دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فواید خاطره نویسی و تاثیر آن بر سلامت ذهن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

فواید خاطره نویسی برای افرادی که درون گرا هستند بیش تر می باشد و این افراد می توانند با چیزهایی که نیاز دارند بهتر آشنا شوند. در ادامه شما را با تمامی فایده هایی که این روش دارد، آشنا خواهیم کرد.

یکی از کارهایی که می تواند منجر به تحول فرد شود نوشتن کارهای روزانه به صورت خاطره می باشد. در واقع فواید خاطره نویسی بسیار زیاد می باشد و امروزه روانشناسان بسیار زیادی هستند که بیان می کنند نوشتن کارهایی که در روز آن ها را انجام داده اید به شما کمک می کند تا ذهن خود را آرام کرده و در نهایت بهتر از روز قبل باشید.

فواید خاطره نویسی

فواید خاطره نویسی چیست؟

خاطره نویسی منجر می شود تا بتوانید ذهن خود را تخلیه کنید و روز با آرامش تری را سپری کنید و از زندگی خود لذت ببرید. در واقع زمانی که شما در حال نوشتن خاطرات خود هستید می توانید احساساتی که سرکوب شده اند را به رو آورده و آن ها را نیز بنویسید و با این کار می توانید از بروز بسیاری از مشکلات روحی و روانی در امان بمانید. نوشتن می تواند شما را با بسیاری از ترس هایتان رو به رو کرده و در نهایت اضطراب های شما را تا حدودی بکاهد. در ادامه فوایدی که خاطره نویسی با خود به همراه دارد را برایتان بررسی خواهیم کرد.

درمان ذهن

با نوشتن خاطرات خود می توانید ذهن خود را درمان کنید. در واقع نوشتن یکی از پروسه های درمانی به روش فروید می باشد. این روانشناس اعتقاد داشت که فرد می تواند با نوشتن کارهای خود به آرزوها و افکاری که آن ها را سرکوب کرده است دست یافته و در نهایت این برون ریزی های آگاهانه می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روان فرد داشته باشد.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که گذشته ها یکی از بی اهمیت ترین بخش های زندگی می باشد ولی جالب است بدانید که همین گذشته می تواند تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روی آینده و حال شما بگذارد بنابراین بهتر است بی اهمیت از روی آن گذر نکنید و اگر مشکلی در گذشته وجود داشت با حل کردن آن می توانید بهتر زندگی کنید.

در این میان باید بدانید که ظرفیت هر فرد متفاوت می باشد و زمانی که شما در حال نوشتن خاطرات خود هستید می توانید یک سری از خاطرات بد را به یاد آورده و همراه با آن ها دوباره ناراحت شوید و این ناراحت شدن شما ممکن است بر اساس احساساتی باشد که در زمان خودش آن را محدود کرده اید و اکنون با یادآوری دوباره زخم های گذشته سر باز کرده اند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درمان ذهن با نوشتن خاطرات

تخلیه هیجانی

بهداشت روانی فرد یکی از مهم ترین چیزهایی می باشد که باید به او اهمیت بدهد. در واقع هر چه درک شما از محیط اطرافتان بیشتر باشد ممکن است روحیه شما ضعیف تر شود با این حال شما می توانید با استفاده از خاطره نویسی هر آن چه که ذهن و روح شما را درگیر کرده است تخلیه کنید و به سلامت روحی و روانی دست یابید.

تخلیه هیجانی با روش های بسیار زیادی انجام می شود و یکی از بهترین روش هایی که می تواند به آگاه سازی شما نیز کمک کند نوشتن خاطرات می باشد. در واقع شما با نوشتن می توانید هر آن چه که در پستوهای ذهنتان پنهان شده است را نیز به روی کاغذ بیاورید و از آن ها آگاهی داشته باشید.

خودشناسی بیشتر

زمانی که شما در حال نوشتن هستید تمامی آن چه که از دیگران انتظار دارید را روی کاغذ می آورید و با این کار با سرکوب کردن آن ها مقابله می کنید و در نهایت می توانید با این کار به درک بیشتری از خواسته های خود برسید و در جهت رسیدن به آن ها تلاش کنید. بیشتر افراد زمانی که از آن ها سوال می کنید که چه چیزهایی را دوست دارند باید ساعت ها به فکر کردن بپردازند تا بتوانند جواب واقعی را بدهند.

خودشناسی با نوشتن خاطرات

بهبود سیستم ایمنی

اگر بتوانید با استفاده از خاطره نویسی تمامی افکار منفی و استرس از را از خود دور کنید می توانید منجر به بهبود سیستم ایمنی شوید زیرا هر چیز منفی و استرس زایی که در زندگی شما وجود داشته باشد می تواند منجر به کاهش قدرت سیستم ایمنی شود. نوشتن برای شما یک سری فوایدی را به همراه دارد و اولین و مهم ترین آن دور کردن استرس از شما می باشد. زمانی که استرس نداشته باشید خوابتان بهتر خواهد شد و در نتیجه می توانید با بیماری ها راحت تر از قبل مقابله کنید.

بهبود مهارت های ارتباطی

ارتباط در زندگی فردی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا انسان بدون این که بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند نمی تواند یکی از مهم ترین نیازهای خود را بر آورده کند و از این رو با مشکل رو به رو خواهد شد. نوشتن به شما کمک می کند تا بتوانید ضعف هایی که در این کار دارید را پیدا کنید.

بهبود مهارت های ارتباطی با نوشتن روزانه خاطرات

نوشتن خاطره ها در واقع کمک می کند تا فرد بتواند آرامش خود را بدست بیاورد و این کار برای افراد درون گرا که دوست ندارند با دیگران در مورد مشکلاتشان حرف بزنند بسیار خوب است. در واقع نوشتن به طور مستقیم می تواند بر روی مغز شما تاثیر بگذارد و اگر مشکلی داشتید بعد از این که آن را روی کاغذ آوردید به راحتی می توانید استرس های مرتبط با آن را از بین ببریزد و خواب بهتری را تجربه کنید.

حال که فواید خاطره نویسی را می دانید بهتر است این کار را شروع کنید و برای شروع آن تنها به یک کاغذ و خودکار نیاز دارید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده با تعریف تایید طلبی و شخصیت پنهان افراد آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *