دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه خواندن نماز شکر و بهترین زمان و مکان خواندن آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

برای این که بتونید به خواندن نماز شکر بپردازید و این کار را به درستی انجام دهید باید یک سری نکاتی را در مورد خواندن این نماز و ذکر های آن بدانید که در ادامه این مطلب شما را با تمامی آن چه که باید در رابطه با این نماز بدانید آشنا خواهیم کرد.

نماز شکر یکی از نماز های مستحبی می باشد که هر فردی بخواهد می تواند آن را بخواند و این نماز را معمولا برای دفع بلا و شکر نعمت ها می خوانند. این نماز دو رکعتی بوده و می توانید آن را در هر حالتی که هستید بخوانید. در ادامه نحوه درست خواندن نماز شکر را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

روش های متفاوت به جا آوردن نماز شکر

خواندن نماز شکر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خواندن نماز شکر بسیار راحت بوده و می توانید آن را در حالت نشسته، ایستاده و یا حتی در حال راه رفتن نیز بخوانید. در واقع بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این نماز معمولا برای شکر کردن نعمت ها است و عده ای نیز اعتقاد دارند که برای دفع بلا ها و مصیبت ها می توانید از این نماز کمک بگیرید. این نماز مانند تمامی نماز های عادی می باشد و و می توانید آن را به هر دلیلی که دوست دارید بخوانید. اگر شما هم جزء بنده های خوب خداوند هستید و دوست دارید نعمت های او را شکر کنید می توانید از این نماز کمک بگیرید.

زمان و مکان مناسب خواندن نماز

همانطور که گفته شد این نماز را مکی توانید در هر حالتی که هستید بخوانید ولی بهتر است این نماز را همانند سایر نماز های واجب در حالت ایستاده و با رعایت آداب نماز به جا بیاورید. خواندن این نماز زمان خاصی ندارد و شما می توانید آن را در ماشین، در خانه، در مسجد و هر جایی که هستید به جا بیاورید.

خواندن نماز شکر

روش خواندن نماز شکر

امام صادق (ع) فرموده اند : « چون خداوند به تو نعمتی دهد یا از تو نعمتی را دفع نماید، دو رکعت نماز بخوان.» طبق گفته این امام بهتر است نماز شکر را در این دو حالت به جا بیاورید. در ادامه مراحل خواندن نماز شکر را برایتان بیان می کنیم.

  •  آرون گروپس
  1. ابتدا باید وضو بگیرید و نیت کنید که نماز شکر را به جا خواهید آورد و در ادامه «قربه الی الله» را بگویید.
  2. در رکعت اول این نماز باید سوره های حمد و توحید را قرائت کنید.
  3. در سجده و رکوع رکعت اول باید ذکر « الْحَمْدُ للهِ شُکْراً شُکْراً وَ حَمْداً » را بخوانید.
  4. در رکعت دوم باید بعد از این که سوره حمد را خواندید سوره کافرون را قرائت کنید.
  5. در رکعت دوم برای سجده و رکوع باید ذکر « الْحَمْدُ للهِ الَّذِی اسْتَجَابَ دُعَائِی وَ أَعْطَانِی مَسْأَلَتِی » را بخوانید. معنای این ذکر این است

سپاس خدایی را که‏ دعای مرا مستجاب و حاجتم را بر آورده کرد

درست ترین روش خواندن نماز شکر

نکات نماز شکر

  1. بسیاری از افرادی که اهل سنت هستند این نماز را بعد از این فتح هایی که انجام می دهند می خوانند زیرا این نماز اولین نمازی بوده است که پیامبر بعد از فتح مکه آن را خوانده است و این افراد نیز به تقلید از ایشان این نماز را می خوانند.
  2. بعد از این که این نماز را خواندید بسیاری از منابع بیان کرده اند بهتر است دعای امام سجاد را که در صحیفه سجادیه آمده است را قرائت کنید.
  3. برخی از روایت ها بیان کننده این هستند که ذکر و نوع خاص این نماز اعتبار دارد و اگر نتوانید آن ها را بیان کنید بهتر است این نماز را نخوانید.
  4. بسیاری از منابع بیان کرده اند که ذکر هایی که در رکوع و سجده رکعت های اول و دوم می خوانید را بعد از اتمام نماز نیز آن ها را بخوانید. این ذکر ها شامل موارد زیر می باشند :

الْحَمْدُ للهِ شُکْراً شُکْراً وَ حَمْداً

الْحَمْدُ للهِ الَّذِی اسْتَجَابَ دُعَائِی وَ أَعْطَانِی مَسْأَلَتِی

نماز شکر و اطلاعاتی در مورد آن

در این مطلب با نماز شکر آشنا شدید و اگر از آن راضی بودید و توانستید مشکلات خود را برطرف کنید به شما توصیه می کنیم سایر مطالبی که در مورد دانستنی های مذهبی نوشته شده است مانند نحوه خواندن نماز توبه و خواندن نماز استغاثه را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *