دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفتار با کودک کم حرف و برقراری ارتباط با او چگونه باید باشد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

رفتار با کودک کم حرف چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با روش های ایده آل برای این کار آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی کم حرف بودن یک نشانه رفتاری است که در برخی از کودکان قابل مشاهده خواهد بود. همانطور که می دانید کودکان کم حرف خجالتی هم هستند و اغلب در ارتباط با سایر افراد دچار مشکل خواهند شد و به همین خاطر بایستی والدین تمام نکات مربوط به رفتار با کودک کم حرف شان را مورد توجه قرار دهند.

نحوه رفتار با کودک کم حرف

بهر است بدانید که برخی از انسان ها به ویژه کودکان از لحاظ شخصیتی بسیار کم حرف هستند و این ویژگی می تواند ناشی از تفاوت های فردی باشد که نه امتیاز محسوب می شود و نه ضعف. در واقع مانند هر ویژگی شخصیتی اگر در محدوده متعادل باشد می تواند منافعی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

چگونگی رفتار با کودک کم حرف

اما باید بدانید که این مشکل معمولا از جایی شروع می شود که والدین بخواهند آن را با اعمال فشار یا تشویش تغییر بدهند. زیرا اصرار به تغییر ویژگی های شخصیتی ذاتی در کودکان می تواند باعث بروز آسیب های روانی در آن ها شود.

با وجود اینکه کم حرفی به تنهایی نشان دهنده اختلال نیست اما مانند بسیاری از ویژگی های دیگر از جمله پر حرفی، نق زدن کودکان و منظم بودن یا نبودن در صورت همراهی با برخی نشانه ها و رفتار ها می تواند بیانگر یک اختلال باشد. در واقع همانطور که گاهی اوقات ممکن است ویژگی کم حرف بودن کودک به عنوان یک ضعف یا اختلال اشتباه برداشت شود در مواردی نیز ممکن است به اشتباه برخی اختلالات به ویژگی های شخصیتی و تکنیک های تربیتی کودک از جمله کم حرفی نسبت داده شود.

برای مثال کم صحبت کردن به ویژه در کودکان کم سن می تواند ناشی از مهارت های کلامی یا ارتباطی پایین باشد. در مورد این دسته از کودکان لازم است والدین با برخی اقدامات مهارت های کودک تان را ارتقا دهید. همچنین با ارتباطات کلامی بیشتر با کودک و حضور روزانه و مستمر کودک در محیط های آموزشی تا فرزندتان در ارتباط با گروه زیادی از هم سن و سال ها قرار گیرد.

همچنین در مواردی نیز ممکن است اختلالاتی مانند افسردگی یا اضطراب به اشتباه از طرف اطرافیان به ویژگی های شخصیتی کودک مانند کم حرفی نسبت داده شود. برای مثال کودک نشانه هایی مانند اعتماد به نفس پایین، بی انگیزگی، بی تفاوتی و ناامیدی و دردهای جسمی بدون دلیل پزشکی را تجربه خواهد کرد. با مشاهده این نشانه ها در کودک حتما به روانشناس کودکان مراجعه نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اصول صحبت کردن با کودکان کم حرف

توجه داشته باشید کودکان چه کم حرف باشند و یا نباشند اگر به صورت ایده آل ارتباط عاطفی مثبتی با والدین خود داشته باشند می توانند روزانه با والدین شان صمیمانه گفت و گو کنند. مسائل و تجارب مهم عاطفی و هیجانی خود را با آن ها در میان بگذارند و در مواقع نیاز کمک، حمایت و همدلی والدین را بدون ترس درخواست نمایند. چنانچه این روند در ارتباط والدین با کودکان وجود ندارد به خاطر کم حرفی کودک نیست و در واقع به خاطر عدم وجود یک فضای گرم و صمیمانه در این ارتباط خواهد بود.

روش های حرف زدن با کودکان کم حرف:

به طور کلی از همان لحظه که کودک به دنیا می آید نیاز دارد که بداند در محیط اطرافش چه می گذرد و از والدین خود بخواهد به سیگنال های غیر کلامی او با دقت توجه کنند. در مقابل والدین نیز وظیفه دارند به صداهایی که کودک تولید می کند از جمله خنده یا حتی گریه و فریاد های او واکنش صحیح نشان دهند.

در واقع هر پدر و مادری باید بتواند با نوزاد خود ارتباط برقرار کند. البته که ممکن است همیشه و در ابتدا موفق نشوید اما به تدریج پیشرفت خواهید کرد. در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین اصول و روش های رفتار با کودک کم حرف را بیان نماییم:

خصوصیات کودکان کم حرف

  • در هنگام بازی نام اشیاء را بگویید:

توصیه می شود که هرگز توپ را در دست نگیرید و به ان اشاره نکنید که این توپ بله اگر قصد دارید کودکتان کلمه توپ ار یاد بگیرد بایستی همراه با او توپ بازی کنید. برای مثال به او بگویید توپ را بگیرد یا توپ را پرتاب کن و یا جملات دیگری را به کار ببرید که با توپ ساخته شده باشند.

با انجام این کار کودک نیز از بازی لذت می برد و نام وسایل را نیز به راحتی یاد خواهد گرفت و به همین راحتی کودک کلمات توپ، قل دادن، گرفتن و پرتاب آن را یاد می گیرد.

  • کتاب بخوانید:

توصیه می شود که برای کودک تان کتاب بخوانید و به او اجازه بدهید روی هر صفحه از کتاب به اندازه کافی مکث کنید و هر چقدر که دوست دارد حرف بزند. بایستی به او اجازه دهید در مورد هر چیزی که مشاهده می کند و یا تصور می کند واکنش نشان دهد.

او باید کتاب را در دست بگیرد، ورق بزند و به سر و ته عکس ها چشم بدوزد. با این کار کودک از خواندن کتاب لذت بیشتری خواهد برد. بهتر است بدانید کودکانی که از دوران طفولیت با کتاب انس می گیرند اغلب دامنه لغات بیشتری نسبت به دیگر بچه ها دارند و در نهایت راحت تر احساسات شان را بیان خواهند کرد.

چگونگی برخورد با بچه های کم حرف

  • آرام و صبور باشید:

در واقع صبوری و آرامش والدین نقش به سزایی در برقراری ارتباط با کودکان و همچنین تشویق آن ها به حرف زدن خواهد داشت. هر قدر والدین شاد تر و آرام تر باشند و صبر بیشتری از خود نشان دهند کودک نیز از مهارت کلامی بیشتری برخوردار خواهد شد.

بهتر است بدانید که نگرانی و استرس های والدین اغلب به وسیله کوچولوها در خانه احساس خواهد شد. اعضای خانواده به ویژه کودکان در هر محیطی که سردی روابط و تنش وجود داشته باشد تمایلی به حرف زدن و برقراری ارتباط از خودشان نشان نخواهند داد.

  • آهسته حرف بزنید:

توصیه می شود که همیشه خیلی تند و شتاب شده با کودک خردسال تان صحبت نکنید بلکه همیشه کلمات را آهسته و شمرده بیان کنید. زیرا وقتی شمرده و آهسته حرف می زنید کودک بهتر کلمات را متوجه شده و درک خواهد کرد.

  • اشتباهات لفظی را تصحیح نمایید:

معمولا وقتی کودک سعی دارد کلمه یا جمله ای را بیان کند احتمال اینکه آن لغت یا جمله را اشتباه تلفظ کند کم نیست و در این مواقع والدین بیشتر سعی دارند تا سریعا اشتباه او را تصحیح کنند. اما بایستی بدانید که این کار لازم نیست و بهتر است شما آن کلمه یا جمله را هنگام گفتگو با کودک به صورت صحیح به کار ببرید و به این ترتیب کودک با چندین مرتبه شنیدن تلفظ درست آن کلمه را یاد خواهد گرفت.

روش های ایده آل برای برخورد با کودک کم حرف

  • خوب بشنوید:

وقتی کودک دست و پا شکسته حرف می زند یا ضمن حرف زدن زیاد مکث می کند صبوری نشان بدهید و با دقت صحبت هایش را بشنوید. وقتی به حرف او گوش می دهید یعنی او برای شما مهم است و او را دوست دارید زیرا در این صورت اعتماد کودک افزایش پیدا کرده و با آرامش بیشتری حرف خواهد زد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *