دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چند ترفند ساده برای از بین بردن رطوبت رختخواب

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

اگر در زیرزمین، کمد و یا رختخواب خود بویی همچون کپک را احساس می کنید، باید بدانید که به خاطر وجود رطوبت می باشد و این مساله بسیار آزار دهنده است، حال برای از بین بردن رطوبت رختخواب که ناشی از عدم تهویه هوا در اتاق خواب می باشد، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در زیر با برخی از این موارد آشنا می شوید.

باید بدانید که رختخواب ها نیز نیاز به نفس کشیدن دارند، در صورتی که رختخواب برای مدت زمان طولانی در جای تاریک و نم دار باشد پر از لکه های سیاه خواهد شد و در واقع این لکه ها همان کپک رختخواب هستند، حال این کپک ها عامل ابتلا به بسیاری از بیماری های تنفسی و آلرژی در افراد می باشند، علاوه بر آن شست و شو و تمیز کردن ملحفه های کپک زده اصلا کار ساده ای نیست، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد کپک در رختخواب باید لحاف و تشک را در محلی که درای تهویه مناسب بوده و هوا در آنجا جریان دارد، نگهداری کنید، در صورت نمور بودن کمد دیواری، خیلی زود لکه های کپک را در رختخواب های مهمان ملاحظه خواهید کرد، بنابراین می توانید از طریق تعمیر کمد دیواری و رفع نم دیوار کمد این مشکل را برطرف کنید، در ادامه به معرفی روشهای مختلف از بین بردن رطوبت رختخواب می پردازیم.

از بین بردن نم رختخواب

ترفندهای از بین بردن رطوبت رختخواب

عامل ایجاد کپک، قارچ ها هستند که اغلب در محیط های مرطوب سر و کله آنها پیدا می شود؛ مثلا در صورتی که لباس های خیس به مدت چند روز در داخل ماشین لباسشویی بمانند، مشاهده خواهید کرد که روی پارچه لباس پر از کپک و قارچ می باشد. همچنین زمانی که لباس های نم دار را داخل کمد می گذارید، محیط تاریک و رطوبت موجود در لباس ها, زمینه مناسب برای رشد قارچ و کپک در پارچه را ایجاد می کند.

حال همین قضیه ممکن است برای رختخواب ها و نیز لحاف و تشک اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که رطوبت در محیطی وجود داشته باشد و در آنجا نور کافی نباشد، احتمال ایجاد کپک در آن مکان زیاد است.

از آنجا که کپک ها در هر چیزی می توانند رشد کنند، بنابراین همانطور که می دانید؛ مواد غذایی نیز دچار کپک می شوند، در رابطه با رختخواب ها نیز شرایط نم و رطوبت و نیز تاریک بودن مکان، موجب ایجاد کپک می شود، وجود کمد دیواری ها اگرچه می تواند رختخواب و ملحفه ها را از کثیف شدن حفظ نماید، اما محیط تاریک کمد رختخواب به راحتی زمینه رشد کپک ها را فراهم می نماید.

از بین بردن رطوبت رخت خواب

  •  آرون گروپس

حال این کپک ها را به دلیل ظاهر زشت و نیز خطراتی که برای سلامتی افراد دارند، نمی توان نادیده گرفت، زیرا همانطور که گفتیم کپک ها می توانند عامل بسیاری از بیماری های عفونی و تنفسی باشند به طوری که بسیاری از مشکلات تنفسی، سوزش گلو و نیز برخی بیماری های پوستی می تواند در نتیجه تنفس هوای آلوده به کپک و قارچ و یا در تماس مستقیم با آنها اتفاق بیفتد و حتی در کودکان می تواند منجر به آلرژی های تنفسی شود. در اینجا می توانید با راهکار های مختلف رفع و از بین بردن رطوبت رختخواب آشنا شوید :

رفع بوی رطوبت رختخواب از طریق فضای باز

تنفس تشک و جریان داشتن هوا در آن, از اهمیت زیادی برخوردار است، از این طریق رطوبت موجود در تشک تبخیر می شود، برای این منظور می توانید همه تشک ها، ملحفه ها و بالشت ها را بردارید، پنجره ها را باز کنید و تشک را در معرض هوا بگذارید، زمانی که یک طرف آن خشک شد، می توانید آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز خشک شود. انجام این کار معمولا ۲ تا ۳ روز زمان می برد به خصوص اگر اتاق شما تاریک باشد، از این رو در این مدت باید به فکر فراهم کردن جای خواب دیگری باشید. البته در صورتی که امکان قرار دادن تشک در معرض هوای آزاد را ندارید، می توانید بخاری را روشن کرده و یا با استفاده از پنکه جریان هوا را افزایش دهید.

رفع رطوبت رخت خواب

برای جابجایی تشک و انتقال آن به بیرون از کسی کمک بگیرید، قرار دادن تشک در معرض نور خورشید و در هوای آزاد بهترین روش رفع رطوبت کمد دیواری رختخواب می باشد، اشعه فرابنفش خورشید می تواند کپک های فعال را بکشد و به طور طبیعی منجر به رفع بوی بد لباس، ملحفه ها و رختخواب شود.

استفاده از رطوبت گیر رختخواب

گاهی مواقع امکان دارد بعد از برطرف کردن رطوبت رختخواب، هنوز لایه نازکی از کپک بر روی تشک باقی مانده باشد که ممکن است قابل مشاهده نباشد، از این رو لازم است با استفاده از جاروبرقی دو طرف تشک را جارو بکشید و سپس کیسه جارو برقی را خالی کنید ، زیرا امکان برگشت تخم قارچ ها و کپک بر روی تشک زیاد می باشد و این تنها راه حل باقیمانده برای از بین بردن رطوبت رختخواب می باشد، اما در صورتی که هنوز هم برای رفع رطوبت تشک ها مشکل دارید، می توانید از جوش شیرین و سرکه کمک بگیرید تا با استفاده از آنها PH الیاف تشک متعادل شود.

روش از بین بردن رطوبت رختخواب

سرکه دارای خاصیت اسیدی بوده و جوش شیرین قلیایی است، از این رو استفاده همزمان از آنها کار بیهوده ای می باشد، زیرا یکدیگر را خنثی می کنند، در صورت تمایل برای استفاده از هر دو محلول می توانید بعد از استفاده از یکی از آنها، کمی صبر کنید و سپس دیگری را استفاده نمایید، در زیر با نحوه استفاده از سرکه و جوش شیرین برای رفع رطوبت رختخواب آشنا می شوید :

در ابتدا سرکه را اضافه کنید؛ با استفاده از یک بطری اسپری که با سرکه سفید پر شده است، سرتاسر تشک را اسپری کنید به طوری که سطح آن مرطوب شود، بعد از اتمام کار، آن را برگردانید و طرف دیگر نیز به این شیوه اسپری کنید، سپس اجازه دهید, خشک شود.

برای افزودن جوش شیرین نیز  باید اجازه دهید یک شب تا صبح, روی تشک بماند و سپس آن را جارو برقی بکشید، برای طرف دیگر تشک نیز اینگونه عمل کنید.

همانطور که گفتیم؛ نور خورشید در رفع رطوبت و بوی تشک بسیار موثر است، حال می توانید در زمان مناسب آن را زیر نور خورشید قرار دهید، بهتر است تشک را از قسمت لبه نگهدارید تا هوا و نور خورشید به دو طرف آن برسد، در این صورت در پایان روز بوی تشک از بین رفته و می توانید آن را به رختخوابتان برگردانید.

رفع رطوبت رختخواب

گاهی مواقع برای از بین بردن بوی بد و رفع رطوبت رختخواب مجبورید این کار را در اتاق و بر روی تختخواب انجام دهید، از این رو می توانید مراحل را گام به گام پیش ببرید، سرکه را در یک سمت آن اسپری کرده و منتظر بمانید تا خشک شود، سپس بعد از افزودن جوش شیرین و جارو کشیدن آن, تشک را برگردانید و همین مراحل را برای طرف دیگر نیز انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *