دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نکات مهم در رابطه با روحیه دادن به سالمندان

  • سحر هودانلویی
  • ۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

سالمندی دوره ای از زندگی به شمار می آید که با رعایت برخی نکات می توانید از سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی در این دوره برخوردار شوید. برای آشنایی با روش های روحیه دادن به سالمندان ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

به طور کلی در رابطه با سلامتی افراد میانسال و پیر جامعه باید چنین بیان کرد که فعال ماندن می تواند به ایجاد سلامت کلی سالمندان منجر شود و در نهایت طول عمر را افزایش دهد. همه ما افرادی را در اطراف خود دیده ایم که با رسیدن به سن میانسالی فعالیت های روزانه خود را کاهش داده و از این رو مستعد ابتلا به عارضه هایی همانند چاقی، مشکلات حافظه، استحکام ضعیف استخوان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های جدی قرار می گیرند. با این حال، می توانید اقدامات زیر را برای روحیه دادن به سالمندان و ترغیب به انجام زندگی با کیفیت تر نمایید.

آشنایی با روش های روحیه دادن به سالمندان

توجه داشته باشید که مراقبت و برخورداری از روابط موفق با افراد مسن اغلب به مهارت ها و استراتژی های بین فردی منحصر به فردی نیاز دارد. در ادامه روش های مرتبط با روحیه دادن به سالمندان را مطالعه خواهید کرد و در نحوه رفتار خود با آن ها تغییراتی ایجاد کنید.

روحیه دادن به سالمندان چگونه است

در فعالیت ورزشی مورد علاقه، فعالیت نماید

گفتنی است که ورزش کردن در یک گروه ورزشی ممکن است فرد مورد علاقه شما را تشویق به ادامه آن کند، حتی زمانی که او تمایل به ترک آن دارد. به طور کلی همکاران در گروه های ورزشی می توانند نکات و استراتژی هایی را برای استفاده در هر تکنیک ورزشی به اشتراک بگذارند، از این رو به انجام تمرینات ساده و تقویت روابط شخصی خود بپردازند. هنگامی که سالمندان با افراد دیگر ورزش می کنند، اغلب به جای ترس از تمرین، افکار مثبت خود را به مراتب حفظ می کند.

آن ها را به انجام مهارت تشویق کنید

تشویق مهارت های هر فرد بی توجه به سن می تواند امری تاثیرگذار در افزایش روحیه به شمار آید.

نیازهای اولیه برآورده شده

  • استقلال
  • امنیت

نیازهای ثانویه برآورده شده

  • ارتباط

از آنجایی که یک فرد مسن ‌تر محدودیت انجام فعالیت های شناختی و یا فیزیکی را به مراتب افزایش می ‌دهد، انواع مختلفی از مهارت ‌ها را هم می تواند برای مقابله با ایجاد این شرایط انجام دهد. توجه داشته باشید که روحیه دادن به سالمندان به تنهایی شامل تشویق کردن نیستند، بلکه باید طوری با آن ها رفتار کنید تا نیاز های روزمره خود را به طور فیزیکی بر طرف نمایند.

اهداف گفته شده در ادامه مطلب می تواند به شما در جهت انجام دادن این نکته، کمک کند.

  • وظایف آن ها را در طی روز تقسیم کنید تا به خوبی بر فعالیت های روزنه خود مدیریت داشته باشد.
  • به آن ها در شناسایی اهداف واقعی تر کمک کنید.
  • به سالمندان در انتخاب ابزارهای جایگزین برای دستیابی به اهداف کمک کنید.
  • اجازه دادن به سالمند برای انجام آنچه در توانش است، در حالی که به اندازه کافی برای تکمیل یک هدف به او کمک می کنید.

روش های تقویت روحیه سالمندان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تایید هویت آنان را تشویق کنید

هر فردی از گذشته ای برخوردار است که به یادآوری آن ها می تواند از ابتلا به برخی بیماری ها در بزرگسالی جلوگیری نماید.

نیازهای اولیه برآورده شده

  • ارتباط

نیازهای ثانویه برآورده شده

  • همراهی
  • امنیت عاطفی

بسیاری از افراد مسن داستان های زندگی جذابی دارند و همان طور که هر فردی در طول زندگی از پستی و بلندی به همراه خنده و غم هایی همراه بوده است، افراد مسن که دیگر در سال های پایانی زندگی شان قرار دارند، می توانند داستان های هیجان انگیزی برای توضیح داشته باشند.

شاید تصور آن برای برخی از افراد سخت باشد، اما هر فرد مسن در زمانی جوانی، سرشار از انرژی، اشتیاق، جاه طلبی ها و رویاها بوده است. روزهای جوانی سالمندان را اگر بخواهید از آن ها بپرسید، اغلب پر از ماجراها، عاشقانه ها و بسیاری از داستان های دیگر از کتاب زندگی آن ها می باشد. از این رو بسیاری از افراد، اگر فقط به یادگیری اهمیت می دهند، به مراتب خوشحال هستند و از وجود آن ها لذت می برند که در دوران میانسالی نیز داستان هایی را برای تعریف کردن دارند،. همچنین آن ها می توانند عکس ها و اشیایی را به شما نشان دهند که شکوه گذشته خود را به یاد بیاورند و به مراتب تاثیر به سزایی در روحیه دادن به سالمندان منجر شود.

در صورتی که سالمند دور از خانه خود زندگی می کند، مانند یک مرکز مراقبت طولانی مدت، باید محیط زندگی سالمند را با تلنگرهایی برای تقویت حافظه او به مثبت مانند عکس، کارت پستال، پوستر، آثار هنری، عطر، موسیقی، فیلم، محاصره کنید. اجازه دهید این موارد کیفیت محیط زندگی سالمندان را ارتقا دهد و به عنوان موضوعات گفتگویی آسان تر به مراتب عمل کنند. اگر یکی از اعضای خانواده هستید، با هر بار ملاقات، یک یا دو مورد را به همراه داشته باشید که ممکن است به فرد مسن کمک کند غرور یا خاطرات خوش گذشته را تداعی کند.

یاد آوری خاطرات به همراه نوشتن

توجه داشته باشید که تشویق یک فرد مسن به ساختن زندگی نامه خود با بیان تاریخ شفاهی ویا کتبی می تواند به شکل شگفت انگیزی از منابع روانشناختی سالمندان را از نظر شناختی، عاطفی و اجتماعی فعال نگه می دارد. توجه داشته باشید که این فعالیت ها به مراتب می تواند عزت نفس را بالا برده و به روحیه دادن سالمندان منجر شود. توجه داشته باشید که در حین گوش دادن به داستان‌ها، سوالاتی بپرسید تا یادآوری جزئیات غنی و واضح خاطرات آن ‌ها را عمیق ‌تر کنید.

روحیه سالمندان چگونه تقویت می شود؟

اهداف کم و قابل مدیریت را تشویق کنید

برای روحیه دادن به سالمندان باید کارهای به نسبت کوچک و یا بزرگ آن ها را مورد تشویق و حمایت قرار دهید.

نیازهای اولیه برآورده شده

  • استقلال
  • ارتباط

نیازهای ثانویه برآورده شده

  • همراهی
  • امنیت

همان طور که شما نیز تجربه کرده اید؛ به جوانان و بزرگسالان در دوران اوج خود اغلب یادآوری می شود که اهدافی را تعیین کرده و سپس به انجام برسانند. به طور کلی اهداف می توانند برای بسیاری از افراد مسن نیز مفید واقع گردند. توجه داشته باشید که هدف گرا بودن می تواند انگیزه، احساس هدف و غرور در موفقیت را القا کند.

در مورد افراد مسن نیز، روزانه اهداف کمی و قابل کنترل ایجاد کنید، خواه انجام چندین حرکت کششی، تکمیل یک برنامه کوچک، یا چیزی به سادگی تمام کردن یک فنجان قهوه می تواند تاثیر گذار باشد. از این رو در طول مسیر برای تسهیل و کمک اقدام به انجام فعالیت های متعددی کنید. پس از پایان یافتن کار های انجام شده اقدام به قدردانی برای انجام یک کار به ظاهر ساده که برای ما چنین جلوه گر هستند، بپردازید و توجه داشته باشید که گاهی اوقات انجام چنین اموری می تواند روز یک سالمند را به مراتب خیلی خوب رقم بزند.

چگونه می توان به سالمندان روحیه داد؟

تکنولوژی ها را تشویق کنید

علم در حال پیشرفت است، آن ها را با فضای مجازی و گوشی آشنا کنید تا در اوقات بیکاری از آن ها استفاده کنند.

نیازهای اولیه برآورده شده

  • همراهی
  • ارتباط

نیازهای ثانویه برآورده شده

  • استقلال
  • امنیت

گفتنی است که اینترنت و شبکه های اجتماعی فرصت های فوق العاده ای برای افراد مسن به شمار می آیند. بیشتر سالمندان از طریق فناوری با خانواده و دوستان خود در ارتباط هستند. خانواده و دوستان، به نوبه خود، اغلب چنین ارتباطاتی را راحت و کمتر استرس زا می دانند. چرا که علاوه بر مزایای اجتماعی، ارتباطات آنلاین همچنین فرصت ‌های منظمی را برای خانواده و دوستان فراهم می‌کند تا سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی سالمندان را بررسی نماید و همچنین در برخی موارد نیز از دیگر نکات برای روحیه دادن به سالمندان بر شمار آید.

در این رابطه باید توجه داشت که اتصال به اینترنت جایگزین صمیمیت فیزیکی و نزدیکی عاطفی نمی شود هر چند که این ارتباطات با تعاملات چهره به چهره نیز همراه باشند. این در حالی است که برخی سالمندان چنان به این فضای اجتماعی عادت کرده اند که بسیاری از سالمندان بدون شبکه های اجتماعی احساس تنهایی بیشتری می کنند. همچنین مطالعات چنین نشان می دهند که پلتفرم ‌های شبکه ‌های اجتماعی که زمانی عمدتا توسط جوانان پرجمعیت می شد، اکنون به طور فزاینده ‌ای توسط افراد مسن ‌تر مورد استقبال قرار می ‌گیرند.

معرفی روش های روحیه دادن به سالمندان

احساس مفید بودن را تشویق کنید

القای حس ارزشمندی به هر فردی می تواند لذتبخش باشد.

نیازهای اولیه برآورده شده

  • ارتباط
  • استقلال

نیازهای ثانویه برآورده شده

  • همراهی
  • امنیت

بسیاری از افراد مسن فعال از نظر شناختی می خواهند احساس مفید بودن داشته باشند، حتی اگر عملکرد فیزیکی آن ها محدود باشد. از این رو موضوعات یا وظایف محاوره ای را که در آن سالمند احساس نیاز و نیاز می کند، شناسایی و معرفی کنید تا در نهایت حس ارزشمندی را به آن ها القا کرده و در نهایت روحیه آنان را برای ارتقای کیفیت زندگی تقویت کنید.

از موارد گفته شده در ادامه می تواند برای به کار گرفتن این روش استفاده نمایید.

  • از آن ها در مورد مسائل عملی و همچنین مهم زندگی راهنمایی بخواهید و با آن ها طوری صحبت کنید که انگار می توانند برای شما تصمیم گیرنده های خوبی به شمار آیند.
  • نظر آن ها را در مورد تصمیماتی که باید بگیرید بپرسید.
  • پروژه ها یا وظایف قابل مدیریتی را برای آن ها معرفی کنید تا مسئول جایی باشند که احساس موفقیت کنند.

آشنایی با روش های افزایش روحیه سالمندان

برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط می توانید بر روی لینک های اوقات فراغت سالمندان و احساس تنهایی در سالمندان کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *