دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مضرات تماشای اخبار و تاثیرات روانی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که می دانید امروزه از طریق رسانه های مختلفی می توان به اخبار  گوناگونی دسترسی داشت و این خبرها از خوب تا ناگوار می توانند احساسات و افکار فرد را تحت تاثیر قرار دهند. این مطلب مضرات اخبار را مورد بررسی قرار می دهد.

رسانه های مختلفی که اغلب در طول روز با آن ها سر و کار داریم؛ حاوی اخبار گوناگونی می باشند که می توانند بر تفکر، عواطف و رفتار ما تاثیر بگذارند. در این مطلب به بررسی مضرات تماشای اخبار خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی مضرات تماشای اخبار

امروزه رسانه های مختلفی از جمله تلویزیون، شبکه های مجازی، تی وی نت و … همواره اخبار گوناگونی از سراسر دنیا را به مردم ارائه می دهند. معمولا هر ساعت افراد در جریان خبرهای مختلفی از خوب تا ناگوار قرار می گیرند که افکار و احساسات آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

در صورتی که مدام اخبار روزانه را چک می کنید احتمالا این روزها بیشترین خبری که می شنوید مربوط به بیماری کرونا یا کووید ۱۹ است. هر چند اطلاع از آمار و حوادث مرتبط به آن و گوش دادن به توصیه هایی که برای پیشگیری از ابتلا به آن اشاره می شود ، سودمند است ولی کارشناسان بر این عقیده اند که پیگیری مداوم اخبار می تواند سلامت فیزیکی، ذهنی و عاطفی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

به این ترتیب باید طوری رفتار شود که تعادل حفظ شده و در عین حال که از اخبار اطلاع می یابید، سلامت جسمی و ذهنی فرد هم حفظ گردد. در این مطلب می خواهیم به بررسی مضرات تماشای اخبار بپردازیم. و این که فرد چطور چرخه ۲۴ ساعته اخبار در زندگی را مدیریت کند تا سلامت ذهنی و جسمی اش حفظ شود.

  •  آرون گروپس

مضرات دیدن و رصد کردن اخبار

همانطور که می دانید اخبار مختلفی طی شبانه روز از رسانه ها پخش می شود و قرار گرفتن تحت این جریان مداوم تاثیرات منفی را به دنبال دارد. از این رو در ادامه به برخی مضرات تماشای اخبار اشاره می شود.

۱. افزایش استرس

به طور کلی تماشای اخبار ناگوار و فاجعه بار همواره سطح استرس فرد را افزایش می دهند. در ضمن ممکن است نشانه های اضطراب و افسردگی را هم تقویت کنند. به طور مثال طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، شیوع بیماری کووید ۱۹ برای اغلب مردم استرس زا بود. بنا به نقل از این مرکز، در طی دوره شیوع این بیماری، استرس ناشی از اخبار روزانه می تواند به صورت تغییراتی در الگوی خواب یا تغذیه ، وخیم شدن شرایط روحی، ترس و نگرانی درباره سلامتی و مشکلات مرتبط با تمرکز خود را نمایان کند.

این استرس ناشی از قرار گرفتن به طور روزانه، ساعتی و حتی دقیقه ای تحت جریان مداوم اخبار مربوط به کووید ۱۹ می باشد. روانشناسان بر این عقیده اند که بیشتر خبرهایی که در طی روز دنبال می شود بیشتر از این که جنبه خبری و گزارشی داشته باشد به نوعی فرد را به دنبال کردن چرخه خبر معتاد می کند.

در این میان آنچه جالب است، تیزرهایی می باشد که برای اخبار ناگوار استفاده می شود و اغلب رسانه ها نسبت به خبر مثبت بیشتر تمرکز خود را بر اخبار منفی و ناراحت کننده قرار می دهند. دنبال کردن مداوم این گونه اخبار می تواند بسیار سمی و مضر بوده و بر سلامت روحی و روانی فرد تاثیر سویی داشته باشد.

به گفته آنی میلر؛ «قرار گرفتن مداوم تحت اطلاعات منفی می تواند مضر بوده و بر روی مغز فرد تاثیر بگذارد. هنگامی که شرایطی حساس یا تهدید کننده تجربه می کنید، مغز شما واکنش مقابله مانند را در برابر آن فعال ساخته و سایر ارگان های بدن هم بر این اساس واکنش نشان خواهند داد».

به این ترتیب قرار گیری بیش از حد تحت اخبار منفی می تواند دستگاه عصبی سمپاتیک را فعال نموده و این موجب شده بدن هورمون های مرتبط با استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را آزاد نماید. به عبارت دیگر تماشای اخبار به طور دائمی دستگاه کناره ای مغز را تحریک خواهد کرد.

خبرهای وحشتناک و فاجعه بار سبب ترشح میزان زیادی از کورتیزول در بدن شده و این امر سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و مانع ترشح هورمون رشد می شود. به بیان دیگر بدن خودش را در وضعیت استرس مزمن حس کرده و این هورمون ترشح می شود. سطح بالای کورتیزول هم موجب هضم ناقص غذا، کاهش رشد سلولی، عصبی بودن و ضعف در مقابل بیماری ها می گردد.

به گفته میلر: در شرایط بحرانی و هنگامی که فرد این واکنش استرس زا را بیشتر از قبل تجربه کند، نشانه های این فشار هم آشکار می شود. بعضی از شایع ترین این نشانه ها، خستگی، اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با خواب هستند.

نتایج مطالعه ای نشان داد تماشای اخبار مرتبط به موارد ناراحت کننده نسبت به موارد مثبت یا خنثی، حدود ۱۴ دقیقه سبب افزایش حس اضطراب و غم و اندوه در افراد می شود. به این ترتیب افزایش میزان استرس یکی از مضرات شایع تماشای اخبار خواهد بود.

۲. افزایش خطاهای شناختی

یکی از مضرات دیگر تماشای اخبار افزایش خطاهای شناختی است. اخبار سبب تقویت اصلی ترین عنصر یعنی پیش داوری های تصدیقی در همه خطاهای شناختی می گردد. به نقل از وارن بافت: کاری که فرد بهتر از سایر امور انجام می دهد. تفسیر همه اطلاعات به نحوی است که همه نتیجه گیری های قبلی وی درست و صحیح پایدار بمانند.

خبرها این جریان را تشدید می کنند. فرد دچار اطمینان بیش از حد می شود. البته یک خطای شناختی دیگر نیز با این روند تقویت می گرد. پیش داوری داستانی. ذهن فرد به دنبال داستان هایی می باشد که منطقی به نظر برسند حتی اگر با واقعیت مطابق نباشد.

۳. به هم زدن تفکر و تمرکز

تفکر به تمرکز احتیاج دارد و تمرکز هم به اختصاص زمان بدون وقفه احتیاج دارد. از مضرات تماشای اخبار به ویژه خبرهای فاجعه بار این است که تمرکز را به هم می زنند. آن ها شبیه ویروس هایی می باشند که توجه و تمرکز فرد را برای به دست آوردن اهداف خود سرقت می کنند. اخبار تفکر فرد را کم عمق می کنند. ولی شرایط از این بدتر نیز می شود. اخبار شدیدا روی حافظه اثر می گذارند.

دو نوع حافظه داریم. حافظه طولانی مدت که دارای ظرفیتی بی نهایت می باشد ولی حافظه کاری که برای فعالیت های معمول مورد استفاده قرار می گیرد داده های کمی را در بر می گیرد. مسیر انتقال از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت باریک می باشد. ولی هر چیزی که بخواهید یاد بگیرید باید از این مسیر عبور کند.

در صورتی که این مسیر به هر نوعی خراب شود، هیچ داده ای نمی تواند از آن عبور کند. از آنجا که اخبار تمرکز را به هم می زند، ادراک را هم ضعیف می کند. اخبار آنلاین به مراتب اثرات منفی تری دارند.

۴. تغییر ساختار فیزیکی مغز

از دیگر مضرات تماشای اخبار این است که آن ها شبیه یک مخدر عمل می کنند و سبب تغییر ساختار فیزیکی مغز می شوند. همزمان با پیشرفت داستان های مختلف؛ می خواهید بدانید که در ادامه چه اتفاقی می افتد. با صدها سر خط خبری متنوع در ذهن تمایل به دانستن ادامه داستان، مرتب تقویت شده و غیر قابل اجتناب خواهد بود.

دانشمندان تا سال ها تصور داشتند که حجم بالای اتصالات که بین صد میلیارد نورون مغز شکل گرفته است در سن بلوغ به حالت پایدار می رسد. امروزه این تصور را اشتباه می دانند. سلول های عصبی به طور مدام اتصالات قدیمی را شکسته و اتصالات جدید ایجاد می کنند.

هرچه اخبار بیشتری دریافت می شود، مدارهای عصبی مسئول تصمیم گیری های سطحی و چند وظیفه ای را به تمرین وا داشته و از آن هایی که مخصوص مطالعه عمیق و تفکر توام با تعمق می باشند غافل می شویم. اکثر مصرف کنندگان اخبار توانایی درک و جذب مقالات و کتاب های طولانی را از دست می دهند و بعد از ۴ یا ۵ صفحه خسته می شوند، تمرکزشان از بین می رود. علت این نیست که سن آن ها بالا رفته بلکه ساختار فیزیکی مغز تغییر یافته است.

۵. تلف شدن وقت

با کمی توجه به این که در طی روز چه میزان از وقت خود را صرف تماشای اخبار می کنید خواهید دید که بیشتر وقت خود را بر روی اطلاع یافتن از اخبار و داستان هایی گذاشته اید که در پایان روز سودمندی برای شما نداشته است. به نوعی وقت شما تلف شده و به هدر رفته است. می توانستید این تایم را به صورت بهتر و با کیفیت تری سپری کنید.

۶. منفعل کردن فرد

داستان های اخبار به طور فزاینده ای به مواردی مرتبط است که شما نمی توانید روی آن ها تاثیری بگذارید. تکرار روزانه اخبار آن هم در مورد چیزهایی که فرد نمی تواند روی آن ها تاثیری داشته باشید وی را منفعل خواهد کرد. این اخبار آنقدر فرد را تحت تاثیر می گذارند تا یک جهان بینی بدبینانه، بی احساس و جبری را بپذیرد. به اصطلاح علمی بی پناهی اکتسابی روی می دهد.

چند توصیه برای مدیریت چرخه اخبار

 اکنون که با برخی مضرات تماشای اخبار آشنا شدید در ادامه توصیه هایی جهت مدیریت بهتر اخبار خواهیم داشت. همانند بیشتر امور، راهکار سالم ماندن، تعادل و میانه روی می باشد. سازمان بهداشت جهانی جهت برقراری تعادل در حین آگاهی و مطلع بودن از شرایط توصیه می کند که تنها برای این که بتوانید در جهت برنامه های خود گام های عملی برداشته و از خود و عزیزان تان محافظت نمایید، اخبار را دنبال کنید. بعد از اطلاع از خبرهای روز دیگر به دنبال کردن مدام و ساعتی و دقیقه ای همه اخبار نیازی نیست.

  • محدود کردن تایم تماشای خبر

پیگیری اخبار روزانه در محیط کار ممکن است تمرکز شما برای انجام کارهایتان را به هم بزند. از این رو یک بازه زمانی از کل زمان روز خود را مشخص نموده و تنها در همان ساعت به تماشای اخبار بپردازید. به این شکل در تمام زمان از روز خود از چک کردن کانال های خبری دست برداشته و در یک تایم مشخص اخبار را دنبال کنید.

  • زمان بندی تایم نگرانی

برنامه ریزی برای تایم نگرانی برای هر روز یک استراتژی مرسوم جهت مدیریت علائم مرتبط با اختلال اضطراب می باشد. میلر در این باره می گوید، این تکنیک برای تماشا و هضم چرخه اخبار مفید خواهد بود. وی ادامه می دهد که اخبار را مرور نماید و هر چیزی را که نگرانش هستید را پذیرفته و برای رسیدگی به هر مسئله ای برنامه ریزی نمایید.

برای این کار تایمی را انتخاب کنید که تا حد کافی از تایم خواب شما فاصله داشته باشد. به شکلی که پیش از به خواب رفتن مغز شما فرصت کافی جهت هضم آن را پیدا کند. میلر عنوان می کند این ایده به جهت کاهش نگرانی در طول روز مطرح شده است. پس از این که تایم نگرانی پایان یافت. تماشای اخبار را رها کرده و به خود یادآوری نمایید که حالا زمان نگرانی نیست و باید به امور دیگرم رسیدگی کنم. سرانجام مغز به این روال عادت کرده و این امکان را می دهد تا نگرانی ها راحتتر هضم شوند.

  • عضویت در یک خبرنامه یا پادکست

به جای این که کانال های خبری مختلف را دنبال کنید توصیه می شود در یک خبرنامه روزانه یا پادکست خبری عضو شوید چرا که به صورت خودکار زمان و محتوای شما محدود می شود. همچنین می توانید هنگام ورزش به پادکست گوش کنید. این کار می تواند سطح اضطراب و نگرانی شما را پایین نگه دارد.

  • یک مانترای سودمند

به گفته جونز دریافت اخبار سالم به معنی انکار واقعیت نبوده بلکه به این مفهوم است که مرزبندی ایجاد کنید. وی توصیه می کند برای مرزبندی می توانید یک مانترای سودمند بخوانید. مانند« گزارش ها و اخبار سمی بر من غلبه ای نداشته و قبول دارم که در دنیا چه اتفاقاتی روی می دهد ولی اجازه نمی دهم همه زندگی ام را تحت تاثیر قرار دهد. با استقامت ادامه داده و سهم خود را انجام خواهم داد.

  • دنبال کردن رسانه های خبری قابل اعتماد

به نقل از جونز، یک روش سالم برای نزدیک شدن به چرخه اخبار، اتکا به رسانه هایی می باشد که می دانید معتبر و قابل اعتماد هستند. همچنین می دانید این گزارش ها و خبرها حاصل تحقیقات افراد باتجربه ای است که دیدگاه های متعادل را ارائه می نمایند. وی اشاره می کند مراقب باشید که میزان تماشای اخبار شما کنترل شده باشد و از یک حدی فراتر نرود.

  • دریافت خلاصه خبر از خانواده یا دوستان نزدیک

در صورتی که تماشای اخبار روی شما تاثیراتی مانند ظاهر شدن نشانه های عادی اضطراب یا افسردگی را به دنبال دارد. تماشای اخبار به هیچ وجه توصیه نمی شود. در عوض می توانید خلاصه اخبار روز را از دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده خود جویا شوید. دلیلی وجود ندارد که احتیاج داشته باشید هر روز و هر ساعت خود را در معرض اخباری قرار دهید که سلامت روانی شما تهدید می کنند.

  • حواس پرتی سالم

برای مقابله با احساس اضطراب و ناراحتی که اغلب با اخبار منفی همراه است به یک حواس پرتی سالم نیاز است. به این ترتیب پیاده روی، تماس با یک دوست، ورزش، پرداختن به سرگرمی مورد علاقه و اجرای یک کار مثبت توصیه می شود.

در صورت تمایل برای اطلاع از دیگر دانستنی های علمی نظیر مضرات تکنولوژی و مضرات خلال دندان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *