دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مشکلات مادر ناتنی و نحوه صحیح ارتباط با مادران ناتنی

  • سحر هودانلویی
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

ازدواج سبب ورود افراد ناتنی در یک خانواده می شود که از این رو برخورداری از مهارت رفتار صحیح با آن ها و برطرف کردن مشکلات مادر ناتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

به طور کلی خانواده های دارای یک عضو ناتنی را می توان در گروه دشوارترین و پیچیده ترین خانواده ها قرار داد. این گروه از خانواده ها را چنین تعریف می کنند که یک الی چند عضو از آن ها را ناتنی تشکیل داده باشد. در ادامه این مطب به معرفی مشکلات مادر ناتنی و وظایفی که بر عهده افراد خانواده وجود دارد، پرداخته ایم.

معرفی مادر ناتنی

آشنایی با مشکلات خانواده

به طور کلی هر زن و مردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند این طبیعی است که که با چند عضو ناتنی در این خانواده مواجه شوند. ناتنی کسانی هستند که از ازدواج سابق بر جای ماندند و شما باید با آن ها تعامل مناسبی داشته باشید. در معرفی نامادری نیز باید چنین گفت که از طریق پدر به جمع خانواده وارد شده است و باید وظایف مادر حقیقی فرزندان را بر عهده بگیرد.

این طبیعی است که نامادری در فرهنگ ما یک واژه خوبی تلقی نمی شود و از این رو با تمام خوبی هایی که شاید در حق فرزند کند، باز هم از او به شدت انتقاد می شود و از او فردی نفرت انگیز که قصد آزار بچه ها را دارد، یاد می کنند. در ادامه با بالا رفتن آمار طلاق و عصر جدید می توان خانواده هایی متشکل از ناتنی را به مراتب بسیار مشاهده کرد که با موفقیت و آرامش با بالا رفتن آگاهی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

همچنین این روند را به مراتب بسیار می توان دید که فرزندان متعددی با مادر ناتنی بزرگ  شده باشند. از این رو شکل گرفتن افکار و فرهنگ غلط در ذهن کودک چنین جا می افتد که با مشکلات مادر ناتنی به بدترین شکل ممکن مواجه می گردد و نمی تواند به خوبی با حضور آن در منزل کنار بیاید. در رابطه با کودکان این موضوع حائز اهمیت است که تربیت پذیر هستند و از این رو برخورداری از اعضای شاد و یک خانواده صمیمی برای او تاثیر به سزایی قائل می باشد. از این رو به زوجین پیشنهاد می شود که قبل از بچه دار شدن برخی از مشکلات خود را برطرف کرده و هیچگاه نخواهند که با ورود یک عضو دیگر به خانواده در رابطه خود محبت و تقویت ببخشند که مشکلات خود را به وسیله ورود فرزند برطرف کند، چرا که در این مدت به کودک آزار روحی بسیاری وارد می شود. این چنین بسیار دیده شده است که در خانواده های ترکیبی به روحیه کودک آسیب و صدمه های بسیاری وارد شده است که از این رو ضرورت برخوردار از یک خانواده سالم برای تربیت صحیح فرزندان از اهمیت به خصوصی برخوردار می باشد.

در این رابطه محققان تحقیقات گسترده ای انجام داده اند که در نهایت چنین مشخص شده است که بسیاری از مشکلات مادر ناتنی ها به این صورت است که آن ها در مواجه با مشکلات زندگی به خوبی توجیه نمی شوند و با ساده ترین آن ها که یک خانواده معمولی به راحتی با آن ها مقابله می کنند، توانایی برطرف کردن و حل آن را ندارند.

آشنایی با سختی های مادر ناتنی

دشواری های مادر ناتنی

در فرهنگ ما از مادر ناتنی با وجود زحمت های بسیاری که می کشد، چندان ارزش و احترامی قائل نمی باشند و او را فردی نفرت آمیز می دانند که قصد و نیت خوبی از ورود به این خانواده ندارد. از این رو مادر ناتنی باید با مشکلات اجتماعی و خانوادگی بسیاری دست و پنجه نرم کند تا در نهایت بتواند آن جا را به عنوان محلی برای زندگی و آرامش خود تبدیل نماید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این طبیعی است که کارتون و برنامه های کودک نوعی الگو برای کودکان به شمار می آیند از این رو به مراتب می توان در برنامه های دیزنی چنین مشاهده کرد که سیندرلا، سفید برفی و گرتل و الی دیگر داستان ها از مادر ناتنی های شرور و خطرناک برخوردار بودند که از این رو این تصویر در ذهن افراد نقش گرفته است که همه مادر ناتنی ها به این شکل هستند و در نهایت روح کودکانه فرزندان ناتنی را تخریب می کنند.

به طور کلی در خانواده های دارای اعضای ناتنی می توان تربیت و سازگاری با فرزندان همسر را از سختی های ازدواج مجدد به شمار آورد. چرا که برای از بین رفتن مشکلات مادر ناتنی باید زمان منحصری اختصاص دهید تا در نهایت روحیات و اخلاق یکدیگر را دریابید که این مدت زمان به مرور با بداخلاقی و خشونت طرفین همراه می باشد. همچنین این مشکلات را به مراتب بیشتر می توان مشاهده کرد که فرزندان به وجود مادر ناتنی در خانه چنین نگاه می کنند که قصد گرفتن جایگاه مادر آن ها را در خانه دارد و از این رو به کینه دل گرفتن و نفرت اندوزی در قلبشان نسبت به او می پردازند.

همچنین از دیگر مشکلات رایج در خانواده های ناتنی باید به این موضوع پرداخت که عدم فرمانبرداری و پذیرش از مادر ناتنی به مراتب کاری نشدنی است که طبیعتا برای برطرف شدن این مشکل نیز باید با شکیبایی صبر کنید تا در نهایت این معضل را هم در خانواده جدید خود از بین ببرید. از این رو پیشنهاد می شود که برای از بین بردن مشکلات مادر ناتنی به افزایش عملکرد های خود با دیگر اعضا خانواده بپردازید. باید توجه داشت که بروز هرگونه مشکل و اشتباه در خانواده می تواند از شانس شکل گیری یک ارتباط موفق و موثر بکاهد.

از این رو از مهم ترین مشکلات مادر ناتنی می توان به عدم هماهنگی و سازگاری در بین اعضای خانواده اشاره داشت.

معرفی مشکلات فرزند ناتنی

سختی های فرزندان با اعضای خانواده ناتنی

همچنین در چنین خانواده هایی که یک عضو و یا چندین عضو در آن ها ناتنی هستند، برای فرزندان نیز می تواند شرایط بدی ایجاد کند که به مراتب برای آن ها نیز سختی و دشواری بسیاری برای ادامه پیدا کردن زندگی ایجاد می نماید.

  • این دسته از کودکان به مراتب جایگاه اصلی خود را در زندگی و خانواده از دست می دهند.
  • بسیاری از کودکان که به تنهایی زندگی کردن در خانه عادت کرده اند با ورود یک خواهر و یا برادر ناتنی که مجبور باشند، اتاق را با او شریک شوند به مراتب آزار دهنده است که از این رو آغاز دعوا و بحث های کودکانه را باید در رابطه های آنان مشاهده کرد.
  • شریک شدن پدر و مادر نیز از نظر بچه ها امری دشوار و نشدنی است که از این رو با دیگر اعضای ناتنی به عنوان یک دشمن در آنجا نگاه می کنند.
  • به مراتب نیز می توان چنین مشاهده کرد که خانواده ها بعد از ورود یک عضو جدید در زندگی به نقل مکان به علت کمبود فضا مجبور می باشند که این به معنای از دست دادن دوستان و یا مدرسه سابق برای فرزندان می باشد.

معرفی سختی های مادر ناتنی

معرفی انواعی مادر ناتنی

به طور کلی مادر نانتی هایی که در زندگی و خانواده ها حضور پیدا می کنند می توانند از انواع مختلفی برخوردار باشند که از این رو به گروه بندی آن ها در ادامه برای آشنایی بیشتر با مشکلات مادر ناتنی و روش های برطرف کردن آن می توانید، بپردازید.

  • برخوردار از فرزند

این مادر ناتنی خود نیز داری فرزندی می باشد که از این رو آنان را می توان از بهترین مادر های ناتنی برای ازدواج و تربیت فرزند خود نیز معرفی کرد. گفتنی می باشد که خانم ها در دوران بارداری از نوسانات هورمونی بسیار برخوردار می شوند که این می تواند برای آن ها تغییر در خلق و خوی بسیاری ایجاد کند، از این رو در ادامه برای باردار شدن مجدد کمی آماده تر از دیگر خانم های جدید هستند.

مادران ناتنی دارای فرزند را می توان از ویژگی های مثبت در آن ها به شمار آورد که ازدواج با آن ها امری مثبت و مناسب تر تلقی می شود.

  • مادر ناتنی سرپرست

این خانم را به مادری می گویند که در یک خانه با فرزند ناتنی زندگی می کند و به طور مستقیم نیز بر روی کارها و عملکرد های او نظارت خواهد داشت.

  • مادر ناتنی غیر سرپرست

این دسته از مادر های ناتنی نیز به طور کامل  با فرزند وقت خود را سپری می کند و تنها بخشی از این زندگی را به آن ها اختصاص می دهند.

مشکلات مادر ناتنی به چه صورت است؟

نحوه ارتباط صحیح با مادران ناتنی

باید توجه داشت که چگونگی رفتار با مشکلات مادر ناتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که از این رو باید طرز صحیح آن را یاد بگیرید و مهارت آن را به دست آورید که در ادامه به معرفی آن ها به همراه توضیحات مختصری پرداخته ایم.

  • قبول کردن احساسات

این طبیعی است که از بین رفتن مشکلات مادر ناتنی به زمان منحصری نیاز دارد تا به مراتب احساسات جدید را بپذیرید. اگر از ورود مادر ناتنی به خانواده ناراضی هستید می توانید آن ها را با شیوه های صحیح بروز کنید اما نباید در این امر خیلی افراط کنید. همچنین کنار آمدن با احساسات و پذیرش موقعیت می تواند این گذشت زمان را برای شما آسان تر کند که از این رو به مراتب می تواند روال زندگی را طبیعی و خوب کنید.

  • کنترل هیجانات

این طبیعی است که بعد از ورود مادر ناتنی به خانواده احساس خوبی نداشته باشید و از حضور او نیز خوشحال نباشید. از این رو باید احساسات و هیجانات خود را کنترل کرده و به مراتب آن ها را بیش از حد جدی نگرفته و بروز ندهید. در شرایطی که مشکلات مادر ناتنی را در نظر گرفته و بخواهید که او را درک کنید می توانید با احساساتی اعم از خشم و نفرت خیلی ساده  راحت تر کنار بیایید.

از این رو حفظ خونسردی و کنترل هیجانات در زندگی با اعضای ناتنی به شما بسیار پیشنهاد می شود و منطقی تصمیم گرفتن را در زندگی پیش بگیرید تا در نهایت از مشکلات جدی برای خود و دیگر اعضای خانواده برخوردار نشوید.

روش های مواجه با مشکلات مادر ناتنی

  • چشم پوشی از احساسات منفی

زمانی که مادر ناتنی به برقراری رابطه به مانند یک مادر و فرزند حقیقی می پردازد این طبیعی است که برای شما احساساتی اعم از کنجکاوی و خشم به وجود می آید. همچنین مورد سرزنش قرار گرفتن از سوی مادر ناتنی برای هر فرزندی امری غیر قابل باور و پذیرش است. از این رو برای داشتن یک زندگی آرام به شما پیشنهاد می شود که بسیاری از احساسات را در زندگی نادیده بگیرید و آن ها را چندان جدی و بزرگ برای خود برنشمارید.

بهترین کار در این زمان به صورتی است که احساسات مثبت خود را تقویت کرده و منفی ها را به دور بریزید تا در نهایت به مرور زمان مشکلات خود را با افراد ناتنی در خانواده و منزل برطرف کنید.

  • مشورت با بزرگترها

برای جبران محبت و تخلیه بسیاری از هیجانات می تواند به آغوش مادر و یا پدر بزرگ پناه ببرید که بی شک آن ها در این موقعیت از مکان های امن برای آرامش روحی شما به شمار می آیند. می توانید به نصیحت و سخنان آن ها گوش دهید و نگرانی های خود را با آن ها در میان بگذارید تا به مراتب مشکلاتی که در چشم شما بسیار سخت و پیچیده هستند به آنی برطرف شوند.

همچنین هیچگاه به بدگویی از مادر ناتنی خود در پیش مادر و یا پدر بزرگ نکنید. چرا که او فردی است که تا مدت ها در منزل شما هست و باید با او زندگی کنید از این رو تخریب تصویر ذهنی مادر ناتنی در مقابل بزرگان خانواده امری صحیح و درست نمی باشد.

مشکلات مادر ناتنی چیست؟

سخن پایانی

در پایان نیز برای جمع بندی مطلب باید چنین گفت که مادر ناتنی را به خانمی اطلاق می کنند که با نزدیک شدن به پدر در یک خانواده وارد می شود. آن ها را می توان در گروه های مختلفی تقسیم کرد اما به طور کلی آن هایی که دارای فرزند هستند بسیار مناسب می باشند، چرا که دارای تجربه کافی برای رویارویی با فرزند را خواهند داشت. به طور کلی این دسته از خانم ها به دلیل برخورداری از هورمون هایی که در بارداری ترشح شده و دارا هستند به خوبی می توانند از محبت و مهر مادری نسبت به فرزند برخوردار باشند که آن ها را به صحیح ترین شکل ممکن تربیت کرده و در نهایت فرزند شما در محیطی آرامش بخش و پر محبت که کمبودی در آن جا حس نمی شود، زندگی کنند.

همچنین مادر ناتنی های بدون فرزند از نحوه صحیح تربیت فرزند هیچ آگاهی ندارند و از این رو با مشکلات متعددی مواجه می شوند که این می تواند آن ها به مرور از زندگی خسته کرده و در نهایت روحیه و روان کودک را تحت تاثیرات منفی قرار دهد که بی شک هیچکس از وجود چنین شرایطی برای ادامه زندگی خوشش نخواهد آمد. همچنین مادر ناتنی های سرپرست می توانند به راحتی با کودک ارتباط بگیرند و با تعاملات و اعمال او نظارت و توجه داشته باشند تا او به مشکلی برخورد نکند. این در حالی است که برخی از خانم ها بعد از ازدواج به زندگی کردن با فرزندان سابق راضی نمی شوند و از این رو در محیطی دور از یکدیگر زندگی می کنند که در برخی از مواقع با میل و خواست خود می توان بر اعمال آن ها نظارت داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *