دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی های عالم برزخ و تفاوت آن با دنیا

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

ویژگی های علم برزخ و دانستن آن ها به شما کمک می کند تا بتوانید راه خود را تغییر داده و با پیروی از دستورات الهی از عذاب برزخ و قیامت در امان باشید. برای یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اگر کمی از ویژگی های عالم برزخ بدانید قطعا زندگی بهتری را در پیش خواهید گرفت و همیشه سعی می کنید تا بهتر از قبل زندگی کنید و کارهای نیک و خوب بیشتری را انجام دهید. در ادامه شما را با خصوصیاتی که این عالم دارد آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های عالم برزخ

آشنایی با ویژگی های عالم برزخ

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است جالب است بدانید که عالم برزخ اصلا مادی نمی باشد و بیش تر به آخرت شبیه است. در نظر داشته باشید که در دنیای الان ما با مادیات بسیار زیادی سر و کار داریم در صورتی که عالم برزخ چنین نیست. به گفته محققان در عالم برزخ چیزهایی مانند مکان، شکل و مقدار نیز وجود دارد ولی مانند این دنیا مادی نمی باشد و محسوساتی به همراه دارد.

بدن برزخی مانند بدن الان شما نمی باشد و از ماده و جسم نیست و تنها در این عالم روح وجود دارد. برخی از محققان اعتقاد دارند که بدن در این عالم چیزی بین ماده و روح است و روح به تنهایی در این عالم وجود ندارد. این فرضیه بر این اساس است که در این دنیا بدن ما مادی است و در آخرت روح ما وجود دارد و چون برزخ چیزی است میان آن ها پس می توان گفت انسان در عالم برزخ چیزی میان روح و جسم است.

دیدن یک دیگر بعد از مرگ

معمولا به افرادی که تازه عزیزان خود را از دست می دهند گفته می شود که به زودی به آن ها می پیوندید و می توانید آن ها را در عالم برزخ مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که ما چیز بسیار زیادی از این عالم نمی دانیم و تمامی دانسته های ما بر اساس آن چیزی می باشد که در قرآن کریم آمده است. البته یک سری دیگر از این دانسته های ما در مورد خداوند و قرآن کریم از گفته امامان و پیامبران می باشد بنابراین نمی توان به صراحت این موضوع را درست و یا غلط بیان کرد.

تفاوت برزخ و دنیا

  •  آرون گروپس

تفاوت برزخ و دنیا

یکی از مهمترین و اصلی ترین تفاوت های این دو عالم با یک دیگر در مادی بودن یکی و مادی نبودن دیگری می باشد. در واقع همانطور که در بسیاری از احادیث گفته شده است عالم برزخ مادی نمی باشد ولی دنیایی که اکنون در آن زندگی می کنیم کاملا مادی است. معمولا صورت های موجود در برزخ از آن چه که در این دنیا می بینیم قوی تر می باشند.

بدن برزخی و خصوصیات آن

مادی نبودن از مهمترین ویژگی های عالم برزخ است. جالب است بدانید که بدن در برزخ بر اساس ماده و جسم نمی باشد. البته به گفته برخی منابع بدن کاملا از جنس ماده نیست و چیزی بین روح و جسم می باشد. در نظر داشته باشید که بدن انسان در این دنیا کاملا مادی است و در آخرت غیر مادی می باشد و چون برزخ حالتی میان این دو است بنابراین گفته شده است که جسم انسان در برزخ نیز در حالتی بین مادی و غیر مادی قرار خواهد گرفت. در این مورد یک روایت از امام صادق (ع) بیان شده است و ایشان فرموده اند که روح مردم مومن در عالم برزخ شبیه بدن های دنیایی آن ها قرار دارد. بهتر است شما نیز به همین روایت استناد کنید و این تفاوت مادی و غیر مادی بدن را در برزخ پذیرا باشید.

شباهت برزخ و خواب

برزخ و خواب

از ویژگی های عالم برزخ می توان به شباهت آن با خواب اشاره کرد. برزخ و خواب یک سری تشابهاتی با یک دیگر دارند و این بدین معنا نمی باشد که هر دو به هم شبیه هستند بلکه در یک سری از خصوصیات شبیه به یک دیگر اند و تفاوت هایی نیز دارند. یکی از بهترین و اصلی ترین شباهت ها این است که شکل ظاهری انسان ها تغییر نمی کند و اگر فرد دیگری شما را در برزخ ببیند شناسایی خواهید شد.

در نظر داشته باشید که در خواب نیز روح از بدن جدا می شود و چون محدود به مکان و زمان خاصی نمی باشد می تواند به آینده و یا گذشته برود و بیشتر خواب هایی که می بینید می تواند نشانه ای از آینده و یا گذشته باشد و در عالم برزخ نیز روح انسان وابسته به مکان و زمان خاصی نیست. در خواب شما می توانید مسافت های بسیار زیادی را به آینده و یا گذشته سفر کنید بدون این که از وسایل نقلیه استفاده کنید و در برزخ نیز به همین صورت می باشد.

ملاقات با آشنایان

بسیاری از احادیث این دیدارها و گفتگوها را تایید کرده اند و زمانی که انسان از دنیا می رود می تواند در برزخ آشنایان و دوستان خود را دیده و با آن ها حرف بزند. در نظر داشته باشید که این کار برای افراد مومن و کافی تفاوت هایی دارد. در واقع دیدن دوستان و آشنایان چیز دور از ذهنی نمی باشد ولی بر اساس اعمال و درجه ای از کارهای خوب و بد خود یک سری از شرایط برایتان متفاوت خواهد شد. در واقع هر کاری که در این دنیا انجام می دهید مانند این که چقدر انفاق می کنید و یا چقدر به دیگران نیکی می کنید جایگاه متفاوتی را در برزخ برای خود رقم می زنید.

در نظر داشته باشید زمانی که یک انسان مومن از دنیا می رود یک سری از آشنایان و دوستانش دور او را می گیرند و از او در مورد افرادی که هنوز زنده هستند سوال می کنند و همین روایت ها نشان دهنده این است که در برزخ یک سری ملاقات ها صورت می گیرد. روایتی از امام صادق (ع) بیان شده است که بیان کننده این دیدارها و گفتگوها می باشد. ایشان فرموده اند  :

ارواح در بهشت برزخی از میوه‌های درخت‌ها استفاده می‌کنند، یکدیگر را می‌بینند و می‌شناسند و با هم سؤال و جواب‌هایی دارند. وقتی یک نفر از دنیا می‌ رود و روح او به عالم برزخ منتقل می‌شود، روح سایر افراد به ملاقات او می‌آیند.

امام علی (ع) نیز در همین مورد یک روایت دارند. امام علی (ع) در مورد دیدن آشنایان در برزخ فرمودند :

اگر پرده از مقابل چشم‌ها کنار برود، خواهید دید که ارواح مؤمنان گروه گروه و حلقه‌حلقه اطراف هم با حالت خضوع و خشوع نشسته‌اند و با یکدیگر صحبت می‌کنند.

ویژگی های عالم برزخ

همراه شدن با دوست و همسر در برزخ

دانستن ویژگی های عالم برزخ به شما خواهد گفت که آیا می توانید در آخرت با همسر و دوستانتان همراه شوید یا خیر. در نظر داشته باشید تنها این موضوع که دوستانی هم انس داشته باشید و یا با همسرتان رابطه بسیار خوبی داشته اید برای این که در آخرت با او همراه شوید دلیل مناسبی نخواهد بود. در واقع همراه شدن شما و همسرتان و یا دوستانتان تنها به یک دلیل رخ می دهد و آن هم این است که در مسیر صالح و ایمان حرکت کنید.

برای مثال زن و شوهری که دوست دارند در آخرت کنار یک دیگر باشند باید هر دو مومن باشند و کارهای نیک انجام دهند و کارهاشان حتما مورد قبول خداوند واقع شود. بر همین اساس در بسیاری از روایت ها آمده است که روح پیامبران و امامان در برزخ در کنار یک دیگر می باشد و مومنان نیز در کنار هم هستند. در واقع بیشترین و مهمترین ملاک برای تعیین جایگاه شما در برزخ ایمان می باشد.

دیدن مومن و خانواده اش در دنیا

از دیگر ویژگی های عالم برزخ دیدن روح با اهلش می باشد. زمانی که فردی از دنیا می رود ارتباط او با دنیا قطع نمی شود و به اندازه ایمانی که دارد به یک نسبت با دنیا ارتباط دارد. در واقع بر اساس گفته امام صادق (ع) این دیدارها هدفمند می باشد و برای افراد کافی و مومن متفاوت خواهد بود. دو روایت از امام صادق (ع) را برایتان در مورد دیدن خانواده از برزخ برایتان بیان می کنیم.

وقتی مؤمن به دیدار اهلش می‌آید، کارهای که موجب رضایت و خشنودی او است را می‌بیند، اما کارهایی که موجب ناراحتی او می‌شود از او پوشیده می‌شود، اما کافر وقتی به دیدار اهلش می‌آید آنچه موجب ناراحتی اش می‌شود می‌بیند، اما کارهایی که موجب خوشحالی او می‌شود از او پوشیده می‌شود.

مومن و کافر به دیدار اهل خود می‌آیند، وقتی مؤمن می‌بیند اهلش کارهای خوب انجام می‌دهد، حمد خدا می‌گوید؛ اما وقتی کافر می‌بیند اهلش کار خوب انجام می‌دهد حسرت می‌برد.

نحوه دریافت فیض الهی در برزخ

نحوه زیارت ارواح با خانواده هایشان

همانطور که گفته شد ارواح می توانند به زیارت خانواده های خود از برزخ بروند. این کار شرایط خاصی را می طلبد. طبق گفته امام صادق (ع) در این مورد نیز فرموده اند :

ارواح به صورت پرنده‌ای لطیف، بر دیوارها می‌نشیند و آنان را می‌بیند، اگر آنان را در حال عمل خیر ببیند، خوشحال می‌شود و چون چیزی بد بنگرد، محزون و غمگین می‌شود

امام کاظم (ع) از فردی که از ایشان سوال کردند که آیا مومن به دیدار اهلش می آید یا خیر چنین پاسخ دادند :

بله، روح از خداوند اذن می‌گیرد و خداوند اجازه اش می‌دهد و دو ملک را با او روانه می‌دارد و به صورت برخی پرندگان نزد اقوام خود می‌آید و بر خانه اش می‌نشیند، به اهل خانه اش می‌نگرد و صدایشان را می‌شنود.

دریافت فیض الهی

در نظر داشته باشید که مومن می تواند به اندازه کارهای نیکی که انجام داده است خانواده خود را ببیند. در واقع همیشه این امکان برای ارواح وجود ندارد که آن ها بتوانند خانواده خود را ببیند. از امام موسی کاظم (ع) در این مورد سوال کردند و ایشان این دو پاسخ دادند :

دیدار و ملاقات روح مؤمن با خانواده خودش به میزان فضیلت‌های او بستگی دارد. بعضی از ارواح هر روز خانواده خود را دیدار می‌کنند و بعضی هم در هر دو روز یک‌بار و یا برخی هم کمتر

ارواح انسان‌ها به قدر منزلت خود در نزد خدای متعال، برخی هفته‌ای یک‌بار، برخی ماهی یک‌بار و بعضی هم سالی یک‌بار خانواده خود را که در دنیا هستند، دیدار می‌کنند.

فیض الهی در برزخ

در نظر داشته باشید که ملاقات کردن ارواح با خانواده هایشان می تواند منجر به خشنودی و یا ناراحتی آن ها شود و این امر کاملا بستگی به خوبی ها و بدی هایی می باشد که در این دنیا مرتکب آن شده اند. اگر برای ارواح کارهای نیک خانواده هایشان نشان داده شود بدین معنا می باشد که آن ها آدم های خوبی بودند و این خوبی هایی که نشان داده می شود بر اساس فیض الهی می باشد.

اگر اعمال بد افراد خانواده اش برای او نمایش داده شود نشان دهنده این است که اعمال او بد بودند و این کارها بر روی دیگر اعضای خانواده نیز تاثیرات منفی گذاشته بنابراین دچار خسران و عذاب خواهند شد.

در پایان می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی را در مورد عواقب ترک نماز و نشانه های قیامت مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *