دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اصول مهم نگهداری از گیاهان در تابستان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش و نگهداری از گیاهان در تابستان چندان سخت و طاقت فرسا نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به مراقبت از گیاهتان بکنید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید فصل تابستان فصل بسیار مناسبی برای رشد گیاه می باشد که زیرا هر چیزی که گیاه می خواهد در این فصل قابل رویت خواهد بود. البته نباید فراموش کنید که گرمی هوا و کاهش رطوبت در این فصل می تواند باعث آسیب گیاهان شود و به همین خاطر بایستی اقداماتی در زمینه نگهداری از گیاهان در تابستان انجام دهید.

آشنایی با نحوه نگهداری از گیاهان در تابستان

نگهداری از گیاهان باغچه ای و آپارتمان در طی فصول پاییز و زمستان چندان سخت نیست اما با فرا رسیدن فصول بهار و تابستان شرایط قدری متفاوت می شود و روال نگهداری از گیاهان به آسانی شش ماه دوم سال نخواهد بود. هر چند که برخی از گیاهان در فصل پاییز و زمستان هم مراقبت های خاص خود را دارند اما فصل رشد و نمو و به تبع آن ایجاد شرایط ویژه برای اغلب گیاهان در دو فصل اول سال است.

توجه داشته باشید که عدم رعایت این نکات به تدریج موجب می شود تا گیاه در فصل رشد خود نتواند به خوبی رشد کند و از آنجایی که در فصل زمستان نیز به حداقل می رسد به مرور زمان با گیاهی پیر اما کوچک قامت و کم برگ و بار مواجه خواهید شد. پیشنهاد می شود که برای مشاهده شاخ و برگ ها و در عین حال زیبایی گل های فصل بهار و تابستان را از دست ندهید زیرا این دو فصل در زیبایی گل ها نقش میکاپ آرتیست ها را ایفا می کنند.

چگونگی نگهداری از گیاهان در تابستان

پرورش گل و گیاه یکی از تقریحات بسیار زیبایی است که امروزه محبوبیت زیادی در دنیا پیدا کرده و افراد بسیاری در فضای خانه، آپارتمان و یا محل کار خود اقدام به نگهداری و پرورش گل و گیاه می کنند اما ممکن است روش درست این کار را ندانند زیرا گیاهان در هر فصل سال به مراقبت و نگهداری مخصوص آن زمان نیاز دارند و این موضوع ارتباطی به منطقه جغرافیایی آن ها نخواهد داشت. از آنجایی که فصل تابستان بهترین زمان برای رشد گیاهان است باید مراقبت از آن ها را مورد توجه قرار دهید تا شادابی و سلامتشان حفظ شود.

راه های مناسب برای مراقبت از گل ها در تابستان:

توجه داشته باشید که برای نگهداری گیاهان در فصل تابستان راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را شرح داده ایم:

نور کافی و مناسب تامین کنید:

گیاهان معمولا برای فرآیند رشد خود نیاز به نور دارند اما گیاهان آپارتمانی همانطور که نامشان مشخص است به نور مستقیمی نیاز ندارند و چنانچه در این شرایط قرار بگیرند با پژمردگی برگ های خود مواجه می شوند. به همین خاطر توصیه می شود که در اواسط روز گیاهتان را به مکانی دورتر انتقال دهید و یا پرده ها را بکشید تا نور به صورت مستقیم به گیاهتان نتابد. در اغلب موارد بهتر است نور خورشید از پرده توری عبود کرده و سپس به گیاه تابیده شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاثیر نور کافی بر رشد بهتر گیاهان

آبیاری منظم انجام دهید:

در واقع بهترین زمان برای آبیاری گل ها صبح یا در شب است اما با این وجود بسیاری از کارشناسان ترجیح می دهند که آبیاری گیاهان آپارتمانی در همان زمان غروب آفتاب انجام شود زیرا هنگام تاریکی هوا آب به راحتی داخل زمین تفوذ کرده و به ریشه گیاه خواهد رسید. در مواقع آفتاب نیز درصد بسیاری از آب توسط نور خورشید تبخیر شده و تنها کمتری از آن توسط گیاه جذب خواهد شد. توصیه می شود که در روز های گرم سال گیاهتان را دو مرتبه در طول روز یعنی یک بار صبح و یک بار هنگام غروب آبیاری نمایید.

رطوبت گیاه را حفظ کنید:

برخی از گیاهان نسبت به رطوبت زیاد علاقه نشان می دهند و به همین خاطر باید در تابستان رطوبت کافی را دریافت کنند. می توانید برای حفظ رطوبت گیاهانی مانند بسیاری از گیاهان هوازی و گیاهان بومی مناطق گرمسیری مانند فیتونیا، کالاتیا و اغلب سرخس ها یک بشقاب کم عمق را با سنگریزه پر کنید و سپس آب کافی درون بشقاب بریزید و گلدان را روی آن قرار دهید. از آنجایی که وجود سنگریزه ها از تماس مستقیم کف گلدان با آب جلوگیری می کند به شادابی گیاه در روز های گرم سال کمک خواهد کرد.

آبیاری منظم برای مراقتب از گیاهان

درجه حرارت را به خوبی تنظیم کنید:

معمولا گیاهان توانایی تحمل گرمای بیش از حد را ندارند و با حرارت زیاد دچار مشکل می شوند. به نظر کارشناسان گیاهان به دمایی حداقل ۵ درجه سانتی گراد و حداکثر ۴۵ درجه سانتی گراد نیاز دارند اما با این وجود بازه دمایی ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد، دمای بسیار ایده آل برای گیاهان آپارتمانی خواهد بود. ممکن است برخی از گیاهان دمایی خارج از این محدوده را تحمل کنند اما پس از مدت کوتاهی افسرده و کسل می شوند، بنابراین درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث شادابی و طراوت گیاهان خواهد شد.

راه های مختلف مراقبت از گل ها

غذای مخصوص گیاهان را تهیه کنید:

غذای مخصوص گیاهان کود مناسب خواهد بود که فصل بهار و تابستان نیز بهترین زمان برای کوددهی گیاهان است زیرا در این زمان گیاه رشد می کند و به تغذیه مناسبی نیاز دارند. البته باید توجه داشته باشید که هر زمان و فصلی که شرایط گیاه بد بود باید آن را با کود مناسب تغذیه کنید که در غیر اینصورت کوددهی باید تنها در بهار و تابستان انجام شود که میزان و دفعات آبیاری بیشتر است. چنانچه به تازگی اقدام به تعویض گلدان کرده اید تا چند ماه گیاهتان نیاز به تغذیه نخواهد داشت. با وجود اینکه استفاده از کود در روند رویش گیاه مفید است اما نباید در روز های اوج گرما گیاهتان را تغذیه کنید. اجازه دهید وقتی که از شدت دمای هوا کاسته شد و کمی خنک تر شد سپس کوددهی را تکرار نمایید.

در کوددهی گیاهان افراط کنید:

با وجود اینکه فصل تابستان زمان رشد گیاهان است اما تغذیه زیاد باعث آسیب در آن ها خواهد شد زیرا گیاه همیشه هم نیاز به غذا ندارد و گاهی اوقات غذای زیاد می تواند برایشان مشکل ایجاد کند. چنانچه رشد گیاه در این فصل کم باشد و یا نقاط سوخته در اطراف و مرکز برگ ها مشاهده شود نشان دهنده عوارض عناصر غذایی زیاد است.

تاثیر کود بر رشد بهتر گیاهان

مراقب سوختن گیاهان باشید:

همانطور که می دانید نور خورشید در روز های تابستان بسیار قوی است و به همین خاطر آبیاری در زیر نور خورشید باعث می شود قطرات آب روی برگ گیاهان مانند یک ذره بین عمل کنند و اشعه نور خورشید به قدرت بیشتری به گیاهتان بتابد و در نتیجه باعث سوختن قسمت هایی از سلول های برگ شود که این سوختگی به تدریج به گیاه می رسد و از رشد آن جلوگیری خواهد کرد. توصیه می شود که در صورت آبیاری در معرض نور خورشید توجه بیشتری به برگ های گیاهانی مانند گل رز داشته باشید زیرا لکه ها سیاه در روی گیاهان قابل مشاهده هستند.

گیاهان را به صورت دلخواهی هرس نکنید:

یکی از نکات بسیار مهمی که در روند نگهداری از گیاهان در تابستان باید بدان دقت داشته باشید هرس کردن است. با وجود اینکه هرس گیاه باعث تولید شاخ و برگ های تازه آن می شود اما فصل گرما اصلا زمان مناسبی برای هرس نخواهد بود. این مورد بیشتر در مورد گل های باغچه به ویژه آن هایی که شاخه های چوبی دارند صدق می کند زیرا به آن ها استرس و تنش وارد می شود و بنابراین هرس کردن را باید به زمان و شرایط نرمالی موکول نمایید تا شاخ و برگ هایی که به دلیل گرما، آبیاری زیاد و خشکی هوا خشک شده اند هرس شوند.

راه های نگهداری از گیاهان در تابستان

گلدان گیاهتان را تعویض نکنید:

توصیه می شود که در روند نگهداری از گیاهان در تابستان به هیچ وجه تعویض گلدان را انجام ندهید به ویژه گلدان گیاهانی مانند فیکوس که به ریشه وابسته هستند را نباید تعویض کنید زیرا در اغلب اوقات در اثر گرمای زیاد برگ ها آسیب می بینند و اگر گلدان را نیز در این روزها تعویض کنید شوک بیشتری به گیاه وارد خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *