دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کلیسای گریگوری استفان بنای مذهبی و تاریخی همدان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

کلیسای گریگوری استفان یکی از جاذبه های تاریخی شهر همدان می باشد. این کلیسا دارای بخش های مختلفی است. برج ناقوس، محراب و … از بخش های مختلف در این بنا هستند. این بنا به زمان جنگ جهانی و حضور ارمنی ها در ایران باز می گردد.

کلیسای گریگوری استفان از جمله کلیساهای تاریخی و قدیمی در همدان می باشد. این بنا بسیار پر بازدید بوده و به دلیل وجود مسیحیان در این شهر اهمیت زیادی دارد. همانطور که می دانید در این شهر مجموعا ۵ کلیسا وجود دارند. این کلیسا از سوی گردشگران زیادی مورد توجه قرار می گیرد و اهمیت زیادی برای گردشگران دارد. قدمت تاریخی این بنا و دیگر ویژگی های تاریخی و فرهنگی آن موجب شده اهمیت گردشگری بالایی داشته باشد.

معماری بنای استفان

آشنایی با کلیسای گریگوری استفان

این عبادتگاه در زمان جنگ جهانی و حضور ارمنی ها در ایران ساخته شده است. این بنا امروزه از دیدنی های تاریخی شهر همدان به شمار می آید. در این بنا شخصیت های مهمی دفن شده اند و علاقمندان زیادی از آن دیدن می کنند. از ویژگی های مهم معماری این بنا می توان به پلان های مستطیلی شکل اشاره کرد. طاق های هلالی شکل و … از مهم ترین امتیازات این بنا به شمار می آیند.

کلیسای زیبای استفان

بررسی تاریخچه کلیسا:

این کلیسا یکی از مهم ترین نمادهای مذهبی و تاریخی است. قدمت این بنا به زمان جنگ جهانی در اصفهانی باز می گردد. در جنگ جهانی ارامنه اصفهانی و تاجران ارمنی در این شهر سکونت داشته اند و این بنا را ساخته اند. این بنا برای رفع نیازهای معنوی آن ها ساخته شده است. این بنا در سال های گذشته به دلیل بلایای طبیعی ویران شده و در سال ۱۹۳۲ نیز مجدد با کمک های خلیفه و مرمت شده است. این بنا محل دفن افراد مشهوری نیز بوده و امروزه نیز افراد زیادی از این مرقدها دیدن می کنند.

کلیسای گریگوری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بررسی معماری کلیسا:

این کلیسا همچنین از معماری ویژه ای نیز برخوردار است. پلانی از این بنا مستطیلی بوده و در ابعاد ۱۳ در ۲۱ متری ساخته شده است. در بخش ورودی این بنا چهار ستون قرار دارند که مدرو بوده و دارای قوس های جناغی هستند. نمای این بنا از آجر و خشت ساخته شده است. سبک طاق های این بنا نیز رومی بوده و دارای زیبایی باشکوهی برای علاقمندان هستند. برج ناقوس در این کلیسا نیز یکی دیگر از زیبایی های بنا را تشکیل می هد.

کلیسای گریگوری استفان

همانطور که اشاره شد، یکی از بخش های این کلیسا برج های ناقوس می باشند. این برج ها ارتفاع ۵ متری داشته و بخش مهمی از ویژگی های این بنا را به خود اختصاص می دهد. از دیگر بخش های کلیسای گریگوری استفان در همدان می توان به محراب کلیسا که دارای گچ کاری است، اشاره کرد. سالن اصلی در این بنا و کتابخانه آن نیز محل بازدید علاقمندان زیادی است. نور سالن از طریق پنجره ها تامین خواهند و این می تواند ویژگی های مهمی در بنا به شمار آید.

کلیسای گریگوری کجاست

این سالن ها دارای ۱۲ پنجره مشبک بوده و هر یک از آن ها به بخش های مختلفی از بنا راه می یابند. حوضچه ای سنگی که محل برگزاری غسل های تعمیدی بوده به همراه کتیبه های سنگی آن می توانند از دیگر جذابیت های بنا برای گردشگران باشند. شما علاقمندان برای بازدید از این بنا می توانید در روزهای مختلفی مراجعه کنید. فصل مناسب برای سفر به این مناطق نیز می توانید اوایل شهریور ماه را انتخاب کنید.

در پایان برای آشنایی با دیگر کلیساهای ایران همچون کلیسای ننه مریم و کلیسای مریم مقدس می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *