دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

احساس تنهایی در سالمندان را چطور از بین ببریم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

افراد سالمند و کهنسال از روحیه آسیب‌پذیر تری برخوردار هستند که در مورد نحوه رفتار با آن ها باید توجه کافی داشته باشید. در ادامه این مطلب به علت بروز احساس تنهایی در سالمندان و روش های کاهش این مورد پرداخته ایم.

اگر شما هم بارها این سوال را در ذهن خود دارید که چگونه احساس تنهایی در سالمندان پیش می آید و برای آن به دنبال جواب های واضح و قانع کننده هستید، خوب است که در ادامه این مطلب با ما همراه شوید. چرا که ما شما را در کم کردن احساس تنهایی و افسردگی در سالمندان خانه تان راهنمایی می کنیم.

روش های رفع احساس تنهایی در سالمندان

احساس تنهایی در سالمندان

با پا گذاشتن به دوره سالمندی به علت بالا رفتن سن و بروز بیماری‌های احتمالی فرد دیگر توان سابق را ندارد و نمی تواند اعمالی را که در دوره جوانی و میانسالی به خوبی انجام می‌داد را از پس آن ها بر بیاید. به طور کلی افراد سالمند در این دوره سنی از کار خود بازنشسته شده و بیشتر زمان خود را به وقت گذرانی در منزل و استراحت می پردازند. این موضوع سبب شده که وقت بسیار زیادی را در خانه تنها مانده و نتوانند به مانند سابق با فرزندان خود ارتباط برقرار کند، که این شرایط با مرور زمان به بروز حس بی حوصلگی، انزوا و گوشه‌گیری منجر می شود.

همچنین از طرفی دیگر برخی از سالمندان با توجه به ابتلا به برخی از بیماری های کهولت سن دیگر توانایی خارج شدن از منزل را ندارند که از این رو احتمال تنهایی در سالمندان افزایش پیدا می ‌کند. پیری موضوع دیگری است که به فرد سالمند کمک می کند تا بتواند با شرایط زندگی خود به خوبی کنار آمده و آن را بپذیرد، اما مسئله‌ای که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد بروز احساس تنهایی و انزوا در سالمندان می ‌باشد.

همچنین بسیاری از افراد در این سن به دلیل بروز مشکلات جسمی و روحی که به آن مبتلا می شوند به بی حوصلگی نیز دچار خواهند شد. برخی از افراد برای کاهش این فشارهای روحی و روانی سعی دارند با تا وقت خود را با دیگر دوستان و آشنایان هم سن و سال بگذرانند، اما باز هم احساس تنهایی در این دوره بسیار شایع تر از دیگر مشکلات طی زندگی می باشد.

روش های رفع تنهایی در کهنسالان

  • مکالمه و افزایش ارتباط صوتی

در بیشتر وقت نمی توان متوجه شد که بهترین زمان برای ایجاد یک مکالمه صوتی و خوب با سالمند چه وقتی می باشد؟ اما موضوعی که واضح و روشن است جذب نمودن سالمند به نحوه مکالمه و موضوع قابل گفتگو می باشد.

اگر برای سالمند خود یک پرستار و یا مراقب شبانه‌ روز در نظر دارید، حتما باید در طول روز ساعاتی را برای گفتگو و حرف زدن با آن اختصاص داده و در این بین به دیگر کارهای منزل و رسیدگی به امورات خود بپردازید.

در صورتی که کهنسال خود از مشکلاتی به مانند شنیداری و یا اختلال در حافظه برخوردار است، حتماً با او واضح و روشن حرف بزنید، هیچ گاه فریاد نزنید و در این بین کمی مکث کنید تا جملات و سوالات شما در مغز سالمند تجزیه و تحلیل شود و سپس به ادامه مکالمه و گفتگو خود بپردازید.

  •  آرون گروپس
همچنین این نکته کلیدی در این رابطه صبر و بردباری شما می باشد.
علت احساس تنهایی در مردان سالمند چیست
  • کمک های فیزیکی

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید کی ک یک فرد سالمند با چه مشکلاتی روبرو است و چه مواردی می‌تواند احساس تنهایی در سالمندان را افزایش دهد. در ادامه به برخی از آنها پرداخته ایم اما توجه داشته باشید که هر فرد با توجه به شرایط زندگی می تواند یک عامل تاثیرگذار در افزایش انزوا و بی حوصلگی آن ها باشد.

  1. جابجایی و نقل مکان از محل زندگی سالمند و یا انتقال به خانه سالمندان
  2. از دست دادن همسر و یا فوت یکی از عزیزان و افراد وابسته
  3. از دست دادن سلامت جسمانی و ابتلا به ناتوانی از کار افتادگی
  4. از دست دادن احساس بینایی و شنوایی که از این رو برقراری مشکل و ارتباطات اجتماعی او نیز با مشکل مواجه می شود.

حتماً از سالمند خود سوال کنید که در انجام چه کارهایی به مانند خرید ارسال نامه و یا استفاده از نسخه ها داروها می توانید به او کمک کنید. در صورتی که او اظهار بی نیازی کرد بایستی خود دست به کار شده و با توجه به کیفیت انجام امورات روزانه او را در این راه همراهی نمایید. سعی داشته باشید که در بسیاری از امورات خارج از منزل در کنار او باشید و در ملاقات‌هایی که با پزشک دارد حتماً به پیش و حضور داشته باشید و در مورد نحوه استفاده از داروها اطلاعات دقیقی پیدا کنید.

  • وقت بیشتری را برای آن ها اختصاص دهید

تحت عنوان یک پرستار برای حفظ و مراقبت سالمند باید عزیزان وابسته وقت خود را با سالمند به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که شرکت در بسیاری از گردهمایی و انجمن های مرتبط با کهنسالان و شرکت در رویدادهای اجتماعی مشابه با آن می‌تواند به رفع احساس تنهایی سالمندان منجر شود.

در صورتی که کنار مرد کهنسال زندگی خود قرار ندارید و نمی توانید وقت بیشتری را برای ملاقات های حضوری اختصاص دهید حتما در طی روز اقدام به برقراری یک تماس تلفنی ساده کنید. همچنین شرکت در مهمانی و دورهمی های خانوادگی می‌تواند بسیاری از احساسات طرد شدگی و انزوا را در آن کاهش دهد.

علت احساس تنهایی در زنان سالمند

  • پذیرش همراهی او در انجام کارهای خانه

به طور کلی افزایش سن می تواند در ایجاد احساس تنهایی در افراد کهنسال تاثیر گذار باشد که از این رو ناتوانی در حل مشکلات ساده در خانه نیز در پی آن به وجود می ‌آید. به طور کلی این دسته از افراد از انجام برخی از امورات خانه به مانند بیرون بردن زباله، تعویض نام، بستن پنجره ها و درها، تمیز کردن منزل را یا حتی خرید سر باز کند که از این رو وجود یک همراه و یا پرستار سالمند گزینه خوبی به شمار می آید.

  • تهیه وعده های غذایی ساده

در برخی از مواقع خوب است که تعداد وعده غذایی آماده در یخچال به صورت منجمد قرار داده باشید که در صورت ضرورت خود سالمند اقدام به گرم کردن آن نمایند. توجه داشته باشید که استفاده از غذای تازه و سبزیجات در وعده غذایی یک فرد کهنسال بسیار حائز اهمیت است و استفاده از غذا های منجمد تنها در برخی از مواقع توصیه شده است.

در برخی از مواقع می توانید از سالمند خود بخواهید که در طبخ برخی از غذا های مورد علاقه در آشپزخانه به کمک شما آمده و مقداری از غذا را در ظروف دربسته و فریزر منجمد کرده تا در طی زمان کوتاه تری به مصرف آن بپردازد.

همچنین در صورت وجود یک فرد سالمند در همسایگی شما که بایستی برخی از مواقع به او سر بزنید. خوب است که غذاهای گرم و تازه را به عنوان هدیه برای او ببرید تا از این رو از مناسب بودن وضعیت وعده های غذایی او نیز اطمینان حاصل نمایید.

احساس تنهایی در سالمندان به چه علت است

بیماری های زمستانی

قابل به ذکر می باشد که افراد کهنسال در فصول زمستان و سرد بسیار آسیب‌ پذیر هستند و در طی این زمان ابتلاء به بیماری های همانند بیماری های همانند سرماخوردگی و سرفه، آنفولانزا، سکته قلبی، سکته مغزی، مشکل تنفسی و کاهش دمای بدن در آنان افزایش می یابد.

خوب است که در ابتدای شروع فصل پاییز اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا در سالمندان با توجه به تجویز پزشک صورت گیرد و بسیاری از اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به بیماریهای زمستان صورت پذیرد.

همچنین در پی این بیماری ها باید مراقب نشانه‌ هایی  جدی به مانند خواب‌ آلودگی، تنگی نفس و تب باشید. همچنین خوب است که در مورد نحوه مراقبت از سالمند ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های اطلاعات خوب و مناسب حاصل نمایید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر بود، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط در بخش مجله نویسی آرگا همانند سالمند آزاری و افسردگی در سالمندان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *