نظر ساختاری در شیر انسان پیدا شده است که ترکیبات آن برای هر خانم در طی دوران شیردهی متفاوت بوده است. در ادامه این تحقیقات مشخص شد که این ترکیب در مقایسه با دیگر مواد مغذی در روده نوزاد به راحتی هضم نمی شود و می توان این فرایند را با کمی اختلال و دشواری همراه کند. نیازی به نگرانی درباره این موضوع نمی باشد، چراکه این مواد دارای تاثیرات پروبیوتیکی هستند که تحت عنوان مواد غذایی برای باکتری های موجود در روده به خصوص بیفیدو باکتریوم تاثیر گذار هستند.

نحوه تاثیر گذاری HMO شیر مادر

الیگو ساکاریدهای شیر مادر

به طور کلی غالب شدن این باکتری ها بر باکتری های بیماری زا سبب تثبیت فلور روده سالم می شود که آن خطر ابتلا به عفونت های خطرناک روده را در طولانی مدت برای افراد در پی دارد. در طی مطالعاتی که اخیرا انجام شده نیز چنین مشخص شده که HMO شیر مادر به طور تاثیر گذاری می تواند خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش دهد و در نهایت نیز از ابتلا به اسهال و عارضه های تنفسی در فرد را مراقبت های لازم را انجام دهد.

HMO شیر مادر چیست؟

  •  آرون گروپس

چگونگی عملکردهای آن

در رابطه با عملکرد HMO در رابطه با تماس پیدا کردن با عوامل بیماری زا گفتنی می باشد که توانایی اتصال پیدا کردن به گیرنده های گلیکان وجود دارد که آن ها را در سطح روده ها قرار داده و می تواند سلول های مخاط روده را به مراتب آلوده تر نماید. در طی مطالعات انجام شده نیز چنین مشخص شد که آن ها از گیرنده های گلیکانی تقلید می کنند و از این رو می توانند عوامل بیماری زا را به جای سلول های روده ای به HMO متصل کنند و در نهایت خطر ابتلا به عفونت و  بیماری ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

همچنین آن ها می توانند در واکنش سلول های خاص سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرات به سزایی قائل شوند. این به صورتی است که پاسخ های التهابی را به مراتب کمتر می کند. در ادامه نیز پژوهشگران چنین دریافتند که که HMO می تواند ریسک درگیر شدن نوزادان نارس را به بیماری خطرناک آنتروکولیت نکروزان بسیار کمتر کند. گفتنی می باشد که بعضی از متابولیت ها به طور مستقیم بر سیستم عصبی یا مغز تاثیر گذار هستند که از این رو در برخی مواقع می توانند رشد و رفتار کودکان را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه مطالعات انجام شده نیز چنین مشخص شد که برخی از انواع HMO ها از بقایای اسید سیالیک را در بدن کودکان و شیرخواران تامین خواهند کرد. گفتنی می باشد که اسید سیالیک از دیگر مواد مغذی ضروری برای رشد مغز و توانایی های ذهنی کودکان به شمار می آید که از دیگر وظیفه های عنصر موجود در شیر مادر است.

در ادامه نیز برای اطمینان داشتن بیشتر در این زمینه می توانید با یکی از پزشک های متخصص در این حیطه کمک بگیرید و مشورت های لازم را انجام دهید.

خواص HMO شیر مادر

معرفی مکمل های شیرخواران

در ادامه معرفی این عنصر می توان چنین گفت که HMO به عنوان مکمل در شیر خشک و دیگر خوراکی های غذایی شیرخواران مورد استفاده کثیری قرار دارد تا در رابطه با کمبود یا نبود این عنصر تاثیر گذار برای بدن و نوزادانی که با تغذیه با شیر مادر بی نصیب هستند، اطمینان حاصل کرد که حتما به طور کامل جبران خواهد شد.

به طور کلی این موضوع اهمیت تغذیه شیرخواران از HMO را به خوبی نشان می دهد. همچنین استفاده تجاری از HMO ها در شیر های خشک نوزادان، جهت گیری های تحقیقات آینده را تسهیل خواهد کرد. اما با توجه به اکنون مطالعه های انجام شده باز هم نمی توان با قطعیت بیان کرد شیر خشک های تولید شده در جهان تحت این عنوان با ترکیب کاملا مشابهی با HMO شیر مادر قرار گرفته اند. در ادامه نیز پژوهشگران تلاش دارند تا استفاده از HMO را به عنوان یک روش درمانی مورد بحث و بررسی قرار دهند تا در این رابطه نیز اطلاعات کافی را کسب نمایند.

فواید HMO شیر مادر

خواص درمانی آن

گفتنی می باشد که در رابطه با عملکرد و پتانسیل های درمانی HMO شیر مادر مطالعه های مختلفی برای بررسی تاثیر آن ها بر سلامت استخوان ها صورت گرفته است که در نهایت چنین مشخص شد که آن می تواند با کم کردن تحلیل های استخوانی به بالا بردن کانی سازی استخوان ها، تراکم و ساختار آن ها با افزایش همزمان جذب کلسیم و منیزیم همراه شود و در نهایت به حفظ و سلامتی استخوان ها منجر شود.

همچنین با خوشحالی می توان چنین بیان کرد که نتایج این مطالعات بسیار خوب بود، اما با این حال به مطالعات تکمیلی بیشتری نیاز است که در صورت تایید نتیجه آن ها، امکان دارد از آن به عنوان عنصری برای درمان برای برخی از التهاب ها و بیماری ها کمک گرفت.

HMO در دوره های مختلف

گفتنی می باشد که مقدار ترکیبات اچ ام او در شیر مادر در طی دوره ‌های زمانی مختلف، تغییر کرده است. همچنین در این رابطه شرایط بسیاری وجود دارد که بر روی میزان HMO شیر مادر تاثیر گذار است. در ادامه برخی از این شرایط تاثیر گذار را معرفی کرده ایم.

  • عوامل ژنتیکی
  • زمان شیردهی
  • شرایط محیطی
  • سن باردار شدن خانم
  • توجه به سلامت عمومی مادر

علت اهمیت تغذیه از شیر مادر چیست؟

سخن پایانی

و در پایان باید چنین گفت که برخی از خانم ها به دلیل بی حوصلگی، بی حالی، ضعف، کار های زیاد و کمبود شیر در سینه خود به استفاده از شیر خشک برای تغذیه نوزادشان مجبور می شوند و آن ها در این خیال هستند که از این روش نیز می توانند بسیاری از نیاز های بدن نوزاد را تامین کند و همین که برای آن ها شیر تهیه می کنند، کافی است.

با مطالعه این مطلب حتما دریافته اید که بهترین شیرخشک های ایرانی و خارجی نیز برخی از املاح موجود در شیر مادر را ندارند و از این رو نمی توانند، جایگزین آ«نباشند. شیر مادر از برخی املاح و مواد مغذی برخوردار است که می تواند سلامت عمومی نوزاد را تامین کرده و این کار از دسترس محققان خارج است که شیری به مانند شیر مادر که به طور خدادادی وجود دارد، تهیه کنند. از این رو پیشنهاد می شود که جز در مواقع نداشتن شیر از دادن این تغذیه مهم به نوزاد خود دوری نکنید و او را از سلامتی که می توانید شما به او هدیه دهید، غافل نکنید.

در صورتی که مادر جدید هستید و در رابطه با مزیت شیردهی و تفاوت شیر خشک با شیر مادر و تاثیری که برای بدن نوزاد دارد آگاهی چندان ندارید می توانید با یکی از متخصص های مربوطه و پزشک های کودکان مشورت کنید و در این رابطه از آن ها کمک های لازم را دریافت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *