دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش مقاومت گیاه با روش های موثر

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع افزایش مقاومت گیاه چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با عوامل تاثیرگذار در مقاوم بودن گیاهان آشنا شوید.

به طور کلی مقاومت گیاهان با تغذیه مناسب در برابر آفات و بیماری های مختلف معمولا بسته به توانایی های ژنتیکی گیاه خواهد داشت. اما با این حال شما می توانید با به کارگیری برخی از اقدامات مقاومت گیاه تان را تا حد زیادی افزایش دهید.

آشنایی با نحوه افزایش مقاومت گیاه

بهتر است بدانید که تغذیه مناسب گیاهان با مواد غذایی معدنی می تواند تاثیر بی شماری بر توانایی گیاهان برای مقاومت در برابر بیماری ها و آفات داشته باشد. در واقع این مواد معدنی علاوه بر کمک به رشد و توسعه گیاهان و دیگر میکرو اورگانیسم ها به گیاهان، این امکان را می دهد تا بتوانند از خود در برابر آفات و بیماری ها به راحتی دفاع کنند.

چگونگی افزایش مقاومت گیاه

در این مواقع شما می توانید با رعایت اصول تغذیه ای که در ادامه در مورد آن بحث شده گیاهان سالم و مقاوم تری تولید کنید و همچنین با پیشگیری از بیماری ها و هجوم آفات مصرف سموم شیمیایی را کاهش دهید و علاوه بر کاهش هزینه ها و افزایش درآمد نهایی خود به سلامی محیط زیست نیز کمک کنید.

عوامل ضعف و زوال گیاهان

توجه داشته باشید که موارد فوق در واقع بیمارگر هایی هستند که باعث ضعف و زوال گیاهان خواهند شد و از مقاومت آن ها می کاهند.

  • در واقع آفات و بیمارگر ها با تغذیه از مواد غذایی موجود درون خاک و یا مواد غذایی شیره گیاهی باعث کاهش دسترسی گیاه به مواد غذایی و کمبود این مواد درون گیاه می شوند.
  • بیمارگرها با تغذیه از بافت های گیاهی تمامی توانایی گیاه برای جذب مواد غذایی و همچنین غذاسازی را کاهش خواهند داد. آن ها علاوه بر تولید مواد سمی و ایجاد مسمومیت درون گیاه می توانند موجب ایجاد شعف و زوال گیاهان مختلف شوند.

راه های افزایش مقاومت

عوامل مختلفی می توانند در افزایش مقاومت گیاهان مختلف موثر باشند که در ادامه به بیان مهم ترین آن ها پرداخته ایم.

عوامل موثر در زوال گیاهان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تغذیه کودی:

به طور کلی گیاهان علاوه بر سه عنصری که از طریق آب و هوای به دست می آورند نیاز ضروری به ۱۳ عنصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم، آهن، روی، منگنز، بر، مولیبدن، مس و کلر و یک عنصر بسیار تاثیرگذار در مبارزه با آفات به نام سیلیس خواهند داشت.

شما می توانید با مصرف متعادل کود و تامین عناصر غذایی به گیاهتان استحکام ببخشید و علاوه بر کنترل بیماری ها مقاومت گیاهان را نیز در برابر آفات افزایش دهید. با وجود اینکه مقاومت به بیماری ها به صورت ژنتیکی کنترل می می شود ام تغذیه مناسب نیز در آن نقش بسزایی خواهد داشت به گونه ای که باعث فعال شدن ژن های مقاومت به بیماری خواهد شد.

در این مواقع برای کنترل بهتر آفات و بیماری ها معمولا دانستن اثرات تغذیه ای گیاه بر مقاومت آن به بیماری ها اهمیت قابل توجهی پیدا خواهد کرد. در واقع عناصر غذایی از دو طریق بر روی مکانیسم مقاومت اولیه تاثیرگذار هستند که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم:

ایجاد موانع مکانیکی که اغلب از طریق تشکیل دادن دیواره سلولی ضخیم تر ممکن می شوند.

ساخت ترکیبات دفاعی طبیعی از جمله فیوآلکسین ها، فلانوئید ها و آنتی اکسیدان ها گیاه را در برابر بیمارگرها محافظت می کنند.

دستورالعمل تغذیه مناسب گیاهان

  • کنترل بیماری های قارچی:

بهتر است بدانید زمانی که دیواره سلولی به تدریج نازک و ضعیف می شود مواد درون سلول به آپوپلاست یا همان فضای برون سلولی نشت می می کنند و در نتیجه محیط مناسبی برای جوانه زنی و رشد اسپورهای قارچ فراهم خواهد شد.

در واقع تغذیه مناسب با مواد معدنی می تواند با تقویت دیواره سلولی به صورت مستقیم از خروج مواد داخل سلول به محیط آپوپلاست جلوگیری نماید. برای مثال پتاسیم، کلسیم و بور باعث تجمع کربوهیدرات و اسید آمینه درون دیواره سلولی می شوند و با تقویت دیواره سلولی مقاومت گیاه نیز در برابر عوامل بیمارگر افزایش می یابد.

نیتروژن را می توان یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده اسید های امینه دانست که نقش ویژه ای در ساخت پروتئین در دیواره سلولی دارد. از سوی دیگر نیز میزان نیتروژن بیش از حد باعث نازک شدن دیواره سلولی شده و خروج ترکیبات درون سلول را در پی خواهد داشت.

در واقع در مورد نیتروژن حفظ یک تعادل مناسب ضروری بوده و کمبود و یا زیاده روی آن باعث کاهش مقاومت گیاه در برابر حملات قارچ ها خواهد شد. توجه داشته باشید که معمولا قارچ ها پس از استقرار بر روی گیاه با تولید برخی آنزیم ها می توانند بافت گیاهی را تجزیه کنند که با استفاده از کلسیم می توان جلوی این کار را گرفت و یا حداقل شت آن را کاهش داد.

دستورالعمل کنترل بیماری های گیاه

معمولا در هنگام تجزیه بافت گیاهی به وسیله آنزیم های تولید شده توسط قارچ، مشکل کمبود پتاسیم نیز برای گیاه به وجود می آید که بایستی با مصرف پتاسیم از آسیب های بعدی جلوگیری نمود.

  • تاثیر سیلیسم بر مقاومت گیاه:

به صراحت می توان گفت که استفاده مناسب از مواد معدنی در تغذیه گیاه می تواند باعث ایجاد موانع مکانیکی در بافت گیاه شده و از این طریق از گیاه در برابر آسیب های خارجی دفاع نماید. برای مثال جمع سیلیس در برگ های مسن گیاه به صورت یک محافظ فیزیکی در برابر نفوذ قارچ ها و آفات عمل می کند.

همانطور که می دانید گیاهان همیشه در معرض تنش هایی مانند خشکی، شوری، حمله آفات و یا عوامل بیماری زا هستند. زمانی که عوامل بیماری زا مانند قارچ ها به گیاه حمله می کنند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در سیستم انتقال الکترون اختلال ایجاد کرده و باعث تولید رادیکال های آزاد، اکسیژن و همچنین پراکسید هیدروژن در گیاه می شوند.

توجه داشته باشید که رادیکال های آزاد به شدت سمی هستند و به سرعت با مولکول هایی مانند اسید های نوکلئیک و پروتئین ها واکنش نشان می دهند و بافت های آن را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در این مواقع می توانید برای کاهش صدمات رادیکال های آزاد با استفاده از عناصر غذایی مختلف تولید نهایی این رادیکال ها را به شدت کاهش دهید.

عوامل تاثیرگذار بر مقاومت گیاهان

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب نگهداری از گیاهان در تابستان و نگهداری از گیاهان گوشتخوار نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *