دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خوراکی هایی که به عنوان میان وعده های چاق کننده مصرف می شوند؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع امروزه مواد غذایی فراوانی برای افزایش وزن وجود دارند که با مطالعه این مقاله می توانید با برخی از میان وعده های چاق کننده و زمانبندی مصرف آن ها آشنا شوید.

به طور کل اگر به جای کاهش وزن قصد افزایش وزن را دارید توصیه می شود که این کار را از طریق خوردن میان وعده های سالم و مقوی انجام دهید به این صورت که علاوه بر خوردن وعده های غذایی اصلی از میان وعده های مناسب و چاق کننده استفاده نمایید.

آشنایی با میان وعده های چاق کننده

بهتر است بدانید که در واقع بدن انسان به ازای هر یک کیلوگرم از وزن خود نیاز به ۳۰ کالری در طول خواهد داشت. به همین خاطر اگر در مقابل هر یک کیلوگرم از وزن تان این مقدار کالری را دریافت کنید مقدار سوخت مورد نیاز آن روز را به صورت کامل تامین کرده و در نهایت وزن تان ثابت می ماند.

انواع مختلف میان وعده های چاق کننده

اما اگر بیش از ۳۰ کالری دریافت کنید قطعا غذاهای اضافه تبدیل به چربی شده و افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت. همچنین اگر کمتر از ۳۰ کالری برای هر یک کیلوگرم از وزن خود مصرف نمایید در این هنگام بدن برای تامین این کمبود به سوزاندن بافت های خود اقدام کرده و باعث لاغری تان خواهد داشت.

با این حال توجه داشته باشید که غذاهای حاوی کربوهیدرات نقش مهمی در افزایش وزن دارند برای مثال مصرف ۵۰۰ کالری خرما و بادام بیش از ۵۰۰ کالری سینه مرغ موجب افزایش وزن خواهد داشت. همچنین برخی از میان وعده ها نیز تاثیر قابل توجهی بر افزایش وزن دارند و استفاده از آن موجب چاقی بدنتان خواهد شد.

به صراحت می توان گفت که پروتئین موجود در این میان وعده ها بسیار زیاد است و مصرف آجیل، تن ماهی، محصولات لبنی پر چرب، کراکر، نان شیرین، غلات، میوه ها و انواع سبزیجات می تواند به افرادی که از کمبود وزن رنج می برند کمک شایانی بکند.

بهترین میان وعده ها برای افزایش وزن:

در ادامه به بیان برخی از میان وعده های سالم و خوراکی های پر کالری برای چاق شدن پرداخته ایم. با این حال از این نکته غافل نشوید که برای مصرف میان وعده بایستی زمانبندی مناسبی داشته باشید. همچنین می توانید با یک مشاور تغذیه مشورت نمایید تا در رسیدن به وزن ایده آل تان به شما کمک کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

غذاهای مغذی برای افزایش وزن

  • میوه های خشک شده:

به صراحت می توان گفت که میوه های خشک شده دارای خواص مفیدی هستند و از آنجایی که آب درون آن ها به صورت کامل خارج می شود میوه پر انرژی باقی مانده و بهترین انتخاب برای افزایش وزن خواهد بود. انواع میوه های خرمالو، زردآلو، توت و سیب را می توانید به راحتی خشک کرده و میل نمایید و همچنین خرما، آلو خشک و انجیر نیز از دسته میوه های خشک سالم به شمار می آیند.

معمولا میوه های خشک شده کالری بیشتری در هر گرم نسبت به میوه های تازه دارند و بهترین زمان برای استفاده آن ها عصرها و پس از شام خواهد بود.

  • ذرت بو داده:

یکی دیگر از میان وعده های چاق کننده، ذرت بو داده است که منبع طبیعی از آنتی اکسیدان ها، فیبر ها و مواد معدنی خواهد بود. در واقع می توانید از این ماده غذایی به عنوان میان وعده ای خوب برای چاق شدن که کامل و مغزی نیز می باشد استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که ۱۰۰ گرم ذرت بو داده پخته شده شامل ۳۸۷ کالری انرژی، ۱۳ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی، ۷۸ گرم کربوهیدرات و ۱۵ گرم فیبر بوده و مصرف آن هیچ گونه ضرری نخواهد داشت.

مصرف ذرت بو داده برای افزایش وزن

  • انواع سالاد:

سالاد ها دارای فیبر فراوانی هستند و همچنین ذرت و نخود فرنگی جز سبزی های نشاسته ای خواهد بود که می توان در سالاد نیز از آن ها استفاده کرد. مصرف این سالاد معمولا به افراد لاغر توصیه می شود که این سبزیجات خوشمزه و خوش رنگ را به همراه مقداری روغن زیتون مصرف نمایند.

  • شکلات تلخ:

به صراحت می توان گفت که شکلات تلخ خواص زیادی برای بدن دارد و یکی از میان وعده های پرکالری برای چاق شدن خواهد بود. همچنین این خوراکی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که موجب بهتر شدن عملکرد مغز و قلب می شود. یک شکلات تلخ ۱۰۰ گرمی تقریبا شامل ۶۰۰ کالری، ۱۱ گرم فیبر و مقدار متوسطی قند بوده که به همین خاطر امروزه به عنوان یک میان وعده ایده آل برای افزایش وزن شناخته می شود و اگر به مقدار مناسب از آن مصرف نمایید نتایج خوبی خواهید دید.

مفید بودن شکلات تلخ در افزایش وزن

  • انواع نوشیدنی های گاز دار:

بهتر است بدانید که نوشیدنی های گاز دار نیز به خاطر داشتن مقدار زیادی شکر شیرین، چاق کننده ترین نوشیدنی خواهند بود که وارد بدن می شوند. البته مراقب باشید که مصرف بیش از حد آن باعث ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و حتی سرطان خواهد شد.

  • کره بادام زمینی:

یکی دیگر از میان وعده های چاق کننده کره بادام زمینی است که شامل شکر و چربی های گیاهی خواهد بود. در واقع این خوراکی را می توان یکی از مقوی ترین و پرکالری ترین انتخاب ها برای چاق شدن و افزایش وزن سریع دانست.

  • سیب زمینی سرخ شده:

در واقع سیب زمینی را می توان منبع غنی از ویتامین K و کربوهیدرات ها دانست که امروزه یک غذای پرکالری برای افزایش وزن محسوب می شود. معمولا درصد انرژی و چربی در این ماده غذایی بسیار زیاد است و همچنین به خاطر مقدار نمکی که دارد مصرف طولانی مدت آن موجب چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

میان وعده های مناسب برای چاقی

  • پنیر:

بر اساس سلیقه ای که دارید می توانید نوعی از پنیر را برای میان وعده های چاق کننده خود انتخاب نمایید. زیرا این ماده غذایی منبع غنی از پروتئین، چربی، کالری و کلسیم بوده و اگر قصد افزایش وزن دارید بایستی نوع پر چرب آن را انتخاب نمایید.

معمولا توصیه می شود که پنیر را عصرها مصرف نمایید و همچنین مراقب باشید که پنیر مورد استفاده بدون نگهدارنده و کاملا بدون نمک باشد. این ماده غذایی راهکار خوبی برای دریافت پروتئین است و می توانید آن را همراه با نان و گردو و یا حتی سبزیجات مصرف نمایید.

  • تخم مرغ:

تخم مرغ را می توان یکی از سالم ترین میان وعده ها دانست که برای افزایش وزن بایستی آن را به صورت کامل میل کنید زیرا بیشترین خواص در زرده آن است.

تاثیر تخم مرغ در افزایش وزن

پروتئین موجود در این ماده غذایی نیز کامل ترین پروتئین بوده و می توانید علاوه بر افزایش وزن برای عضله سازی نیز آن را مورد استفاده قرار دهید. یک تخم مرغ تقریبا دارای ۷۵ کالری و ۵ گرم چربی خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *